Het Jeti Duplex DC-16 / DS-16 zender Topic

Discussie in 'Model elektronica' gestart door holco, 14 feb 2013.

  1. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Ik gebruik de R18 zonder Rsat’s in mijn jets zonder problemen.
     
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Daar ben ik het niet mee eens. Vlieg al 6 jaar met de Dual Path mode. Nooit enig probleem ervaren. De in clone mode wordt een ontvanger "dom". De zender weet niet meer van zijn bestaan omdat de ontvanger niets meer terugzendt. Dus ook geen meldingen van slechte ontvangst.

    De clone mode is handig voor het besturen van een startwagen voor een zwever of als controle-ontvanger bij een jury. Maar voor het besturen van hoofdfuncties van een model zou ik nooit van de clone mode gebruik maken.

    Een juist ingestelde dual path mode werkt gewoon betrouwbaar. Niet vergeten de ontvangers via de Device Explorer in de zender in te stellen. Het aantal kanalen dat de satelliet overdraagt, instellen op het benodigde aantal kanalen. Niet het maximale kanaal-aantal van de hoofdontvanger.

    De werking in eenvoudig te controleren. Dat kan op twee manieren:

    1. Via de zender om beurten de zendmodules uitschakelen. Alle functies moeten blijven werken.

    2. De manier die de praktijk het meest benaderd:
    Schakel de reikwijdtetest van de zender in. De zender werkt nu met gereduceerd vermogen. Plaats de zender en het model in huis zo ver mogelijk uit elkaar, met zo veel mogelijk steen/beton tussen de zender en de ontvangers. Echter de besturing moet wel blijven werken. Pak één ontvanger met de antennes in aluminium folie. De zender zal, als deze in is ingesteld op "melden van het verlies van één ontvanger", een waarschuwing geven maar de besturing moet blijven werken.
    Pak de ontvanger uit en wikkel nu de tweede ontvanger met antennes in folie. Ook nu moet de besturing blijven werken. Pak tenslotte beide ontvanger en antennes in aluminiumfolie. Nu gaan de servo"s naar de ingestelde failsave posities of als "hold" is ingesteld blijven de servo's staan maar reageren niet meer op de zender.
     
    Laatst bewerkt: 23 jun 2018
  3. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Het was niet mijn bedoeling om een dual path systeem te maken, maar zoals GertJan schreef een gewone ontvanger met 1 satelliet om 2 extra antennes te hebben.

    Als ik naar het 'device explorer' menu ga zie ik daar alleen de R18EX staan, geen satelliet ontvanger. Moet ik die ook nog apart binden als ik hem alleen als satelliet wil gebruiken? Zo ja: hoe?
    In het filmpje dat NPS hierboven aanhaalde zag ik dat je bij de 'general settings' van de R18 de instelling voor SAT1 op 'PPM Input' moet zetten (die stond nog op 'Default - Output pin 18'). Die instelling is aangepast. Ik denk dat de satelliet hiervoor niet eens gebruikt is met de 'default' setting.
    De kabel tussen beide ontvangers is bij de R18 aangesloten op de SAT1/18 poort, bij de RSAT op de BAT/PPM poort. De R18 heeft de laatste update, van de RSAT durf ik het niet met zekerheid te zeggen.

    Ik doe vast nog iets fout, want de RSAT ontvanger kan ik niet terugvinden in de lijst met actieve devices. Iemand een idee waar het fout gaat?

    Edit: ik scroll net pas door en zie nu NPS' laatste reactie. Misschien toch nadenken over dual path mode?.....
     
  4. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Je kan niet "gewoon" een satellietontvanger aansluiten op een hoofdontvanger. Dat kan op twee manieren. De slechtste in een satelliet in clone mode zetten en aansluiten op de hoofdontvanger. Dan ben je alle features die Jeti kent voor deze ontvanger kwijt. Bovendien, een ontvanger in clone mode zie je niet in de Device Explorer omdat de ontvanger niets terugzendt. Andere nadelen heb ik al eerder genoemd. Dus niet aan te raden.

    De tweede optie is Dual Path. Jeti noemt dit Double Path en zo zal ik het verder ook noemen. In Double Path blijven alle Jeti features bestaan zoals telemetrie voor beide ontvangers en instelmogelijkheden via de Device Explorer.

    Als je voor 4 ontvanger-antennes kiest, dus een hoofdontvanger en een satelliet dan is Double Path echt de beste oplossing.

