Ik heb een Wilga overgenomen die nog de oude dubbel vlakstaal verbinding heeft. Graag zou ik deze vervagen door een hedendaagse ronde vleugelbuis. Iemand ervaring of tips hoe dit best te doen?
Aangezien echt goede bouwers niet reageren doe ik het maar. Ik neem aan dat het geen beplankte, dus piepschuim vleugel is. Wat ik zou proberen bij een ribbenvleugel is om een aluminiumbuis met de diameter gelijk aan de hoogte van het vlakstaal te vinden. Dan schuur of vijl je de aluminium buis aan 1 kant scherp en maak je wat zaagsnedes in de voorkant van de buis. Je krijgt dat het idee van een gatenzaag. En dan op die manier proberen de balsa ribben weg te zagen. Maar waarom wil je een buis want vlakstaal werkt prima en is net zo sterk als een buis. GJ
het zijn piepschuim beplankte vleugels. er zou ergens 1 rib zitten volgend sommige forums bij de oude frisch Wilga.
Ohhhh, piepschuim. Eerst met een stuk verenstaal langs de vlakstaal ligger gaat, als er een ligger zit dan kom je die wel tegen omdat je dan niet verder komt. Nadeel van piepschuim is dat het zelf geen stevigheid bied. De bekasting van het vlakstaal zit waarschijnlijk wel goed tegen de boven en onderkant verlijmd, eventueel met wat extra hout. Als je dit wil vervangen is het een heel gedoe. Om het echt stevig te krijgen zodat de buis zijn kracht over kan brengen op de beplanking moet je heel veel piepschuim weghalen en zorgen dat de krachten breed over de beplanking verspreid worden. Ik zou er zelf niet aan beginnen en gewoon het vlakstaal laten zitten, is veiliger, steviger en minder werk. GJ
Na het bekijken van de algemene staat van de vleugels lijkt er mij iets te veel werk in te zetten om deze terug netjes te krijgen. Ik heb gisteren de schuimdelen al op maat gesneden en de snijvormen uitgetekent.(profiel kon ik makkelijk overnemen van de bestaande) Een setje nieuwe maken is dus het verdere verloop.
Als eerste de houder van het vlakstaal verwijderen uit romp. - Rond de messing profielen alls wegdremelen.
De te snijden delen op vleugelmaat maken dit zijn die voor de ASG 29 van 7.2m als voorbeeld. Vervolgens vleugelprofiel overnemen van bestaande vleugel. Dan positieve en negatieve mallen maken van profiel ...heb deze gemaakt in 4mm Trespa. sommige werken ook met 1 volledig profiel maar ik heb voorkeur bij gedeelde stukken Hou hier rekening dat je nog de dikte van je beplanking in mindering brengt....voor mij is dit rondom 1.4mm voor de Abachi. Hou natuurlijk ook rekening met de dikte van je Styro plaat...in dit geval 10cm dik en probeer in het midden te blijven. Het snijden zelf Ik start altijd met de onderkant ( negatief ) en zorg dat in je mallen steeds een uitloopstuk aanwezig is. zo kan je goed starten en eindigen met de gloeidraad. Om de mallen op zijn plaats te houden zijn er gaatjes beboord in de trespa van 1.5mm en daar kan je dan spelden insteken om alles op zijn plaats te houden. Zo zijn de kernen al gesneden Altijd zorgen dat je mallen supperglad zijn zodat de gloeidraad niet gaat haken.
Voor de Wilga heb ik plaats voor een vleugelbuis van 35mm en die zal 31cm in de vleugel zitten. daarom heb ik een stuk van 31 cm en een ander stuk zonder gat die tegen elkaar komen in de abachi. Gat snijden voor vleugelbuis is de volgende stap.
Ben jammer genoeg nog niet verder geraakt. Het snijden van het gat voor de vleugelbuis zal ik in de volgende dagen proberen te posten.