Gpro gyro align 600N governor geen kaas van gegeten!

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door vliegenderobby, 29 nov 2018.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.937
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hij staat zo te zien nog op "Inhibit" ofwel niet actief?
     
  2. vliegenderobby

    vliegenderobby

    Lid geworden:
    12 jan 2013
    Berichten:
    129
    Locatie:
    wassenaar
    ja maar wat ik ook doe na die H》er gebeurd niks. in het hoofdscherm van de mixen staat het wel dat het geactiveerd is. maar de H en de switch D, standje 0 staan goed. nu nog wat er na de H 》 moet heb ook al gear geprobeerd, want dat is switch D. maar gebeurd niks.
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.937
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Daarmee kan ik je ook niet verder helpen. Even een vraag stellen in het algemene electronica deel, met je zendertype in de titel, zodat de juiste mensen (die ook zo'n ding hebben of hebben gehad) kunnen reageren...
     
  4. vliegenderobby

    vliegenderobby

    Lid geworden:
    12 jan 2013
    Berichten:
    129
    Locatie:
    wassenaar
    ja top thx, ga ik doen. en je hebt gelijk, dit topic kan gesloten worden. de GPro gyro van align werkt dus inderdaad met de governor met wat kunst en vliegwerk. eind goed al goed, topgyro eenmaal ingesteld
     
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    In de meeste zenders is de hold functie een vliegmodus, zoals idle up ook is.
    Je kunt dus ook losse instellingen maken voor die vliegmodus.
    Alleen zit dat vaak net ff op een ander plekje

    Dus kun je ook instellen dat als je de hold knop om zet, de gov uit gaat.
    In principe zou hij dus bij hold meteen op kanaal 7 de gov op een inactieve waarde moeten zetten.
    Je kunt bij eigenlijk alle wat geavanceerdere computerzenders meerdere mixen op 1 knop zetten.. dus hold & een mix om die gov waarde naar inactief te krijgen
     
  6. vliegenderobby

    vliegenderobby

    Lid geworden:
    12 jan 2013
    Berichten:
    129
    Locatie:
    wassenaar
    ja dank je, ik denk ook dat het kan, maar tot dusver is het me nog niet gelukt. heb een topic in electronica gemaakt, misschien kom ik er nog achter. ik ga vanmiddag er nog even aan rommelen. voorlopig vloog hij weer geweldig vanochtend. wel nu kleine hickups meegemaakt tijdens de governor. met name uitkomend uit een snelle funnel, en een snelle loop. dan lijkt de toeren te snel op te lopen en corrigeert ie wat wonderlijk, en heeft iets weg van afslaan dan, voelt laag toeren daarna. ik heb nog een instelling in de gyro die wellicht zou kunnen helpen dat is de governor gain, die staat nu op laag, 30%, wordt aanbevolen niet te hoog te zetten, dan kan de governor in de war raken. iemand ervaring met deze instelling en wat deze exact doet? ik kom met googelen niet heel veel verder, behalve dat het volgens mij iets doet met het toerenverschil corrigeren tijdens belastinghoe snel dat gaat ofzo?
     
  7. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    zorg ook dat je motor goed getuned is zonder govenor

    een flink corrigerende motor verhuld een slecht lopende motor.
     
  8. vliegenderobby

    vliegenderobby

    Lid geworden:
    12 jan 2013
    Berichten:
    129
    Locatie:
    wassenaar
    bedankt, ja dat had ik al gecheckt. die loopt super. maar het bleek mn koppeling te zijn, volledig versleten! dus voering erin deze week, daarna zal hij weer als vanouds gaan! image-31-12-2018_15-02-50.jpg




    image-31-12-2018_14-59-12.jpg
     
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    die is wel aardig dun ja :D
    misschien dat hij een keer vettig is geraakt oid, dan slipt de boel eerder door.
    heb je dat niet in de gaten, slijt het stevig

    let altijd ff op met je koppeling: als de motor een keer verkeerd aanslaat (dat hij de andere kant op draait.. komt gelukkig zelden voor..), is de kans groot dat de koppeling met 1 a 2 vluchten in 2 delen eruit komt.
     
