Bouw van een vliegende plank voor aan de helling.

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door GJVO, 19 mrt 2019.

  1. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik ga een makkelijk te bouwen plankje maken voor aan de helling.
    Ik heb er vroeger ook al meerdere gebouwd voor dynamic soaring, op den duur waren dat de modellen die heel bleven ook al klapten ze hard het duin in.
    En als je aan de voorkant van de helling vliegt is een vliegende plank zo'n beetje het meest wendbare dat je kan hebben, dus ik wil er ook eens een F3F wedstrijdje mee vliegen,

    Maar de bouw..
    Ik maak gebruik van materialen die iedereen makkelijk kan kopen en ook niet te duur zijn.
    De vleugel word gesneden uit schuim, EPS uit de bouwmarkt.
    Beplankt met balsa.
    Om alles echt makkelijk te houden lijm ik met PU-bruislijm, niet mijn favoriet maar gewoon, omdat het op de hoek te koop is.

    De layout:
    De spanwijdte word 2 meter, dat past nog in elke auto.
    De koorde van de vleugel is aan de wortel 22cm en aan de tip 14 cm.
    Waarom?
    Omdat dat er redelijk mooi uitziet.
    De vleugel heeft een rechte voorkant en een naar voren wijzende achterkant.
    Ik heb dit keer als profiel de HS130 genomen met een tipverdraaiing van 0,5 graden.
    Hopelijk voorkomt dat dat ik naderhand de rolroeren iets omhoog moet zetten.
    Het rompje word later over nagedacht.

    De vleugel vanuit GMFC
    vleugel.JPG

    De gesneden kernen met daarbij de onder en bovenschaal.
    CIMG3230.JPG

    De aan beide helften ingesneden uitsparing voor de ligger, zo precies kan je dus snijden.
    CIMG3229.JPG

    En de tip.
    CIMG3231.JPG

    Nu eerst alle afvalresten van piepschuim opzuigen en weggooien en dan het balsa verzamelen en alvast op maat snijden.
    De beplanking word 1,5mm.

    GJ
     
    devcon hansje en eric_laermans vinden dit leuk.
  2. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Ben benieuwd. Mijn idee is dat het wel een hoge slankheid heeft voor een plank. Misschien een probleem met de gierstabiliteit.
    Ik zie hem graag op de helling, ook bij een F3F wedstrijd. Het zal de eerste plank/vliegendevleugel worden die goed presteert op een F3F wedstrijd, leuk.
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja, de aspect ratio is vrij hoog, ietsje hoger dan bij mijn vorige planken.
    Gerben heeft nog zo'n oude plank, die was 150cm span, koorde liep ook van 22 naar iets van 14 cm.
    Achterop de romp komt een kielvlak, ik heb ooit eens gepijlde vleugels gebouwd zonder kielvlak maar die vergaten af en toe dat ze een vliegtuig waren.
    Dan dwarrelden ze naar beneden, uit het zicht en dan liep je daar naartoe en opeens vlogen ze weer, heel apart.
    Het CG bij de vliegende plank was altijd een moeilijk punt.
    Een uur staan gooien en met millimeters verschuiven.
    Op het laatst moest er altijd een stuiver op de neus geplakt worden.

    Wat betreft F3F, ik weet niet hoe hard dat gaat, nooit gezien.
    Wij haalden voor het duin, met redelijke wind (5) maximaal zo'n 180 km/u met radar gemeten.
    En het gaat niet om het winnen maar gewoon om weer even aan rakkenvliegen te wennen.
    Met zo'n plankje is het niet erg om te crashen, met een Avionik in F5B schrijf je 2000 euro af.

    Dan nog wat anders.
    Ik was net bij de Multimate.
    Wat is PU lijm vreselijk duur!
    25 euro voor een pot van 750 gram.
    Voor een kilo epoxy met harder betaal ik 19 euro.

    Vanavond even naar de Hornbach, hopelijk is die goedkoper en hebben die een kleinere verpakking.

    GJ
     
    Laatst bewerkt: 19 mrt 2019
    eric_laermans vindt dit leuk.
  4. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Interessant allemaal, ben benieuwd.
    Ik heb zaterdag bij een redelijk goedkope bouwmarkt 6,71 betaald voor 250 gram. Kom dan op 20 euro per grote pot duur papje inderdaad......
     
