Vraag over modelvlieg les

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door GJVO, 28 feb 2019.

  1. erikP

    erikP PH-SAM

    Lid geworden:
    17 aug 2014
    Berichten:
    169
    Locatie:
    Leusden
    Dat ligt in het verlengde van wat ik bedoel. We zijn het eens. Ik zou dat ook niet kunnen.
    Dat je dingen wilt kunnen waar je nog niet aan toe bent ligt in de aard van de mens en zelfoverschatting hoort daarbij. Bij easy zag ik nog een leuke in de trant van " na een paar tips ging het beter" maar wie gaf die tips als je het jezelf leert?
    Enfin. Dat is niet iets om me druk over te maken.
    De insteek die ik had, als jij goed met een hotliner overweg kan, moet je dan een separaat zweef brevet halen? Ik zou meer iets zien in een zwaarte-klasse. Hoe in te delen weet ik niet. Er zijn er hier vast wel met een idee daarover. Motorvermogen zou een insteek kunnen zijn.
    Maar dan niet op clubniveau maar nationaal. En niet op ervaring maar op opleiding.
    Ik heb jaren als hobby aan motorracen gedaan. Daar zie je een duidelijke opbouw in de licenties. En ook daar staat veiligheid voorop, al was het maar uit lijfsbehoud. Als je de risico's die je neemt niet zoveel mogelijk beperkt zijn het er al snel teveel en dat kan zeer doen.
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Het probleem is, een brevet haal je 1 keer.
    Al heb je op je 20e je brevet gehaald en daarna nooit meer gevlogen hebt maar wel lid gebleven bent van de KNVvL en je begint op je 50e weer met vliegen, dan nog heb je je brevet.
    Dus je zou een dikke 3 meterkist met een enorme motor kunnen kopen en daarmee (proberen) te vliegen, je hebt toch je brevet?
    Een normaal persoon zal dat niet doen maar er zijn ook gekken die vroeger motor gereden hebben en het nu weer oppakken en meteen een kanon nemen.
    Zelfde idee.
    Een brevet hoeft voor mij niet, dat is een nietszeggend papiertje.
    Als ik mijn gevoel laat leiden zou ik zeggen, iets van zoveel vlieguren, dan mag je je een gevorderde piloot noemen.
    Maar je kan natuurlijk ook 10000 uur alleen maar met een Chartertje gevlogen hebben, dus dat zegt ook niets.
    Sociale controle werkt ook prima maar als iemand niet lekker binnen een groep ligt dan kan dat ook nadelig werken.

    In Duitsland worden instructeurs opgeleid door de overkoepelende organisatie en krijgen dan ook betaald door die organisatie om mensen te lessen.
    Het was een paar jaar geleden 1000 euro per jaar.
    Eens in de zoveel tijd moeten de instructeurs dan weer op herhaling komen en dan kunnen ze weer aan de gang.
    Zoiets zou ook in Nederland moeten kunnen, er komt geld genoeg binnen bij de KNVvL.

    GJ
     
    Laatst bewerkt: 3 mrt 2019
  3. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Je ziet wel erg veel beren op de weg...
    Bij mijn vereniging moeten alle modellen worden gekeurd. Als jij lid wordt en je komt met je supersnelle model dan zal dat ook worden gekeurd door een keurmeester die er niet mee kan vliegen. Dat keuren hebben we niet zelf bedacht, maar is opgelegd in onze omgevingsvergunning. Je wil niet weten wat we allemaal vinden. Sommige modellen zouden de eerste vlucht niet overleven.

    Instructeur ben je niet alleen tijdens de opleiding van een modelvlieger. Komt iemand na het behalen van zijn brevet op het veld met een toestel waarvan je kan aannemen dat dat een stap te ver gaat, dan wordt er ingegrepen. We zitten niet te wachten op ongelukken.

