Bouwverslag UNION BOXER Scratch Build

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Macrabbit, 12 dec 2017.

  1. solex

    solex

    Lid geworden:
    12 okt 2003
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Froombosch
  2. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
  3. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Je bent uiteindelijk voor de 21 gegaan, ik denk dat de 52 meer aanleunt bij de 36 die het origineel is, maar het oogt niet verkeerd, als ik al dit fantastische werk zie kan ik me moeilijk inhouden om er ook aan te beginnen, dat heb je met een kraan obsessie he, mocht je hem willen automatiseren, ik probeer deze maand de mijne definitief af te ronden dan kan kijken of je het iets vind... Allezinds dit is een enorm mooi bouwverslag vind ik, heel uitgebreid met alle details en werkwijze schitterend toegelicht, maar ik was al lang fan he!!!

    Ps, bedankt voor het zipje, ik was verwonderd door alle detailles, en begrijp nu waarom dat zo'n prachtschip wordt!
     
  4. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo allemaal,

    Ben bezig geweest met de werkverlichting voor het dek. Ik zal proberen uit te leggen hoe ik deze lampen gemaakt heb. Onderstaande foto laat de SMD Led zien met de reeds aan gesoldeerde draden. Ik zet altijd een rode of oranje draad aan de Plus. Voor Werklampen gebruik ik altijd blauwe draden dus deze aan de Min. Draden door het lamphuis gestoken.

    P1000552.JPG

    Hier lijm ik de SMD Led met een drupje seconden lijm vast in de behuizing.
    P1000553.JPG

    En een kijkje aan de achterkant. De Oranje draad, de Plus, is verder ontmanteld dan de Blauwe draad. De Oranje draad wordt aan de steun voor de lamp gesoldeerd, welke weer aan het dek is gesoldeerd. Omdat deze lampen middels de Multiswitch worden geschakeld moet de Min draad naar de decoder omdat deze de Min schakelt en niet de Plus.
    P1000555.JPG

    Hier het plaatje waaruit ik de lamphuizen heb gefreesd. Het materiaal is Styreen en is 2 mm dik. De afmeting van de Led bepaald de omtrek van het diepste gedeelte, het minder diepe gedeelte is 0,5 mm diep en net zo groot als het plastic "glas" wat er in geplaatst wordt, ook weer met een drupje seconden lijm.
    P1000556.JPG

    Het glas is er inmiddels in gelijmd en de Min draad heeft een krimpkousje aan de basis gekregen om sluiting te voorkomen. Gereed om geplaatst te worden. Tussentijds veelvuldig getest of de draadjes nog vast zaten aan de SMD.
    P1000557.JPG

    Hier de eerste lamp geplaatst. Niet heel duidelijk te zien, maar de lamp is geplaatst op een frame van fosforbrons die op de buitenkant van het bordes is gesoldeerd. De draad wordt uiteraard nog weggewerkt.
    P1000558.JPG

    En dan waar ik het allemaal voor doe. LICHT in de duisternis. Ik heb in de deze werklamp een dubbele Led geplaatst welke een voedingsspanning van maximaal 6,5 Volt kan hebben. Ik heb dat uiteraard getest. Nadat ik 5 minuten met mijn ogen heb lopen knipperen kon ik weer iets onderscheiden. Mijn god wat een fel licht. Voor een model natuurlijk veel te gek. Mijn voedingsspanning zit tussen de 12 en 13 V. Een beetje met weerstanden aan het experimenteren geweest en op dit moment is elke Led voor zien van een weerstand van 300 Ohm. Mogelijk dat ik die nog iets zwaarder maak.
    P1000559.JPG

    Nog een plaatje.
    P1000560.JPG

    En de laatste met de verlichting in de werkkamer aan. Ondertussen ook al iets gedaan aan het Stuurhuisdek. Dit was weer nodig omdat de kraan voor de MOB boot aan Stuurboord komt te staan en moet kijken hoe ik uitkom met de ruimte. Ook de trap naar het Stuurhuisdek moet gereed zijn voordat ik het onderliggende dek kan gaan spuiten en monteren.
    P1000561.JPG

    Nu nog een werklamp, ander model, aan Stuurboord zijde bij de MOB boot maken. De draad hiervoor ligt er al, alleen een beetje moeilijk te zien. Dit in ieder geval voor de volgende keer.
    Tot dan.
     
    Dunsz, Jan Walpot en sjouke vinden dit leuk.
  5. sjouke

    sjouke

    Lid geworden:
    4 mrt 2016
    Berichten:
    167
    Locatie:
    Friesland
    Super gedaan zeg.
    Wat een licht trouwens.
     
  6. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Bedankt voor weer een mooie reactie Jan. Wat betreft de kraan heb je helemaal gelijk. Als ik even beter had gekeken had ik die ook kunnen zien:(. Die lijkt er inderdaad nog meer op. Heeft ook al een lier aan de giek hangen en de telescoopbuizen zijn ook aanwezig. Is echter wel weer ruim € 20 duurder. Achteraf had ik die dus gekocht, maar ik laat het zo. Mijn kraan zal niet werkend worden en voornamelijk in opgevouwen toestand op het schip staan. Ben wel heel benieuwd uiteraard naar jou uitvoering.
    Wat de Zipjes betreft, kwestie van uitzoeken wat je wel en wat je niet wilt gebruiken. Heb voor de Wrestler nog een paar foto's gevonden die een detail aangeven die niet voorkomt op de Boxer of de Fighter. Stuur ik je ook nog wel een keer toe.
     
  7. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Dank je Sjouke. Heb de lichtopbrengst behoorlijk geknepen. Als ik de volle power wat ze mogen hebben er op zet, is het echt geen gezicht.
     
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Mooi geworden dat deklicht Sjoerd! Heb jij geen last dat bij het lijmen van plastic met CA-lijm dat het "glas" mat slaat? Heb ik nogal eens. Op veel modellen zie je dat er uitbundig met lichtbronnen wordt om gegaan. Althans met de hoeveelheid licht die er uitkomt. Heeft voor mij een onwerkelijke uitstraling. Nu weet ik uit ervaring dat het op foto's het veel erger lijkt dan in het echt. Bij ledjes werk ik meestal met 2k2 weerstanden en kan daarbij 2 leds in serie zetten. Van 7,4 tot 12 volt komt er dan voldoende licht uit. Nu heb ik eigenlijk alleen maar "vintage" modellen en toen zag je aan boord nog niet zoveel licht. Nu gebruiken ze op echte schepen zoveel "feestverlichting" dat de navigatieverlichting daarbij in het niets verdwijnt. Buiten dat het hinderlijk is, ook gevaarlijk naar mijn mening. Zou het een optie zijn dat je er per groep verlichting er een voltage regelaar achter zet? Dan kun je naar behoefte de hoeveelheid licht temperen. Lijkt me gemakkelijker dan een serie weerstanden te vervangen. En die regelaars kosten je de kop ook niet, maar je moet er wel plek voor kunnen vinden. Gr. Klaas.
     
  9. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Gennep
    Mooi gemaakt, fel is ok voor als het schip een stukje uit de kant ligt maar helemaal niet op de tafel als demo.

    Dank voor de info en reminder, ik moet dat nog uitzoeken met dat plus of min aan de algemene massa. Staat in een algemene thread over leds elders op dit forum meen ik.
    Ik ben van plan om alle leds (op een paar kleine groepjes na) individueel te bekabelen en aan te sturen door een arduino. Ook dekverlichting (andere vorm, rond ipv jouw modernere vierkante schijnwerpers) waarbij de af-en-toe-haperende er ook in moet komen, mooi detail vond ik dat in andermans bouwverslag gevonden (de maritha?)
     
  10. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Frank, Qua stromingsrichting kun je een led vergelijken met een terugslagklep. De led laat die maar in één richting door. Daarom uitkijken dat je ze goed bekabelt.
    Een ander belangrijk punt is hoe je ze gaat schakelen. De meeste schakelapparatuur schakelt via de -. In dat geval per groep een gemeenschappelijke + gebruiken en de - polen van je stroombronnen verbinden. Heel oude installaties koppelden de ++ van de ontvangeraccu's en de vaaraccu's aan elkaar, dus daarbij werkt zoiets niet. De bij inschakelen knipperende TL verlichting meen ik me ook te herinneren van een bouwverslag van Wiggie? Al weer even geleden, was een filmpje bij ook. Gr. Klaas.
     
  11. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo Klaas en bedankt voor je reactie. Voor een "raam " is dat zeker hinderlijk. Daar hebben ze cockpit lijm voor. Echter voor een werklamp zoals ik ze heb gemaakt, maakt het niet zoveel uit. Wat betreft de verlichting zelf, ja, met name de wat modernere werkschepen hebben een zee van verlichting. Mijn streven is wel alle verlichting aan te brengen en werkend te maken, echter zal bij normale vaart alleen de navigatie verlichting branden. Werklampen, zoeklampen en verlichting buitenom het stuurhuis en verblijven worden alleen gebruikt indien nodig. Deze worden per soort geschakeld via de Multiswitch op de zender. Uiteraard zou het een optie zijn om die verlichting ook nog een keer qua sterkte te kunnen regelen. Dit zou kunnen met een voltageregelaar. Zelf vind ik dit een beetje ver gezocht. Ik zoek op de werktafel proefondervindelijk de juiste weerstand erbij. Vergeet niet dat ik op deze sleper al 5 groepen verlichting heb, betekent 5 voltageregelaars die ik dan ook nog handmatig moet verstellen. Gaat hem niet worden Klaas, maar het idee is leuk.
     
  12. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Was niet bedoeld om tijdens bedrijf te veranderen Sjoerd, maar indien te fel op een prettig niveau in te stellen. Ook ik probeer proefondervindelijk vast te stellen wat een zo natuurlijk mogelijke lichtopbrengst geeft. Op zich nog leuk en leerzaam ook. Wel een geklooi altijd om de bedrading onopvallend weg te werken. Succes verder! Gr. Klaas.
     
  13. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo Frank,
    Een tip die ik je nog kan geven, buiten wat Klaas je al heeft verteld. Zoals gezegd hebben Led lampjes een vaste min en een vaste plus pool. Omdat veelal de verlichting met een decoder wordt geschakeld moet de min naar de decoder. Ik zorg er altijd voor dat alle plussen , rode draden in mijn geval, op een centraal punt worden bevestigd. Alle plussen aan elkaar dus. Voor de min draden gebruik ik diverse kleuren. Voor de navigatie verlichting SB en BB top en heklichten en eventueel verlichting in de stuurhut, gebruik ik groene draad voor de min. Voor verlichting buitenom gebruik ik gele draad voor de min, voor de zoeklichten gebruik ik witte draad als min, voor de werklampen gebruik ik blauwe draad voor de min en eventuele sleepverlichting sluit ik aan met rose draad. Zo kun je nooit een vergissing maken. Ook de benodigde weerstanden doe ik altijd in de min draad. Is niet persé noodzakelijk maar op deze manier breng je wel eenheid aan in je systeem. Tevens maak ik altijd gelijk een Word document aan, waarop ik de waarde van de weerstand vermeld van elke soort verlichting. Dit vormt samen het aansluitschema een goed naslagwerk. Aansluitschema zet ik op in Paint. Niet vergeten om bij te werken als er iets veranderd wordt. Is allemaal wel wat werk, maar je kunt in ieder geval bij een storing directer naar de oorzaak zoeken. Na een paar jaar weet je echt niet meer uit je hoofd hoe alles is aangesloten. Dit geldt in principe voor elk schip, maar zeker voor de iets meer uitgebreide exemplaren.
     
  14. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Ik doe eigenlijk precies wat jij ook doet. Ik experimenteer ook met diverse soorten weerstanden, uiteraard op de werkbank. Ik heb wel altijs alle weerstanden op een vaste plek in de romp. Kan er dus altijd bij. En omdat ik voor ieder soort verlichting een eigen kleur gebruik, hoef ik ook niet naar de betreffende draad van een lamp te zoeken. En ja, het is best leuk werk om te doen.
     
  15. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Kan jouw verhaal alleen maar onderschrijven Sjoerd. Scheelt een hoop gezoek bij een storing. Heb alleen maar een paar spiekbriefjes (ruitjespapier), met daarop genummerde printbanen en de weerstanden. Met daaronder welke nummers corresponderen met de eindgebruikers. Op mijn Bugsier 3 schakel ik de verlichting en nog wat geluiden met een Beier module. In de voeding van de radar een spanningsregelaar om daarvan het toerental af te stellen. In de andere schepen gebruik ik multiswitches van CTI. Bij gebrek aan coder/decoder wordt alles geschakeld met een van de knuppels. Nu nog alle 4 schepen naar rechts richten dat alles over dezelfde knuppel (links horizontaal) wordt gestuurd. Dan hoeft deze oude man wat minder te denken/onthouden. Gr. Klaas.
     
  16. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Gennep
    Dank voor de tips, bij mij zit het net even anders (zie verder mijn Norderney topic om dat van de Boxer niet te vervuilen). Inspirerend weer!


    Wellicht handig: met een potmeter kun je welicht makkelijk de gewenste weerstand vinden en die (na meten) daarna in vaste vorm inbouwen. Bij sommige kleuren komt dezelfde weerstand anders over.
     
  17. Dordtsebank

    Dordtsebank

    Lid geworden:
    19 nov 2007
    Berichten:
    597
    Locatie:
    Zuid Holland
    Wat is cockpitlijm?
     
  18. Marc

    Marc

    Lid geworden:
    19 jan 2004
    Berichten:
    753
    Locatie:
    W.Vl.
    Normaal is cockpitlijm een verdunde houtlijm.Met gewone houtlijm werkt het ook prima. Zelf doe ik het met 2 K lijm van bison
     
    Dordtsebank vindt dit leuk.
  19. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo Frank, klinkt interessant, kun je dit nader uitleggen? Ik gebruik altijd een weerstand calculator van Ledtuning bijvoorbeeld.
     
  20. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Gennep
    mijn gedachte is dat je een potmetertje tussen voeding en led zet, met een laagste en hoogste weerstand die ongeveer passen bij de leds. Dat je dan door aan die potmeter te draaien de juiste lichtsterkte kunt vinden. Vervolgens meet je de weerstand van de potmeter en weet je wat voor vaste weerstand je er tussen kunt zetten.

    Is maar een gedachte hoor, ga vandaag wat met leds aan de slag en zal kijken of dit eigenlijk wel kan. (medeforummers weten dit natuurlijk allemaal al beter dan ik maar ik leer graag door te doen)
     

Deel Deze Pagina