Bouwverslag van de Vliestroom (model slipways)

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Sjoerd82, 16 sep 2018.

  1. Sjoerd82

    Sjoerd82

    Lid geworden:
    14 jul 2017
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Anna Paulowna
    Hallo Sjouke,
    Het is gewoon styreen van 1mm dik. Prima te snijden of breken na inkerven en bouwt heel mooi vind ik zelf.
     
  2. Sjoerd82

    Sjoerd82

    Lid geworden:
    14 jul 2017
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Anna Paulowna
    Tazz 19,

    Bedankt voor de tip van de motoren. De schroefassen zitten erin en vanavond wil ik de motoren plaatsen en uitlijnen dus ook gelijk de toerentallen bekijken. Dan maak ik ook gelijk weer een fotootje.
     
  3. Sjoerd82

    Sjoerd82

    Lid geworden:
    14 jul 2017
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Anna Paulowna
    Frank, bedankt voor de tips. Leuk om van een mede vliestroom bouwer te horen en zo kan ik gelijk wat vragen stellen; Zoals heb jij de kraan werkend gemaakt en zoja hoe heb je dat gedaan? Ik vind de oplossing die modelslipways aandraagt wat simpel en niet betrouwbaar. Hoe ik de kraan precies ga laten bewegen weet nog niet maar dat komt wel als ik eraan toe ben. Jij geeft ook aan de boegschroef anders te monteren, echter wanneer het dek erop zit kan je er nog steeds niet meer bij. Hoe heb je dat opgelost?
     
  4. Frank Vekemans

    Frank Vekemans

    Lid geworden:
    21 okt 2008
    Berichten:
    208
    Locatie:
    Benidorm (Spanje)
    Sjoerd,
    Ik heb het voordek uitgesneden en bijkomende steunen geplaatst zodat ik overal bij kan, dan kan je ook perfect aan de boegschroef. De oplossing van Slipway om de kraan te laten werken, gaat inderdaad niet wegens plaats gebrek. Ik heb met 2 vertragingsmotoren gewerkt 1 om de kraan te laten draaien via 2 riemschijven en 1 om de kraan op en neer te bewegen via een draadstang die de kraanarm naar boven duwt. Ik kan evenwel geen foto's bezorgen vermits de Vliesstroom zich in Antwerpen bevind, en ik momenteel in Benidorm woonachtig ben. Wanneer ik evenwel in Antwerpen kom, zal ik er proberen aan te denken om foto's te nemen en u deze te bezorgen
     
  5. Sjoerd82

    Sjoerd82

    Lid geworden:
    14 jul 2017
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Anna Paulowna
    Na lange tijd weer een update. Zo af en toe heb ik wat tijd om te bouwen en voornamelijk gebeurt dat aan het dekhuis, veel kleine details toevoegen waarmee je zomaar een paar uur verder bent. Daar volgt later weer een foto van.
    In de tussentijd had ik (heel eigenwijs) ook de meegeleverde schroefassen, koppelingen en motoren geplaatst en na proefdraaien bleek in 1 van de assen een flinke slinger te zitten. De ander is wel goed. Conclusie, alles eruit gesloopt en toch nieuwe assen van Raboesch gekocht. Nu de post afwachten en zo snel mogelijk weer opbouwen.
    Onderstaand een foto van het proefdraaien.

    IMG_0545.JPG
     
  6. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Keurig,

    Ik zou overigens niet direct de assen de schuld geven van het slingeren. Ik zie dat je een enkele kruiskoppeling hebt, ik ben zelf niet zo te spreken over de kunstoffen kardandeel. Naar mijn mening zitten de kunstofdelen nooit exact center, met als gevolg dat de boel gaat slingeren. Waarschijnlijk zullen er veel mensen niet mee eens zijn, maar dat is hoe ik het vindt. Het messingdeel, daarintegen, is wel goed. Ik heb zelf gebruik gemaakt van de messingdelen van de koppelingen en de kunstof kardan weggegooid. Daartussen heb ik siliconenslang gemonteerd, even proefdraaien en het zaakje draaid zichzelf perfect center. Iets om in gedachte te houden.
     
  7. Sjoerd82

    Sjoerd82

    Lid geworden:
    14 jul 2017
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Anna Paulowna
    Jeremy, bedankt voor de tip van de silicone slang. Het kan straks niet meer aan de assen liggen dus mochten de kruiskoppeling nog trillingen geven stap ik over op de slang. Hopen dat de post een beetje snel is...
     
  8. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Je schrijft dat 1 van de assen krom is, wellicht kun je proberen het een en ander te wisselen om uit te testen wat werkelijk krom is en wat niet. En anders even wachten op de nieuwe assen.
     
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    Rol die as eens over een glasplaat en kijk wat er gebeurt. Met een beetje beleid is die wel te strekken. Het wil ook wel eens gebeuren dat de schroefdraad er scheef op zit. Dat wordt dan afzagen en nieuwe draad op snijden. Maar je hebt al "echte " assen lees ik. Een enkele kruiskoppeling gaat alleen goed als motor en as goed in lijn liggen en de koppeling maar één hoek hoeft op te vangen. Vandaar dat ik een fan ben van dubbele kruiskoppelingen. Als je die zelf samenstelt dan zorgen dat de "vorkjes" van het middendeel in elkaars verlengde liggen. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
  10. Sjoerd82

    Sjoerd82

    Lid geworden:
    14 jul 2017
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Anna Paulowna
    Uitwisselen van onderdelen heb ik gedaan, probleem zit niet in de koppelingen of uitlijning maar echt in de as zelf. De as heb ik door wat deskundige mechaniekers op mijn werk rechter laten maken en ze hebben er een behoorlijke slinger uitgehaald. Echter de schroefdraad was niet recht te krijgen dus er bleef een trilling. Die maat RVS was helaas niet in de werkplaats aanwezig om een nieuwe as te maken dus dan maar twee echte assen bestellen en plaatsen dacht ik zo. Nu maar wachten op de post...
    Een dubbele kruiskoppeling heb ik in mijn Backert gebruikt en dat werkt daar erg goed. Nu dacht ik dat het met een enkele kruiskoppeling ook wel moest lukken. Straks kan het niet meer aan de assen en de motoren liggen en komt alles op goed uitlijnen aan.
     
  11. piet

    piet

    Lid geworden:
    29 jul 2004
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    zaandijk
    Sjoerd, ik lijn motor en schroefas altijd uit met een passend messing buisje.
    groet Piet
     
  12. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  13. wilco

    wilco

    Lid geworden:
    18 jun 2008
    Berichten:
    10
    Locatie:
    sliedrecht
    Hoe is het met je project
     
  14. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.539
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Volgens de tekst, gaat het over de draden tussen de accu en ESC(Electronic Speed Control), voor mij als scheepsbouwer "vaarregelaar".
    Na de vaarregelaar maakt dit niet uit. In de motor zit al tig. meter draad, zodat de lengte van de meetdraden TUSSEN de vaarregelaar en de motor geen invloed zullen hebben.
    Dit laatste staat ook in de betreffende tekst.
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  15. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ja, houd alle draden tussen regelaar en accu kort. Langere draden tussen regelaar en motor vormen geen risico.
    Uiteraard zorgen langere draden, waar dan ook, altijd voor meer spannings- en vemogens-verliezen maar daar gaat het hier niet om.
     
  16. Sjoerd82

    Sjoerd82

    Lid geworden:
    14 jul 2017
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Anna Paulowna
    Hallo allen,
    Leuk dat het verslag gevolgd wordt! Motiveert ook om weer gauw de bouw te hervatten.
    Wegens een druk gezinsleven en een aanstaande verhuizing was het wat rustiger, maar nu begint er weer wat tijd te komen om te hobby'en. De volgende stap is de nieuwe schroefassen plaatsen en uiteraard de boel goed uitlijnen dmv een stroomtang. Dat is veel makkelijker dan de draden losnemen en aan een meter hangen en net zo goed. Aan de opbouw is ook alweer het een en ander toegevoegd waar ik zo snel mogelijk wat foto's van maak en weer plaats.

    Nu zag ik dat het origineel kimkielen heeft, zijn er hier ervaringen of het model deze ook nodig heeft of vaart het model net zo goed zonder?

    Wat zijn jullie adviezen over te gebruiken regelaars? Ik wil er twee gaan gebruiken maar de keuze is natuurlijk reuze op het www. In mijn Banckert heb ik een Robbe Rokraft regelaar welke prima werkt maar best veel geluid produceert en dat wil ik nu juist niet.
    Wel een duidelijk verhaal over die draadlengtes en goed om rekening mee te houden.
     
  17. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    Sjoerd, Komt die herrie in je Banckert van een eventuele vertragingskast en koppeling, of wordt het geluid (een soort piepen van de motor) veroorzaakt door de regelaar? Je Bühler motoren vragen nog een 2 Amp. aan stroom, dus kun je met relatief kleine regelaars toe. In mijn Smit Finland liggen twee regelaars van Conrad en in mijn Bugsier 3 en coastertje eentje van CTI. Deze laten de motoren wel wat piepen. Zelf heb ik daar niet zo'n moeite mee, omdat de rest van de aandrijving erg stil is. Hoor lovende geluiden over de regelaars van modellbauregler.de. Nadeel zijn de hoge verzendkosten.
    De kimkielen dempen in principe het rollen oftewel slingeren. Verder hebben ze weinig invloed op het vaargedrag.
    Kijk maar of je er iets aan hebt. Gr. Klaas.
    https://www.modellbau-regler.de/shop/product_info.php?products_id=70
     
    Laatst bewerkt: 11 apr 2019
  18. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.539
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Met de inhoud van de eerste zin ben ik het eens.
    De tweede zin: Verder hebben ze weinig invloed op het vaargedrag.
    Commentaar: Door de kimkielen is het schip goed koersvast. Echter door de koersvastheid gaat het manoeuvreren slechter.
    Zeker bij demo varen in een vaarbak heb je een schip nodig, dat snel en scherp reageert op de roeruitslag.
    Dus aan jouw de keuze:
    - Wil je varen in "groot" water, dan is koersvastheid belangrijk.
    - Wil je "demo" varen in een vaarbak, dan is wendbaarheid (manoeuvreren) belangrijk.
     
  19. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ieder beleeft het op zijn eigen manier. Mijn Smit Finland heeft ongeveer 9 jaar op haar kimkielen moeten wachten en daardoor had ik aardig wat uurtjes varen weg zonder kimkielen.
    Nu ze eraan zitten heb ik weinig gemerkt dat het schip beter rechtuit vaart. Zowel vooruit als achteruit varend niets van te merken. Had verwacht dat ze beter recht achteruit wilde varen. Nee dus!
    Wat dat betreft zijn mijn schepen net als hun schipper: Knap eigenwijs! Mocht je ze toch willen plaatsen Sjoerd, doe het dan volgens tekening. Bij veel schepen zie ik dat ze of te recht, of te krom zijn.
    In ieder geval zijn ze bij mijn Smit Finland te recht, maar ik had geen zin om nieuwe te maken. In mijn geval zijn het opgelijmde styreen stroken. Ze worden ook wel uit messing plaat gemaakt en dan in een uitgeslepen gleuf gelijmd. Wel sterker, maar veel bewerkelijker. Gr. Klaas.
     
  20. Broeckx Ronny

    Broeckx Ronny

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Hulshout Belgie
    Waarschijnlijk gaat het niet veel zin hebben die kimkielen op zo'n klein model .
    Deze zijn veel te klein om echt nut te hebben .
    Je moet ook nog eens rekening houden dat de viscositeit van het water niet op schaal is van het model .
    Groetjes
    Ronny
     

Deel Deze Pagina