Graupner F1 Brushless ombouwen??

Discussie in 'Speedboten' gestart door NQDtransformer, 7 mrt 2019.

  1. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Hallo iedereen.

    Ik heb weer iets om te te gaan aanpassen. Dit keer is het een Graupner F1 tunnelboot op Brushless.
    Foto’s van het gebeuren knap ik wel op dit draadje.

    Het idee is om de Brushless motor te vervangen voor een 4 of 6CC nitro blokje. Het staartstuk is reeds van Alu gemaakt, dus moet er het 1 en ander aangepast worden.
    Ook aan de motor zijde moet het 1 en ander gedaan worden maar ook de binnenzijde van de romp moet aangepast worden.

    De romp is 80cm lang en 32cm breed.
    Hoogte is 20cm.
    Gewicht incl de elektra is 2 kilo.

    Mss heb ik het niet goed,of is er iets waar ik zeker op moet letten dan hoor ik het graag. Ik heb nog een pico IDM 4,2Cc motor liggen van een auto.
    Denk dat ik hier mee ga experimenteren, of is een auto motor niet geschikt als BB-motor. Water koeling maak ik op de draaibank. Alle info is welkom.
    BF7C3FCB-3759-497D-98AE-6263652C69A3-314-0000002FE6CEF27D.jpg

    IMG_2549.JPG
     
  2. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Interessant idee! Brandstofmotoren zijn niet mijn ding, maar ga het wel volgen. Ben benieuwd hoe dit gaat lopen!

    Wat ik wel weet is dat de buitenboordmotor origineel 4-500 watt levert, dus zou de nitro daar in de buurt moeten zitten. Ver overpoweren vind die romp niet prettig.
     
  3. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Goede avond

    De boot is betaald en gaat snel op de post. Nu hopen dat het verzenden goed verloopt.

    Heeft iemand een hint waar ik buitenboord motoren kan kopen. Ben al aan het zoeken geweest maar zonder veel succes.

    Wel iets gevonden maar deze ligt totaal uit elkaar.

    Ik merk dat K&B een uitgesproken merk is voor BB-motoren?

    Gr eddy
     
  4. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Laatst bewerkt: 13 mrt 2019
  5. Lexo

    Lexo

    Lid geworden:
    21 aug 2009
    Berichten:
    752
    Locatie:
    Lent
    Waarom niet een compleet K&B staartje? Dus met al een motor erop. Daar zit wel niet zoveel knutselwerk aan, maar werkt wel gewoon.

    Zo'n rompje moet prima lopen met een 3,5CC K&B lijkt me, en anders een 7.5cc.

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  6. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Ik heb mij ook bedacht en wil de elektro-BB niet gaan aanpassen.

    Bij een kameraad op zolder geweest. Deze heeft een modelbouw zaak gehad en daar vonden we dit staartstuk. Merk is nog even onbekend en de kap moet ook nog ergens op de zolder liggen.
    Het is wel een kunststof uitvoering. Maar het mooie dit staart stuk is dat je er van 3,5 tot 7,5CC nitro blokje op kunt zetten. Er zit een motormount op waar ik naar gelang een motor kan plaatsen, zelfs kan er een koppeling op zodat er ook een vrijloop is.
     
  7. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
  8. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Eddy,

    Heb je de electro BB die er bij hoort al eens gewogen? Ik kan het mis hebben, maar zo'n nitro variant is snel twee keer zo zwaar. Als dat zo is gaat dat problemen geven met de relatief kleine en lichte romp.
     
  9. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Nee ik heb de boot nog niet eens binnen. Maar ik ga het zeker wegen. Moet wel zeggen dat dit staartstuk behoorlijk licht is.
    Ik ga het zeker uitzoeken maar ben niet van plan om het te gaan verkloten.
    Ik weet dat deze F1 rompen heel gevoelig zijn voor verkeerde C.O.G afstellingen.

    Gr eddy
     
  10. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Nou ben er net achter gekomen dat het staartstuk van ASP nitro engine’s is.

    Het betreft hier een 2,5cc of 3cc nitro uitvoering. Helaas is ASP moeilijk te krijgen. Ik heb een irvine .20 motor gezien die zou moeten passen. Zijn er hier ook mensen die meer weten over ASP.

    Met name over de marine motoren, specs, en prop maten voor 2,5cc tot 3,5cc
     
  11. opelckadett

    opelckadett

    Lid geworden:
    21 mrt 2007
    Berichten:
    77
    Locatie:
    bakkeveen
    Tip ga gewoon voor een 3.5 cc o.s max.
     
  12. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Ik heb de irvine reeds aangeschaft. Puur voor het uitproberen en gewicht verdeling. Blokje was 20€ en komt van een verzamelaar en is in uitstekende staat.

    Wat voor prop size word er vaak gebruikt. Ik heb geen idee, en kan ook niet echt vinden.
     
  13. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
  14. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Dank je lex, dit had ik ook gevonden maar was niet zeker van mijn zaak.
    Dus dat word een X440/2,eerst maar eens van plastic een paar maten halen en proberen.

    Ik heb geen K&B outboard dus weet niet of het zelfde vermogen eruit gaat komen.

    Gr eddy
     
  15. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Voor enkele maten kun je het beste de Graupner Carbon-K props halen, dat is de 2317 serie.

    Het vermogen ligt aan de gebruikte motor. De staartstukken van verschillende fabrikanten doen daar niets, ze dienen technisch gezien alleen als behuizing voor de flexas naar de prop, maar doen niets met het vermogen.
     
  16. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Top bedankt lex.

    Ik heb tot nu toe alleen maar x440 met 3/16 shaft gezien. Ik heb een 4mm as.

    Zijn er wel props van octura met 4mm as gat en X440/2 uitvoering.

    Ik zoek vanavond wel even langer.
     
  17. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Er zijn verloopbusjes van 4 naar 4.76mm. Dan heb je een veel ruimere propkeuze. 4mm Dog drive is een heel lastige maat om props voor te vinden. Ik weet dat 2Brothers in Bussum die hebben, mogelijk ook andere (internet)winkels. 2Brothers heeft trouwens ook meestal veel props op voorraad, zeker die Graupner Carbon's.
     
    Laatst bewerkt: 15 mrt 2019
  18. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Daar was ik al achter, ga ze morgen bellen en als ze wat hebben ook gelijk bestellen.

    Klopt het dat ASP gebaseerd was/is op irvine.
    Motoren lijken heel veel op elkaar. Motor komt maandag binnen en zo ook de tunnel.

    Kan het feest beginnen.

    Gr eddy
     
  19. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Ik ben redelijk thuis in de modelbouw, maar van brandstofmotoren weet ik zo goed als niets. Ik zie nog steeds beelden uit een grijs verleden voor me van FSR races, waarbij die lieden die dingen maar niet aan de praat kregen. Ben er nooit aan begonnen... ;) :cool:

    Maar ik ben wel benieuwd wat je met die boot gaat doen, blijf het volgen!
     
  20. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Ik heb tijden lang met nitro motoren gereden en ook gevlogen. Ik heb ook mijn nodige ergernissen gekend hoor.

    Vaak is het probleem dat de motoren verzopen worden of gloeipluggen stuk gaan door net te hoge spanning in de gloeistarter. Water in de brandstof door slechte tankafdichting enz enz.

    Maar als je alles onderhoud en goed spul aanschaft, gaat het als de brandweer.

    Helaas paste de picco motor niet op de steun, dus vandaar de aanschaf van de irvine. Foto’s verschijnen vanzelf.

    Gr eddy
     

Deel Deze Pagina