Moderne stunters hebben een groot stabilo en lange staartboom. Vorig jaar een poging gedaan om lichtere stabilo's te bouwen wat helaas niet gelukt is. Daarna een nieuwe romp die door toepassen van glas met EzeKote te zwaar werd. Alles bij elkaar heb ik flink wat lood in de neus nodig om het zwaartepunt goed te krijgen en dat is jammer. Omdat de staartboom erg lang is (50cm) heb ik het besluit genomen om de vleugel 25mm verder naar achteren te monteren. In theorie kan dan alle ballast er uit. Eerste stap was met een malletje de bevestigingsgaten op de romp af te tekenen, daarna demonteren en weer terug te zetten. De besturing hangt met M3 boutjes aan 6mm aluminium staafjes waar de tuimelaar aan vast zit. Deze constructie is bestand tot 15g gevlogen in Almere bij forse wind in de exit van de staande acht. Het meeste snijwerk zit onder de vleugel verstopt zodat het herstel van verf meevalt. Alles bij elkaar een heel gepruts maar de kist is nu loodvrij. Hoe het vliegt gaan we in Almere zien op de jaarlijkse vliegdagen.
We kunnen er natuurlijk wel lollig over doen (mea culpa ), maar dit IS wel een heel bijzonder kistje. Het begon ooit met enig gegniffel over deze 'Janssenko", maar toen het ding scherpere hoeken bleek te kunnen vliegen dan alles wat Henk of ik ooit hebben geproduceerd en daarbij ook nog eens stabiel bleef, was het wel duidelijk... Krap draaien is één, daarna strak doorvliegen in de juiste richting een ander verhaal.... Kortom, we zien de live presentatie van deze upgrade met vertrouwen tegemoet.
Deze 2016 romp met 265mm rompneus deed het heel aardig, de 2018 met 280mm erg goed maar was door de keuze de romp volledig te glassen een stuk zwaarder geworden. Dat was jammer want de 2018 romp vliegt een stuk ronder EN draait veel sneller om zijn as in de hoeken, daardoor blijft er meer tijd over voor de rechte flanken en zijn de vierkante figuren makkelijker te vliegen. Lichter is in de meeste gevallen beter, ik had de keuze tussen nieuwbouw of recyclen. Recyclen is veel minder werk. Er moet nog verf gespoten worden maar ik hoop op het 2018 niveau met de lichtvoetiger karakter. Rompneus is nu 290mm, dat zou ook moeten helpen in de YAW aan de bovenwindse passages. Het kielvlak drukt dan de neus naar buiten en met een langere neus zou dat minder moeten zijn. Vliegen doen we op Almere, het gerucht gaat de de voorinschrijving binnenkort gestart wordt ;-)
De inschrijving gaat NU van start! Alles wordt nauwkeurig genoteerd door de notaris Dr. Altsheemer. Ik ben alleen zijn adresgegevens even kwijt...