Welke 6 cellen motor?

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door WillydeWoofer, 18 jan 2019.

  1. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Als een producent geen maten van de prop opgeeft kan je alleen maar meten of je goed zit en om te beginnen geeft eCalc - propCalc je een goede richtlijn, zodat je geen 10 verschillende props moet kopen.
     
  2. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Bij HK heb je de reviews, waar nog al eens bruibare voorstellen tussen staan, bij grotere fabrikanten vaak een lijstje (maar pas op, sommige zijn nog op oude lipo's als Kokam gebaseerd, met lage celspanning).

    En gelukkig is er www.ecalc.ch . Als je daar een beetje mee om weet te gaan een hele goede tool om props te berekenen voor jouw toepassing.
     
  3. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik heb aan G.J. gevraagd, of hij mij dat binnenkort wil leren. Heel misschien wil hij dat wel :D.

    Tot op heden hebben een paar leden de prop steeds voor mij uitgerekend. De motors hebben het altijd goed gedaan (de chauffeur iets minder, maar goed).
    Ik ga vanmiddag weer vliegen: oefenen, oefenen en nog eens oefenen.
     
    Laatst bewerkt: 20 jan 2019
  4. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Goede tip. Bij reviews op HK heb ik nog niet gekeken.

    Naar hoeveel KV kan ik het beste kijken Gerben, voor sportvliegtuigen van 3-4 kg en op 6 cellen? Wanneer moet de KV hoog of laag zijn. Bij heli's zie ik vaak hoge waarden.
     
    Laatst bewerkt: 20 jan 2019
  5. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Mijn setup : bovendekker 4200 gr span 190 cm
    Turnigy propdrive 42/58 500 KV 300 gr
    regelaar yep 80 A
    Batt turnigy 20/30 c 6 S 4000 mA
    Prop 16/6 stroom sationair koud 73 A trust meer dan 4200, stijgt verticaal.
    prop 15/8 gebruik ik nu

    Als je zonder vertraging werkt hoge spanning lage KV , lage spanning hoge KV

    Nog een VB

    Trainer 2.3 kg span 160 cm
    Turnigy propdrive 36/48 1100 kv 188 gr
    Regelaar yep 60 A
    Batt turnigy 20 C 3S 3000 mA
    Prop 12/6 stroom stationair koud 53 A
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Gerben is er veel beter in maar ik denk dat ik dit antwoord ook nog wel weet.
    Je wil op prop toerental zo tussen de 9000 en 10000 rpm zitten.

    Je beslist op hoeveel cellen je gaat vliegen (meer cellen is beter omdat je stroom dan omlaag gaat) maar laten we in jouw situatie 6 cellen aanhouden.
    Onder belasting levert een lipo zo'n 3,5 volt per cel.
    Dus 6x 3,5 is 21 Volt.
    Als we dan uitgaan van 10000 rpm dan krijg je 10000 / 21 = 476
    Je motor moet dan zo'n 476 KV zijn.
    In de praktijk zal je door wat technische dingen waar ik je niet mee lastig zal vallen een lager toerental, je zou dus een motor kunnen nemen die een iets hoger KV heeft dan die 476, een procent of 5 hoger, dan zit je nog in de goede range.
    Dus dan kom je tussen de 475 en 500 KV.
    Dan moet je nog bedenken hoeveel je model gaat wegen.
    Reken dat je ongeveer 300 Watt per kilo nodig hebt om leuk te vliegen.
    Als je model dan 3 kilo weegt heb je 900 Watt nodig.
    Laten we zeggen een 1000 Watt motor want fabrikanten overdrijven altijd.
    Je weet dat je 21 Volt hebt.
    Om amperes te bepalen deel je het Wattage door het Voltage.
    1000 / 21 = 47 Ampere.
    Je moet dus regelaar, accu en motor hebben die minimaal 50A continu kunnen leveren.

    Als je veel halfgas vliegt dan moet de regelaar 50% groter zijn, dus 75A.

    Veel zoekplezier!!

    GJ
     
  7. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
  8. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Back to basics:
    Basic-kunstvlucht: 300W/Kg (let wel voor F3A ga je richting 500W/kg, maar dan meot je ook een uitstekende gasbeheersing hebben, anders wordt het model erg snel)
    Bruikbaar vermogen motor: 3W/gr motorgewicht
    Prop: zo groot mogelijk, wat nog op het model past
    Pitchspeed: 120-130kmh (zo snel vlieg j niet, maar door een wat hogere pitchspeed, kun je meer gas terugnemen voor ddezelfde vliegsnelheid>is efficienter)

    Met bovenstaande data kies je dan met bijv ecalc een motor uit.

    Op mijn kleine Rascal zit bijvoorbeeld een Scorpion S4025-16 (330kv) met een 17x11 Aeronaut klapprop. Dat kon alleen door een hoger carbon landingsgestel te plaatsen.
    Resulteert in 1300W met een behoorlijjke Lipo (1000W met een slechte). Dat is totaal overpowered, gaat vertikaal versnellen en hard omhoog,volle vermogen wordt alleen bij slepen gebruikt (sleept tot 6kg).
    Maar bij rondvliegen wel lekker efficient.
    Op 6S Sebart modellen werd vaak een 380kv motor gebruikt als ik me niet vergis, met een prop rond de 15x8 tot 16x10, afhankelijk van specifieke motor en persoonlijke voorkeur.
    Voor andere modellen zal een dergelijk grote prop weer niet passen, je moet dus iets terug in diameter en daarmee omhoog in kv.
     
  9. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dank je Onno en tot woensdag.
     
  10. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Voor de Sebart Angel en Wind heb ik gevonden;
    Axi 4120/20 V2 Prop 16x83
    Axi 4120/14
    Axi 4130/16 Prop 16x10-12
    Hacker 50-16S Prop 14x7
    Hacker 50-16S Prop 16x10
    Hacker 60-16S Prop 17x10
    Scorpion 4025-12 Prop 16x10
    Scorpion 4020-16
    HK SK3 stond er niet bij.
     
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Axi 4120/14 is een 5S motor.
    Scorpion 4020-16 zou een 17x10 nodig hebben.
    Turnigy SK3, welk type en welk KV? als het een 5045 is zou een KV van 500 ook ongeveer een 16x10 nodig hebben.
    En hoe kom je aan 2 vreselijk verschillende waarden bij de Hacker A50-16S of is de 14x7 voor een A50-14S.

    Maar je ziet het, als je zo tussen de 475-500 KV zit dan zijn de props ook ongeveer gelijk, word je KV hoger dan moet je prop kleiner omdat de motor sneller gaat draaien, dus minder efficient word.

    Ik zou een paar 16x8 en een paar 16x10 bestellen als ze op je kist passen.
    Hout wil nogal snel breken dus 1 is geen...
    Voordeel van hout is dat het in ieder geval geen schade aanricht aan de motoras.

    GJ
     
  12. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Dat maakt niets uit qua motor Willy.
    Voor eenzelfde motor met Kv =1000rpm/volt op 4s krijg je exact hetzelfde resultaat als Kv = 500rpm/volt versie op 8s. Zelfde toerental, zelfde motorvermogen, zelfde rendement, zelfde nullast-stroom.
    Hier heb ik het uitgebreider beschreven
    www.rcgroups.com/forums/showthread.php?3116062-Short-flight-time-is-killing-me%21/page11#post40233560

    Een motor levert geen Kv, een motor heeft een Kv. Net zoals een auto geen massa levert, maar een massa heeft.
    Willen versus kunnen.
    Motor Kv (in rpm per volt) betreft willen, max. motor-stroom (in ampère) en max. vermogen (in watt) betreffen kunnen ...
    1. Willen
      Kv en spanning samen bepalen op welk toerental de motor onbelast zou willen draaien. Kv dient alleen om toerental en spanning aan elkaar aan te passen, da's alles.
      (Kv = rpm_onbelast / spanning)
    2. Dat toerental en prop-grootte samen bepalen het benodigde koppel, en daarmee de stroom die zal gaan lopen.
      (stroom = koppel × Kv)
    3. Kunnen
      De max.motorstroom specificatie, en in mindere mate max.vermogen, bepalen of de motor zo snel als onder 1 kan draaien zonder in vlammen op te gaan.
    4. Uit stroom en looptijd volgt minimale accu-capaciteit.
      capaciteit (in Ah) = stroom (in A) × tijd (in hour)
    Elektromotoren willen toerental constant houden, hun baasje graag plezieren, ook al zou het tot een vurige dood leiden.
    Brandstofmotoren proberen een vast koppel te handhaven, elektromotoren willen het toerental constant houden.

