lipo's ipv loodaccu

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door lipohenk, 1 feb 2019.

  1. lipohenk

    lipohenk

    Lid geworden:
    1 feb 2019
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Didam
    Deskundigen dus van hoge spanningen en amperes. Mijn accu's waren/zijn 6v (lood/zuur) en 12V (max 50A).
     
  2. lipohenk

    lipohenk

    Lid geworden:
    1 feb 2019
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Didam
    Daar is hier ook om begonnen. Maar ik werd een beetje bang van de reactie van n.p.s. (3s 10Ah moet denk ik 7s 10ah zijn?)
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nou, de accu's waar ik mee werkte waren gewoon 1,2 - 6 of 12 Volt.
    Als je die in serie zet en dan eventueel nog een set parallel dan kom je op honderden amperes en voltages tussen de 360 en 600 Volt.

    Mag ik een advies geven van wat ik zelf zou kopen als ik een 24V accu zou moeten vervangen?


    En ja, 3S is 12 Volt in lipo
    4S is 12V in lifepo

    Ik zou zeggen:

    Buiten de accu's om zou ik dit aanschaffen,
    Een BMS (Battery Management System) voor 8S LiFepo met een laad en ontlaadstroom van 45A
    https://nl.aliexpress.com/item/BMS

    En dan als cellen iets als dit, 4 sets dat zijn 8 cellen:
    https://nl.aliexpress.com/item/2 pack 10AH LiFePo

    Eventueel kan ik het wel voor je aan elkaar solderen.
    Maar in de buurt van Didam zit vast ook wel iemand die het voor je aan elkaar kan koppelen.

    Wat je ook kan doen is contact opnemen met dit bedrijf, vragen naar Richard Boom of Ramon de Jong en zeggen dat je hun gegevens gekregen hebt van
    Gert-Jan van AEG Powersolutions.
    Misschien hebben ze wel iets bruikbaars voor je te koop en misschien krijg je korting.
    https://rivion.nl/noodstroom/


    GJ
     
    Laatst bewerkt: 1 feb 2019
  4. lipohenk

    lipohenk

    Lid geworden:
    1 feb 2019
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Didam
    loodaccu 12V/10Ah (2x)
    • Afm LxBxH 151x65x101mm
    • Gewicht ca. 2.8 kg
     
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Met die afmetingen kom je wel weg met die cellen die ik genoemd heb.
    Maar probeer het even bij Rivion, niet geschoten is altijd mis.
    Ze doen niet veel met LiFePo maar wel heel veel met loodaccu's.
    Maar ze hebben natuurlijk wel heel veel connecties.
    Zo kwam ik ook altijd aan mijn spullen, 2 vliegclubs zijn uitgerust met een enorme bak accu's voor relatief weinig geld.

    GJ
     
  6. lipohenk

    lipohenk

    Lid geworden:
    1 feb 2019
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Didam
    De LiFePo wordt steeds aantrekkelijker, alleen het solderen ....Daar moet ik nog wel aan wennen.
     
    Laatst bewerkt: 1 feb 2019
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Die Accucel 6 is te klein.
    Je moet een lader hebben die 8S aankan en ik zou een lader kiezen die minimaal 150 Watt kan leveren.
    Je kan dan met zo'n 5A laden, dus zullen de batterijen binnen ongeveer 2,5 uur vol zijn.
    8 cellen is 29,6 Volt (volgeladen), een loodaccu is volgeladen 13,8 Volt, dus 2 zijn 27,6 Volt.
    Als je lader 150 Watt is dan werkt het alsvolgt:

    Vermogen (150 Watt) gedeeld door Spanning (29,6 V) = Laadstroom (ongeveer 5A)
    Een 50 Watt lader zou dus met ongeveer 1,5 A laden.
    Als je een 10Ah accu met 5A laad dan zou hij binnen 2 uur vol moeten zijn maar balanceren kost tijd dus reken 2,5 uur.

    GJ
     
  8. lipohenk

    lipohenk

    Lid geworden:
    1 feb 2019
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Didam
    Ik heb 6 uur tijd...De https://nl.aliexpress.com/item/2-pack 10ah-lifepo4-batterij-10ah-3,2V-10000-mah/
    wordt interessant: helaas niet leverbaar aan Nederland!
     
    Laatst bewerkt: 1 feb 2019
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De Accucel zou alleen voldoen als je de accu's in 2 keer oplaad, dus 2x 4 celllen, dan moet je ook 2x een BMS 4 cellen hebben.
    En ik kan de accu's gewoon bestellen, ik kom gewoon de bestelling door.
    Maar je moet het in 2 delen bestellen, dus 2 of 4 paketten anders krijg je het niet verscheept.
    Dat is te gevaarlijk, te veel energie in 1 pakje.
    En schrijf dan bij opmerkingen, of mail de verzender dat de waarde niet meer dan 22 euro per pakket mag zijn incl verzenden.
    Scheelt je invoerbelasting.

    GJ
     
  10. lipohenk

    lipohenk

    Lid geworden:
    1 feb 2019
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Didam
    GJ, dank je wel voor de tips. Ik ga het proberen: als ik het goed begrijp dus levering in 2 delen (2 x 2 pakketten 3,2V 10ah), 1 x BMS 8s 45A. Daarnaast nog 1 x Accucell 8150 lader, een switching power supply (b.v. 12V/30A)? En balancing? Voor het solderen probeer ik iemand te vinden.
     
    Laatst bewerkt: 2 feb 2019
  11. lipohenk

    lipohenk

    Lid geworden:
    1 feb 2019
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Didam
     
  12. d@nnis

    d@nnis

    Lid geworden:
    14 okt 2004
    Berichten:
    589
    Locatie:
    Weert

    is dat voor een volledig electrische scooter/e-bike.... of moet je zelf nog meetrappen ?

    ik heb zelf een govecs electrische scooter, en daar zit een accu in van 72 volt / 40 ampere.. bestaande uit 18650 cellen (li-ion denk ik)

    de scooter en accu zijn van 2011, en begin toch wel een beetje slijtage te merken nou, dus ik ben ook zo links en rechts eens wat informatie aan het lezen betreffende accu's..

    dat gaat nog een hele klus worden

    maar staat wel veel nuttige info al in dit topic, want heb ook plannen om een accubox oid te maken met usb/12v aansluitingen om mee te nemen als ik meerdere dagen ga nachtvissen, of naar frankrijk ga vissen


    met meer cellen is de doorvoer per cel wel een stuk lager, verouderen ze dan niet minder snel ?

    volgens mij is dat ook de reden dat de accu van een tesla en veel andere electrische wagens bestaan uit 18650 cellen daarom ...ofja vroeger waren het 18650 cellen...tegenwoordig gebruikt tesla 20700 cellen, maar dan wel heel veel )
     
    Laatst bewerkt: 3 mrt 2019
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De doorvoer???
    Je bedoelt de stroom die elke cel moet leveren?
    1 kleine cel heeft een capaciteit van ongeveer 2500 mAh, dus om 10Ah te krijgen moet je er 4 parallel zetten.
    1 grote cel is 10Ah
    Als je nu bijvoorbeeld 10A gaat trekken dan belast je die grote cel met 1 C.
    Maar dat doe je dan ook bij die 4 kleintjes, samen leveren die 10A.
    Dus dat blijft gelijk.
    Ik denk (ik kan niet in de bedenker zijn hoofd kijken) dat Tesla, maar ook Toyota en andere automakers, veel kleine cellen parallel zetten omdat je het dan niet merkt als 1 of 10 cellen wat minder worden.
    Als ze 20 grote cellen gebruiken en er valt er 1 weg scheelt dat al heel veel capaciteit.
    En als je kleine cellen gebruikt dan kan je ze veel makkelijker overal wegstoppen.
    Ik geloof dat er in een Model S 3 plekken zijn waar de batterijen zitten, voor, ergens in het midden onder de vloer en achterin.
    Iets van 600 kilo aan batterijen.

    In de noodstroom gebruikten we waar het kon zo groot mogelijke batterijen en dan eventueel 2 strings parallel.
    Als de ruimte het niet toeliet dan gingen we kleine cellen door een ruimte verspreiden en dan desnoods 4 strings parallel.
    Nadeel is dat als je dingen parallel gaat zetten je meer kans loopt op foutmeldingen van de inverter.
    Als er een verschil van meer dan 5% tussen de strings ontstaat dan gaat ie alarm slaan.
    Dus dan rij je weer midden in de nacht naar een locatie en drukt het alarm weg, de dagen erop weet je dat je dan een batterijtest moet gaan doen.

