van benzine naar aspen

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Rinus2103, 20 feb 2019.

  1. Rinus2103

    Rinus2103

    Lid geworden:
    19 aug 2010
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Noord Holland
    Ik wil over van benzine naar Aspen, omdat deze laatste langer houdbaar is. Heeft iemand hier ervaring mee ? Kan dit zomaar zonder je slangen en membranen te vervangen ?
    Of harden deze uit als je overstapt naar Aspen....
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  3. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Aspen ski resort!
    Ben je nog vergeten 'RON'!
    Groet Ali Ben Zine
     
    Laatst bewerkt: 21 feb 2019
  4. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.775
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Bij biggs vliegen ze zover ik begreep altijd met aspen
    Misschien daar even navragen.
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    De houdbaarheid van benzine is een heel klein beetje een heel erg groot fabeltje. Staat of valt volledig met hoe je met je benzine omgaat.
    Deze motor: loopt in dit filmpje op benzine die al een fors aantal jaren bij de eigenaar achter in de kofferbak stond in een goed afgesloten jerrycan.
    Zelf draai ik ook zeer regelmatig met benzine van meer als een jaar oud.

    Nu moet iedereen het voor zich weten, en er zijn meerdere redenen om Aspen of vergelijkbaar te gaan gebruiken, maar als je extra geld uit gaat geven, alleen maar omdat je net weet hoe je fatsoenlijk met je jerrycan met peut om moet gaan.... :rolleyes:
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  6. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik heb ooit een heli overgenomen die op gewone benzine had gedraaid met Bell Ray olie toegevoegd.
    Ik ben toen meteen Aspen gaan gebruiken en heb geen enkel probleem gehad daarmee.
     
  7. jan

    jan

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    496
    Locatie:
    5076
    Voordeel van benzine is dat je weet als je een lekje hebt, Aspen ruik je niet zo gauw.
    Als je motor veel kool heeft opgebouwd, komt dat los met Aspen, sommige open lagers vinden dit niet zo prettig.
     
  8. Rob.M

    Rob.M

    Lid geworden:
    13 mei 2013
    Berichten:
    254
    Locatie:
    Tolbert groningen
    Indd wat bert zegt de motor loopt momenteel als een zonnetje wat ik me kan herinneren is doe benzine al meerdan 4 jaar oud en de dop is misschien 2 keer open geweest door wat druk er uit laten gaan.
     
  9. koenvlieg

    koenvlieg

    Lid geworden:
    15 aug 2008
    Berichten:
    195
    ik vlieg al jaren met aspen en zou inderdaad alle slangen en membranen vervangen : een crash is veel duurder …
    als de motor al jaren op een bepaalde olie draait, zou ik deze wel behouden en de blauwe bussen zonder olie aanschaffen.
    indien nog vrij nieuw zou ik als de fabrikant het voorschrijft aspen premix 2% gebruiken
    en het is ook zo dat aangekoekte koolaanslag dan kan oplossen, waarbij in het begin een zwarte olie uit de uitlaat kan komen
     
  10. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Peut kun je prima bewaren, maar dat was niet de vraag.
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Indirect was dat WEL de vraag, want het werd als enige reden gegeven om over te stappen op Aspen.

    Hoe dan ook: je kunt gewoon, en gebruikelijk zonder bezwaar, over stappen op Aspen.
    Als je het voor de geur of de gezondheid doet, zijn dat prima redenen.
    Als je het om de houdbaarheid doet, ben je geld aan het weggooien....

    Het loskomen van eventuele kool zal eerder aan "een andere olie" liggen, dan aan de brandstof. Is een redelijk bekend fenomeen, dat overschakelen op een andere olie tot tijdelijke problemen met loskomend vuil kan leiden.
    Het gebruiken van "schone" Aspen met je eigen voorheen ook gebruikte olie zal dat grotendeels of zelf geheel voorkomen.
     
  12. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Brommix kost € 1,85 per liter ongeveer Aspen € 2,-
    Het prijsverschil is niet echt een veel.
    Voor mij is de stank van benzine tov Aspen wel een reden om Aspen te gebruiken.
     
  13. ingoo

    ingoo

    Lid geworden:
    18 mei 2006
    Berichten:
    189
    Locatie:
    langezwaag
    Waar is dat die Aspen voor twee euro?
     
  14. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Ik betaal ruim 18 euro voor 5 liter Aspen 4, dus ben ook zeer geïnteresseerd.
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dan is je "brommix" afschuwelijk duur gezien het feit dat daar meestal olie van 3,50 per liter in zit, ik kan het mengen voor kostprijs ongeveer €1,75 met top olie (Castrol PowerRS 2T, 1:40).
    Maar ik heb Aspen nog niet gezien voor onder de 3 euro per liter, om eerlijk te zijn, meestal duurder.
    Stihlmix kost hier ongeveer 4 euro per liter, Stihl olie zit zomaar tegen de 20 liter per liter, dus om mijn "eigen" mix van 10:1 te mengen, dan kan ik bijna beter methanol blijven gebruiken, plus dat ik nog steeds naar een specifieke winkel moet om dat spul te kopen. Weliswaar dichterbij dan een modelbouw winkel, maar toch...

    Ik blijf lekker bij mijn mengseltje van (via internet gekochte) olie en benzine van de pomp. Supermakkelijk, en supergoedkoop, en lang genoeg houdbaar.
    Stank? Valt reuze mee zolang je het goed doet, al geef ik zonder meer toe, dat een "oepsje" op het veld wel een hoop stank in de auto oplevert. Maar de vliegtuigen staan gewoon in de woonkamer, en daar ruik je verder weinig van, zolang je de tank goed leegdraait en de kist enigszins half fatsoenlijk schoonmaakt.
     
    Laatst bewerkt: 21 feb 2019
  16. Fuel Monkey

    Fuel Monkey

    Lid geworden:
    6 jun 2010
    Berichten:
    2.215
    Locatie:
    Hoofddorp
    Inderdaad hoe ga je er mee om. Kan achter in de auto is constant in beweging.
    Maar stilstaand in de berging vergumd de benzine en treedt er algengroei op.
    Al binnen 3 maanden.

    Dit is een van de redenen dat ik ben overgestapt op Aspen.
    Een andere reden is dat Aspen een Alkylaatbenzine is die vrijwel geen schadelijke stoffen als Benzeen,Tolueen of Zwavel bevat.
    Plus een schonere verbranding.

    Grt John
     
  17. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    ik heb toch wel wat gevallen gezien waar "oude" benzine een reden was dat een motor niet wilde lopen.
    Kleine kanttekening: die dingen stonden vele jaren stil. met een volle tank benzine.
    na lang proberen te starten de inhoud van de tank gewisseld..
    en in no time kwamen de eerste ploffen. maar.. met 1 a 2 jaar oud spul nooit problemen gehad..

    Algen in benzine heb ik dan nog nooit van gehoord of gezien eigenlijk..
    mijn eigen motor staat ook in de tuin, staat ook wel eens een jaar achter elkaar stil, nooit last gehad.
    Mijn voorraadkannen voor het benzinevliegtuig staan op zolder, hebben ook geen problemen na een winterstop. die gaan tussendoor ook niet open.
    zou ook ff niet weten wat ik voor speciaals moet doen om benzine "kapot" te krijgen
    Algen/begroeiing in diesel hoor je wel veel.. ook vaak genoeg gezien, zelfs bij machines die dagelijks worden gebruikt.
    als jij er last van had, geloof ik het graag..
    ik ben wel erg benieuwd wat voor omstandigheden dat gebeurde

    qua aspen: ik ben op mijn werk overgestapt van zelf-meng-tweetaktbenzine naar aspen overgestapt.
    bij het zelf mengen zaten we ook op +/- 1:40. Aspen zit dat ook.
    wij hebben helemaal niets hoeven te vervangen.
    de meeste machines draaiden gewoon verder op het spul alsof er niets was gebeurd.
    alleen zit er nu minder kool in de motoren als er eens wat opengemaakt moet worden.
    voor het idee: er wordt in het bedrijf tussen de 400 a 600 liter verstookt op jaarbasis.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik kan het niet bevestigen, en toch is dat precies hoe mijn benzine opgeslagen is. Stilstaand in de garage... Nooit korter dan 6 maanden.
    Ik schud mijn "meng-en-bewaar-kan", vóór ik mijn "veld-kan" vul... Zou dat het hele eiereten zijn?

    Om kort te gaan: Ik heb een generator waarvoor ik de peut per 10 liter inkoop. Die kan staat altijd méér dan een jaar, want zoveel verbruikt die generator niet. (halve liter op een middag, mischien 10 of 15 middagen per jaar)
    Ik heb (had) een 5 liter kan met 1:25 staan voor de Marder, die ook minimaal 2 jaar er over deed om leeg te raken.
    Ik heb een kan met 1:10 staan, die minimaal 6 maanden er over doet om leeg te raken.
    Er staat een motorfiets die begin 2018 (maart of zo) voor het laatst getankt is en nog steeds prima rijd op die oude meuk (als ik 100 km/jaar rij is het veel, tank is 20 L, verbruik is 1:20).
    Al met al, reeds minstens 14 jaar op die manier bezig, en sorry, maar ik heb werkelijk nog nooit ook maar één keer problemen ondervonden met "bedorven benzine".

    Ik vraag mij oprecht af, wat jullie anders doen dan ik, want ik loop echt niet iedere dag door mijn garage om alle kannen te schudden of wat dan ook...

    Buiten dat, die 3 maanden, dat geloof ik niet, want dat is de gemiddelde opslagtijd voor benzine tussen raffinaderij en dat het bij jou je auto in gaat.

    Letterlijk het ENIGE wat ik merk van "veroudering van benzine" is de 5~10 ml die in de vlotterbak van de carburateur zitten. Die verouderen, omdat ze A) in contact staan met open lucht, en B) opwarmen als je de motor afzet...
    Als ik een motor met een vlottercarburateur niet aan de gang krijg is het vrijwel altijd voldoende, om de vlotterbak af te tappen, maar de benzine waar die vlotterbak dan mee opgevuld wordt, is benzine uit de tank, en die is per definitie exact even oud als wat er in die vlotterbak zat... En dan start het ding opeens wél....
    Dus nee, ik doe het voorlopig nog steeds af als fabeltjes. Sorry...

    Dat is, zoals ik al eerder opmerkte, een uitstekende reden om over te stappen, al vraag ik me het nut er van af, gezien de ontzaggelijke hoeveelheden die er direct naast je voordeur verstookt worden als de buurman zijn auto start, in verhouding met de muizebeetjes die je in je modelvliegtuigje verstookt.
    Dat is dan weer (in mijn optiek) flauwekul, want ik kan me niet heugen ooit een motor (auto, motorfiets, kettingzaag of model) open te hebben hoeven maken vanwege dat hij dicht zat met kool.
     
    Laatst bewerkt: 21 feb 2019
    MicropropSport vindt dit leuk.
  19. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Bijna 3 maanden gelee tank afgevuld tot hoog in de hals. RON 98. Ter voorkoming van een corrosie spiegel in de tank.
    Over een ruime week mag er weer mee gereden worden. Deze injectie motor vreet het wel.
    Maar nimmer iets gemerkt van bederf op zo een overzichtelijke termijn. Voor de opstart gaat er nog een kwak octaan booster in. En rijdt ook niet op de top van de prestatie.

    Oude benzine 1 jaar of ouder? Wel echt oude meuk gestookt gehad/gezien, op een ander object, ging onder iets protest, brandde braaf, met kwalm, niet optimaal.

    Modelmotoren zijn veel gevoeliger, daar kan je eigenlijk wel van uit gaan?
    Naar de brandstofkosten kijk ik iets minder, meer naar een betere loop, minder verkoling op een verse nieuwe motor (toekomstig).
    Komt kool bij een vervuilde tweetakt bij de lagers? Spoelcircuit? Bij model-viertakt kan ik me 'iets' er bij voorstellen. Maar een geregelde inspectie zou het een en ander voorkomen kunnen worden.

    Groet Bas
     
    Laatst bewerkt: 21 feb 2019
  20. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Het grapje wil dat je tegenwoordig als bedrijf gewoon verplicht bent om een alkylaatbenzine te gebruiken bij kleinmaterieel op benzine.
    dus aspen of de stihl mix. zoiets
    Dat was voor ons de reden voor de overstap

    Kool in de motoren hadden we eigenlijk al niet.
    onze monteur mengde vroegah zelf, en had proefondervindelijk door de jaren heen het olie aandeel afgestemt op de hoeveelheid aanwezige kool.
    zo kwam hij op die 1:40 uit. van de fabriek schrijven ze meer olie voor..
    met alkylaatbenzine is er nog wat minder aanslag.
    maar de motor had zowieso al geen moeite met de aanslag, dus daarvoor hoef je het niet te doen.

    Wat wij vroeger zelf mengden, was wel met een kwalitatief goede olie..
    Wie weet scheelt dat met het vergaan..
     

Deel Deze Pagina