DLG bouwtips, afstellen en instellen apparatuur.

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Emiel Driessen, 18 jan 2019.

  1. Emiel Driessen

    Emiel Driessen

    Lid geworden:
    12 nov 2018
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Uden
    Goedemorgen,

    Ik ben in het gelukkige bezit van de Vortex-3 die ik van Jorn overgenomen heb. Een geweldige kist en ik ben bezig hem af te bouwen, onder andere met behulp van Jorn zelf en tips van Roy Dor (Vortex specialist YouTube).

    Met de bouw van mijn Vortex-3 heb ik twee vragen maar er zullen er zeker meer komen, hoe verder ik vorder met het afbouwen en af/instellen. Ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen;

    Vraag1;
    Ik bestuur mijn DLG met een FrSky Taranis - Plus en Roy stelt in eerste instantie zijn flaps (rolroeren) af met een stand naar beneden van 12/13mm en met de servo's standen in de 0-positie (hij heeft een Graupner MZ-24). Dit om de flaps maximaal naar beneden te brengen bij het afremmen. Hoe moet ik mijn zender en de servo's nu instellen zodat de flaps daarna weer in de 0-positie komen te staan?
    Of kan ik de instellingen zo doen dat de flaps en servo's beide in eerste instantie op de 0-stand gezet worden en op een andere manier maximale uitslag van mijn flaps kan realiseren voor bij het remmen (instellingsmogelijkheden van de Taranis Plus)?

    Vraag 2;
    Ik heb er van Jorn 4 ballast gewichten bij gekregen om de kist, midden onder het vleugelvlak, zwaarder te kunnen maken als er meer wind is; de gewichten zijn 30gr, 40gr, 60gr en 80gr.
    Heeft iemand enig idee welk gewicht staat in relatie tot welke windkracht? Of dat deze gewichten misschien ingezet moeten worden om andere redenen?

    Bedankt voor jullie hulp.

    Met vriendelijke groeten,
    Emiel Driessen.
     
  2. bieze

    bieze

    Lid geworden:
    17 jun 2014
    Berichten:
    317
    Locatie:
    Ranst
    Voor 1 zijn een paar trukjes:
    Ik veronderstel dat de Vortex de gebruikelijke topdrive heeft? Je zet je servo's in de middenstand en het armpje rechtop, daarna zet je je rolroeren 12 a 13 mm naar beneden met een blokje schuim of balsa, nu maakje je verbindingsstangetje op de juiste lengte. Nadat je alles vast gelijmt hebt, kan je met je 'offset' in het programma, de roeren terug op 0 zetten.
    Of je zet je servo's op 30% offset en je roeren vlak en maakt zo de verbindingstangetjes (kijk voor de goeie richting!)

    2 is nogal sterk persoons- en vliegerafhankelijk. Theoretisch: door gewicht toe te voegen verhoog je je vliegsnelheid, dus om tegen de wind in terug naar het veld te kunnen vliegen moet je sneller kunnen vliegen dan de wind blaast.
    Door het extra gewicht krijg je ook wat demping als het turbulent is.
    Er is geen vaste relatie, maar je zal het zelf moeten ondervinden wat jou het beste past...
     
  3. Emiel Driessen

    Emiel Driessen

    Lid geworden:
    12 nov 2018
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Uden
    Dank biese.
    De Vortex heeft de topdrive. Instelling nummer 1 lijkt mij de meest logische en precise oplossing. Tot op heden nog niet met "offset" gewerkt maar dat ga ik proberen.
    Donderdag krijg ik mijn nieuwe G-RX6 ontvanger (21.1 x 13 X 7.3 mm en 2,6gr). Deze is met telemetry; RSSI, Accu spanning indicatie en "hoogte / snelheidsmeter" is er ingebouwd.

    Ik zal later mijn bevindingen rapporteren.
     
  4. jorn

    jorn

    Lid geworden:
    6 nov 2008
    Berichten:
    1.321
    Locatie:
    Leeuwarden
    De Vortex heeft trouwens geen topdrive systeem, maar 4 servo's in de romp met interne stuurstangen. Dat maakt echter voor de instellingen niet veel uit.
     
  5. Emiel Driessen

    Emiel Driessen

    Lid geworden:
    12 nov 2018
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Uden
    Dat klopt, maar aangezien ik de gehele terminologie van de details nog niet ken (zie ook de discussie over de Engelse en Nederlandse termen voor de diverse onderdelen en instellingen), ging ik er van uit dat de term "topdrive" (gezien de constructie) correct was.

    Bijgaand een foto, in miniatuur geïmporteerd en hopelijk zichtbaar anders kan ik alsnog een volledige afbeelding sturen.
    Jorn ik heb de ronde servo draaikoppen vervangen door stangetjes want de draaikoppen kwamen bij het draaien tegen elkaar aan en duwde als het ware de servo's van elkaar weg en veroorzaakte spanning op de grondplaat.
    Tevens een clip aan de draad van het hoogteroer bij de servo, om deze te ontspannen voor demontage van het gehele hoogteroer-vlak voor vervoer.

    Bovenaanzicht aandrijving rolroeren.jpeg
     
    jorn vindt dit leuk.
  6. jorn

    jorn

    Lid geworden:
    6 nov 2008
    Berichten:
    1.321
    Locatie:
    Leeuwarden
    Goed bezig Emiel, lekker rustig doorknutseken!
     
  7. Emiel Driessen

    Emiel Driessen

    Lid geworden:
    12 nov 2018
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Uden
    Op RCGroups.com las dat een zekere Wayne Wimbish een "Lectron pro 750mAh 1S lipo" gebruikt in combinatie met drie KST X08 servo's en een Bluebird BMS-A10H Micron servo.

    Ik heb zelf onder andere een Turnigy Graphene 3.7V 1S 950mAh, een platte lipo (26g) welke uitstekend past in mijn Vortex-3. Daarnaast heb ik een Turnigy 7.4V 2S 300mAh lipo (18gr) die ook goed past. Omdat ik een zeer lichte G-RX6 ontvanger heb, kan de Vortex-3 de Graphene gemakkelijk hebben.

    De volgende vragen;
    1. Is het aan te raden om met een 1S 3.7V te vliegen in combinatie met de 4 KST 08 servo's; betrouwbaarheid, vermogen, snelheid etc?
    2. Is het zo, dat ik met de 1S 950mAh langer kan vliegen dan bijvoorbeeld met de 2S 300mAh?

    Misschien kunnen jullie een andere batterij aanraden dan bijvoorbeeld mijn 2S 300mAh, maar meer dan mAh's? Meer vermogen is natuurlijk langer vliegen.

    Bedankt, Emiel.
     
  8. BastiaanD

    BastiaanD

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    134
    Locatie:
    Overasselt
    1: Het is mogelijk om met 1s lipo te vliegen in combinatie met 4x kst 08 servo's. Volgens mij vliegen de meeste mensen op 1S lipo in de DLG wereld.
    2: Met een 1S 950 mah kan je langer vlieger dan een 2s 300mah. Met een 2s lipo is een bec/ regelaar naar 5v wel aan te raden.

    zelf vlieg ik ook met de 2s 300mah en een 5v regelaar en daar vlieg ik meestal 45min tot max 1 uur. ligt er natuurlijk ook aan hoeveel je stuurt.
     
  9. Emiel Driessen

    Emiel Driessen

    Lid geworden:
    12 nov 2018
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Uden
    Bedankt Bastiaan,
    Je hebt mijn kennis weer verrijkt.
    Als je een 5v regelaar gebruikt (meestal in geval van servo's welke geen groot voltage aankunnen), kun je niet in de gaten houden wat het voltage van de lipo is. Een directe aansluiting van een 1S zonder deze regelaar geeft exact aan wat het restvoltage is tijdens het vliegen. Volgens mij kan de KST X09 gemakkelijk 8V aan.
    Straks zal ik de ervaring met de 1S 950mAh delen; ik zal wel blijven sturen en ik ben zeer zeker niet van plan alleen maar rechtuit te vliegen :oops:
     
  10. Knikvleugel

    Knikvleugel

    Lid geworden:
    20 nov 2008
    Berichten:
    133
    Locatie:
    Geffen
    Ik ben benieuwd Emiel.
    Ik vlieg ook met 1s lipo. 900 mAh. Maar let op als het erg koud weer is bv onder nul graden. Je batt. kan dan zomaar inzakken is mijn ervaring Ik gebruik daarom bij erg koud weer een booster, dan blijft de spanning op 5 volt tot het einde.
     
  11. Emiel Driessen

    Emiel Driessen

    Lid geworden:
    12 nov 2018
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Uden
    Interessant Knikvleugel,
    Wat zijn de afmetingen, wat weegt een "booster" en waar te krijgen? Ik denk niet dat dit mij van toepassing zal zijn omdat ik een recreant en mooiweer vlieger ben. Maar je weet nooit.

    Ik ben wel in het bezit van een zogenaamde "step-down" voltage regelaar waar de input 7.4 of 11.1V kan zijn, maar de output ingesteld kan worden op 5 of 6V. Ik gebruik deze bij mijn 2S lipo's (die als ze volgeladen zijn tot 8.4V gaan) in combinatie met kleine servo's die niet meer aan kunnen dan bijvoorbeeld 7,5V. Dit geeft wel een vertekend beeld met betrekking tot de voltage indicatie van de ontvanger batterij, op mijn zender. Die zal dan nooit meer dan een minimum van 5V aangeven.
     
  12. jorn

    jorn

    Lid geworden:
    6 nov 2008
    Berichten:
    1.321
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ik vlieg al de hele winter met een 900mAh platte cel van Conrad direct op de ontvanger ingeplugd (overigens ook KST X08 servo's). Geen enkel probleem gehad. Ik vlieg met Multiplex, die ontvanger is best gevoelig voor lage spanning (weet ik uit ervaring:hammer:) maar met deze combinatie heb ik geen problemen. Met een kleinere accu is het wel gevoeliger, dus daar zou k voorzichtig mee zijn.
    Probeer het aantal schakelingen (boosters/regelaars/stekkers) zo beperkt mogelijk te houden, dan kan er ook minder fout gaan. Ik prik mijn accu tegenwoordig altijd direct in de ontvanger, geen schakelaars of extra kabeltjes meer. Dit bevalt mij tot nu toe het best/ is het minst foutgevoelig.
     
  13. Knikvleugel

    Knikvleugel

    Lid geworden:
    20 nov 2008
    Berichten:
    133
    Locatie:
    Geffen
    Hoi Emiel ,
    Dit is de booster die ik gebruik van BangGood.

    Gewicht; 2 gram.

    Afmeting; 27x15x3mm.

    Ik ben het met Jorg eens, zo weinig mogelijk schakelingen,stekkertjes kabeltjes enz. De beste verbinding is geen verbinding ! ??o_O

    [​IMG]

    [​IMG]
    Matek DC-DC Voltage Booster 1S Lipo naar 5V Synchronous Step-Up Converter
    • [​IMG]
    • [​IMG]
     

Deel Deze Pagina