Gpro gyro align 600N governor geen kaas van gegeten!

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door vliegenderobby, 29 nov 2018.

  1. vliegenderobby

    vliegenderobby

    Lid geworden:
    12 jan 2013
    Berichten:
    129
    Locatie:
    wassenaar
    op zich heb je gelijk brutus, maaaar a hij deed het echt verschrikkelijk goed! en b, er wordt gewoon steeds minder nitro gevlogen en niet veel mensen gebruiken die Gpro met governor. maar het qua gyro echt geweldig goed vliegen. en wat er nu aan de hand is, geeeen idee. ergens raakt de governor ineens van slag van. bij extra belasting gaat ie zoals je hoort idioot corrigeren. en niks is veranderd
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Er móét IETS veranderd zijn... Niets gebeurt "zomaar"... De kunst is, uit te vissen wát....
     
  3. vliegenderobby

    vliegenderobby

    Lid geworden:
    12 jan 2013
    Berichten:
    129
    Locatie:
    wassenaar
    exact, zo zie ik het ook!maar is een zoektocht hoor sjee. De zender is het 100% niet, ook de instellingen van de gyro niet. dussss, blijft het of iets mechanisch zoals bv een vette koppeling of die gyro is plots gaar. Of de sensor is gaar. morgenochtend test 1 haha:
    met v throttlecurve, en governor uit. gaan we eens kijken als ik wild ga vliegen ook iets geks meemaak. het gas zal niet op en neer als een malle gaan uiteraard, maar misschien doet de koppeling ineens raar. 9:30 en we zullen het weten
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En... weten we het al? :D
     
  5. vliegenderobby

    vliegenderobby

    Lid geworden:
    12 jan 2013
    Berichten:
    129
    Locatie:
    wassenaar
    haha ja zat wel stevig in de planning, maaaar de dag liep helaas anders morgen, zelfde tijd, nieuwe kans
     
  6. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.837
    Locatie:
    Nootdorp
    Het lijkt erop dat je vrijloop doorslaat.
     
  7. vliegenderobby

    vliegenderobby

    Lid geworden:
    12 jan 2013
    Berichten:
    129
    Locatie:
    wassenaar
    vrijloop? de koppeling bedoel je die? of is er nog iets anders wat je bedoeld
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik denk dat hij de one-way-bearing bedoelt, die in goed nederlands de "autorotatie-vrijloop" heet....
     
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    zou wel knap zijn als deze op de curve blijft hangen, en op gov doorslaat.
    enigste wat ik kan verzinnen, is dat de toerentallen op de gov misschien hoger staan.
    andere trilling door het frame, dat kan de gyro van slag gooien.
    dit merk je doordat alles goed werkt, alleen de gain van de staart krijg je nooit goed. Of hij gaat "wandelen", uit zichzelf verdraaien.
    en bij een heel ander toerental is dat opeens weg.


    Bij de weg: je zegt dat de heli in de lucht hetzelfde gedrag vertoont...
    dus dat op en aftoeren wat je in het filmpje hoort...
    Dat hoort dus niet als de gov aan staat.
    op de grond, zonder bladen kan het misschien best ff gek doen (geen belasting).
    maar belast in de lucht hoort dat echt niet.
    wat meteen die rare staart veroorzaakt, een motor die op en aftoert vind een gyro echt niet prettig.

    Nu kan het zijn dat de gov "overshoot", en dat de gain waarde van de gov niet goed staat.
    geen idee of je die in kan stellen trouwens. soms wel, soms niet.
    als hij dit in de lucht ook zo heftig doet..
    dan zou het een overshoot kunnen zijn, en een te trage reactie om hem vlot weer in het gareel te krijgen (dus schiet het toerental weer onder het ingestelde toerental), wat weer wordt gecorrigeerd maar te traag, dus overshoot.
    dit kun je vergelijken met het gedrag van de staart. gain te hoog = vlot klapperende staart, gain te laag= langzaam klapperend of zompige reactie.

    wat voor servo heb je op het gas staan trouwens?
    als dat een heel langzame servo is, helpt dat de boel niet echt.


    die g600 trouwens, had ik ook.
    hij kan alleen niet tegen hoge voltages. en ik heb er nu een high voltage setup in hangen.
    instellen is extreem simpel. weet het niet meer uit mn hoofd. maar keertje volgas en geen gas..
    ff kijken wanneer het lampje van rood naar groen springt. geen poespas.
     
