VOLVO F16 470 pk Zwaar Transporttrekker 8x6/4 met Goldhofer Smalbed Dieplader met Interdolly (5x3 )

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door VOLVO FH 16 750, 6 apr 2009.

  1. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Alle "Leuk aanklikkers" bedankt.
    SMILEY DUIM OMHOOG - kopie.jpg SMILEY DUIM OMHOOG - kopie.jpg SMILEY DUIM OMHOOG - kopie.jpg
     
    modelbouwer vindt dit leuk.
  2. kaapstander

    kaapstander

    Lid geworden:
    7 jan 2008
    Berichten:
    74
    Zeer indrukwekkend wat je tot nu laat zien.
    Ga je de hydraulica zelf bouwen?
     
  3. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Kaapstander,

    Bedankt voor het compliment.
    SMILEY DUIM OMHOOG - kopie.jpg SMILEY DUIM OMHOOG - kopie.jpg
    Ja, ik ga de hydrauliek zelf bouwen.
    De materialen heb ik al op voorraad.
    Alleen de O ringen en de afdichtingen aan de onderkant van de enkelwerkende hefcilinders moet ik nog bestellen.
    T.z.t volgt hier ook en bouwverslag van.
     
    kaapstander vindt dit leuk.
  4. graafie68

    graafie68

    Lid geworden:
    5 dec 2011
    Berichten:
    159
    Locatie:
    vlaardingen
    FF serieus he, valt dit nou onder een gewenste aangeboren afwijking om zo te kunnen modelbouwen.
    Mijn bek valt elke keer weer open van verbazing. Wat een precisie en vakmanschap.
    Nou volg ik trouw dit kunst stuk en zal vast wel verblind zijn geweest mocht het ergens gestaan hebben, maar tover je dit nou uit de dikke duim of hoge hoed.
    Of wordt dit naar aanleiding van bestaande tekeningen gereproduceerd ???
    (komt er nou ook een foto reportage met Bloopers ???)
    Echt Chapeau, mijn hoed zet ik er voor af.
     
    Tug.NL, VOLVO FH 16 750 en arm1948 vinden dit leuk.
  5. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Graafie,

    Bedankt voor het compliment.
    Smiley Duim omhoog Klein.jpg Smiley Duim omhoog Klein.jpg

    De Goldhofer dieplader wordt in de schaal 1:14 nagebouwd van de Goldhofer 1:1.
    Ik probeer de dieplader zo natuurgetrouw na te bouwen, maar....................... het is modelbouw en moet je soms concessies doen, omdat het niet realiseerbaar is, om het precies 100% na te bouwen, maar ik doe mij best.
    Als ik een concessie moet toepassen, vermeld ik dit in het bouwverslag
    Ik heb een originele bouwtekening de dieplader van Goldhofer gekregen, maar helaas kan/mag ik hier geen beelden laten zien, ik heb daarvoor moeten tekenen om geen beelden of kopie tekeningen naar buiten te brengen, wat ik ook niet zal doen.
    Bovendien ga ik regelmatig bij de 1:1 Goldhofer meten en foto's maken en soms ook testen uitvoeren, om te kijken hoe iets precies werkt.
    Overigens heb ik dit al een keer eerder vermeld dit bouwverslag.
    Als tegenprestatie moet ik de dieplader in Memmigen (D.) laten zien en een rij-show geven van de werking van de Goldhofer dieplader

    Er komt geen verslag van de Bloopers, ik probeer bloopers zoveel mogelijk te voorkomen, als er niet goed gaat, of niet werkt en aangepast moet worden, laat ik dit direct in het bouwverslag zien.
     
    graafie68, trialrolf en spike77 vinden dit leuk.
  6. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Update : 330

    Hallo allemaal,


    De onderarmen zijn tot zover klaar.

    De schetsplaten op de onderarmen worden in later stadium op de onderarmen gesoldeerd, eerst moeten de bovenarmen klaar zijn om de juiste maat van de schetsplaten te bepalen.

    Begonnen met de bovenarmen samen te stellen.
    (weer te veel foto's gemaakt)
    IMG_3729.jpg

    IMG_3734.jpg

    IMG_3741.jpg

    IMG_3751.jpg

    Even een proefopstelling gemaakt van het heffen en inzakken van de pendelas :

    Eerst even uitgetest wat de maximale Hef/Lift uitslag is van de pendelas, alvorens de bovenarmen in elkaar worden gesoldeerd.