    Ontvangt de hoofdontvanger geen signaal, dan wordt er uitgeweken naar het signaal van de satelliet. Voor (hele) groot modellen wordt ook nog wel eens voor een nogal dure oplossing gekozen. Een Central Box met twee kleine ontvangers. De Central Box 200 http://www.jetimodel.com/en/katalog/Central-Box/@produkt/Central-Box-200/ heeft bij voorbeeld een optie voor een dubbele stroomvoorziening en elke servo-aansluiting is beveiligd tegen kortsluiting. een kortsluiting in een servo kan dus nooit leiden tot uitval van het hele systeem
    Maar met Central Boxen heb ik geen ervaring...

    Maak je een Double Path systeem dan begin je met het binden van de hoofd- en satellietontvanger. Onderstaande tekst komt uit de handleiding:


    Pairing the transmitter with receivers in Double Path mode

    1. Make sure that receivers are set in Normal mode, not in Clone mode .
    2. Note down which receiver is the first and which is the second because of later easier identification. Keep the receivers switched off.
    3. Switch on the transmitter with created model, in „ Advanced properties - Wireless modes/Trainer ” menu item select „ Double Path mode ”.
    4. Plug the BIND PLUG inter connection into EXT output of the first receiver. Switch on the receiver. Now the receiver expects a sequence for pairing (in case you ha ve Rx firm ware version 3.11 and newer, this period is limited up to 60s).
    5. Press „3D pushbutton ” on the transmitter over "Pair primary TX module" command. As soon as the receiver is identified, you will be asked for confirmation – now push OK button. Switch off the receiver and remo ve pairing inter connection.
    6. Plug the BIND PLUG inter connection into EXT output of the second receiver. Switch on the receiver .
    7. Press „3D pushbutton ” on the transmitter over "Pair secondary TX module" command. As soon as the receiver is identified, you will be asked for confirmation – now push OK button. Switch off the receiver and remo ve pairing inter connection.
    8. Switch on both receivers. The connection should be established immediately, eventually ser vo control is allo wed .
    9. Now you can specify additional parameters of the Double Path mode so that the transmitter correctly responds to the signal loss from any of the receivers .

    Met de Device Explorer heb ik in de hoofd- en satellietontvanger de volgende instellingen gemaakt. Gebruik een R9 EX en een Rsat2 EX. Jouw ontvanger heeft waarschijnlijk 2 ingangen voor satellietontvangers, daar zal dan wat verschil in zitten.

    Voor de R9 EX:

    Serial Link:
    JETIBOX & Servo. Hier wordt een "ouderwetse" sensor op aangesloten. In dit geval een MGPS

    General Settings:
    Output Period 17 ms. Dit is de herhaaltijd van de servo-impulsen. 17 ms werkt goed voor mijn analoge servo's
    PPM settings:
    Sat1 PPM input. Hier heb je waarschijnlijk nog een Sat2.
    Low voltage alarm: 4,5 V

    Fail Safe:
    Zoals je wilt. Per ontvanger-uitgang kan je kiezen voor Hold of een gespecificeerde servopositie.

    Alternatieve Pin Config:
    Alle uitgangen Servo.

    Receiver Outputs:
    Hier staan de benoemde kanalen en de groepen die gelijktijdig worden aangestuurd. Hier heb ik niets veranderd.

    Dat was de hoofdontvanger.
    Nu de satelliet, de RSAT2 EX:

    Serial Link:
    EX Bus & PPM pos. Op de EX-bus wordt een "moderne" EX-bus sensor op aangesloten. Een Mvario2. PPM pos is een PPM singnaal met positieve impulsen. Dit is het signaal dat naar de Sat-ingang van de hoofdontvange gaat.

    General Settings:
    Output Period 17 ms.

    PPM Settings:
    No. of channels: 9 channels. Hier het aantal in gebruik zijnde kanalen invullen. Niet het aantal kanalen waarvoor de ontvanger geschikt is.

    Alarm Settings:
    Low voltage alarm: 4,5 V

    Fail Safe:
    Disabled. Let op bij Double Path altijd in de satelliet de Fail Save uitschakelen. Dit wordt verzorgd in de hoofdontvanger!

    Receiver Outputs.
    Hier staan de benoemde kanalen.

    Nu staat alles goed ingesteld en zal het ook werken. Je hebt zelfs vanaf beide ontvangers een telemetriekanaal naar de zender.