    Je voorbeeld van na 30 jaar niet vliegen weer met een "dikke kist" gaan vliegen gaat niet op. Na het beeindigen van het KNVvL lidmaatschap vervalt het brevet. Dat iemand 30 jaar contributie betaald, zonder daar gebruik van te maken, lijkt me nogal onwaarschijnlijk.

    Tot slot, de KNVvL leidt instructeurs op. Ben ook op zo'n cursusdag geweest. Was heet nuttig... Jij weet net zo goed als ik dat er geen geld is om instructeurs vanuit de KNVvL te gaan betalen.
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja, ik had ook geen bezwaar tegen het keuren.
    Nou is er niet veel te zien aan een volgfk hotliner en de techniek die we gebruiken is misschien maar bij een paar honderd mensen wereldwijd bekend.
    Dus daarom schreef ik, hij snapte er niets van.
    De kist was een wedstrijdkist waar ik hele seizoen al de wedstrijden mee vloog, dus die was wel OK.
    Maar keuren mag.
    Maar hij wilde er mee vliegen om te zien of ik er wel mee mocht vliegen, terwijl hij niet eens de motor aan kreeg.

    En inderdaad, wij raadden mensen ook wel dingen af.
    Niet alleen voor de veiligheid maar vooral om ze teleurstellingen te voorkomen.
    Bij de ACK was iemand die best goed vloog, had zijn brevet gehaald en begon toen wat moeilijkere kisten te kopen.
    We hebben het hem afgeraden maar hij wilde per se, nou OK, het waren gewoon sporttrainers, niets engs.
    En achter elkaar vloog ie schade, toen moest ie er mee stoppen van moeders de vrouw.

    En je leest niet goed, ik schreef dat zolang je lid blijft van de KNVvL je je brevet houd, of je nu wel of niet vliegt.
    En ik weet dat er mensen zijn die jaren lid zijn van een club maar nooit vliegen.

    De opleiding van de KNVvL stelt niks voor.
    Ik ben in het begin van het organiseren van het beter opleiden benaderd.
    Maar ik zat toen vaak in het buitenland voor werk dus kon niks plannen.
    En wat eruit gekomen is stelt niet veel voor, vind ik.
    Wat betreft geen geld..
    Er word aan wedstrijd organisatoren, velden en sub-commissies redelijk wat geld uitgegeven.
    Aan de recreatievliegerij bijna niks.
    Kan je natuurlijk ook veranderen.
    Of wat minder naar de grote luchtvaart?

    Ik ben doordat ik F5B weer op poten heb gezet redelijk betrokken geraakt bij de KNVvL.
    Ze doen goed werk voor wedstrijden maar als recreatievlieger heb ik nog wel wat commentaar.
    Maar dat is een andere discussie.

    GJ
     
  5. erikP

    erikP PH-SAM

    Lid geworden:
    17 aug 2014
    Berichten:
    169
    Locatie:
    Leusden
    En wat ik als redelijk noob voorstelde , op basis van gewicht/ motorvermogen en dan wel een brevet dat met minder vermogen ook geldt? Dan is er minder noodzaak tot opleiden en afvliegen , de serieus grotere risico's van hogere snelheden worden ingeperkt. De sociale controle kan ook mis gaan. Je hebt er binnen een club maar 1 of 2 nodig en de sfeer is verpest.
    Keuring van kisten is niet verplicht? Bij mij op de club wel. Waarom zijn regels niet eenduidig?
    Dan hoeft er na vertoon van het brevet niet extra gekeurd of voorgevlogen te worden....
    Overigens is het brevet vooral gericht op veiligheid. Als ik dan kijk naar de breveteisen met 7 verplichte figuren, dan zie ik de veiligheid maar beperkt terug. Dat je de beheersing aantoont is duidelijk. Maar verder?
     
  6. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Eisen die gesteld worden in een omgevingsvergunning kunnen per locatie verschillen.

    Veel verschillende brevetten wil je ook niet. Dat is lastig te beheersen. Voor personenauto's is er ook maar 1 rijbewijs en mag je na het behalen er van meteen overstappen in een Ferrari.

    Figuren vliegen is laten zien dat je het toestel beheerst. Examinatoren letten ook op veiligheid. Hoe ga je met het toestel om. Hou je rekening met je omgeving e.d.
     
  7. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.837
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Het staat er toch echt ;).

    Misschien moeten er nog een paar vragen voor de docenten bij;

    Wanneer stap je als leerling over van een eenvoudige-, schuimen hoogdekker naar een een houten laagdekker?
    Wanneer kun je naar een warbird?
    Wanneer stap je over naar snelle zwevers?
    Wanneer kun je zelfstandig vliegen?
    Hoe lang blijf je aan de kabel?
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Gewicht / motorvermogen.
    Dat is makkelijker gezegd dan gedaan en ook niet altijd toe te passen.

    Gewicht, stel je mag tot 3,5 kilo.
    Dan kan je nog steeds met een flinke zwever heel veel schade aanrichten.
    4 meter span zit je zo rond dat gewicht.
    Of een motorkistje, mijn F5B kist woog 1700 gram, 190cm span maar wel 7 kilowatt, in rechte lijn 375 km/u.
    Moet er niet aan denken dat je daarmee iemand raakt.

    En motorvermogen gaat ook niet.
    Stel je mag 1500 Watt vliegen (10cc)
    Dan kan je een motorkist van gemiddeld 160cm vliegen.
    Maar ook een pylonracer van 1 kilo met 1000 Watt, en dat loopt weer 300+.

    Het brevet is inderdaad gericht op veiligheid en daar gaat het meeste mis.
    De meeste mensen krijgen een ongeluk met de kist op de grond.
    Vingertje tijdens het starten van de brandstofmotor.
    Afstellen sproeiernaald vanaf de voorkant, om de prop heen.
    Voor de kist zitten, gas geven en dan vergeten de kist vast te zetten.
    Electrokist in de hand houden, prop langs de been en dan per ongeluk de gasknuppel aantikken.

    Tijdens het vliegen gebeuren er weinig ongelukken.
    Er crasht natuurlijk wel eens een kist maar je hoort zelden tot nooit dat er iemand geraakt word.
    En vaak is dat ook nog een technische storing, bij mij brak er ooit eens een vleugel die nooit breken kon.
    Fabrieksfoutje.
    En dat kan iedereen gebeuren, beginner, gevorderde.
    Dus je hoeft geen kisten aan de grond te houden.
    Als iemand bewezen heeft dat ie kan vliegen dan zal ie mogen proberen met een ander model te vliegen is mijn opvatting.
    Als je twijfelt of iemand er mee kan vliegen dan kan je dat zeggen, desnoods ga je er naast staan om wat mee te helpen.
    Maar verbieden, alleen in uiterste gevallen (van trainer naar turbine jet).

    GJ
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Wil, in jouw geval, gewoon gaan vliegen..
    In alle andere gevallen, als het je op de club verboden word, gewoon ergens naar een afgelegen veldje gaan en wildvliegen, want dat werk je op die manier in de hand.
    Zo zijn er al heel veel modelvliegers bij clubs vertrokken.

    GJ
     
  10. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.837
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Iemand van dit forum (niet GJ) heeft mij gezegd, dat je na een eenvoudige hoogdekker naar een oefen-laagdekker kunt. Daarna zou je, volgens de beste man, over kunnen stappen naar de meeste gangbare vliegtuigen. Dus niet naar turbine-jets en andere toestellen die 200-400km kunnen halen. Deze man was ook een instructeur.
     
  11. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Als je de toestellen volledig beheerst, zie ik weinig bezwaren. Er moet wel voldoende tijd voor worden genomen. Dus niet binnen 1 seizoen afraffelen. Het gaat er om dat je ervaring opbouwt. Je moet elke moeilijke situatie een keer hebben meegemaakt.
     
  12. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.837
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    In mijn oren klinkt dat heel redelijk.
     
  13. Xantip

    Xantip

    Lid geworden:
    18 jun 2018
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Oldenzaal
    Even offtopic:
    Hoe gaan/gingen de clubs die modellen keuren om met de flitetest/depron hype? Die dingen kunnen zo snel gebouwd worden dat je elke week paar bouwsels mag keuren?
     
  14. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Bij een van de clubs waar ik bij was dedenze de modellen ook keuren. Mijn indoor modellen durvden ze niet te keuren omdst ze er geen verstand van hadden. Men wist gewoon niet hoe en wat. Ik heb toen bot weg mijn eigen toestel bij het hoogte roer op getild om te laten zien dat de tape scharnieren stetk grnoeg waren. Men durfde toen nog niet eens die kleine lichte modellen vast te pakken. Nu zijn ze gelukkig bekeerd en hebben sommigen daar inmiddels veel bijgeleerd.
     
  15. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Voorwaarde in de omgevingsvergunning is dat alleen gekeurde vliegtuigen op het veld zijn toegelaten. Die voorwaarde is duidelijk en geldt bij ons dus ook voor depron vliegtuigen.
     
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Uhh, domme opmerking misschien maar wat kan een indoormodel nou voor schade aanrichten?

    Voor normale modellen (300 gram en meer) moest bij de ACK elk model op de paal voor een geluidsmeting en werd er gekeken of alles wel vast zat.
    Als alles in orde was kreeg je een ACK nummer en elke dag dat je vloog moest je in het logboek op de club inschrijven wat de datum was en welke kist je gevlogen had.
    Als er dan klachten waren van buren dan kon er altijd nagezocht worden wie dat was.

    Dat systeem werkte goed.
    Vaak vroeg ik niet eens een ACK nummer aan omdat ik de week erop wel weer een ander model had.
    Beetje jammer achteraf want dan had ik kunnen zien wat ik in die 10 jaar gevlogen heb en hoeveel geld ik verspild heb.

    GJ
     
  17. erikP

    erikP PH-SAM

    Lid geworden:
    17 aug 2014
    Berichten:
    169
    Locatie:
    Leusden
    Die 300 gram is bij ons ook de grens. Daarboven wordt gekeurd.
    De beschreven stappen, hoogdekker, laagdekker en daarna wat meer vrijheid is wel wat ik voor ogen heb. Of beter, hoogdek schuim, houten charter, laagdekker moet ik nog kiezen en daarna een elektro bird of time.. . Tijdspanne ongeveer 3 seizoenen.
     
  18. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Als de elektro Bird of Time je doel is, zou ik de weg er heen anders kiezen. E-zwevers vliegen heel anders dan motorvliegtuigen. Eerst een elektrozwever trainer een spanwijdte van zo'n 2 meter. Liefst van hout of epoxy romp met houten vleugels. Daar je brevet mee halen en er veel ervaring mee opdoen. Als je je zeker voelt dan naar de Bird of Time, wil je nog verder oefenen dan een wat grotere E-zwever dan 2 meter. De Bird of Time lijk me geen moeilijk te vliegen toestel. Wordt over twee Assen bestuurd. Zou wel remkleppen inbouwen. Die maken het landen veel gemakkelijker.

    Maar ieder zijn ideeën. Iedereen kan hier anders over denken.
     
    Laatst bewerkt: 3 mrt 2019
  19. erikP

    erikP PH-SAM

    Lid geworden:
    17 aug 2014
    Berichten:
    169
    Locatie:
    Leusden
    Ja, overwogen. Maar het halen van het motorbrevet geeft me daarna meer mogelijkheden om als het zweven niet bevalt, iets anders te gaan doen.
     
  20. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.703
    Locatie:
    Antwerpen
    Ja.. behalve bij 5bft en meer.

    Je denkt soms teveel in lijnen gjvo, iets teveel rakken of hoe ze het ook noemen gevlogen met je f5btjes denk ik :D
     
    Laatst bewerkt: 3 mrt 2019
    l shems vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina