van benzine naar aspen

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Rinus2103, 20 feb 2019.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    De logica van de huidige economie zegt mij, dat geen enkele monteur meer, bij wélk probleem dan ook, aan die carb gaat zitten prutsen, omdat arbeidsloon nu eenmaal duurder is dan een nieuwe carb… Heeft weinig met de kwaliteit van brandstof te maken.
    Bij de lokale landbouwmechanisatie waar ik mijn benzine-spullen haal, hebben ze geeneens membraankitjes en dergelijke meer liggen, alleen nieuwe carburateurs (en een enorme bak met oude carburateurs, maar dat terzijde).

    Het kan niet eens uit om uit te zoeken wat er precies aan de hand is. Dus hoe moet zo'n monteur überhaupt weten dat het aan de benzine ligt?

    De kwaliteit van een olie alleen bepaalt niet de mengverhouding... de benodigde filmdikte bepaalt dat, en die is heel cru gesteld, niet zozeer afhankelijk van de oliekwaliteit maar ook van de fabriekstoleranties (zuiger/cylinderpassing) en gebruikte materiaalsoorten en dergelijke, en daarnaast van het gebruik van de motor: Dezelfde Zenoah 23 cc heeft in een kettingzaag of kantenmaaier 1:25 nodig, kan in een RC-heli met 1:40 toe, maar in een speedboat heeft zo'n ding eerder in de richting van 1:15 nodig.

    De pest is alleen, dat een tweetakt niet onmiddellijk in elkaar loopt als je er schraler mee draait. Je merkt het dus pas later, als je onverhoopt toch te schraal smeert.
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Ach. beetje extra olie is nooit weg :D
    Ja, aspen en zo zeggen dat je het probleemloos overal in kan gooien.
    grappig genoeg is dat voor de 'kantenmaaiers" en zo ook het geval.

    in de hobbymotor meng ikzelf grappig genoeg dan toch 1:33 (omdat die verhouding een mooi rond getal aan olie opleverd)
    motor loop er goed mee.. bougie blijft mooi.. geen gespetter uit de pijp (wat ik zie dan), dus ik blijf er lekker op zitten.
    gevoel en "wat kan" zijn ook nog 2 dingen die bepalen wat er in een motor gaat (of juist niet)
     
  3. Sprokkel

    Sprokkel

    Lid geworden:
    27 apr 2004
    Berichten:
    1.244
    Locatie:
    Arnhem
    Ik zit the denken om van castrol power rs naar stihl hp ultra te gaan schijn met goed spul te zijn.

    Groet,
    Dennis
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Is alleen wel veel duurder: Stihl HP Ultra heb je niet onder de 20 euro de liter, Castrol kun je al voor ongeveer 7 euro in huis hebben. Moet je wel 12 liter in één keer bestellen want dan omzeil je de verzendkosten, maar mijn ervaring is dat ik hooguit 4 flessen uit een doos zélf op kan maken, want iedereen wil wel een flesje voor die prijs... https://www.oliewereld.nl/product/castrol-power-rs-2t/

    En ik kan je verzekeren, dat je het verschil in kwaliteit niet merkt... Echt niet.

    Maar doe waar je je goed bij voelt. Niet lullig bedoeld, maar 90% van alle gebruikers van merk "X" gebruiken dat merk omdat ze denken dat dat het beste is, zonder überhaupt te weten of het ook daadwerkelijk verschil maakt, en waar je dat aan zou kunnen zien.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina