Q's Bird of Time

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Q Brand, 30 aug 2018.

  1. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Hey Hajo,


    De rib naast het duplo blok leek aan de onderkant een kier te hebben, dus toen dacht ik dat je em aan de onderkant ook van een extra stop hout wilde voorzien? Maar kan ook goed et licht zijn of dat je em nog niet vast had gezet oid.

    De seconde lijm vond ik een goed idee. Zojuist gedaan en nu zit ie keurig strak en is toch nog los te krijgen. THX.

    Nu servo bevestiging vast zetten, beplanking bovenzijde en cockpit maken. Dan is de romp op bespannen na af!

    Zwaartepunt wordt nog goochelen met accu's denk ik want de 2400mAh accu onder de vleugel legt het zwaartepunt 4cm te ver naar achteren en 4cm te ver naar voren op het moment dat ie in de cockpit ligt. Nieuwe accu kopen lijkt het, maar dat zoek ik dan wel uit als alles klaar is.

    83E69307-E80F-4CFD-B54D-D5CFEE6B9211.jpeg
    D20ACDC9-D4F1-4B6C-A252-F1CC10B3B5D4.jpeg CAA466D6-F721-4015-BAE9-331D2BC05E68.jpeg

    Als we zo door gaan vliegen we nog voor maart Hajo ;-)

    Groet Q
     
    Hajo.M vindt dit leuk.
  2. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    Dubbele post.
     
    Laatst bewerkt: 29 dec 2018
  3. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    Wie weet, gaat wel voorspoedig.

    Net de balsa webbings geplaatst nu de triplex nog ff en de pennen voor vleugelbevestiging pas maken daarna moeten de verstoorders erin, al ben ik er nog niet uit welke manier ik toe ga passen
     
  4. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    IMG_20190103_083441.jpg IMG_20190103_083512.jpg Het gaat langzaam verder, de tweede vleugelhelft bijna klaar maar tussendoor nog even een bescherming gemaakt voor het richtingroer op advies.
    Hiervoor 4 dunne triplex latjes gemaakt en in de juiste vorm gemaakt (nat gemaakt en in de juiste vorm laten drogen).
    Dit in plaats van een stalen pen.
     
    Laatst bewerkt: 3 jan 2019
    Q Brand, Hans V, ISOLA2 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  5. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Hey Hajo,


    Das een mooie slede idd zeg! Veert ie ook nog een beetje met die mooie overstek? Mooie oplossing. Nu je de midden delen dan bijna klaar hebt ben je me zo'n beetje voorbij met de bouw. Das mooi want dan kan ik bij jou af gaan kijken :thumbsup:

    Ben nu op vakantie maar ook nog middenstuk van webbing voorzien en pen voor tweede vleugel deel gemaakt. Was al aan het puzzelen op de vleugel tips. Gaat een leuk laatste deel vd bouw worden.

    Heb je nog wat over je vlies uit Duitsland gehoord?

    Gr Q
     
  6. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    Van het vlies heb ik niks gehoord nog maar zag al op RC network dat het wel eens lang kon duren.
    Dus maar iets anders besteld, koverall, is sterker maar ook zwaarder (44 gram m2) ,word eigenlijk op dezelfde manier aangebracht.

    De reden dat ik eigenlijk zo licht wil is meer een kwestie van competitie, m'n maat vliegt met een mandarin en die ging een keer op een 30 meter weer in de thermiek omhoog na al op een 400 meter gezeten te hebben en dat geeft je wel een kick hoor.
    Mij zal dat op het moment niet lukken,, misschien met de BOT wel.. :)
     
  7. Discus2ct

    Discus2ct

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    Rijswijk
    Waar vliegen jullie in NL?
     
  8. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    Ik vlieg bij Terapelkanaal vliegclub MTA, is vlakbij de Duitse grens provincie Groningen.
    Prachtig veld...veel ruimte, geen bomen.
     
  9. Discus2ct

    Discus2ct

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    Rijswijk
    Prachtig! Helaas zijn wij in Zoetermeer ons veld kwijt door bouwontwikkelingen afgelopen jaar. We, de Zoetermeerse luchtvaartclub, hebben grote moeite een nieuwe locatie te vinden. Tot op heden is dit binnen de huidige gemeentegrenzen, en daar buiten, helaas niet meer mogelijk gebleken. We hopen op een doorbraak dit jaar.
     