    GJ
     
  14. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Voor alle zekerheid en veiligheid: verwar ampère, A, (stroom) niet met ampère·uur, Ah, (capaciteit) niet door elkaar, kan gevaarlijk zijn.
    Je accu heeft een capaciteit van 40Ah, 40ampère·uur. 40A gedurende een hour, 80A gedurende twee hour, 20A gedurende 2 hour etc.etc.

    ampère (wikipedia) meeteenheid A, stroom, 'liters per seconde', aantal elektronen per seconde
    versus
    ampère·hour (wikipedia) meeteenheid Ah, lading, capaciteit, 'liter', stroom gedurende een hour, aantal elektronen
     
    Laatst bewerkt: 3 mrt 2019
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Dat verhaal over je scooter had ik even overgeslagen.
    Maar weet je zeker dat er ronde 18650 cellen inzitten?
    Govecs heeft, als ik het even nazoek, scooters tot ver in 2015, uitgebracht met loodaccu's.
    Dan zou je vrij makkelijk 72V en 40Ah kunnen hebben.
    Met 18650 maat cellen, ik weet niet of ze 11 jaar geleden al lithium-ion cellen hadden met een redelijke capaciteit.
    Maar om 72 Volt te krijgen zou je er 20 in serie moeten zetten en om dan die 40Ah te maken 20 strings parallel.
    Dus 360 cellen.
    Laten we zeggen dat je ze als particulier bij dat soort aantallen voor 5 euro kan kopen (normaal een euro of 8 p/st) dan ben je
    1800 euro kwijt.
    En dan 360 cellen solderen, das een hoop werk.
    Dan zijn 6 loodaccu's een stuk makkelijker en goedkoper (400 euro).

    GJ
     
  16. d@nnis

    d@nnis

    Lid geworden:
    14 okt 2004
    Berichten:
    589
    Locatie:
    Weert
    ja er zitten zeker ronde cellen in... ik heb een govecs s2.4, en het is idd een 20s pakket :)

    https://www.e-scooter.nl/govecs-go-s2-4/ in het nieuwe model gebruiken ze iets andere lithium accus, maar in mijn model zitten nog 18650 cellen in

    5-8 euro per cel is wel erg duur, dan heb je het al over protected cellen....maar in een pack kunnen gewoon unprotected cellen in als er een goede bms bij word ingebouwd...https://www.nkon.nl/rechargeable/18650-size/samsung-18650-inr18650-25r.html vanaf 200 stuks kosten ze 2.65 euro

    het is een heel mooi overbemeten (en overpriced) systeem eigenlijk wat govecs gebruikt...deze regelaar zit in mijn scooter bijvoorbeeld: https://www.electricmotorsport.com/sevcon-gen4-36-48-419.html

    en 1800 euro komt idd aardig in de buurt wat een originele accu kost... op tweakers.net kom ik ook veel, en daar zitten ook een paar mensen met wat ervaring hiermee...en die hebben ook al govecs accus vervangen/zelf gemaakt, met een veel beter resultaat dan de originele accus... dan hoeven ze ook maar iedere keer 90-95% opgeladen te worden voor lange levensduur (10+jaar)...en is het in principe nog steeds goedkoop en schoon rijden

    6 loodaccus kun je om de 2-3 jaar vervangen...zeker als je ze geregeld wat leger trekt, en de scooter in de kou buiten staat...

    mijn scooter is 8 jaar oud, geen 11 jaar.... en ik kan zon 40-50km rijden met een volle accu...dan gaat die wel 38km/u (regelaar is volledig in te stellen met een laptop...tot wel 70-80km/u incl wheelies :)...op de normale stand 28km/u kan ik wel 100 kilomter halen....

    360 cellen solderen (volgens mij moeten ze gepuntlast worden) is een hoop werk, maar je bent een echte tweaker/modelbouwer of je bent het niet he :)



    ja dat bedoelde ik ook ....er zit een accu van 2.8 kilowatuur in (72x40)
     
    Laatst bewerkt: 3 mrt 2019
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Fabrieken puntlassen ze maar modelbouwers solderen liever.
    Om hoge stromen over 2 puntlasjes van nog geen 1mm2 te laten lopen levert veel te veel weerstand op.
    Maar bij jou zitten er waarschijnlijk ook nog een hoop draden in voor het battery management system.
    Als je toch gaat vervangen zou ik niet voor de goedkoopste cellen gaan maar probeer de nieuwste te krijgen.
    Soms staan er wel een sets van een Tesla te koop, met de "oudere" cellen, de 18650.
    Zo'n set vind je vanaf een 900 dollar en ze zitten ook in strings.
    Dus dan bespaar je al een hoop soldeer of puntlaswerk

    GJ
     
  18. d@nnis

    d@nnis

    Lid geworden:
    14 okt 2004
    Berichten:
    589
    Locatie:
    Weert
    tweedehands batterijen begin ik niet aan :hammer:... in een tesla met 18650 cellen zitten ook niet echt de nieuwste in

    er lopen helemaal geen hoge stromen door de puntlas als je het over 250-300 cellen hebt die paralel geschakeld zijn...hooguit 0.5c tot 1c (ligt aan de configuratie)


    https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/44970203#44970203

    ''uiteindelijk moet dit dus een vlotte scooter worden met een practisch bereik van een slordige 150~170km.
    dus de accu heeft het makkelijk aangezien elke cel nooit meer als 0.5c zal zien zelfs bij vol accelereren en bij normaal rijden ongeveer 0.15c. die cellen hebben het dus behoorlijk relaxed wat een mooi en lang leven zal opleveren en zelfs in de winter nog een deftig bereik zal geven.''


    Moet ik een spotlasser gebruiken?
    Ja.

    Nou, laat me het anders zeggen: Ja, als je je cellen niet wilt beschadigen.

    Het eerste ding om te weten over lithiumbatterijcellen is dat hitte killing is. De reden waarom we ze spotlassen, is om de cellen veilig aan elkaar te sluiten zonder teveel te verhitten.

    Tuurlijk, het is mogelijk om direct aan de cellen te solderen (hoewel het lastig kan zijn zonder de juiste gereedschappen). Het probleem met solderen is dat u veel warmte aan de cel blootstelt en het niet snel verdwijnt. Dit versnelt een chemische reactie in de cel die de cel kan beschadigen waardoor er minder goede resultaten te behalen zijn. Hierdoor krijg je een lagere capaciteit en een kortere levensduur.


     
    Laatst bewerkt: 4 mrt 2019
  19. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja, in jouw geval lopen er lage stromen maar bij modelbouwers is dat al gauw 10 tot 20C en dan wil je niet dat je puntlasjes het zwakke punt zijn.
    En wat in het verleden ook wel eens voorkwam, dat een puntlas losliet.
    Beetje vervelend als je dan ineens geen spanning meer hebt naar je ontvanger.
    Vandaar solderen.
    En solderen is helemaal niet schadelijk voor cellen als je maar weet hoe je het moet doen.
    Bij mij zitten 2 cellen binnen hooguit 5 seconden aan elkaar dus is de hittebelasting helemaal niet zo groot.
    Een cel kan 70 graden langdurig aan en vind het fijn als hij een graad of 38 is bij gebruik, dan blijven ze juist langer heel.
    Iets waar ze helemaal niet tegen kunnen is kou.
    Als je ze dan gaat belasten dan beschadig je ze.

    Maar ik begrijp ook wel waarom de reden puntlassen is, dat is veel makkelijker en sneller dus goedkoper, elke gek kan het en het is ook minder kritisch.

    En wat betreft de Tesla cellen, er staan ook wel eens nieuwe paketten te koop voor relatief weinig geld.
    En je zal wel aan de 18650 cellen moeten want de 20700 hebben andere afmetingen, stukje groter en dikker.
    Als dat in dezelfde behuizing moet past dat niet.

    GJ
     
  20. d@nnis

    d@nnis

    Lid geworden:
    14 okt 2004
    Berichten:
    589
    Locatie:
    Weert
    het is ook helemaal niet mijn bedoeling om 20700 cellen te gaan gebruiken, maar gewoon nieuwe 18650 cellen...

    en ik weet nog niet eens of ik het zelf wel ga doen...komt toch wel wat bij kijken allemaal met die hoge voltages

    het nieuwe pack word sowieso al een stuk kleiner dan wat er origineel inzit, want dat zijn 2000mahcellen volgens mij.... als er al 2600-3000 mah cellen ingaan van een betere kwaliteit is er minder ruimte nodig voor hetzelfde vermogen of zelfs ietsje meer
     
    Laatst bewerkt: 4 mrt 2019

Deel Deze Pagina