    Ook belangrijk
    Uit bovenstaande moge blijken dat de Kv motorconstante he-le-maal niets zegt over vermogen of stroom dat motor aan kan, zegt niets over de grootte van de motor. Zowel een motortje met een vermogen van slechts 10watt als een 1000kilowatt motor, denk 1:1 trein, kunnen dezelfde Kv parameter hebben.
    Accuspanning en gewenst (onbelast) toerental bepalen samen de Kv motorconstante.
     
  13. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Below an excellent quote from brushless motors Kv.

    While an absolutely critical part of the system ...
    ... Kv is actually the item one should choose last.
    1. Decide your peak power requirement based on the weight of the model and how you want to fly it.
    2. Pick a preferred cell count (voltage) and pack capacity for how to deliver the power.
    3. Pick a prop that will a) fit on the model and b) fly the model how you want - often as big as will fit is a good choice, but if high speed is the goal, a smaller diameter higher pitch prop will be more appropriate.
    4. Look for a size class of motors that will handle the peak power - a very conservative guide is to allow 1 gram motor weight for every 3 watts peak power.
    5. Then, look for a motor in that weight range that has the Kv to achieve the power desired with the props you can use - a calculator such as eCalc allows very quick trial and error zooming in on a decent choice. For a desired power and prop, you'd need higher Kv if using a 3 cell pack compared to a 4 cell pack. Or for a desired power and cell count, you'd need higher Kv if driving a smaller diameter high speed prop compared to a larger prop for a slow model.
    The reason I suggest picking Kv last, is that prop choices have bounds - the diameter that will physically fit and the minimum size that can absorb the power you want. On the other hand, combinations of voltage and Kv are much less constrained - at least before you purchase the components.

    So Kv is not a figure of merit, in that higher or lower is better, it is simply a motor characteristic that you exploit to make your power system do what you want, within the constraints you have, e.g. limited prop diameter, if it's a pusher configuration, or if you already have a bunch of 3S packs and don't want to buy more, and so on.

    Minor lay-out changes by RvS
     
  14. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    G.J. bovenstaande waardes heb ik niet berekend. Het zijn gegevens van mensen op internet die met de Sebart's vliegen.
    Sebart adviseert Hacker!
     
  15. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Wil, bij Hacker en Axi betaal je een boel geld voor de naam. Het zijn goede motoren, maar erg duur. Overigens heb ik een Axi motor gehad die ook gewoon bagger was de draden kwamen los van de motor. Ik heb jaren gevlogen met een 600 Kv motor op 5S van HK werkt prima. Later zelfs dezelfde motor bij Alie of zo gevonden voor nog geen € 20,- . Die doet het ook zonder problemen.
    Die top motoren zijn wellicht beter meer power en/of sneller reageren. Dat is bij jouw manier van vliegen niet merkbaar. Of je moet plannen hebben om de strijd met Gerben aan te gaan.
     
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
  16. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Dat hoeft ook niet. HobbyKrap wist reacties die hen niet bevallen. Eigen ervaring, terwijl ik toch (netjes!) kritiek had en onzinnige getallen uit de wereld probeerde te helpen.
     
  17. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Je zou er meer aan hebben als je het aantal cellen en de kv waarde erbij zou zetten, dan krijg je beetje gevoel voor wat je aan het bekijken bent..
     
  18. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Ron, bij motoren noemen gebruikers nog wel eens de combinatie die ze gebruiken, cellen, prop etc. Dat zou Wil een beetje op weg helpen..
     
  19. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Ik heb toch diverse negatieve reviews gelezen bij HK. Ook van oudere datum.
     
  20. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    G.J. de Axi 4120/14 zat in de AcroWot. De lipo's waren 6s/5000mAh. Voor zover ik het kon beoordelen liep het als een zonnetje.

    Maar, Ron zegt toch dat een 5s- of 6s motor niet bestaat!?
     

Deel Deze Pagina