  10. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Voor mij is licht bouwen ook een uitdaging. Misschien is het soms helemaal niet nodig en is een wat zwaarder model beter tegen slechtere weer condities opgewassen enzo, maar kan et niet echt laten ;-). Ik ben idd erg benieuwd naar de vlieg quatiteit van de BoT. Ergens tussen de 0,3 en 0,4m/s. daalsnelheid is goed lijkt me. Ben erg benieuwd of de BoT dat haalt. Maar m'n parkflyer daalt meer dan 1 m/s dus beter wordt et sowieso!

    Ik vlieg bij MVCNOV: http://www.mvcnov.nl/ wat tussen Heerde en Wapenveld ligt. Mooi veld maar we hadden ook best wel wat problemen om onze plek te behouden / officieel erkend te krijgen. Het is een prachtige open plek en heel rustig omdat het in "de geul" ligt. Een enorm bekken wat vol kan lopen tijdens enorme hoogwater problemen.

    Het is enorm vervelend om geen veld te hebben of er onzekerheid over te hebben. Ik hoop voor jullie dat jullie e.a. Voor elkaar krijgen. Bij ons heeft inspraak avond van de gemeenteraad erg veel geholpen. De politiek vond unaniem dat we er gewoon mogen blijven vliegen en daarna ging et procedureel ook een stuk beter..

    Qua thermiek is het niet super interessant om eerlijk te zijn omdat er heel veel grasland ligt. E.a. Werkt wat meer op macro schaal lijkt het wel, er is thermiek of niet, redelijk binair. Ow en dan is er vaak wel een vel boven onze parkeerplaats / pist, maar ja das om nekkramp vragen en uiteraard niet toegestaan.

    Ik denk dat we onze BoT dag ergens rond Utrecht moeten gaan plannen, we wonen met z'n allen in alle hoeken van NL!

    Groet Q

    PS: ik meet een instelhoek van de vleugel van ca 1,7graden. Heeft iemand iemand hier nog andere ideeën over / ervaringen mee?
     
    Laatst bewerkt: 4 jan 2019
  11. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.998
    Locatie:
    IJsselstein
    Wanneer ik zie hoe die van jullie gebouwd zijn komen ze in elk geval ruim onder de +- 1800gram van die van mij uit:koud: Deze instelhoek is tov het stabilo of de romp bodem? Voor het instelhoekverschil tussen vleugelven stabilo is dit prima om mee te beginnen, is dit tov de rompbodem zou het denk ik wel meer mogen zijn om als het ware meer motordomp te krijgen. Bij mij is het altijd zaak om behoorlijk down te geven bij de start omdat hij anders de neus teveel omhoog trekt en daarna dus overtrekt. Overtrekken is verder nauwelijks een probleem bij de bot omdat hij dan keurig de neus laat zakken en snel weer oppakt zodat je verder kan:banana:
     
  12. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Hi Huibert,

    Bedankt; ik meende eigenlijk dat stabilo 0 graden heeft tov de romp. Gelukkig stabilo bevestiging nog niet vast gezet ;-). Ik ga het bekijken. THX.

    Fijn om te horen dat de BoT gemoedelijk reageert. Met een beetje snelheid houden reageert ie hopelijk ook nog fatsoenlijk op het roer. Ben erg benieuwd!

    Ik denk ergens rond de 1100gram oid uit te komen met een 2400mAh batterij. Maar het zwaartepunt kan daar nog wel wat roet in gooien. Blijft spannend hoe et uiteindelijk uitpakt.
     
  13. Discus2ct

    Discus2ct

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    Rijswijk
    Ik vlieg de BOT met een CG van 107mm gemeten op 422mm uit wortel.
     
  14. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.998
    Locatie:
    IJsselstein
    Heb net nog even de tekening en bouwhandleiding bekeken om te zien wat er aan instelhieken en uitslagen wordt aangegeven. Heel verrassend was de opgave van de instelhoeken hierbij wordt zowel de vleugel als stabilo een instelhoek tov de rompbodem van 2 graden aangegeven. Over uitslagen wordt gewoon helemaal niets vermeld wel over het gewicht, als basis wordt er 1200gram aangegeven en als mogelijkheid om voor meer wind dit te verhogen tot goed 2 kilo.
     
  15. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Hi Huibert, heel hartelijk dank hiervoor! Ik kon me niet herinneren hier wat over gelezen te hebben in de handleiding, dus 1000x dank!

    Ben ik even bij dat ik het stabilo nog niet vast heb gezet op 0 graden! Was ik wel van plan namelijk :eek:

    Dit weekend kan ik weer wat aan de BoT werken. Zin in!

    Groet Q

    PS@Discus: ook bedankt voor deze info, ik ben benieuwd of ik er op uit zal komen zonder al te veel lood :rolleyes:
     
  16. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    Vraagje.....
    Het is gebruikelijk om je zwever etc. te bekleden met oracover of een ander glanzend product.
    Nu las ik ergens dat bv bij papier bekleding omdat dat minder glad is de luchtstroom minder snel loslaat dus je zou een betere stroming over je vleugel hebben .
    Kan iemand dat beamen ?

    De vraag is omdat er lak op de koverall moet en voor deze soorten word steeds mat genomen, dat is een beetje in tegenspraak met bv oracover wat super glad is.

    Groet Hajo
     
  17. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    Ff een kleine test gedaan met de koverall.
    Ik heb me lijm gehaald voor de koverall met de strijkijzer vast te lijmen, maar was ook nog ff bij de action en daar een potje crea-patch gekocht.
    Ff snel een soort van vleugeltje gemaakt en de crea-patch op de eindlijst gedaan, en ribben daarna vergeten maar dacht er opeens weer aan, dus een stukje koverall genomen en met de strijkijzer geprobeerd vast te zetten.
    Zie voorbeeld daar is het met de föhn strak gemaakt. Het ziet er niet uit maar zit goed vast.
    IMG_20190105_123932.jpg
     
  18. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Mooie vraag Hajo,


    Het is niet iets waar ik veel verstand van heb, maar heb me vandaag wat ingelezen op het thema. Wellicht zijn er anderen die me willen verbeteren of aanvullen?!

    Een laminate stroming om een vleugel lijkt het beste te zijn voor lift etc. Turbulentie wil je voorkomen want dit zorgt voor het loslaten.

    Bij grote vliegtuigen gaan ze dus voor super glad omdat obstakels oid voor turbulentie zorgen en daarmee loslaten.

    Ik kan me herinneren aan een verhaal over de Mosquito zoals nu b.v. @HanDeBouwer aan het bouwen is. De piloten schuurden de vleugel e.d. zelf zo glad mogelijk en konden daarmee dan een 10mph oid extra snelheid uit de kist halen.

    Nu hebben we te maken met model bouw vliegtuigen en dus een andere schaal. Geen idee maar mij lijkt extra ruwheid hier dus ook niet van voordeel. Mogelijk maakt het echter op deze schaal Nix uit, maar een omgekeerd effect lijkt je onwaarschijnlijk...?

    Groet Q
     
  19. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    Het richtingroer van koverall voorzien, ik kon het niet laten..
    Hiervoor de voorlijst van oracover strijklijm voorzien en de buitenkant rondom, enkel buitenkant, dus er zit maar een beetje op.
    De lijm laten drogen en daarna de koverall met de folie strijkbout op de voorlijst gelijmd.

    IMG_20190105_175433.jpg

    Daarna 1 zijde rondom gedaan.
    Dan lijm op de achterlijst op de koverall die er dan zit en dat met de folie ijzer vast gezet.
    Laten drogen en iets met de folie ijzer strak laten krimpen, ijzer op een 120 graden gehad.
    Op de lijm voor extra verbinding toen lak aangebracht.
    Alle overige houtdelen zit nog niets op, dat komt met de lak die de koverall dan vastzet.

    IMG-20190105-WA0003.jpeg

    De rand moet nog afgesneden worden en gaat dan makkelijk omdat er ietsje lak opzit.
     
  20. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Mooi Hajo!

    En hoe dan ook, mat ziet er veel mooier uit dan glanzend ;-))

    Reed vandaag over de A31 langs Stadskanaal, was met gezin, anders was ik koffie komen drinken :yes:

    Groet Q
     

Deel Deze Pagina