Bouw van een Tantalus T8C

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Apfpv, 22 dec 2018.

  1. Knikvleugel

    Knikvleugel

    Lid geworden:
    20 nov 2008
    Berichten:
    133
    Locatie:
    Geffen
    Mooi man !!...vraagje, hoeveel vacuum /onderdruk moet je erop zetten om je werkstuk van schuim goed aan te drukken?
    Ik heb er geen ervaring mee, maar was het misschien niet beter om de buitenste gaatjes niet te maken, of iets meer binnen de lijn, vanwege valse lucht aanzuigen?
     
  2. Apfpv

    Apfpv

    Lid geworden:
    31 mei 2012
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Weurt
    Hoi Knikvleugel,

    Da's een goede opmerking. De gaatjes vallen exact binnen de achterlijst. Mochten ze er toch buiten vallen dan is valse lucht daar geen probleem. In de laatste pass wordt er maar 0.5mm afgehaald en dus nauwelijks "trekken" aan het werkstuk.

    Wat voor zuigkracht je er ook op zet, het zit muurvast. Al is er valse lucht, dan nog zit het erg vast.

    Gister zijn de vleugeldelen er goed uitgekomen. En 4 halve vleugeltips zijn al klaar. Freestijd bedraagt 1:08 uur voor 2 halve vleugeltippen, ik vermoed dus zo'n 3 uur voor de gehele vleugel. Niet kort, maar tussendoor kan ik rustig andere dingen doen.

    Groet,
    Remy
     
    Knikvleugel vindt dit leuk.
  3. Apfpv

    Apfpv

    Lid geworden:
    31 mei 2012
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Weurt
  4. camvo

    camvo

    Lid geworden:
    27 sep 2018
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Ridderkerk
    Ziet er echt super strak uit!
     
  5. Btje

    Btje

    Lid geworden:
    6 mei 2004
    Berichten:
    409
    Locatie:
    Weert
    Wat voor frees machine gebruik je?
     
  6. Apfpv

    Apfpv

    Lid geworden:
    31 mei 2012
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Weurt
    Hoi Btje,

    De machine is een zelfbouw rakker, heb hem gemaakt in 2013.
    Sindsdien heeft hij erg veel gedraaid. Gehele machine is van alu. Op de X-as een kogelomloop, de rest trapezium met bronzen lagers.
    Draait prima, maar zou in de nabije toekomst de machine willen upgraden met een kogelomloop op de Y-as en wellicht het bed een fractie langer maken. Ach, wie weet.

    *kleine update:
    Al het material om de vleugels te maken is binnen. De vleugels zijn bijna klaar met frezen, en heb dan ongeveer 6 stuks die goed gelukt zijn (in totaal dus 18 vleugel delen). Ik dacht dat ik klakkeloos het recept van de stabilo's kon overnemen maar niets blijkt minder waar. Het vergt echt een eigen afstelling. Een foutje is zo gemaakt, waarna je weer een hoop tijd meer kwijt bent met het frezen van nieuwe vleugels.
    In dezer dagen hoop ik te kunnen beginnen met het maken van de eerste vleugels. Ben benieuwd!

    Nu langzamerhand ook eens nadenken over de rompjes...

    Remy
     
  7. Knikvleugel

    Knikvleugel

    Lid geworden:
    20 nov 2008
    Berichten:
    133
    Locatie:
    Geffen
    Hoi Remy,
    Paar vraagjes; Welk soort schuim gebruik je , s.g., hardheid, gewicht. ?
    Toerental frees waarmee je het schuim freest ?
    Vleugels; Wat zou het fijn zijn als je die ook met commentaar en foto's / filmpje laat zien!
    Romp; Idem dito!
    Gerard.
     
  8. camvo

    camvo

    Lid geworden:
    27 sep 2018
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Ridderkerk
    Gisteren een pak Styrodur gescoord voor €13 op MPlaats. Dat snijdt echt lekker.
    Op de foto's is het groene schuim de Styrodur. Het blauwe schuim is XPS van de Bouwmaat.
    Het blauwe schuim is 15% lichter in gewicht maar voelt ook wat fragiel. Is ook een stuk luchtiger. (Lijkt wel een reclame voor een toetje :) )

    Vraagje:
    Komt de stevigheid van de vleugel hoofdzakelijk uit de laminering?
    In hoeverre draagt het schuim bij aan de robuustheid?
    Ik neem aan dat de Styrodur door schade en schande de meest goede keuze is gebleken.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  9. Apfpv

    Apfpv

    Lid geworden:
    31 mei 2012
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Weurt
    Hoi Knikvleugel,

