Test: Methanolmotor op benzine

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door brutus, 28 mei 2016.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Je moet me toch eens laten zien hoe dat loggen in zijn werk gaat... Want dat is, in ieder geval bij jouw motor, een uitstekend hulpmiddel om die carburateurs een beetje synchroon te krijgen...

    PS: mooie foto!
     
  2. Rob.M

    Rob.M

    Lid geworden:
    13 mei 2013
    Berichten:
    254
    Locatie:
    Tolbert groningen
    Komt goed heel misschien ga ik na het werk effe vliegen. Neem de laptop wel mee om het uit telegen.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik hoop er vanmiddag ook te zijn.

    Heb je voor dat loggen ook extra geheugen nodig in de zender?
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou... overduidelijk niet, dat loggen gaat prima...

    Een testrun vanmorgen achter huis:
    IMG-20190219-WA0000.jpeg

    Testrun was niet over het volle gasbereik, maar te zien is dat boven de 3000 toeren de cylinders mooi gelijk lopen, daaronder zakt de rechter cylinder weg in temperatuur, wat overeen komt met de reeds heel ver in het verleden opgemerkte asymetrische olieverdeling bij stationair, waar ik nog steeds wat aan moet doen:oops:.

    Hoe dan ook, de mogelijkheid om te loggen is weer een extra dimensie aan het ombouwen van methanol naar benzine...
     
    Laatst bewerkt: 19 feb 2019
    MicropropSport vindt dit leuk.
  5. Demaic

    Demaic

    Lid geworden:
    16 aug 2008
    Berichten:
    133
    Locatie:
    Linter- België
    motor voorzien van 2 carburators zoals Lazer.
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Is een optie, maar veel te veel gedoe. Ik kan het ook anders oplossen... Simpeler. Sterker nog: Ik HOEF het niet op te lossen, ik vlieg er al een jaar mee...
    Per slot van rekening heeft het uitsluitend invloed op het stationair draaien... Ik vlieg nooit stationair.
     
    Laatst bewerkt: 19 feb 2019
    Huey vindt dit leuk.
  7. Rob.M

    Rob.M

    Lid geworden:
    13 mei 2013
    Berichten:
    254
    Locatie:
    Tolbert groningen
    (Helaas) heeft de siato een open hard operatie nodig . Het achterste krukas lager heeft het begeven. Eerst met veel tegen zin uit zoeken hoe alles werkt om alle onderdeel weer te monteren. Naar naarder onder zoek vast alles mee zeker te timing van de nokken assen daar heeft saito wel over na gedacht om dat zo makkelijk mogelijk te maken. Als de motor toch uit elkaar is worden alle pakkingen en rubbers vervangen. Er komt 0.2 pakking onder de cilinders voor een beter lopen op advies van de meester . Zal van de demontage een paar foto maken.
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D dat word op 100% zeker gewaardeerd... in ieder geval door mij: je ziet zo'n Saito niet zo heel vaak van binnen....

    PS: alvast de tip: als je die shims er onder zet, laat de motor dan éérst een uurtje of twee stationair in een hoekje pruttelen, want die zuigerveer komt opeens op plekken waar hij nog nooit geweest is....

    En zorg er voor dat je geen linker onderdelen met rechter onderdelen verwisselt! (ik koop altijd een pakje enveloppen, en schrijf er op wat er in zit: linker nokkenas... rechter nokkenas... linker dit, rechter dat, ieder onderdeel in een aparte envelop).
    Kost je €1,50, maar geeft wel zekerheid.
     
  9. frank3

    frank3

    Lid geworden:
    3 aug 2011
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Nieuwehorne
    wil ik ook zien die foto ś...
     
  10. Rob.M

    Rob.M

    Lid geworden:
    13 mei 2013
    Berichten:
    254
    Locatie:
    Tolbert groningen
    Hij is ontleed wat zo iets simpel in elkaar in 45 min helemaal uit elkaar. [​IMG][​IMG]
    Rechter kant. [​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG]beetje roest maar.[​IMG][​IMG][​IMG]rechter zuiger[​IMG][​IMG]
     
    AHoogendijk, MicropropSport en Demaic vinden dit leuk.
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Mooie foto's!
     
  12. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    is dus geen boxer, maar een Vtwin met een blokhoek van 180 graden
     
  13. Rob.M

    Rob.M

    Lid geworden:
    13 mei 2013
    Berichten:
    254
    Locatie:
    Tolbert groningen
    Klopt hele maal een motor die je haast niet meer tegen komt.
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Klopt... klinkt ook totaal anders....

    Overigens noemen ze dit "odd firing opposed twin". Klinkt bijna een beetje Ducati-achtig.... Trilt een haartje meer dan een "echte" boxer (even firing opposed twin) maar loopt absoluut prachtig.
     
  15. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.589
    Locatie:
    Krabbendijke
    En waarom?

    Wat is het verschil?

    Arie
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Een boxer heeft een krukas met twee krukken, een opposed twin een krukas met maar 1 tap.
    Hierdoor ontsteekt een boxer iedere 360 graden (regelmatig of "even firing"), en een opposed twin ontsteekt 180 graden na elkaar, waarna er 540 graden niks gebeurt, ofwel onregelmatig of "odd firing".
    Daarnaast heeft een Boxer van nature een vrijwel perfecte balans zelfs zonder balansgewichten, en een opposed twin heeft altijd een onbalanceerbaar deel (tenzij je balans-assen gebruikt).
    Maar er word gezegd dat een opposed twin minder inwendige verliezen heeft (minder lagers aan de krukas, minder roterende massa), en voor zijn cylinderinhoud dus net een haartje meer vermogen heeft.

    Ik moet zeggen, dat die Saito voor zijn 21 cc inderdaad best een indrukwekkende bult vermogen afgeeft.
     
    Huey, MicropropSport en AHoogendijk vinden dit leuk.
  17. Rob.M

    Rob.M

    Lid geworden:
    13 mei 2013
    Berichten:
    254
    Locatie:
    Tolbert groningen
    Zeg dat er zit best veel vermogen en trekt de big lift heerlijk door in een klim ondanks zijn 5.2 kg.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  18. Rob.M

    Rob.M

    Lid geworden:
    13 mei 2013
    Berichten:
    254
    Locatie:
    Tolbert groningen
    De motor zit weer in elkaar geen foto’s van het in elkaar zetten maar wel van hoe die er nu bij staat. Morgen de rest klep stellen en de ontsteking weer op tijd zetten. [​IMG][​IMG][​IMG]
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hij ziet er in ieder geval weer als nieuw uit!
     
  20. frank3

    frank3

    Lid geworden:
    3 aug 2011
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Nieuwehorne
    Ziet er inderdaad weer prachtig uit!!
     

Deel Deze Pagina