Vraag over modelvlieg les

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door GJVO, 28 feb 2019.

  1. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Het brevet vind ik wel een waardevol product van de KNVVL, omdat het onze club een structuur geeft, waarmee we vast kunnen leggen of een lid voldoende beheersing over zijn model heeft om zelfstandig te mogen vliegen.
    In onze omgevingsvergunning staat letterlijk: "De bestuurder van een modelvliegtuig mag dit slechts in het luchtruim gebruiken indien deze bestuurder daartoe in staat kan worden geacht". Ik zou niet weten hoe ik dat voor onze club op een betere manier zou kunnen aantonen dan het hanteren van de KNVVL brevetten.
    Toen deze vergunning van kracht werd hebben we dus alle leden die nog geen brevet hadden examen laten doen. Uiteraard kwamen er reacties van leden die dat onzin vonden, omdat het halen van het brevet niet garandeert dat iemand daarna ook veilig vliegt. Daar hebben ze op zich gelijk in, maar ik zie dat als een apart probleem. Denk maar aan het rijbewijs wat je nodig hebt om auto te mogen rijden. Met een rijbewijs kunnen mensen vervolgens toch (bewust of onbewust) gevaarlijk gaan rijden.
    De overgrote meerderheid van de leden vond het een prima idee en we hebben examens afgenomen met 3D kisten, twins, warbirds, pipercubs, Xplorers en een Projeti. Wel een leuke situatie om iemand met een Mustang de examenfiguren te leren vliegen.
     
  2. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Op dit moment heb ik 4 Mentors. Twee vliegtuigen en twee vlieginstructeurs :D.
     
  3. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    In mijn vakgebied kun je als amateur 4 diploma's halen, t.w. A, B, C en D.
    Het maakt nogal wat uit, of iemand met gemiddeld een 6 slaagt of met een 9. Die met een 6 hoef je niet perse te horen, die met een 9 wel.
    Beiden kunnen de examenstof spelen, maar de manier waarop, daar zit het grote verschil. Alles heeft te maken met aanleg.
    Aanleg kun je ontwikkelen, geen aanleg niet en alles wat daar tussen zit deels wel.
     
  4. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Waarom zou je niet reageren!?
    Ik vond B. de B. een goede instructeur op het veld en een uiterst vriendelijke- en perfecte gastheer. Echter de simulator-lessen staan te ver van de werkelijkheid af.
    Fijn dat het jou geholpen heeft, maar ik zou dat niet iedereen willen adviseren. Het is natuurlijk beter dan niks.
     
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    @WillydeWoofer
    Jij zegt daar precies iets leuks.
    Het brevet van de Knvvl is een middel om aan te geven dat je (ooit) hebt leren vliegen.
    Hoe dit examen gaat, wanneer iemand een figuur goed of niet goed doet, is een beetje aan de club waar het examen wordt afgenomen.
    gaan ze er serieus mee om of niet...
    zitten de automatismes er in, of niet..

    die 6 of die 9 maakt dan eigenlijk niet uit.
    iemand die met een 6 slaagt, kan normaal misschien makkelijk een 10 vliegen. stress doet veel..
    ik geef een leerling pas op voor examen, als zijn/haar niveau een stuk hoger ligt dan wat op het examen nodig is.
    door stress gaat het niveau altijd wat omlaag..

    je hebt ook mensen die met de 6 slagen, en daarna alleen maar afzwakken. Maar je hebt er ook die met een 9 slagen, en de week erop zo'n beetje alles al kwijt zijn.
    dat voorkom je niet. is bij autorijbewijs hetzelfde.
    kwestie opletten als collega's, en een veiligheidscultuur in de club kweken waarbij zulke dingen ook gezegd kunnen worden.
    en dat zo'n persoon daarna ook even assistentie krijgt. of een vliegverbod als het heel erg is.
    we kennen allemaal wel zo'n situatie denk ik.. lastig.
    maar soms nodig om echt gevaarlijke dingen te voorkomen.
    gelukkig nog nooit echt uit hoeven voeren.. wel wat gesprekken gehad.. zal nooit leuk worden.