    Hef/Liftas in de laagte stand (smalbed op het wegdek)
    IMG_4008.jpg

    IMG_4009.jpg

    Hef/Liftas in de rijstand. IMG_4018.jpg

    IMG_4017.jpg
    De Hef/Liftas in de hoogste stand.
    De Heft/Liftas kan dan nog15 mm verder uitveren bij een ongelijk wegdek.
    Ik ben tevreden over dit resultaat, hiermee kan de dieplader/achterdek elke helling en afdaling aan, zonder dat de 5 Hef/Liftassen per kant van de grond komen.
    IMG_4013.jpg

    IMG_4015.jpg

    Tot zover deze update.

    Wordt vervolgd.
     
    Tug.NL, kaapstander, modelbouwer en 5 anderen vinden dit leuk.
  7. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Alle "Leuk Aanklikkers" bedankt.
    SMILEY DUIM OMHOOG - kopie.jpg SMILEY DUIM OMHOOG - kopie.jpg
     
  8. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Update : 331

    Hallo allemaal,

    Verder gegaan met de bovenarmen.

    Weer veel te veel foto's gemaakt.

    Tussen de onderarmen en de bovenarmen komt een afstand vulring van 0.5 mm dik, zodat de bovenarmen vrij draaien van de onderarmen en niet direct de lak van de onderarmen wordt afgedraaid.

    Maar ja, waar koop je vulringen van 0,5 m dik en 15 mm rond met een asgat van 5 mm.
    Nergens gewoon niet te koop, dus dan maar zelf maken.
    Dit is best wel weer veel werk om 20 vulringen te maken met dezelfde dikte en de zelfde buitendiameter.
    Afsteken op de draaibank va 15 mm messing rond is geen optie, gaat niet lukken, 0,5 mm is te dun om af te steken.
    Dus maar gemaakt uit messing plaat van 0,5 mm dik.
    De 20 messing vulringen gemaakt van restanten van 0,5 mm messing plaat.
    IMG_4020.jpg

    De 20 messing vulringen ruw uitgezaagd, knippen met ene blikschaar is geen optie, dan worden de vulringen helemaal scheel/krom. IMG_4021.jpg

    Daarna zoveel mogelijk rond uitgezaagd en er een gat van 5 mm ingeboord.
    Daarna een beetje rond gevijld.
    IMG_4026.jpg

    IMG_4029.jpg

    Volgende bewerking :
    Daarna de 20 messing vulringen aan elkaar vast gesoldeerd.
    IMG_4031.jpg

    En paspen gemaakt waar de messing vulringen zijn vastgeklemd,
    De 20 messing vulringen mooi rond gedraaid op de draaibank.

    (P.S.)
    De messing vulringen zijn nog niet helemaal mooi rondgedraaid, maar even laten zien hoe de vulringen zijn opgespannen in de klauwplaat.
    IMG_4033.jpg

    Daarna de 20 messing vulringen weer van elkaar los gemaakt door de vulringen met de gasbrander te verwarmen, zodat ze weer los zijnvan elkaar.
    IMG_4035.jpg

    Daarna voorzichtig de 20 messing vulringen vlak en blank afgeschuurd, zodat de 20 vulringen allemaal even dik zijn, 0.45 m dik.
    IMG_4037.jpg

    Zo zien de 20 messing vulringen na alle bewerkingen er dan uiteindelijk uit, allemaal de 15 mm rond en 0.45 mm dik.
    IMG_4040.jpg

    IMG_4039.jpg

    Tot zover deze update.

    Wordt vervolgd.
     
    Tug.NL, Catwoman, luchard en 6 anderen vinden dit leuk.
  9. Modeltrucker93

    Modeltrucker93

    Lid geworden:
    18 aug 2013
    Berichten:
    659
    Locatie:
    Utrecht
    Wat een monnikenwerk. Diep respect !
     
    Catwoman, VOLVO FH 16 750 en trialrolf vinden dit leuk.
  10. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer
    .
    De uiteinden van de cilinders worden in diameter toch wat dikker dan ik had verwacht.
    Ik wilde de hydrauliekcilinders eerst met schroefdraad in elkaar monteren, maar uiteindelijk toch besloten om de cilinders met een losse plaat met zes M2 boutjes dicht te maken. (detailfoto's hiervan volgen later)

    Is het een idee om de cilinders met een segering aftesluiten , dat scheelt de boutjes in de diameter. En ziet er natuur getrouwer uit dan cilinder met uitwendige spanbouten.

    Ik vind het een fantastische project om te volgen..ik wou dat ik er de tijd voor had...
     
  11. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    Toch kun je passchijven gewoon kopen hoor, alleen zijn ze dan 5x10x0,5mm, maar dat maakt in principe niks uit. Waarom heb je de schijfjes aan elkaar gesoldeerd?
    Als ik zoiets maak, dan schuif ik ze allemaal op een doorn of boutje en klem het pakketje dan met een ring +moer, of met het meedraaiende center. Dat scheelt een hoop schuren en poetsen achteraf.
     
  12. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Stefan,

    Dit heb ik geprobeerd om de ringetjes op een doorn op te spannen, en af te draaien, maar dat ging fout.
    Het messing is te dun en te zacht om dit op deze manier te doen.
    Bij het afdraaien gingen de uitstekende delen gelijk krom staan en mislukte het mooi afdraaien.
    Ik ben maar en amateurtje, een prutser, dus heb ik waarschijnlijk iets niet goed gedaan, waardoor het mislukte.
    Daarna d ringetjes vastgesoldeerd, toen ging het afdraaien wel goed.
    Wel veel meer werk, maar uiteindelijk is het goed gekomen.

    En ja, waarom zou je het makkelijk doen, als het moeilijk kan. :) :)
     
    Helicor vindt dit leuk.
  13. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Tug,

    Bedankt voor je compliment.

    Het afsluiten van de cilinders met een inwendige segerring vindt ik zelf niet mooi, ook niet natuurgetrouw ten opzichte van de 1:1 cilinder.
    Blijven kijken, dan zal je zien dat de constructie die ik ga toepassen, de spanboutjes niet zichtbaar zijn.
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  14. hobbyvanrobbie

    hobbyvanrobbie

    Lid geworden:
    23 feb 2011
    Berichten:
    244
    Locatie:
    Nissewaard
    Inderdaad, zoals al gezegd, dit is monniken werk, alleen met dien verstande, dat je het allemaal alleen doet.

    Super!
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  15. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Rob,

    Bedankt voor het compliment.

    SMILEY DUIM OMHOOG - kopie.jpg SMILEY DUIM OMHOOG - kopie.jpg SMILEY DUIM OMHOOG - kopie.jpg
    Er komt nog veel meer monnikenwerk voorbij !
     
  16. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Allemaal,

    De bouw van de Goldhofer dieplader ligt door ziekte al enige tijd stil en zal de komende 4 tot 6 weken nog stilliggen.
    De bouw is al verder dan dit bouwverslag, dus kan ik af en toe wel een update plaatsen.
     
    Helicor vindt dit leuk.
  17. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.623
    Locatie:
    Drenthe
    Goed dat je wat te schrijven in voorraad hebt Pieter!
    Ik ben benieuwd :thumbsup:

    Cor
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  18. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.589
    Locatie:
    noord-limburg
    Hallo Allemaal,
    De bouw van de Goldhofer dieplader ligt door ziekte al enige tijd stil en zal de komende 4 tot 6 weken nog stilliggen.
    De bouw is al verder dan dit bouwverslag, dus kan ik af en toe wel een update plaatsen.

    Pieter,

    Van harte beterschap.
    Doe het rustig aan.
    Alles kump good.

    Groet,
    Willum
     
  19. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Update : 332

    Hallo allemaal,

    Verder gegaan met de bovenarmen van de 10 draaistellen van de Goldhofer dieplader.
    Weer veel te veel foto's gemaakt.

    De versterkingsplaten (schetsplaten) gemaakt voor op de bovenarmen aan de onderkant van de bovenarmen.
    De schetsplaten afgetekend op de 1mm dikke messingplaat.
    IMG_4043.jpg

    IMG_4054.jpg

    De schetsplaten uitgezaagd.
    IMG_4055.jpg

    IMG_4058.jpg

    IMG_4060.jpg

    De 5 mm gaten in de schetsplaten geboord.
    IMG_4062.jpg

    IMG_4063.jpg

    De schetsplaten ruw geschuurd om op de bovenarmen vast te solderen.
    IMG_4065.jpg

    Tot zover deze update.
    Wordt vervolgd.
     
    Herm, luchard, Tug.NL en 3 anderen vinden dit leuk.
  20. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer
    Van harte beterschap.

    Hoe soldeer je de schetsplaatsen op de bovenarmen zonder de al aanwezige solderingen te verzwakken?

    Ik ben van plan om mijn volgende project ook ook van messing te maken en te gaan solderen .
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina