Percival Provost voor F4C schaal

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Ton van Munsteren, 22 sep 2005.

  1. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.307
    Locatie:
    Dordrecht
    Heb al een aantal jaren een oogje op de Percival Provost 8O ,dat niet echt een super mooie kist is 8) maar voor mij gewoon wat heeft dat mij aanspreekt. Grappig hoe zo'n kist toch in je gedachten blijft rondspoken en die je alleen uit je gedachten kunt krijgen door er een te gaan bouwen.

    Heb al jaren een mooie tekening liggen, maar nooit echt veel mooie foto's van deze kist kunnen vinden en veel foto's heb je nodig om een schaalmodel voor wedstrijden te kunnen bouwen.

    Laatst nog weer eens een poging gedaan om te zoeken op internet en ja hoor, met google kwamen minimaal 40 foto's 8) te voorschijn en heb die meteen op de schijf gezet.

    Deze foto's voren een leuke basis voor mijn model waarmee ik volgend jaar F4C wedstrijden wil gaan vliegen.

    Ben nog aan het tekenen dus het zal wel even gaan duren voor de eerste plank geplakt kan worden, maar zal zo af en toe wat plaatjes van de vorderingen van de tekening plaatsen.

    Hier alvast wat plaatjes van het grote voorbeeld met zijn grote stermotor en vastonderstel.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Ton
     
  2. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-Belgiƫ
    Eindelijk ook eens iets anders dan Spitfire's, Mustangs enz.

    Ziet er best een mooie kist uit

    Stevo
     
  3. jacques

    jacques Guest

    Lijkt een beetje op een moskito met maar een motor.

    Ps. waarom geen Jet provost?
    Past weer mooi in het rijtje van RBC :wink:
     
  4. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.307
    Locatie:
    Dordrecht
    Stevo,

    Zeker wat anders en ja klopt daarom juist zo leuk en in verhouding ook nog eens lekker eenvoudig zonder intrekbaaronderstel.

    Jacques,

    Ja lijkt wel een klein beetje op de Mosquito 8) .

    Wat zal ik zeggen van de Jet Povost, dat is natuurlijk ook een leuke kist 8) die op mijn lijstje staan, maar het nadeel is dat voor EDF de verhoudingen flink uit elkaar getrokken moeten worden en dat is jammer. Ben overigens ook al met een aantal jets aan het tekenen, dat allemaal minder bekende kisten zijn.

    [​IMG]
    2 favorieten van mijn.

    [​IMG]
    Met een beetje rekken en strekken komt het driezijde aanzicht aardig overeen en kunnen we verder met tekenen. Is dan ook een prima basis voor een wedstrijd model.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Ton
     
  5. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    Ergens ook wel een beetje een Chipmunk, maar dan hoekiger. :?

    Of een Fokker S-11 . . . :wink:

    Maar heeft dan toch weer echt een eigen karakter. :p

    All in all een goeie keus, leuk model, lijkt mij. :yes:

    Met ook goeie dimensies voor een goed vliegend model. :D

    (Overigens, vorig jaar in Engeland op de Nationals enkele forse Jet Provost's zien vliegen, en dat zijn echt mooie kisten (naar mijn bescheiden mening)).

    Nou ja, you just can't have it all . . .

    Succes.

    Aan welke spanwijdte denk je? :roll:


    jan.
     
  6. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.307
    Locatie:
    Dordrecht
    Nou nee niet echt Jan, maar wel twee hele mooie die je daar noemt en die ook op mijn to do lijstje staan.

    Had ook eerst een van die twee in gedachten samen met de Magister, maar heb deze verder vooruit geschoven om nog wat meer ervaring op te doen wat schaal betreft en ook het tekenen en ontwerpen van dit soort modelen.

    Van de Chipmunk heb ik al bergen foto's kunnen maken en vind dat een hele leuke kist. Lijkt eenvoudig :? maar zeker lastig is met de vleugel/romp verloop aan de onderkant van de romp. De moeite waard is om daar een mooi schaalmodel van te maken en komt zeker een keer aan de beurt.

    De S11 is Hollands glorie samen met de D21 maar daarvan zoek ik nog veel foto's, heb wel al redelijke 3 views.

    De verhoudingen in de Percival zijn prima en met electro moet dat zeker gaan lukken.
    Wil gaan voor een spanwijdte van 1800mm waarmee ik hoop binnen de 24 cellen te kunnen blijven en zou ook niet groter kunnen want dat kan ik niet kwijt in mijn bouwhok.

    Een Jet Provost is zeker een hele leuke jet en met turbine prima schaal te bouwen, met edf wordt dat lastig. Je zit gewoon vast aan het formaat van de instroom en uitstroom tunnel voor de fan en daarmee kun je een model aardig verminken. Om een voorbeeld te geven ben nu met de Gloster G40 bezig te tekenen en heb de staart aardig moeten rekken om de juiste uitstroom diameter te krijgen. Is dus een aardige verminking maar het zou niet anders kunnen.
    [​IMG]

    Ton
     
  7. jacques

    jacques Guest

    D-21 heel cool :lol:
    Een S-11 is natuurlijk ook wel leuk , maar de staart lijkt mij een beetje te kort en de neus ook.
    Die vliegt volgens mij niet zo geweldig.

    Een SF-260 lijkt mij wel een mooi 2e schaalmodel.

    [​IMG]
     
  8. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.307
    Locatie:
    Dordrecht
    jacques

    De S-11 is naar mijn idee prima te vliegen vanwege de mooie grote vleugel, kielvlak en stabilo, met de schaalwedstrijden heeft er jaren geleden een meegevlogen en moet zeggen dat vloog mooi stabiel.

    Wil je gelijk even bedanken, want door je opmerking :D heb ik hem met google even opgezocht 8) en vond gelijk heel veel foto's die ik nog niet eerder was tegengekomen :lol: . Heel mooi voor de verzameling.

    Van de SF-260 is er een leuke kit van Aviomodelli en is zeker een leuk toestel.
    Voor een schaalmodel is er zat van te vinden op het net.

    Ton
     
  9. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    jacques schreef:
    Antwoord van Ton:
    jan schreef:
    Antwoord van Ton:
    Nou moe! 8O

    Lijken een Mosquito en de Chipmunk ook niet wel wat op elkaar (behalve het aantal motoren)?

    :wink:


    :rolling:


    jan.
     
  10. jacques

    jacques Guest

    Kijk maar eens goed naar de cockpit Jan.
     
  11. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.307
    Locatie:
    Dordrecht
    Jan,

    Als jij dat graag wil, lijken ze wat mij betreft zelfs heel veel op elkaar :p

    Ben eigenlijk niet zo voor een vergelijk te trekken in kisten :? want daar wordt je niet veel wijzer van, tis meer de voordelen die een bepaald type je kunt bieden als model en dat is een grote vleugel grote staartvlakken en geen intrekbaaronderstel :wink: hoe mooi dat dan ook is het zijn mechanische en storings gevoelige dingen.

    Ton
     
  12. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    Helemaal mee eens, je koopt er niks voor.

    Ik ben niet boos hoor, was alleen maar even verbaasd dat je wel vindt dat 'ie iets heeft van een Mosquito, maar niet van een Chipmunk . . . :?

    Over en sluiten. 8)


    jan.
     
  13. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
  14. scaleflying4life

    scaleflying4life

    Lid geworden:
    24 nov 2007
    Berichten:
    688
    Locatie:
    waar de A15 eindigd in t oosten
    Ton interessant draadje.
    Ik kan alleen de foto's niet zien.

    Heb zelf 2 s.11 en en ze vliegen geweldig zolang het voorttrekkende element blijft werken.
    Werkt die niet dan is t een gevleugelde baksteen.

    Succes met de provost
     
  15. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    de percival profoost is een erg leuk model
    ik vlieg met de door Yke rusticus gebouwde en die vliegt goed

    wel gevoelig in de overgang van neus naar rugwind voor over slaan
     
  16. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Dit verschijnsel moet je me eens uitleggen, een vliegtuig voelt geen wind , alleen de luchtstroom over de vleugel door zijn eigen snelheid, het is deze luchtstroom die de lift veroorzaakt en het vliegtuig in de lucht houd.
     
  17. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    Laatst bewerkt: 15 jan 2019
  18. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    Met de huidige kleine turbines kan dat best nog een leuk model worden zo`n Jet Provost.
     
  19. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    Welke Jet Provost?

    In de zin van: heb je een bepaalde kit/tekening op het oog?


    jan.
     
    Laatst bewerkt: 15 jan 2019
  20. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    Ik heb ondertussen begrepen dat de inlaatopeningen te klein zijn om een goed vliegend model te maken . . .

    Jammer.

    (Stond bij nader inzien ook al in post #4 . . . )


    jan.
     
    Laatst bewerkt: 21 jan 2019

Deel Deze Pagina