    Maar inderdaad, mensen iets leren is een gave
    sommigen kunnen het, sommigen kunnen het echt niet..
     
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
  6. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Mijn ervaring met muziekexamens is, dat leerlingen wat minder presteren dan thuis. De andere akoestiek, iemand zit je te beoordelen, e.d. halen de prestaties naar beneden. Een goede examinator kan daar doorheen luisteren. Ik heb goede leerlingen met eenvoudige toonladders horen klungelen, terwijl ze die op les goed speelden.
    In de muziek is het zo, dat docenten en examinatoren na een paar seconden al gehoord hebben, of iemand wel of niet gaat slagen.
    Natuurlijk gaat vliegen net weer even wat anders.

    Ik geef een leerling pas op, als ik weet dat hij het vereiste niveau heeft. Dat doen in principe alle professionele docenten, waardoor er niet vaak iemand zakt.
    Verder gaat het hier over een hobby, niet over levensbelang.

    Tot slot probeer ik altijd te bereiken, dat een leerling met PLEZIER naar de les komt en FLUITEND weer naar huis gaat. Lukt mij dat ooit niet meer, dan houd ik er mee op. Het liefst ga ik er mee door tot ik omval.
     
  7. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    1 van mijn leerlingen is een superenthousiaste jongeman. Technisch heel bekwaam, en tamelijk intelligent. Maar ook druk in zijn bewoordingen, en een behoorlijke portie eigenwijsheid.

    Als ik een leerling krijg probeer ik altijd eerst de aangename rustige manier van communiceren. Dat hielp niet bij hem. Hij experimenteerde er maar op los, ontregelde zijn zender (mocht je alle servo's weer reversen de volgende keer op het plein etc).
    Ik ben die dus strenger en directer gaan aanpakken. En hij heeft zo'n aanpak nodig. Na die wijziging in aanpak en binnen twee lesbeurten vloog hij solo met start en landing inbegrepen.

    Een andere leerling is veel trager om het op te pikken, het zal nog een hele tijd duren om start en landing aan te vatten. Als hij ooit een volwaardige vlucht zelfstandig gaat kunnen doen is het een succes. Maar zowel voor hem als voor mij een motivatie om door te gaan.

    Nog een andere leerling is zeer jong, luistert goed en leert snel bij. Nu leer ik zijn vader vliegen. Pikken het snel op.

    Een brevet zegt zeker niet alles, maar is voor sommige mensen toch een streefdoel om te gaan oefenen. En zeg nu zelf, alleen oefening baart kunst. Op een brevetvlucht zie je trouwens de prestaties in elkaar stuiken, stressgerelateerd.
    En het is toch een houvast als organisatie. Is het een bewijs dat iemand levenslang gaat kunnen vliegen? Zeker niet. Is ook zo met een rijbewijs...

    Moet je als instructeur met alles kunnen vliegen? Hopelijk niet. Zo'n sportjet zou ik wel kunnen vliegen denk ik, maar ik heb er geen ervaring mee.
    We zijn ook een electro-only club, scheelt natuurlijk wel.

    En wat volgende toestellen betreft...

    Ik ben opnieuw begonnen in 2013 met een gewone Calmato, in 2014 heb ik eerst enorm veel geoefend met een Calmato ST stunt/sport laagdekkertje en de tweede helft van dat seizoen ben ik dan overgeschakeld op een Sebart Angel.
    Telkens het juiste toestel op het juiste moment.
     
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
  8. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik ben persoonlijk totaal tegen theorie bij het lesgeven.
    Pratende weg tijdens het lesgeven de praktijk laten ervaren is veel leerzamer.
    Enne nogmaals het begint bij een goede instructeur.
    Als hij een beginnersvliegtuig niet op een zakdoek kan landen beheerst hij het spelletje zelf niet.

    Zelf heb ik toen ik rond mijn twaalfde jaar regelmatig rond de 100 starts en landingen gemaakt op middagen dat ik het veld voor mezelf had.
    Dan achtjes vliegen en op de kruising van de 8 landen.
    Linksom en rechtsom.
    Tegen de wind dwars op de wind.(als het niet te hard waaide)
    Ook met windkracht 6 gewoon gaan vliegen.
    Ja dat kon vroeger met een 3.5 cc op een charter.
    Tegenwoordig vliegen ze 3d en doen alles op motor vermogen, op zich wel knap maar het heeft weinig met vliegen te maken.
     
  9. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.071

    Klopt, een passende oplossing heb ik helaas ook nog niet voorhanden. Maar ik denk dat mijn methode van lesgeven goed werkt, en op die manier blijf ik dat ook nog doen, maar niet meer zo fanatiek als dat ik dat bij de vorige vereniging gedaan heb. Daar stonden vaak 15 man tegelijk op mij te wachten voor ene vliegles. Ik heb daar dagen gestaan met alleen maar lesgeven zonder pauze.

    Ik kijk altijd het eerste wat een leerling kan en laat hem ondervinden hoe het is om te vliegen. Daarna ga ik pas aanwijzingen geven zodat ze een mooie bocht en een mooi stuk rechtdoor kunnen vliegen. Als dat goed gaat dan mogen ze aan de rechterzijde van ons een linker bocht maken met daarna een recht stuk naar rechts om daar een linkerbocht te maken. Na een tijdje gaat dat rechte stuk eruit en wordt het de vlakke acht...….. Ergens tijdens de 5de of 6de les praat ik ze door een looping als de kist dat aankan en dat is goed voor hun zelfvertrouwen. Een lesvlucht duurt nooit langer dan 15 minuten, dan is de leerling moe in zijn hoofd...….
     
  10. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    De Syllabus voor Modelvlieginstructeurs is zo slecht nog niet. Beter iets dan niets. Natuurlijk zijn er verbeteringen mogelijk. Bij een eventuele nieuwe uitgave zullen die zeker worden doorgevoerd. Vraag me alleen af waar in het boekje die "moeilijke formules" staan.
     
  11. erikP

    erikP PH-SAM

    Lid geworden:
    17 aug 2014
    Berichten:
    168
    Locatie:
    Leusden
    Waarom ik niet zou reageren: De oorspronkelijke vraag is aan ervaren instructeurs en dat ben ik zeker niet.

    De simulator is inderdaad compleet anders dan de werkelijkheid. Maar ik zal de eerste zijn om aan te geven dat de simulator lessen volgens een vast stramien en met een prettige methode worden gegeven. Afgezien dat ik Bald inderdaad een goede instructeur, erg vriendelijk en gastvrij vind, is vooral de methode erg goed. Gewoon een overzichtje waarin staat wat je welke les gaat behandelen en met een goede opbouw in de lessen. Voor degenen die het niet kennen: de les is op 1 virtueel veld waar twee personen ( instructeur en leerling) beide kunnen kijken naar elkaar. Dus je vliegt vanuit de woonkamer, onder begeleiding van een instructeur. hij kan dingen voordoen, zien wat je doet en vooral ook hoe je af en toe extra begeleiding nodig hebt en je dus instrueren.

    De verschillen met het veld:
    Op de computer heb je slecht diepte ( maar die is op het veld ook beperkt: wie kan op 200 meter afstand 100% zeker zeggen of hij voor of achter een boomtop zit?) en ja de veilige oplossing is me geleerd.
    Op de computer zie je veel meer technische informatie. (bijvoorbeeld windrichting en snelheid in getallen. Dat is overigens nog lastiger dan je denkt, er zijn dus ook afleidingen.)
    Op het veld moet je inderdaad starten of accu's wisselen, vliegen er meer toestellen en wil je geen mid-air hebben er staan andere piloten die allemaal wel eens praten en je afleiden. En als je crasht kost het geld. In de simulator kost een crash 3 seconden....
    Dat de veiligheid naast het vliegen, dus juist met randzaken als hanteren van de apparatuur en onderlinge communicatie belangrijk is lijkt me duidelijk. dat leer je niet op een simulator, maar op het veld en van jouw instructeur.
    Maar ik schrijf daarom ook:
    Wellicht had ik moeten schrijven "na die lessen MOET je met een instructeur naar het veld". Dat zal zeker risico's schelen maar de basis van het besturen van het vliegtuig en de verplichte figuren beheers je volgens mij al.

    Overigens zal ik me ook aansluiten bij de volgende stelling: er is veel ongelijkheid in de lesmethode.
    De reden daarvoor is ook makkelijk genoeg aan te geven: er is geen éénduidige methode aangegeven dus elke instructeur moet vanuit zijn eigen ervaring "het wiel uitvinden"en dat is niet altijd makkelijk.
    Maar laat ik vooral voorop zetten dat ik groot respect heb voor ALLE instructeurs die vaak op het veld staan met als enige dioel een ander te helpen bij zijn leerproces.
    Mijn huidige ( veld- in plaats van simulator-) instructeur Frank is een gouden vent en ik heb het met hem getroffen!

    Erik P
     
  12. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Op het computerscherm technische informatie over hoogte, richting, e.d. lezen, tijdens het vliegen, was voor mij een extra handicap. Volgens mij moet je trouwens naar je vliegtuig kijken en niet naar andere zaken.
    Ook vond ik het lastig te weten waar ik vloog op de simulator, maar dat kan ook aan mij gelegen hebben. "Bij het derde bosje linksaf", was voor mij niet handig.

    Waar ik het wel heel erg over met je eens ben, is de bewondering voor instructeurs die belangeloos hun vrije tijd opofferen om je te leren vliegen. Mijn instructeur kwam zelfs speciaal voor mij naar het veld. Petje af!
     
  13. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Ik ben geen vlieginstructeur, en ook geen top-piloot.

    Heb echter wel gezond verstand, en ervaring in lesgeven in het algemeen.

    Ik ben er van overtuigd dat een moderne simulator (zelfs een gratis zoals picasim) een zeer belangrijke en nuttige rol kan spelen in het leren vliegen.

    Volgens mij zelfs randvoorwaarde!

    Kun je in een sim een rondje draaien, een achtje, een looping, en goed van je af en naar je toe vliegen, dan is er één ding waar je je niet meer druk over hoeft te maken: basisreacties en gevoel voor de oriëntatie in combinatie met doseren.

    Ik geloof er geen steek van dat je daardoor 'verpest' zou raken voor het echte vliegen.

    Ik vergelijk het met lessen in een auto met versnellingen: je moet twee dingen leren: jou positie in het verkeer en het beheersen van het schakelen.

    Lessen in een automaat is veel eenvoudiger.

    Dat betekent niet dat als je dan leert schakelen, je slechter bent in je verkeersbeoordeling.

    De meeste mensen die ik laat vliegen op de sim, hebben meer dan een paar uur nodig om de basis op orde te krijgen. Stickbanging is de meest voorkomende kwaal bij kids.

    Krijg je dat er op de sim uit, dan mogen ze met mijn vingers op hun duim vliegen in het echie, en dan zelf.

    Gaat prima, en is volgens mij onmogelijk zonder sim.

    Guido.
     
  14. Xantip

    Xantip

    Lid geworden:
    18 jun 2018
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Oldenzaal
    Het stick gevoel is inderdaad o.a. zeer goed te leren met een simulator, maar kan bijvoorbeeld ook door snellere rc auto's te besturen met zelfde type besturing (geen pistool dus).
     
  15. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.669
    Locatie:
    Onbekend
    Wat ik mis in de hele discussie is het feit dat het een hobby is. Het moet geen "Moeten" worden voor de instrukteur, dan haken velen meteen af. Als ik lees waar ik allemaal aan moet voldoen om instrukteur te mogen spelen wil ik geen instrukteur zijn.

    Vele jaren terug ben ik aktief (KNVvL) instrukteur geweest. Mijn toenmalige club ging ook allerlei regels en verplcihtingen opleggen aan instrukteurs.Men wilde een vliegschool beginnen en iedere instrukteur van de club moest veplicht les geven volgens hun manier. Ik ben er toen resoluut mee gestopt, precies om bovenstaande reden. "Het moet wel leuk blijven".

    Nu geef ik zeer sporadisch vliegles. Ik zal echter nooit een leerling aan de kant laten staan.
    Mijn advies : Laat beginnende vliegers vrij, niet iedereen hoeft wereldkampioen te worden.
    De syllabus van de KNVvL heb ik nog uit de tijd dat ik KNVvL lid was. Heb hem net nog even bekeken, is een goede leidraad en handvat voor instrukteurs. Er staan geen formules in, wel een stukje eenvoudige theorie over het vliegen en over het model. Als je er belangstelling voor hebt is het goede informatie.

    Grt,

    Arnoud.
     
    easy vindt dit leuk.
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou... dan geloof je dat lekker niet, he?

    Ik heb jáááárenlang beginnende helivliegers de verkeerd aangeleerde gewoonten van de simulator af moeten leren, en dat heeft voor een aantal van hen het leerproces ernstig vertraagd.
    Er zijn er bij die het met een simulator ook wel leren hoor... het is niet allemaal kommer en kwel, maar het is een beetje als een lot uit de loterij: als je slim genoeg bent om jezelf les te geven, dan is een simulator een goed middel. Als je dat niet bent....:rolleyes:

    De meeste mensen die zeggen dat de simulator een prima manier is om zonder hulp te leren vliegen, behoren tot die groep van gelukkigen. Die andere groep, die dus NIET in staat is om zonder hulp te leren vliegen, die haken meestal af en die hoor je verder niet.
    Die mensen die het wél gelukt is, die hebben meestal maar een zeer beperkt referentie-kader: zichzelf.
    Ik heb ondertussen ergens tussen de 100 en 150 mensen begeleid, denk ik... Ik denk dat ik in dat opzicht een wat "breder" beeld heb....
     
  17. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Beetje vervelend dat je mij quote in zo'n belerend toontje om het vervolgens over iets heel anders te hebben.

    Waar jij het over hebt, zijn mensen die alléén op basis van de ervaring met een sim gebruikt als computerspel, denken een echt vliegtuig te kunnen vliegen en niet luisteren naar adviezen van iemand met ervaring.

    Dat is in het geheel niet het scenario dat ik schets, waarin ik de toegevoegde waarde aangeef die een sim heeft om basiscoördinatie en dosering te leren, zonder de stress van de crash.

    Maar goed, als jij het dan beter weet, dan gebruik je de sim toch lekker niet als hulpmiddel.

    Ik denk dat dat een verkeerde gewoonte is, die aangeleerd is door enkel op het veld te vliegen, en nooit achter een sim te zitten.

    Je zult deze beperking wel nooit meer afleren.

    Jammer.
     
  18. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    "to sim or not to sim, that's the question"
     
  19. erikP

    erikP PH-SAM

    Lid geworden:
    17 aug 2014
    Berichten:
    168
    Locatie:
    Leusden
    Nou, dat is het eigenlijk niet.
    Sim is een goede manier om te beginnen. Veilig, geen schades, geen persoonlijk letsel (hooguit een muisarm) maar volgens mij is het dan ook belangrijk om onder begeleiding van een ervaren vlieger te staan. Als je dat combineert met een goede manier van lesgeven, dus een vast pakket met ruimte om aan te passen aan de leerling, dan is mijn overtuiging dat het werkt.
    Verder is sim vliegen vooral handig in de winter of om snel extra uren te maken.
    Dat daarbij tijd op het veld met instructeur nodig is lijkt me voor de hand liggend.
     
  20. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Ik heb ook een klein poosje gesimt, vond er geen bal aan. Lekker buiten in de frisse lucht, veel beter!
    Opzich leer je wel wat knuppelskills, maar overdrijf niet! Je kunt geen diepte zien, dat is onmisbaar denk ik zo.

    Bovendien kon ik op de sim alles vliegen, grote schaalmodellen enz. Onrealistisch lijkt me.

    Dongeltje is gekraakt tussen de computerkastdeur, niet getreurd, wij gaan lekker naar buiten :D
     

Deel Deze Pagina