    Alle instellingen maken lijkt een enorme klus, maar als je het een keer hebt gedaan, zal je zien dat het allemaal wel meevalt...

    Veel succes!
     
    Laatst bewerkt: 23 jun 2018
  5. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Ik ga dit proberen. Thanks NPS!
     
  6. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Helemaal gelukt. Ik vond onderstaand filmpje wel makkelijk.
    Het is inderdaad niet moeilijk, je moet het alleen net even weten.
     
  7. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Dan is dat "probleem" ook weer uit de wereld!
     
    Fotor vindt dit leuk.
  8. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Voor alle Jeti Rex en Rex Assist ontvangers is nieuwe software beschikbaar.

    De opties voor de stabilisatie in de Rex Assist ontvangers zijn flink uitgebreid. De Rex ontvangers kunnen nu onder meer via de veel snellere EX-Bus communiceren met een satellietontvanger of Central Box.

    Updaten is mogelijk door de benodigde software te downloaden via deze link www.jetimodel.com/en/show-file/906/ of automatisch via de Jeti Studio.

    Hou er rekening mee dat de device-files in de zender ook vervangen moeten worden. Downloaden gaal vooralsnog alleen via de eerder aangegeven link.
     
    Laatst bewerkt: 3 okt 2018
  9. eibergsealex

    eibergsealex

    Lid geworden:
    13 aug 2012
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Eibergen
    Hallo ik heb een vraag, wanneer komt er nieuwe software uit voor de rex ontvangers om er heli mee te kunnen vliegen?????????
     
  10. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
  11. eibergsealex

    eibergsealex

    Lid geworden:
    13 aug 2012
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Eibergen
    Ik vind wel dat Jeti daar erg mee achterloopt erg jammer, iemand enig idee wat het bereik is van een r7 nano ? is dat misschien een idee om dat te gebruiken samen met een micro brain?
     
  12. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    De R7 Nano is een indoor ontvanger en heeft een reikwijdte die past bij die toepassing.
     
  13. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Er is weer nieuwe software beschikbaar. Voor de EX ontvangers is er nu versie 3.26. Wat er is aangepast, is niet bekend. Maar het versienummer is veranderd, er zal ongetwijfeld iets zijn aangepast.

    Voor de Central Box 200 is versie 1.30 beschikbaar. Er kunnen nu drie ontvangers op worden aangesloten. Dat zijn twee 2.4 GHz ontvangers en een 900 MHz ontvanger. Tevens is de manier waarop de binnenkomende signalen van deze ontvangers worden verwerkt, aangepast en is nu in te stellen.. Voor meer informatie zie de downloadpagina op de Jeti site: http://www.jetimodel.com/en/Downloads/Firmware-Update-Receivers-controllers-sensors-Tx-Modules/

    De updates zijn nog niet beschikbaar via de Jeti Studio. Na het updaten van de Central Box moet de "bin" file voor de Central Box 200 in de map "devices" op de SD-card van de Jeti zender worden vervangen. Deze nieuwe file is onderdeel van de download.
     
    Laatst bewerkt: 28 dec 2018
  14. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    En v1.31 voor de Central Box is beschikbaar op de Jeti site.
     
  15. Michael16tsx

    Michael16tsx

    Lid geworden:
    12 mrt 2009
    Berichten:
    2.815
    Heeft er al iemand een manier gevonden om de muziek te stoppen, zonder dit in de audioplayer applicatie te hoeven doen, of zonder het volume om laag te zetten ?
    Mooiste zou zijn als je het met een schakelaar kan regelen, echter krijg ik dit echt niet voor elkaar :s
     
  16. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Heb twee oplossingen gevonden:
    Druk op de toets "Menu". Selecteer "Systeem" en daarna "Sound volume". Op deze pagina zijn onder meer de volumes voor de verschillende systeem-geluiden in te stellen. De onderste twee hebben invloed op de "wav" files.

    - Als je aan "Playback Volume" een schakelaar toewijst, dan kan je het geluid van de wav-file aan- en uitschakelen. Dit heeft wel het nadeel dan andere wav-files zoals alarmen ook niet meer te horen zijn.

    - Als je een schakelaar toewijst aan "Stop Playback Switch" kan je met deze schakelaar het afspelen van een wav-file uitschakelen. Het weer staten van het afspelen via deze schakelaar is niet mogelijk.
     
