Die zin kon (was) wel langer, want die punt (.) moest een komma (,) zijn. Zie rood hierboven. Die Chardonnay werkt behoorlijk positief op je prozaïsche capaciteiten ... ;-) Verstandig besluit overigens om een vulstukje te gaan plaatsen. Dirk
Met schaamrood op de kaken veranderd. Groet Rolf (hij zit nu achter een heerlijk frisse Grauburgunder)
Beste allemaal, Ik ben rijkelijk laat om op bovenstaande berichten te reageren maar ik heb zojuist na ruim 10 jaar mijn MAXIE terug van onder het stof gehaald en de 700 motor vervangen door een Brushless motor en de LiPo accu gans vooraan gemonteerd. Desondanks heb ik nog een 200 gr lood in de neus moeten bijsteken. Het toestel weegt nu 2050 gr. wat toch een 300 gr bespaard is. Ik heb nog wel de uitslag van de rolroeren ergens gevonden. Maar weet niet meer de uitslagen voor de V staart. Kan iemand mij helpen?
Heb je binnen- of buitenloper gebruikt? Merk, type? Is het mogelijk om motor verder naar voren te monteren?
Dag Ron, Ik heb een binnenloper gemonteerd van het merk Hacker type A30-10 XL V4; Daaraan gekoppeld een speedcontroller X-70-SB-Pro met BEC. en een klapschroef 14X7. Ik heb de motor direct op het motorschot (Weliswaar binnen in het toestel) gemonteerd. Op de brushed motor zat een reductiebox. De montage gaten van deze laatste komen perfect overeen met deze van de nieuwe motor. Vandaag gaat dit toestel zijn hernieuwde "Maidenflight" maken. Ik heb zo'n vermoeden dat ik met de nieuwe motor minstens onder een hoek van45° zal kunnen opstijgen.
Vandaag de MAXIE een tweede jeugd gegeven. Vliegt uitstekend met de HACKER motor. Gaat bijna loodrecht de lucht in (Wat overigens niet mooi is maar wel zeer snel) Na wat trimming en V tail uitslagen af te regelen (Rudder 12/12 en Hoogteroer 6/6) een mooie thermiek bel kunnen vangen en ruim 15 minuten zonder motor kunnen vliegen.
Sorry Ron ik heb mij gisteren gisteren vergist in het motor type. De A30 is een buitenloper die perfect past in de neus van de Maxie.
Dan zou je kunnen overwegen om de motor aan de buitenkant te plaatsen, mocht die 200gr extra lood je nog tegen de modelvliegersborst stuiten.
Dat klopt Ron, maar voor een motorzwever is dat echt géén zicht. Voor een motortoestel geen probleem maar voor een zwever streven we toch naar zo weinig mogelijk weerstand. Niet? Daarbij dat klein beetje extra gewicht is weer goed bij winderig weer. Zoals vandaag windkracht 3/4 en het toestel zweeft echt rustig.
Ach, het heeft wel iets Uit draadje van Ralph Okon / Powercroco My speedmodels their drives and their props - RCG
Als ik de Amerikaanse site goed begrepen heb, komt deze motor uit een race toestel. Blijkbaar uit metaal...of toch alvast de neus. Lijkt mij niets voor een zwever. Zijn er ondertussen mensen die hervaring hebben met de Maxie van Graupner? Ik heb ondertussen al schitterende, lange vluchten kunnen maken. Ruim 1:15 hr in de lucht met een batterij van 3200 mha.