  10. vliegenderobby

    vliegenderobby

    Lid geworden:
    12 jan 2013
    Berichten:
    129
    Locatie:
    wassenaar
    okee bedankt wederom voor de reacties, heerlijk om niet alleen te staan haha!Ik heb net mn testvlucht achter de rug. Dus zonder governor, en met v-throttle curve. Maar inderdaad het was een gematigd succes. Normaal vliegen ging prima, ook beetje flips, ondersteboven, alles prima. Maar op moment van een simpele pitchpump verliest ie vermogen, ook bij tictocs. Dus ondanks het gas met de curve omhoog zou moeten, gaat toch de rpm naar beneden. Ik heb trouwens een Futube S3001 als gaservo, dus lijkt me prima. Ik zie dat je de gainwaarden van de gyro zegt. Ja die zit erop, en ik heb die niet veranderd, en het vloog perfect met deze setting. Ik zat er ook aan te denken, maar weet nu wel zeker dat dit niet het probleem is. Overigens de heli vliegt mega strak zoals voorheen hoor, dus de tail is haarscherp en vast en alles is precies hoe ik het wil hebben! Alleen die verduvelde governor nu dus weer. Maar het lijkt er nu op dat het niet de governor is, maar iets anders. En dat de governor het effect alleen maar versterkt omdat kennelijk de gewenste RPM niet gehaald kan worden. Nu weet ik dat de koppeling echt oke is, die is nieuw (nieuwe voering). en hij draait ook al bij laag stationair. Dus ik ga ervan uit, die is oke. Dan rest toch misschien die one way bearring waar jullie al over spraken. Maar begrijp niet precies hoe dat dit effect kan geven. Als ik denk aan mijn one way bearring van mn nitro auto bijvoorbeeld. Als die bearring gaar is, dan trek je hem lastig aan, want pakt ie hem niet makkelijk op door de compressie. Maar eenmaal aan, doet zo n auto het perfect, ongeacht die bearring nu gaar is of niet. Waarom zou dat zou met een heli anders zijn?Ik hoop het wel dat het dit is, dan heb ik in ieder geval een oorzaak en dus een oplossing :)

    ps niet een rare staart hoor! Maar bedoelde ermee dat als ik de rudder bewoog toen ik de governor aan had, dat dan dat rare aan uit gas gebeurde! Dus bij belasting. Niet alleen belasting met de swash, maar ook de tail. Wellicht is dat ook een extra belasting op de grond, want was natuurlijk bezig zonder blades, en de boom tussen mn voeten. Dat geeft weerstand, ook als ik maar pieeeeepklein beetje rudder gaf. Zou dat kunnen, dat ook de tail dit euvel laat gebeuren,.. dus elke vorm van belasting buiten de normale belasting? Om precies te zijn een belasting die dus soms ineens wat meer vraagt. Constante belasting lijkt hij namelijk wel aan te kunnen, kan uren vliegen of onderste boven rommelen, geen probleem.
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    WELK RPM gaat naar beneden? Hoor je de motor inkakken, of jaagt die op maar doet de heli niks "extra's"?
     
  12. vliegenderobby

    vliegenderobby

    Lid geworden:
    12 jan 2013
    Berichten:
    129
    Locatie:
    wassenaar
    ah.ja sorry, nou het lijkt wel vanmiddag dat de v curve niet genoeg was om de krachten op te pikken. terwijl ik zeker weet dat het voldoende zou moeten zijn. dus ja, het blok rpm gaat omhoog, maar de blades draaien er niet meer van, en ook de motor kakt dan enorm in! en met de governor gaat het blok rpm als een komeet soms, echt volgas en de blades draaien nauwelijks. maar dan ook weer kakt de motor weer snel in soms. ben meerdere keren al auto roterend naar benee gekomen met een motor die bijna uitging voor mn gevoel en blades die nauwelijks nog draaide,maaaaar ook paar keer juist vol blok rpm naar beneden, en ook de blades die nauwelijks draaide‍♀️
     
  13. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.837
    Locatie:
    Nootdorp
    Dan heb je toch een probleem in je aandrijflijn.
     
  14. vliegenderobby

    vliegenderobby

    Lid geworden:
    12 jan 2013
    Berichten:
    129
    Locatie:
    wassenaar
    ja kan alleen op de koppeling komen. maar die is in orde. kennelijk gebeurd er iets bij plotselinge belasting. weet niet waar ik zou moeten beginnen. eerst maar eens uit elkaar richting koppeling dan maar weer.
    jee dit wist ik ook niet:


    Dus misschien zoiets aan de hand. Als je die jesusbolt te hard aandraait, dat je sleeve om die bearing dan ovaal wordt. En dus sloopt. Dus niet de bearing zelf gaat kapot, maar de mantel eromheen. Nou ik vlieg toch al heel lang heli, maar hier heb ik eigenlijk nog nooit problemen mee gehad. En een bearing wat dus om die manier( of een andere manier) stuk gaat,... dan heb je geen overbrenging meer, zie ik dat goed?
     
    Laatst bewerkt: 21 jan 2019
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ligt dit nu aan mij, of is dit volslagen wartaal???

    -Het blok RPM gaat omhoog (ik neem aan dat dit het motortoerental is)
    -de blades draaien er niet meer van (ik neem aan dat hiermee bedoeld word dat het Rotortoerental NIET met het Motortoerental mee omhoog gaat, ofwel er slipt iets)
    -En ook de motor kakt dan enorm in... Hoe kan dat nou, als je éérst zegt dat "het blok RPM gaat omhoog"????

    Graag duidelijke, en ontegenstrijdige info....
     
  16. vliegenderobby

    vliegenderobby

    Lid geworden:
    12 jan 2013
    Berichten:
    129
    Locatie:
    wassenaar
    ja helaas, en toch is het echt zo. Er stonden mensen te kijken die zeiden hetzelfde met grote verbazing. Het motortoerental gaat omhoog en omlaag, en de blades (het rotortoerental) doen dan niet mee in dit wilde motortoerental. En de motor kakt ineens verschrikkelijk in op het eind (bijna afslaan zelfs),... en soms gaat hij juist verschrikkelijk hoog in motortoerental. Zo hard dat het lijkt te ontploffen. Dus,.. tsja kan er ook niet meer van brouwen. Het is hoe het is, en omdat er steeds meerdere dingen gebeuren die niet op elkaar lijken, zelfs tegenovergesteld zijn kan ik het tot dusver nog niet achterhalen hoe en wat! Je doet net alsof ik gek ben haha, ik beschrijf slechts wat ik zie en hoor. En had ook liever gehad dat steeds hetzelfde zou gebeuren:hammer:Had ook liever gehad dat het de koppeling was ofzo, lekker makkelijk. Of een defecte governor of sensor, ook makkelijk!
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Sorry als dat zo overkwam... Het was niet mijn bedoeling om te doen alsof je gek bent, maar ik heb wel een duidelijke omschrijving nodig van wat er precies gebeurt (wat, hoe, in welke volgorde, hoor je bijgeluiden, gebeurt het als je een bepaalde handeling doet, etc etc etc). Kleine details kunnen belangrijk zijn, en ik ben in dat opzicht een beetje een mierenneukert...

    Het "verschrikkelijk hoog in toeren" duid op doorslaan van de vrijloop. Een slippende koppeling doet dat niet.
    Dat daarna je motor flink van de kook raakt en bijna afslaat, zou kunnen, want er word tijdens zo'n "overtoeren" situatie afschuwelijk veel warmte gegenereerd.

    Voor zover ik het kan zien, is dit niet iets wat noodzakelijkerwijs met de governor te maken heeft, eerder dat de governor ook van slag raakt doordat er iets niet in orde is in de heli.

    Vergeet niet: een governor is een prachtig ding, maar ALLEEN als de heli en motor zowel mechanisch als qua afstelling in orde zijn. Als er mankementen zijn, op zijn gunstigst "maskeert"een governor dat, op zijn slechtst loopt het dankzij die governor volledig uit de klauw.

    Ik denk dat jij een heftig mechanisch probleem hebt, en de oorzaak in de governor zocht....
     
  18. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    1 ding is wel fijn: je hebt ondertussen zo'n beetje alle oorzaken al volledig uit kunnen sluiten :D

    dan toch de vrijloop..
    let ff op als je er een verse in gooit: GEEN VET!!!!!
    dat ding werkt met een soort excentrische rollen, die de ene kant op vrij geven, andere kant op blokkeren op de as.
    ga je er vet in doen, slipt ie alleen maar beter (en das niet de bedoeling hier)

    en let ff op: een 3001 is een analoge servo.
    en langzaam.
    de gov is een stevig digitaal ding, die net als een gyro extreem vlot wil reageren.
    je moet ff kijken wat men aanraad.. meestal wil de fabrikant toch een vrij vlotte servo op het gas hebben...
    aan de andere kant: als het werkt, hoef je niets te veranderen natuurlijk.

    je moet alleen ff opletten als je ooit een andere gov plaatst, veel apparaten pakken alleen nog maar digitale servo's.
    sluit je daar een analoog op aan, fikt ie uit.
    of hij gaat rare dingen doen.
     
  19. vliegenderobby

    vliegenderobby

    Lid geworden:
    12 jan 2013
    Berichten:
    129
    Locatie:
    wassenaar
    ha geen probleem hoor, en inderdaad komt het allemaal wat wonderlijk over. Aan de andere kant als het heeeel makkelijk was, dan was het al gefikst! Ik vlieg al 35 jaar nitro en electrisch, en ook wel lang heli, maar pas sinds vorig jaar met nitro helis. Dus dat heeft er ook mee te maken, moet even wennen. Ik ga die one way bearing dan maar eens bekijken een dezer dagen. Als ik het goed begrijp is die bearing nog vaak goed, maar het huis alleen niet. Moet ik een heel autorotatiegear kopen ben ik bang, kan toch dezelfde in als een lipo 600 neem ik aan he?

    ha dat is ook een goede. Nee doe er geen vet in. Dat van die servo wist ik niet. Hij deed het super trouwens, die 2 weken dat ik vloog met die governor, niet normaal, was mn beste heli! Dus in die zin, zal het dit keer niet de servo zijn denk ik, maar dan die one way bearing. Nou we hebben weer wat te doen. Was ik bijna klaar zeg haha. Eindeloos lange adem hebben we in deze hobby,.. met name de nitro heli hobby :)

    edit: toch is het apart, als ik zo aan dat autorotatie draai, ik voel geen enkele weerstand of speling, of doorschieten. Wat ik ook doe, voelt super strak aan. Toch dan kans dat het gaar is? Misschien pas echt voelbaar bij die enorme krachten tijdens manoeuvres?
     
    Laatst bewerkt: 22 jan 2019
  20. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.837
    Locatie:
    Nootdorp
    Gewoon even de heli starten, de kop goed vastpakken en kortstondig volgas geven. Dan moet hij toch flink aan de kop trekken zonder door te schieten. Als hij wel doorschiet en je staartrotor gaat meedoen, is het je vrijloop. Schiet hij door en blijft je staartrotor stil staan is het je koppeling.
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina