graafmachine

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door excavator, 6 apr 2014.

  1. excavator

    excavator

    Lid geworden:
    6 apr 2014
    Berichten:
    257
    Dag allemaal, hier de drukvaten nagemaakt die op de extra functie leidingen staan
    SAM_1054.JPG

    SAM_1055.JPG
    deze voorzien van een boring
    SAM_1056.JPG
    T stukje gemaakt die over de leiding past
    SAM_1057.JPG
    samen zien die er zo uit
    SAM_1058.JPG
    Gr Johan
     
    peter 55, Rakthi, bvdh en 2 anderen vinden dit leuk.
  2. excavator

    excavator

    Lid geworden:
    6 apr 2014
    Berichten:
    257
    Dag allemaal, eerst een goed en gezond 2019 gewenst voor allen.
    En verder met de bouw, hier de vaten op de leidingen gezet
    SAM_1060.JPG
    dit door middel van het T stukje
    SAM_1061.JPG
    en het tweede vat erbij
    SAM_1062.JPG
    en dit ziet er zo uit
    SAM_1063.JPG
    Gr Johan
     
    bvdh, peter 55, Tjalldeboer en 8 anderen vinden dit leuk.
  3. excavator

    excavator

    Lid geworden:
    6 apr 2014
    Berichten:
    257
    Dag allemaal, hier nog wat haakse nippels gemaakt
    SAM_1089.JPG
    alsook de rechte nippels gesoldeerd
    SAM_1090.JPG
    en nog een foto
    SAM_1091.JPG

    Gr Johan
     
    peter 55, ahop, trialrolf en 9 anderen vinden dit leuk.
  4. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    mooi gemaakt hoor. Waarom zitten daar eigenlijk accumulatoren op? Zou dit puur voor een sloophamer zijn, om drukvariaties te voorkomen? Ik heb ze bij andere kranen n.l. nog nooit gezien.
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  5. excavator

    excavator

    Lid geworden:
    6 apr 2014
    Berichten:
    257
    Dag allemaal, Stefan ik denk inderdaad dat het voor druk verschillen is maar op de laatste modellen zijn deze er niet meer dacht ik.
    Goed hier nog wat kiekjes van de leidingen
    SAM_1187.JPG

    SAM_1376.JPG
    Grtj Johan
     
    ahop, bvdh, Rakthi en 6 anderen vinden dit leuk.
  6. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Johan,

    Mooi gedetailleerd hoor, al die leidingen zo netjes gerangschikt en gemonteerd, zelfs de smeerleidingen voor de pen/gat verbindingen gemonteerd Super mooi gemaakt.
    SMILEY DUIM OMHOOG - kopie.jpg SMILEY DUIM OMHOOG - kopie.jpg
     
  7. excavator

    excavator

    Lid geworden:
    6 apr 2014
    Berichten:
    257
    Bedankt alvast,
    Weer verder met de snelwissel uiteraard van Verachtert deze word uit messing en staal gebouwd
    eerst 2 platen voorzien van de boringen de boringen zijn in pakket vorm geboord om zo min mogelijk afwijkingen te hebben
    SAM_1219.JPG
    Daarna deze al wat bewerkt naar de snelwissel vorm
    SAM_1220.JPG
    en alles eens gepast door middel van 2 assen
    SAM_1222.JPG
    op de voorste as een tussen stuk geplaatst
    SAM_1223.JPG
    later word dit gesoldeerd
    Grtj Johan
     
    peter 55, Tjalldeboer, Rakthi en 7 anderen vinden dit leuk.
  8. excavator

    excavator

    Lid geworden:
    6 apr 2014
    Berichten:
    257
    Dag allemaal, weer wat verder met de snelwissel
    SAM_1245.JPG
    de assen op maat gebracht
    SAM_1246.JPG
    en zo ziet men al wat vorm
    SAM_1247.JPG
    hier al wat gesoldeerd
    SAM_1250.JPG
    de bussen aangebracht ter versterking voor de assen
    SAM_1251.JPG
    en dan de assen aangebracht na het soldeer werk
    SAM_1271.JPG
    en dit ziet er dan zo uit
    Grtj Johan
     
    ahop, Richard 7930, Rakthi en 10 anderen vinden dit leuk.
  9. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Even een misschien domme vraag maar hoe soldeer je dit? Doe je dat met een soldeerbout of met een vlam?

    Ik vind het in ieder geval machtig mooi om te zien wat hier allemaal zelf gefabriceerd wordt.
     
  10. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    Dit soort onderdelen soldeer je met een vlam, want met een soldeerbout krijg je het niet warm genoeg. Ik gebruik hiervoor altijd een gasbrandertje die je ook voor de waterleiding gebruikt met van die wegwerpflesjes.
    Voor het solderen alle onderdelen wel even schoon schuren (oxidatie verwijderen) en wat S39 of ander vloeimiddel aanbrengen. Om de tin echt goed te laten vloeien, moet je de onderdelen goed warm stoken, maar vooral niet te heet.
     
    Rakthi, Dennist en VOLVO FH 16 750 vinden dit leuk.
  11. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Dennist,

    Even Off Topic :

    De hydrauliekcilinders en de aansluitingen voor de leidingen zou ik met zilvertin en flux solderen, (hardsolderen) als je een werkdruk toepast boven 30 bar.
    Tot 30 bar kan je veilig solderen met tin en S 39 (zachtsolderen).
    Want dat wil je niet meemaken, als er een leiding knapt, alles onder de hydrauliekolie. (vieze vette bende)
    Hardsolderen wil wel met een gasbrander, die Stefan beschrijft, maar Gas en Zuurstof brander gebruiken is beter.
    Een Gas en Zuurstof brander heeft een meer compacte vlam, waardoor je beter het te solderen werkstuk kan warm maken.

    Nu weer On Topic :
     
    Dennist en Helicor vinden dit leuk.
  12. excavator

    excavator

    Lid geworden:
    6 apr 2014
    Berichten:
    257
    Dag Dennist,
    Even dit, hard solderen kan maar is niet direct nodig in deze vorm van modelbouw, ik gebruik een legering met een hoger treksterkte en een hoger smeltpunt. ook de hydrauliek cilinders zijn ermee gesoldeerd en weerstaan een druk van makkelijk 50bar, wel is het noodzakelijk een ruw en oxidatie vrije oppervlakte te hebben en een aantal gasbranders voor groot of klein werk. de uitvloeiing is het belangrijkste punt dat beide te verbinden delen de juiste temperatuur hebben en alsook nooit indien mogelijk direct de vlam op de soldeer naden richten.
    Grtj Johan
     
    Rakthi, peter 55, Dennist en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  13. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    Ik zie dat jouw cilinder wel een behoorlijke overlap hebben op de plaats waar ze gesoldeerd zijn, dan zou idd met tin solderen moeten houden. Bij mijn kraan is de overlap van de bodem in de cilinderbuis maar 3mm en bij 60bar ga ik het risico met tin niet nemen.
     
    vGenLheftruck_Maarten vindt dit leuk.
  14. chof

    chof

    Lid geworden:
    30 dec 2002
    Berichten:
    196
    Locatie:
    Emmen
    Ik gebruik zilvertin ( resist 2 ) voor het solderen van de cilinders.
    Tin heeft als ik het goed heb een treksterkte van ongeveer 3kg/mm2 en zilvertin een treksterkte van 7 kg/mm2
    Nadeel van zilver solderen (hard solderen ) dat het messing erg zacht word.
    En als de overlap groot genoeg is dan moet het geen probleem zijn
     
  15. excavator

    excavator

    Lid geworden:
    6 apr 2014
    Berichten:
    257
    Dag allemaal, en weer verder het tussen stuk die de hydrauliek cilinder gaat steunen voor het openen en sluiten van de spie
    SAM_1224.JPG
    dit stuk is al zichtbaar op de vorige foto, hier dan het opzet stuk voor de cilinder
    SAM_1226.JPG
    samen ziet het er zo uit
    SAM_1228.JPG
    de cilinder huls gemaakt en die er op gezet
    SAM_1230.JPG
    de boring bovenin dient later als olie doorvoer, en het stukje voor de afdichting met o ringen gedraaid
    SAM_1232.JPG

    Grtj Johan
     
    ahop, bvdh, Rakthi en 4 anderen vinden dit leuk.
  16. excavator

    excavator

    Lid geworden:
    6 apr 2014
    Berichten:
    257
    Dag allemaal, verder met de cilinder de huls en inzet stuk voor de o ringen
    SAM_1233.JPG
    hier de grote opening
    SAM_1235.JPG
    en de kleine zijde
    SAM_1236.JPG
    hierin bevind zich het kleine stukje met de o ring
    de olie geleiders gebouwd
    SAM_1239.JPG

    SAM_1241.JPG
    deze samen gevoegd
    SAM_1242.JPG

    SAM_1243.JPG
    en na het solderen hier de cilinder voor de bediening van de spie
    SAM_1244.JPG deze komt binnen in de snel wissel te zitten
    grtjn Johan
     
    ahop, bvdh, Tjalldeboer en 7 anderen vinden dit leuk.
  17. Fixit

    Fixit

    Lid geworden:
    9 nov 2014
    Berichten:
    208
    Locatie:
    Badhoevedorp
    ziet er netjes uit maar zij nu de o ringen niet gesmolten nu alles in elkaar is gesoldeerd rubber kan niet goed tegen warmte
     
  18. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Christiaan,


    Ik gebruik ook Griffon resist-2 Zilvertin, als ik iets wil solderen, wat echt sterk moet zijn.
    Voordeel : Ten opzichte met Zilver solderen (hardsolderen), dat je het messing niet zo warm hoeft te maken.
    Nadeel : Dat het soldeerdraad zo dik is : 2 mm, bij dunne kleine werkstukken krijg je zo'n dikke soldeernaad, zeker op moeilijke bereikbare plekken, dan krijg je al heel snel een te dikke soldeernaad.
    Griffon is er niet in : 1.5 mm en 1 mm dik.
    Andere merken wel, maar............ de kwaliteit ?, is die wel net zo goed als Griffon ?

    P.S.
    Ik gebruik als vloeimiddel nog de ouderwetse Griffon S 39, wat al jarenlang niet meer verkocht mag worden.
    Ik vind dit zelf beter dan de Griffon S 65.(dit is mijn ervaring)
    De ouderwetse Griffon S 39 vloeit mooier dicht en hecht beter.
     
  19. Catwoman

    Catwoman Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 jun 2013
    Berichten:
    1.432
    Locatie:
    Nijmegen
    Mooi gemaakt Johan, weet nog wat een gefriemel dit was bij mijn snelwissellaar, maar nadien heb je er wel veel plezier van.

    Gr. Charlotte.
     
  20. excavator

    excavator

    Lid geworden:
    6 apr 2014
    Berichten:
    257
    Dag Fixit, de cilinder is zodoende gemaakt dat de o-ringen kunnen vervangen worden en daarom kan ik solderen zonder dat de o-ringen aanwezig zijn anders zouden die gesmolten zijn door de hitte.

    Charlotte, een gefriemel was het niet ik heb de ruimte die er was gebruikt voor de cilinder enkel een ander ontwerp van aansluitingen en olie geleiding gemaakt waardoor ik veel minder ruimte nodig had en op deze manier de leidingen straks in het midden zoals bij een 1/1 kraan kan plaatsen.
    Grtj Johan
     

Deel Deze Pagina