    Ik gebruik het Styrodur schuim. Dit is schuim wat o.a. te koop is bij raab kärcher, of bij pontmeyer. het is het groene schuim en verkrijgbaar in diktes van 2/2/4 en 6 centimeter. Ideaal dus!
    De 2cm plaat kijkt iets anders omdat de oppervlakte huid aan textuur heeft.
    https://www.plasticsportal.net/wa/p...ommon/upload/foams/Styrodur_C_Brochure_nl.pdf
    Ik frees op ongeveer 15000 toeren met een 6mm frees. Voeding weet ik even niet, volgens mij 800mm per minuut.
    Het kan allemaal wat rustiger, maar ik ben gegaan voor 8 vleugels waarbij er 2 niet goed zijn. Dat zijn in totaal dus 24 werkstukken, gemaakt over een aantal dagen. Iedere dag een paar uurtjes en dan ben je dus gauw geneigd de frees wat sneller te laten lopen.
    Het spijt mij, maar heb helaas geen filmpjes van het frezen van de vleugel. Ik dacht dat jullie inmiddels genoeg hadden gezien.
    De vleugels worden op exact dezelfde manier gefreest als de staartdelen:). De freessporen worden makkelijk verwijdert met een schuurpapiertje 400.

    Verder ben ik begonnen met het voorbereiden van de mylars. Mijn printer kan een rol papier printen of je nept hem met aan elkaar geplakte A4tjes. Perfect voor de lange smalle vleugels:
    [​IMG]

    Verder heb ik alle mylars geknipt en heb ik gister mijn eerste staartdelen in de bag gelegd! Daar waren mij een aantal dingen opgevallen.

    Ten eerste; wees voorzichtig met het op pakken van het glas. Bij de minste of geringste beweging vervormd het glas en past het net niet meer op je mylars. Voortaan iets ruimer uitknippen dus!
    Daarna was het kevlar aan de beurt. Ik heb eergister een rol 924 tape besteld op tape-shop maar helaas nog niet binnen gekomen. Wat raar, want er staat toch echt op de website volgende dag bezorging. Helaas, dan maar even op een andere manier. Het baggen van de eerste staartdelen is puur een experiment om gevoel te krijgen voor het materiaal en werkwijze.
    Eerst is het kevlar aan de beurt. Tjonge! Wat een spul. Niet doorheen te komen met een nieuw mesje zonder wegschuiven. Daarna een hoek profiel gepakt en gebruikt als lineaal. Dat werkt 50% beter. Daarna het geheel op een strook rubber gelegd. Nu was het goed te snijden en zuiver, maar zeker niet makkelijk!
    Daarna een strook af-plak tape gepakt. Deze langs een liniaal op de kevlar gelegd. Een schaar gevijld en langs het plakband afgeknipt. Dat ging zuiver en strak met een keurige rand.
    Ingespoten met Bizon lijmspray (de action lijm werk niet) en voorzichtig op de kernen gelegd. Dat plakt voor geen meter. Althans, voldoende om het op zijn plek te houden, maar het tape plakt gewoon veel beter en dus is het scheiden van beide onmogelijk.
    Blijft her Kevlar niet op de kern bij het verwijderen van de tape dan is je kevlar in eens een half keer zo dun. Tjonge! Frustrerend.
    Daarna het dunste dubbelzijdige tape gebruikt dat ik vinden kon. Nog niet zo dun als het 924 transfer tape (kan ook niet) maar toch dun en 10mm breed. Dit ging goed en maakte het eenvoudig. Ik kan mij voorstellen dat het met het 924 tape heerlijk zal gaan.
    De voorlijst voorzien van een strookje glas met lijmspray. Dit ging al beter zolang je maar geen drager gebruikt. Uiteraard alles onder 45 graden.
    Het inrollen van het glas en voorzien van UD carbon ging allemaal prima. Het langs de mylars afknippen van overtollig materiaal weg knippen gaat prima.
    Nu de kern op de mylars gelegd en dichtgevouwen. Wat erg lastig is is dat de mylar voor het goede verkeerd om op de rol is gerold. (met de glimmende kant naar buiten..Vreemd?) Het heeft dus een sterkte neiging om hol te staan. Ik hoop dat door gebruik van de mylars, en met het "bakken" in de oven de mylar zich aan gaat passen.
    Eerste de achterkanten van de mylars aan elkaar getaped met 2 plakbandjes. daarna is de voorkant aan de beurt. De mylars moeten iets oversteken maar hoe ver? Ze zijn vreselijk stug dus oversteken gaat het hem niet worden. Toch heb ik het maar gedaan. Met plakbandjes dichtgevouwen. Hope for the best! Maar daar is deze test ook voor; Hoe zal de vacuum werken, wat gebeurd er exact, hoe ver zullen de mylars naar binnen gewurmd worden en om de voorlijst heen buigen? Hoe zal de finish zijn? Te weinig,te veel PA gebruikt? We zullen het wel zien!