    Laatst bewerkt: 8 jan 2019
  17. Michael16tsx

    Michael16tsx

    Lid geworden:
    12 mrt 2009
    Berichten:
    2.815
    Volume had ik ook al gevonden, echter hoor ik dan ook mijn commando's niet en de timers en alarmen e.d. dit vind ik toch wel belangrijk haha.

    De stop playback switch had ik nog niet gevonden, dit ga ik meteen instellen!
    Thnx!!
     
  18. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Sinds ongeveer twee jaar beschikken Jeti zenders over LUA. Dit is een programmeertaal waarmee onder meer toegang kan worden verkregen tot alle functies binnen de zender, zoals de posities van sticks en schakelaars, telemetrie waarden, voice bestanden en dergelijke. Het is mogelijk om allerlei programma’s te maken die het modelvliegen ondersteunen. Om technische redenen is het gebruik van LUA op de DC/S 14 en DC/S 16 zenders beperkt. Volgens Jeti mag de ruimte die LUA gebruikt niet groter zijn dan 50 kB. Mocht er meer ruimte worden gebruikt, dan wordt de uitvoering van LUA automatisch gestopt. De besturingsfuncties komen nooit in gevaar!

    Op het Internet zijn veel van deze LUA programma’s te vinden. Bij voorbeeld hier: https://www.rc-thoughts.com/2016/08/rc-thoughts-tools/ zijn veel nuttige LUA programma’s te vinden ( en ook sensor zelfbouwprojecten). Op zich functioneren (voor zover ik ze heb gebruikt) deze programma’s zonder problemen. Maar het is confectie en geen maatwerk. Soms wil je dat het net even anders functioneert. Om die reden heb ik, gebruik makend van ideeën in de RC-Thoughts voorbeelden, twee LUA programma’s gemaakt die doen die precies aan mijn eisen voldoen. De programma’s hebben de naam “Pre-Flight en In-Flight gekregen. In-Flight heeft vooral functies die tijdens het vliegen van belang zijn, Pre-Flight heeft functies die voornamelijk van belang zijn vóór de start. Op een scherm kijken tijdens het vliegen is onmogelijk. Daarom wordt voor mededelingen gebruik gemaakt van voice output, maar ook wordt de mededeling in dien nodig op het scherm van de zender getoond.

    In dit bericht bespreek ik de functies van Pre-Flight.

    Wat doet Pre-Flight. In eerste instantie wordt bij het inschakelen van de zender de toestelnaam die behoort bij het aktieve modelgeheugen, uitgesproken. Deze mededeling wordt gevolgd door het noemen van het aantal starts dat met het toestel is uitgevoerd. Twintig seconden na het door het omzetten van een schakelaar voor het starten van de vluchttimer en het loggen van de telemetriegegevens wordt het aantal gemaakte starts met 1 verhoogt.

    Het programma controleert de spanning van de Li-Po tijdens het aansluiten. Na een instelbare tijd, nodig om de meting te stabiliseren, wordt de spanning van de Li-Po vergeleken met een ingestelde waarde. Is de spanning te laag, dan wordt aangenomen dat per vergissing een (deels) ontladen Li-Po is aangesloten en volgt er een gesproken waarschuwing. Verder wordt de spanning van de Li-Po gedurende de gehele vlucht bewaakt. Komt de spanning onder een ingestelde waarde. dan wordt er een waarschuwing gegeven.

    Tot slot wordt de ontvanger spanning bewaakt. Komt deze onder een ingestelde waarde, dan komt er een gesproken waarschuwing.

    Om van het programma gebruik te maken zijn de volgende instellingen nodig:

    Model Name, de bij het inschakelen van de zender uit te spreken naam.
    Voltage Sensor, selecteert de spanning sensor voor de Li-Po.
    Low LiPo Delay (s), de tijd die wordt gebruikt om de spanning van de spanning sensor te stabiliseren.
    Low LiPo Alarm Value (V), de referentie spanning om te bepalen of een ontladen Li-Po is aangesloten.
    Discharged LiPo Alarm Value (V), referentie spanning om te bepalen of een LiPo tijdens het gebruik ontladen is.
    Low Rx1 Voltage, referentie spanning om te bepalen dan de ontvanger spanning te laag is.
    Flight Counter Switch, schakelaar voor het verhogen van de teller.
    Flight Count Delay (s), vertraging voor het verhogen van de teller na het aktiveren van de schakelaar.
    Set Flight Count, vanaf welke waarde de teller werkt.

    Op het programma In-Flight, met andere interessante optie kom ik later misschien nog terug.

    Tot slot wat scherm afbeeldingen.

    Screen00.jpg
    Flight Counter op het display

    Screen01.jpg
    Instellingen

    Screen02.jpg
    Instellingen

    Screen03.jpg
    Waarschuwing op het scherm
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 15 jan 2019
    Helikapoter, MicropropSport en Berrie vinden dit leuk.
  19. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Op bovenstaand bericht is geen enkele reactie gekomen…

    Heb al eerder ervaren dat er weinig belangstelling is voor modelbouw gerelateerde softwareontwikkeling. Laat me hierdoor niet weerhouden om het tweede programma, “InFlight” te bespreken. Misschien wordt er een toekomstige Jeti gebruiker er mee op ideeën gebracht.

    “Inflight”verzorgt (hoofdzakelijk) een aantal functies die nut hebben tijdens de vlucht. Ook hier gaat alle informatie naar de modelvlieger via spraak, soms gecombineerd met een melding op het display op het scherm. Deze schermmelding is ondersteunend. Tijdens het vliegen op een display kijken is niet aan te raden.

    In de eerste plaats waarschuwt “InFlight” als de GPS voldoende satellieten ontvangt voor een nauwkeurige plaatsbepaling. Het daarvoor benodigde aantal satellieten kan worden ingesteld.

    Mocht de vlieger te veel haast hebben en de vluchttimer starten terwijl de GPS nog niet werkt, dan wordt er een waarschuwing geven.

    Er kan een accucapaciteit worden ingesteld. Als die capaciteit voor 50% en voor 100% wordt bereikt waarschuwt het programma. Ook kan een interval worden ingesteld, b.v. 100 mAh. Dan wordt elke 100 mAh de verbruikte accucapaciteit vermeld.

    Voor hoogtemeldingen kan eveneens een interval worden ingesteld en een maximale hoogte. Als een veelvoud van de interval wordt onder- of overschreden dan wordt de hoogte gemeld. Als de maximale hoogte wordt overschreden, geeft het programma een alarmmelding. Voor E-zwevers is nog een aardige optie ingebouwd. Als de motor wordt uitgeschakeld, dan wordt de bereikte hoogte en de verbruikte capaciteit gemeld.

    Voor de afstand tussen de vlieger en het toestel kan ook een interval worden ingesteld. Staat deze bij voorbeeld op 100 meter, dan wordt bij onder- of overschrijden van veelvouden van deze interval de afstand tussen vlieger en het toestel gemeld.

    Voor alle instellingen is een invulscherm beschikbaar. Zie de afbeeldingen hier onder:

    Screen000.jpg
    Selectie van de benodigde sensoren.

    Screen001.jpg
    Diverse schakelaar selecties en instellingen.

    Screen002.jpg
    Diverse instellingen.

    Screen003.jpg
    Melding op het display.

    Screen008.jpg
    Melding op het display.

    Samenvattend: de LUA programma’s Preflight en Inflight zijn voor mij maatwerk dat voldoet aan al mijn wensen. Mochten er in de toekomst meer wensen ontstaan dan kunnen de programma’s gemakkelijk worden uitgebreid.

    Vind LUA een wat lastige programmeertaal. Er is weinig documentatie- en instructiemateriaal te vinden. Op de Jeti site is een LUA beschrijving te vinden, maar deze vertalen naar eigen toepassingen is best lastig. Heb veel geleerd tijdens het uitpluizen van de LUA-programma’s die op de site RC-Thoughts zijn te vinden.
     
    Laatst bewerkt: 19 jan 2019
    Helikapoter, MicropropSport en Berrie vinden dit leuk.
  20. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Ik zou het zeker blijven melden hier. Goede kans dat iemand hier een keer iets mee kan.

    Kan deze taal ook op de DS-16 worden geinstalleerd? Aan de kleuren screenshots te zien vermoed ik dat jij met de DS-24 vliegt.
    Zelf heb ik nog genoeg aan wat de zender van zichzelf al kan. Daarbij zal ook enige onbekendheid met het LUA gebeuren mij wellicht wat tegenhouden om hiermee te experimenteren.

    Ik kan overigens je posts in dit draadje over de updates van Jeti erg waarderen! :thumbsup:
     
    Berrie vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina