Gebruikt een F5J vlieger over het algemeen meerdere (lichtere en zwaardere) modellen voor verschillende windsterktes ? Of heeft een F5J vlieger één specifiek model en wordt afhankelijk van de windsterkte meer of minder ballast toegevoegd ?
Dat ligt aan het model, om de voordelen van een licht model ( 1000 -1300 gr.) optimaal te benutten gebruik je ook lichte servo's en een lichte motor, dat is niet optimaal voor meer wind. Iets ballast toevoegen kan maar je motor krijgt je model bij teveel ballast niet meer op elke gewenste hoogte en plaats. Heb je een model van ca 1700 - 2000 gram, bijvoorbeeld een omgebouwde F3J kist, dan kun je daar natuurlijk ook best mee vliegen als er weinig wind is. Een sterkere motor is dan ook voldoende om je model met meer wind en ballast op hoogte en plaats te krijgen. Extreme wind zoals vorig jaar bij het EK heeft sommigen doen besluiten een motor setup te kiezen met 4 of 6 cellen Lipo ( normaal 3 cellen), op diverse fora is te lezen dat ze dan gemakkelijk hoogtes bereiken van 400 á 500 meter in 30 seconden en vliegsnelheden van 130 km/h.
Dank voor je reactie Karel ! Kun je in algemene zin stellen dat een licht model wordt gebruikt bij weinig wind (0-2 bft) en zwaardere modellen bij meer wind (2-4 bft) ? Of is dat te kort-door-de-bocht en is het gebruik van één of meer modellen afhankelijk van de persoonlijke voorkeuren van de vlieger ? Wat wordt overigens beschouwd als extreme wind ? Meer dan 4 bft ? Zo ja, is er dan nog wel thermiek te vinden ?
De jongens die voor het klassement mee doen hebben inderdaad meerdere modellen voor verschillende omstandigheden. Een superlichte voor max 2bf (met beetje ballast 3bf) en een wat zwaardere met meer vermogen voor 3bf tot 5bf, sommigen hebben zelfs 3 modellen met ieder zijn eigen inzetgebiedje. In Nederland gaat de wedstrijd niet door bij meer dan 9m/s en dat is windkracht 4bf. Dat gezegd hebbende moet het een langere periode zo hard waaien, weet even niet uit mijn hoofd hoe lang, dus windkracht 3 met vlagen 4 of soms zelfs 5 kan voorkomen. Voor eurotours ligt de grens hoger op 12m/s en dat is een dikke 6bf. Zelf vind ik dat geen weer voor thermieken en ga ik liever op een duin staan maar als je echt op dat niveau mee wil doen ontkom je niet aan een model die onder die onstandigheden kan presteren.
In NL is meer dan 5 dus 'extreem' en ja....dan is er ook thermiek en soms zelf hele sterke! Maar je waait dan ook snel met de wind mee dus je moet ver weg durven vliegen en een kist hebben die, zonder heel veel hoogte verliezen, hard terug kan vliegen op zoek naar een volgende bel. Als voorbeeldje mijn Inside. Daar kan ik nét vliegen tot zo'n 7m/s wind. Bij meer wind kan ik in een bel, met de wind mee wegwaaiend, vaak niet genoeg hoogte winnen om daarna weer terug te komen op dezelfde hoogte als waarop ik die bel op pakte. Dat laatste is waar de carbon/glasbakken heel veel winnen t.o.v. schuim/abachi of ribben modellen. En d e laatste jaren is er heel erg veel ontwikkeling in de modellen om met weinig gewicht toch nog hard te kunnen vliegen. Bijna alle modellen kunnen wel weer terug komen maar er is veel verschil in hoeveel hoogte er opgeofferd moet worden om die snelheid er in te houden
De Wind was extreem in Bulgarije maar de thermiek soms ook, hierdoor waren de top vliegers met geballaste kisten nog steeds steeds in staat om terug te vliegen, alhoewel het ook regelmatig op buitenlandingen uitliep.