    De vacuümpomp werkt uitstekend. Pompt erg mooi bij wanneer het vacuum onder de 0.6 bar komt en houd zijn vacuum goed vast. Super!

    Al met al dus een groot experiment maar probeer er toch zelf uit te komen door het te proberen. Het is een typische manier van bouwen. Ik vind het heerlijk om te muggenziften in de modelbouw. Het bouwen van acurate balsa kisten en het verlijmen zonder spleetjes en kiertjes of andere narigheid, echter voelt dit allemaal wat vreemd. Je "bekliedert" de mylars, stopt je kern er tussen, duwt het in een zak en dan maar hopen dat het er allemaal mooi uit komt. Het voelt als balsa bouwen in het donker. kan dus écht niet meer wachten op het eind resultaat.

    Voor nu dus even geen foto's, maar ik zal mijn volgende update wat smeuiger maken. kritiek, tips wat dan ook, welkom! Daar ben ik dit draadje voor gestart...


    Hoi Camvo,

    Open even je eigen topic als je wilt. Dat houd het wat overzichtelijker. Wellicht kun je een algemeen Tantalus draadje openen? (als die er niet al is)

    Echt waar, ik ben best een aardige vent hoor:). Ik probeer het alleen wat overzichtelijk te houden.

     
    Laatst bewerkt: 13 jan 2019
    Knikvleugel en Erik Janssen vinden dit leuk.
  10. camvo

    camvo

    Lid geworden:
    27 sep 2018
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Ridderkerk
    Ok
     
    Erik Janssen vindt dit leuk.
  11. Apfpv

    Apfpv

    Lid geworden:
    31 mei 2012
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Weurt
    Nou,

    Zojuist de delen uit hun verpakking gehaald. Wat spannend! Het eerste resultaat valt niet direct tegen, maar ik heb er meer van verwacht. Eigenlijk schaam ik me wat voor het resultaat maar ik zet het er toch maar neer.
    De delen zijn mooi recht, en het glas zit er overal goed op. De delen voelen sterk en licht.
    De mylar heeft zich behoorlijk goed rond de voorlijst gevormd. Ik sta er van te kijken. Echter behoefde de overstekende voorkant toch behoorlijk wat aandacht met wat schuur papier. Bij mijn 2de probeersel wil ik dit voorkomen door de mylars iets terug te leggen, en er een strookje plastic bij mij te verpakken.
    Verder heb ik de mylars aan elkaar getaped met papiertape. Dat was niet slim, want tjonge wat heb ik een werk gehad om mijn mylars weer mooi te krijgen. Het papiertape zat muurvast. Licht föhnen helpt. Dat moet anders, en zal nu elektriciteit tape gebruiken.
    Het volgende valt mij tegen:
    De zwarte lak glimt absoluut niet, en het geheel is vrij mat. Ik dacht gelezen te hebben dat iedere mat lak glimmend wordt? Verder zie ik over het hele oppervlak alle sporen van het trenmittel. Het geheel doet dus erg dof en lelijk aan. Ook mijn mylars behoefte behoorlijk wat gepoets om ze weer netjes en glimmend te krijgen. Er zat geen lak op de mylars, maar wel het trenmittel en toch wat epoxy dingetjes.
    Dit is hoe ik te werk ben gegaan:
    De mylars eerst van een laagje PA trenmittel voorzien.
    https://www.emc-vega.de/en/composite-materials/mold-release-agent1/wax/pa-wax-release-agent-250-ml
    Opgezet met een doek, en erg dun aangebracht. (een soort melk achtige, vettige redelijk dikke substantie?). Daarna de mylars gespoten.het viel mij op dat spuiten niks voorstelde. De lak houd erg goed ondanks het trennmittel. Dit in tegenstelling tot wat andere hier zeggen. Dat voelt dus niet juist?
    Verder zitten er behoorlijk wat "deukjes" op het oppervlak. Ik weet niet hoe dit komt, maar ik vermoed dat dit komt door luchtbellen tussen het glas en mylar? Ik heb het geheel erg stark uitgerold dacht ik.
    Mijn vacuum stopt bij 0.7 bar.
    Goed, hierbij de foto's. Ben dus redelijk tevreden over het kielvlak, maar schaam me voor het lelijke stabilo.
    Let even niet of het totaal niet strakke spuitwerk. Ik heb er vluchtig over heen geblazen met een spuitbus, puur voor de test.

    [​IMG]

    Een behoorlijke deuk onderin het kielvlak. Nog nét te zien.
    [​IMG]

    Niet slecht maar argh..Dat kan veel beter. Bij het opzetten van het UD carbon kwam ik er te laat achter dat het de belijning op demylar niet volgde. Ik heb het zo gelaten, het ging puur om de test.
    [​IMG]

    5.9gram.
    [​IMG]

    Het lelijke stabilo. met de matte lak en veel deukjes. Dit terwijl de kern echt heel strak is.
    Let ook niet op de Kevlar die vóór het carbon zit. Wederom een foutje die ik te laat zag maar niet meer druk om kon maken bij deze eerste set. De focus ging hier absoluut niet naar uit.

    [​IMG]

    6.5gram.
    [​IMG]

    Samen 11.8gram.
    [​IMG]

    Mijn 2de set ga ik als volgt te werk.
    Het transferen van het glas naar de mylar ga ik doen met een transfer vel zodat ik het glas zo strak mogelijk op kan zetten om eventuele deukjes te voorkomen.
    Het spuiten laat ik even achterwege.
    Het goed op zetten van het UD carbon en kevlar scharnier.
    De mylar iets terug leggen van de voorlijst en voorzien van wat plastic.
    Als trenmittel weet ik het nog niet zo. Tips? Suggesties? Welkom!!
     
    Laatst bewerkt: 13 jan 2019
    Knikvleugel vindt dit leuk.
  12. Loet Wakkerman

    Loet Wakkerman

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    3.034
    Locatie:
    Huissen
    Kevlarschaar maken van een goedkope Actionschaar.

     
  13. Apfpv

    Apfpv

    Lid geworden:
    31 mei 2012
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Weurt
    Hoi Loet, bedankt voor je reactie.
    Ik heb dit filmpje gebruikt om mijn schaar te vijlen. Dat ging prima. Zodra ik de 380 in de schuur op orde heb kan ik mijn schuurband gebruiken. Voor nu dus even zo.

    Weet jij waarom ik die deukjes in mijn werkstukken heb?
     
  14. Loet Wakkerman

    Loet Wakkerman

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    3.034
    Locatie:
    Huissen
    Geen idee. Of ze zaten er voor het baggen in.
     
  15. Apfpv

    Apfpv

    Lid geworden:
    31 mei 2012
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Weurt
    Zojuist een andere aanpak gehanteerd.

    Ditmaal de mylars neer gelegd. Daar over heen het glas laten vallen. Lichtelijk nat maken met de roller en dan de delen uit snijden.
    Nu zit het glas er perfect en zonder spanning op.
    Ditmaal de tipjes zwart en zilver gespoten. Beide hoog glans. Het zit er netjes op. Ook erg weinig wax gebruikt. Lichtelijk geveegd en zo dat het er nét aan op zit.
    De mylars nu ook terug gelegd van de voorlijst en de voorlijst voorzien van een strip plastic.
    Ik hoop echt dat het tape snel binnen komt. Het zal ontzettend veel schelen.

    Ben benieuwd hoe dit er uit komt. Morgen weet ik meer. Ik heb er veel vertrouwen in.

    Groet, Remy
     
  16. Knikvleugel

    Knikvleugel

    Lid geworden:
    20 nov 2008
    Berichten:
    133
    Locatie:
    Geffen
    Deukjes ontstaan ontzetten snel bij het verwijderen van de mylar.
    Ik knip altijd mijn nagels kort en gebruik katoenen handschoenen als ik de mylar verwijder.

    Om de sporen van de Polyvinyl alcohol te voorkomen gebruik ik alleen nog maar lossings was ,gaat prima!

    De grote deuk in je tip van je kielvlak . Het zou kunnen dat je mylar daar iets te lang was ,waardoor je op bovenkant niet genoeg druk kon uitoefenen.

    Gewicht van je stabilo en kielvlak valt echt niet tegen!

    Geweldig hoe snel en inventief je oplosingen bedenkt!!

    Groetjes , Gerard.
     
  17. jaap27

    jaap27

    Lid geworden:
    15 sep 2008
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Arnhem
    Op een mylar is wax voldoende. Andere lossingsmiddelen zijn niet nodig.
     
  18. Apfpv

    Apfpv

    Lid geworden:
    31 mei 2012
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Weurt
    Bedankt Gerard!
    Ik ga proberen te mylars erg voorzichtig te verwijderen, en goed te blijven kijken wat er gebeurd bij het los halen van de mylar.
    Zou je mij een foto van jou lossings wax kunnen laten zien?
    Ik dacht goed te doen om, én een PVA lossings film te bestellen, en een PA lossings wax.


    Wat voor een Wax bedoel je jaap? De PA wax niet meer gebruiken dus?
     
  19. jaap27

    jaap27

    Lid geworden:
    15 sep 2008
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Arnhem
    Ik gebruik turtle wax voor auto's op mylars. Makkelijk verkrijgbaar :)
     
  20. jaap27

    jaap27

    Lid geworden:
    15 sep 2008
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Arnhem
    Pva komt van pas bij spul dat verlijmd met epoxy (bv een mal). Dan eerst wax in de mal vervolgens pva.

    Mylar is PET en dat plakt minder goed aan epoxy (zoals de meeste plastics).
     

Deel Deze Pagina