Vraagje met bepaling benodigde thrust

Discussie in 'EDF forum' gestart door Danny Mulders, 7 aug 2018.

  1. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Hallo mensen,

    Na toch al een aantal jaren niets meer met de modelvliegerij gedaan te hebben ben ik de laatste tijd toch weer een beetje aan het spelen met de gedachte om één van mijn oude "To-Do" vliegtuigen te gaan uitwerken, aangezien ik nu tijdelijk de beschikking heb over een lasersnijder via mijn opleiding en ik materiaal tegen kostprijs mag laseren.

    Jaren geleden had ik het idee om zelf een ME-262 uit te tekenen en te bouwen, maar toen waren grotere EDF's en vooral de bijbehorende accu's nog onbetaalbaar.

    De techniek is vooruit gegaan en ook toegankelijker geworden, dus nu kan ik misschien toch rustig aan weer beginnen te fantaseren over die schitterende kist.

    In het verleden ben ik vooral bezig geweest met het vliegen met kisten met brandstofmotor, en daar kon ik vaak wel een goede inschatting maken wat daar aan motor op moest. EDF is echter voor mij een heel nieuw gebied, en ik heb geen idee waar te beginnen. Hoe bereken ik bijvoorbeeld de benodigde static thrust voor een jet, en hoe verhouden de verschillende afmetingen van de EDF units zich tot de grootte en gewicht van een toestel wat je er mee wil vliegen? Ik weet dat er met brushless motoren en normale props al heel veel mogelijk is tegenwoordig, maar is EDF-techniek ook al zo ver?

    Mijn ambitie voor het ME262 project is om hem op schaal 1:7 te bouwen, wat zich vertaalt tot 1800mm spanwijdte. Nu zie ik dat de meeste EDF kisten een stuk kleiner zijn met kleinere EDF-units, en voornamelijk van schuim gemaakt.

    Zou een kist met een spanwijdte van 1800mm in (lichte) houtbouw met bijvoorbeeld twee 120mm EDF units realistisch kunnen zijn of sla ik dan de plank volledig mis? Hij hoeft geen 200km per uur te kunnen, maar een beetje gas over voor noodgevallen zou wel fijn zijn.

    Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met wat advies. Als het nu al onrealistisch blijkt dan hoef ik namelijk de moeite ook niet te nemen om de kist uit te tekenen.
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    www.ecalc.ch
    → fanCalc

    Videos
    En ook diverse tools onder
    →Toolbox
     
  3. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Dank voor de link, Ron!

    Ik ga er proberen mee te rekenen en te kijken of het realistisch wordt!
     
  4. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.049
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Het ligt eraan wat je wilt.
    Wil je een model wat oneindig verticaal kan of moet hij gewoon onder een hoek van 45 graden kunnen stijgen.
    Als je 50% van het gewicht aan thrust hebt dan vliegt hij redelijk schaal.
    100% van het gewicht aan thrust is vrijwel verticaal.

    Alleen....
    Heel veel hangt af van het model (weerstand, vleugelprofiel) en van de vorm en grootte van de in en uitlaten.
    Dat is een wetenschap op zich.

    Goede fans die ook niet te duur zijn zijn die van E-jets.
    Als je naar de site gaat en dan downloads staan er fans in diverse maten en met diverse spanningen en de thrust.
    www.ejets.at

    Ik zou zo hoog mogelijk in spanning gaan, 10 tot 12S dan blijft je stroom nog beheersbaar.

    GJ
     
  6. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Kijk, dit is allemaal informatie waar ik heel veel mee kan :thumbsup:

    Ik heb wat meer rondgekeken naar vergelijkbare projecten en heb bijvoorbeeld al ontdekt dat de Airworld ME262 van 2 meter spanwijdte en een vlieggewicht van meer dan 6 kg al zeer mooi vliegt met twee 90mm fans.
    Dat is voor mij goed nieuws want dat maakt het voor mij ook betaalbaarder en het is een bewijs dat mijn idee ook ruim haalbaar is.

    Ik heb inmiddels een studentenlicentie van Autodesk Fusion en ben foto's en aanzichten aan het verzamelen om daar eerst het model qua vorm goed in uit te tekenen. Daarna ga ik daar het interne geraamte uithalen welke ik kan laten laseren.

    Het wordt wel een project van de lange adem, het houtwerk is voor mij heel betaalbaar maar alle electronica kan ik pas aanschaffen na mijn studie, over 2 jaar. Ik zal dus eerst het model in hout uitbouwen en hem dan een tijdje op de plank laten liggen,
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Gewoon langzaam bouwen dan is die 2 jaar zo voorbij.
    En goed kijken op RC-Network en ebay kleinanzeigen.
    Er wordt daar regelmatig gebruikt spul aangeboden tegen redelijke prijzen en over het algemeen zijn duitsers zuiniger op hun spullen en ze mogen van de wet geen rotzooi verkopen want dan zijn ze aansprakelijk.

    GJ
     
  8. Nico49

    Nico49

    Lid geworden:
    4 jul 2018
    Berichten:
    13
    Locatie:
    almere
    Je kan aan de hand van je materiaal wel inschatten hoe zwaar je model wordt, je dient wel met elk kleine ding rekening te houden met het totaal gewicht. Inderdaad de meeste edf jets zijn foampies, maar bij mijn club zijn er ook houten modellen.
    En foampies zien niet altijd even licht. Ik heb een F15 van Freewing die weegt 4kg, daarin heb ik deze motor gebouwd:

    https://nl.aliexpress.com/item/Free...488.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.2de54c4d7MFeuC

    en die gaat aardig verticaal. Als je 2 van deze motoren hebt met 8s dan zit je al ruim op de benodigde thrust. Let wel Het is belangrijk dat je voor het inbouwen het hele motor systeem test op een test bank om de thrust en vermogen verbruik te testen
    ik denk dat je het meeste geld kwijt bent aan goeie ESC's. Ga die niet gebruikt kopen, edf motoren zou ik ook niet gebruikt kopen ...al is het alleen om het feit dat je niet weet wat er met de motor is gebeurt vwb de lagers enzo. Daarnaast kan je zelf ook je
    edf's zelf samen stellen. Het uitbalanceren van de fan is dan ook een item waar je op moet letten, want je gaat wel met toerentallen van rond de 45000 toeren werken, en het zijn Ampere vreters (gemiddeld bij een 90mm 100 - 150Ampere)

    maar als je nog vragen hebt, dan hoor ik het wel.

    veel bouw plezier.!!
     
  9. Nico49

    Nico49

    Lid geworden:
    4 jul 2018
    Berichten:
    13
    Locatie:
    almere
  10. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Je foto's zijn hier niet zichtbaar. Staat je album op publiek/openbaar?
     
  11. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Bedankt voor de input! Van ontwerpen is momenteel door drukte op stage en werk nog weinig gekomen, maar ik heb hier en daar al wel wat kleine detail oplossingen uitgedacht die ik nog op papier moet zetten. Het project staat nu dus even in de ijskast, maar gaat zeker een vervolg krijgen.
     
  12. Nico49

    Nico49

    Lid geworden:
    4 jul 2018
    Berichten:
    13
    Locatie:
    almere
    ik denk dat de foto's nu wel zichtbaar zijn :)
     
  13. Nico49

    Nico49

    Lid geworden:
    4 jul 2018
    Berichten:
    13
    Locatie:
    almere
    "
    [QUOTE="hier en daar al wel wat kleine detail oplossingen uitgedacht die ik nog op papier moet zetten.[/QUOTE]

    ;) Ah je zit nog in de brainstorm fase.......:jan:
     
  14. Nico49

    Nico49

    Lid geworden:
    4 jul 2018
    Berichten:
    13
    Locatie:
    almere
    duurde effe maar nu wel zichtbaar :)
     

Deel Deze Pagina