  10. vliegenderobby

    vliegenderobby

    Lid geworden:
    12 jan 2013
    Berichten:
    129
    Locatie:
    wassenaar
    ha ja dank je, ik heb er net een nieuwe voering in gezet, ziet er weer prachtig uit! morgen alles in elkaar zetten en deze is weer klaar voor de show! En ik denk dat hij niet vet was geworden, maar door enorme dommigheid van mijn kant helemaal in het begin al,... was aan het starten maar er zat een plug in de uitlaat:hammer:had net die heli gekocht, en helemaal niet in de gaten dat er een plug in zat! dus bij starten, meteen verzopen, en koppeling liep toen bloedheet! wel nog goed mee gevlogen, pikte wel wat laat op, maar eenmaal goed gas was het prima,... totdat ik een wilde truuk deed en de governor van slag raakte en de koppeling doorschoot. Toen kwam ik al autoroterende naar beneden en deze voerring tot resultaat! jaja weer een lesje geleerd!NIET met een gare voerring vliegen!
     
  11. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    nou, het grappige is dus dat zo'n koppeling normaal gewoon echt vast zit tijdens vliegen..

    Starten geeft niet voldoende snelheid om de koppeling aan te laten grijpen, daar heeft hij een paar duizend toeren voor nodig.
    Dat redt je starter bij lange na niet.

    Rokende koppelingen zie je meestal als hij start, alleen te hard gaat lopen.
    dan houdt je de kop tegen, en staat de koppeling een beetje te slippen.
    of heel stevig te slippen als hij half gas weg wil.
    heb ik ook wel s gehad.
    zie je wat rook van de koppeling komen, maar als dat 2 tellen is, valt de schade mee.

    Nu had ik toevallig afgelopen seizoen een gloedjenieuwe trex 600n dfc van een leerling ingevlogen.
    eerste vlucht verliep hardstikke goed.
    2e ook.
    volgende vliegdag starten we dat ding. vliegen. alleen "voelde" hij een beetje raar.
    ik zet hem neer, toer af. toer weer op, en daarna kwam hij dus nooit meer van de grond.
    toerental van de motor veranderde niet echt. hij stond toen nog gewoon op de curve, dus geen gov..
    bij goed luisteren hoorden we dus wel dat de bladen aftoerden en optoerden.
    bleek dat de koppeling aan het slippen was geslagen. hoop groene zooi door de heli heen (die voering was groen, blijkbaar)
    hij heeft het spul toen goed ontvet, weer in elkaar gezet, toen was het over.

    Misschien dat zoiets bij jou ook aan de hand is geweest, alleen dan in een wat minder heftige vorm..
    dat hij bij jou gewoon wat slipte als je aan de knuppels trekt. en dan slipt zo'n koppeling opeens nog best veel, en is je voering ook vlot weg.

    ff voor het idee: ik heb bij mij nog nooit een voering hoeven te wisselen..
    wel de koppeling zelf ivm breuk, 1 keer een andere bell (en dus ook voering ) verwisseld ivm "ik had het liggen", maar qua voeringdikte zat er nog niet zo veel verschil in
    meestal start ik, zet hem neer, 1 keer optoeren en gaan met dat ding.
    hij slipt dus al bijna niet met optoeren. en blijkbaar tijdens de vlucht ook niet.
    en dan gaat zo'n voering heftig lang mee.. (mijn heli is 9 jaar..)
     
  12. vliegenderobby

    vliegenderobby

    Lid geworden:
    12 jan 2013
    Berichten:
    129
    Locatie:
    wassenaar
    ah oke dan, ja zou dan inderdaad wel kunnen zeg. Heb daar niet meer op gelet. Mn uitlaat silicone dingetje was er net afgevlogen,.. ondanks de uitlaat iets naar buiten wijst, komt er toch meer olie op het toestel dan daarvoor. En ik was rondjes ondersteboven aan het oefenen, dan zit je uitlaat denk ik ook wat onhandiger ten opzichte van normaal vliegen. :thumbsup:oke dan hou ik het op een vette koppeling! Toch heb ik iets in het begin enorm af zitten fikken toen de motor vastliep door teveel nitro dat er in zat (door die verstopte uitlaat). Deed de starter aan, en mn heli ging 360 graden op de grond! :hammer:Plug eruit,... en startte toen uiteraard prima, en heb er ook veel mee gevlogen naderhand. Motor loopt super, alleen sindsdien pikte de koppeling eigenlijk veels te laat op! morgen maar eens proefvluchtje als ik alles weer in elkaar heb!
     
  13. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    dan zal er inderdaad ff een slijt actie geweest zijn, waardoor de voering opeens te ver weg was..
    en als de koppeling dan laat aan gaat grijpen.. kan het inderdaad zijn dat hij nog wat slipt

    maar ja. straks doet hij het weer, en kun je knallen ;-)
     
  14. vliegenderobby

    vliegenderobby

    Lid geworden:
    12 jan 2013
    Berichten:
    129
    Locatie:
    wassenaar
    nou nou, wat een ellende. werkelijk geen idee waarom de governor dit doet. nieuwe voerring in de koppeling, hij vliegt top maar eenmaal de governor ingeschakeld gaat het fout, en dan met name bij de rudder als je die gebruikt. dan gaat hij volledig los! en hij deed het top, iemand een idee wat er aan de hand is??
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.937
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh, da's heel simpel: In de lucht doet hij dat niet, denk ik...

    Dat komt omdat de motor zonder belasting draait, en het gas dus maar een heel klein beetje open staat.
    Die governor, die weet in principe niet hoever het gas open staat: die "doet maar wat" en is afgesteld om bij een toerenverandering een beetje gas bij te geven.
    Maar dat is als je vliegt en er belasting op de motor staat: het gas staat dan veel verder open, en "een beetje er bij" is dan goed.
    Maar zo op de grond, zonder bladen, is "een beetje er bij" veel te veel, de motor toert veel te ver op, de governor neemt "een beetje" terug, maar dat is óók teveel, dus het toerental kakt weer in, en de governor geeft weer "een beetje" bij, etc etc etc.

    99,9 % zeker dat hij dit in de lucht niet doet.
     
  16. vliegenderobby

    vliegenderobby

    Lid geworden:
    12 jan 2013
    Berichten:
    129
    Locatie:
    wassenaar
    olala, maar dan toch die een 0,1% is het dan hoor! ik heb namelijk de blades eraf gehaald om te kijken wat er gebeurd,... want sochtends ging hij ook zo doen in de lucht. En al autoroterend naar beneden, want hij ging eerst na dit rare gas aan en uit festijn, naar heel laag toeren,.. toen governor nog uit kunnen zetten net op tijd, toen kwam hij weer op toeren en kon hoogte pakken. Toen nog even geprobeerd weer met governor, en na een korte tictoc meteen weer, maar toen na dat aan uit gas paar keer ging hij vol toeren draaien!! Maar alleen de motor he, dus niet de blades:hammer::hammer:. Dus ik dacht aah weer doe koppeling kapot, maar dat was dus niet zo! dus tsja,.. geen idee nu. Dacht eerst ah misschien vet in de koppeling. maar hij spoelde gewoon op, en zonder governor gebeurde er weinig vreemds. Heeeeel vreemd, want er is feitelijk niks veranderd. geen settings veranderd, niks! Durf er even nu niet mee te vliegen!
     
  17. vliegenderobby

    vliegenderobby

    Lid geworden:
    12 jan 2013
    Berichten:
    129
    Locatie:
    wassenaar
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.937
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Die governor heb ik een aantal keer in actie gezien, en bij mijn weten functioneert die goed, en is makkelijk te installeren en in te stellen.
    Ik weet alleen niet HOE, want zelf nog nooit mee gewerkt.
     
  19. vliegenderobby

    vliegenderobby

    Lid geworden:
    12 jan 2013
    Berichten:
    129
    Locatie:
    wassenaar
    ja die is super makkelijk,... maar ergens wil ik er niet aan. Want ik had net die Gpro gyro aan de praat gekregen,.. als enige in de wereld geloof ik! En ineens doet ie gek, dus ergens moet iets wonderlijks aan de hand zijn. Morgen maar volldige vlucht zonder governor, met good old v curve, en dan 3d. Als er dan niks gebeurd is het zoiezo de governor. Ik weet ook niet echt een betere oplossing om erachter te komen!
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.937
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als je de enige bent die dat aan de praat gekregen hebt, dan is er toch wel enig vermoeden dat het gewoon een uitermate kut-ding is, toch?
    Dan zou ik dat ding er rap uit keilen....
     

Deel Deze Pagina