  5. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Inderdaad, het luistert erg nauw bij een plank, zeker met hoge slankheid.
    Ik vlieg de Alula met het zwp zowat in het neutrale punt, op z'n rug hoef ik niet of nauwelijks te sturen.

    Het gaat er bij de (minder-) geschiktheid van een plank niet om de rechte lijn snelheid, maar om het efficient de bocht om komen.
    Daarvoor gebruikt een F3F toestel snapflap: in de bocht gaan de flaps én ailerons, gemixt met het hoogteroer, een mm of 5 à 6 naar beneden om efficient een hoge lift te bereiken.

    Een vliegende vleugel, en dan vooral een plank gaat de bocht om met de kleppen naar boven om lift te genereren, dat gaat dus per definitie met meer weerstand en minder lift.

    De paar keer dat ik ze heb mee zien vliegen hadden ze geen kans, maar het was altijd wél een leuk en afwisselend gezicht.
     
  6. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.677
    Locatie:
    Voorburg
    Hier wil ik Rick wel even bijvallen.
    Ik had iets dergelijks, een plank van 2mtr met koorde 25cm, volkomen recht schuim/abachi, Quabeck profiel .
    Deze vloog heel plezierig totdat hij door een ''Fliegerkollege'' aan de Wasserkuppe zonder omhaal aan barrels gevlogen werd.
    Als vervanger bouwde ik een versie 2mtr koorde 260 naar 200, abachi schuim, Hartmut Ziegmann profiel.
    Deze vloog duidelijk veel minder prettig: neiging tot slingeren en tipovertrek.
    Nu ben ik als rechtvleugelplatform-advocaat/fanaat niet helemaal serieus te nemen, maar toch....
    Nu je toch al gesneden hebt ben ik benieuwd naar je ervaring op het stabiliteitsvlak.
    Ik ben juist van plan om nu weer de eerste te herbouwen.
     
    Rick NL vindt dit leuk.
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja Rick, ik ken het snapflap uit F5B.
    Was toen we eraan begonnen ook wel heel apart, dat een normaal model zo snel kon keren.
    De ervaring met de vliegende plank destijds was zeer positief.
    Daarvoor had ik gepijlde nurflugels gebouwd en die kwamen niet echt lekker de bocht door, verloren heel veel snelheid.
    De planken hielden hun snelheid vast maar we gebruikten ze hoofdszakelijk om het dynamic soaren te oefenen en we hebben er in de Eifel erg veel lol van gehad, met een flitschenstart tussen rustig aan de rand zittende clubgenoten door schieten, 2 loopings maken en weer landen.
    Nou hadden die planken wel een MH62 profiel, dus geen HS130.

    Rick, ik weet niet of je de vliegende vleugel van Bernd Bossmann kent, dat is een F5F en F5B pijlvleugel en die was soms sneller dan de normale Avioniks.
    Dus er zijn uitzonderingen.
    bernd.jpg


    Maar ik ben geen aerodynamica specialist maar ik krijg ze wel aan het vliegen.
    Ik heb genoeg modellen zomaar uit het hoofd gebouwd die prima vlogen maar inderdaad, toen ik de kernen eenmaal in de kamer had liggen dacht ik wel.. dat word lastig met het zwaartepunt.
    Maar des te meer voldoening geeft het als ie vliegt.

    GJ
     
    jkoeter en Rick NL vinden dit leuk.
  8. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Ach ja, het eeuwige muntje op de neus, zonder vlogen ze niet, hoe nauwkeurig ze van tevoren ook gelanceerd waren :)
    Ik heb er nog twee liggen GJ, die ik 10 jaar geleden op jouw kernen gebouwd had, mocht je ze willen hebben..

    Die vleugeltjes vlogen erg leuk op de helling, zeker voor DS. Op het vlakke was het minder, daar beseft ik me pas dat ze een glijhoek van een baksteen hadden. Wel ideal met slepen, je bleef lekker bezig..
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nee, je mag ze houden.
    Als niets meer aan de kust te vliegen is dan kan je altijd nog het plankie pakken.
    Ik ben nog wel op zoek naar een F5F achtige motor voor in mijn Ion Pro.
    2,5 KW moet genoeg zijn op 4-5 S
    Als je iets hebt liggen.
    Zoek maar alvast.

    Ik denk dat ik trouwens bruislijm gevonden heb bij de Action, een koker 3,69.
    Hij staat hier in het bouwhok, straks kijken of hij ook bruist.

    GJ
     
  10. theodorus

    theodorus

    Lid geworden:
    27 sep 2014
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Schinveld
    Ik heb met de textiellijm van de action gisteren een test gedaan. 1mm bals op EPS en na een nacht zit bij mij de balsa er zeer stevig op. Bij lostrekken zie je dat de EPS op het balsa blijft zitten! Balsa dun ingestreken en op de vleugel gelegd in de boven- en onderschaal en met gewichten goed aangedrukt.
    Deze textiellijm ziet uit als houtlijn maar dunner en is in een verpakking van 100 ml te krijgen en kost €0,99.
    Ik ben nu bezig met een FW190 van Timo Starkloff, balsa romp en vleugel EPS beplankt met 1mm balsa en vandaar het testen van de lijm.
    Misschien het proberen waard.
     
    Peter Den vindt dit leuk.
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ah mooi want de PU constructielijm van de Action plakt wel maar bruist niet.
    Zo maar weer even naar de Action in Amstelveen rijden.
     
  12. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Hmm, net een leuke motor voor F5F verkocht, spijtig.. Had wel wat over, ware het niet dat ik per ongeluk 3 nieuwe F5F kisten gescoord heb, daar moeten nu motoren in, dus voorraad begint beetje dun te worden.
    Wel nog een Turnigy buitenloper op Kruse Introgear liggen (moet wel even zoeken waar die ook alweer ligt). Geen idee of de Introgear heel blijft. Maar denk wel dat het past in de Ion neus. Kun je proberen als je wilt.
     
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Mooi, ik ga waarschijnlijk morgen eerst met een normaal kissie aan de gang, heb nu 30% expo gezet en al meteen kleine uitslagen, dan kan er niet veel fout gaan.
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De test met de Action textiellijm is geslaagd.
    Bedankt Theodurus.
    Gisteravond 2 stukken eps ingesmeerd, een half uurtje later op elkaar gedrukt.
    Gisteravond laat kon ik het nog scheiden, de lijm was nog nattig.
    Weer op elkaar gelegd en vanochtend zaten de 2 stukken schuim muurvast aan elkaar.
    Balsa met schuim moet nog beter gaan want dan kan het vocht het balsa intrekken en verdampen, bij 2 stukken schuim trekt er niets ergens in en moet het langer uitdampen..
    Ik heb toch nog even nagedacht, ik denk dat ik toch de slankheid wat ga verminderen.
    Denk dat ik naar 160cm span ga en dan wel dezelfde koorde aanhoud.
    Dan weet ik zeker dat ie vliegt en gooi ik niet 10 plankjes balsa weg.

    De lijm die je kan kopen en werkt (reukloos):
    Hij staat bij de kraaltjes en bollen wol, 99 cent
    CIMG3236.JPG
     
    Rick NL vindt dit leuk.
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Deze gaat even op hold.
    Er staat nu toch geen hellingwind en er liggen te veel mensen op het strand om te kunnen/mogen vliegen.
    Eind van de zomer verder.
     
  16. devcon hansje

    devcon hansje

    Lid geworden:
    1 sep 2008
    Berichten:
    15
    Hoi Gert-Jan,

    ik heb zelf veel plezier met de Poky van stratair.
    Hij is wat klein maar met wat ballast loopt hij prima.
    Dit heb ik gefilmd tijdens een vakantie in Denemarken.



    Ik denk er zelf over om een Amokka, ontworpen door Peter Wick te bouwen.

    Grtoeten, Hans
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Hallo Hans,

    Ik wil niks kopen maar zelf maken.
    We hebben vroeger heel goed dynamic soaring kunnen oefenen met planken, ze gaan amper stuk als je met 100+ het duin induikt.
    De Amokka... ik zal er eens naar zoeken.
    Maar op het moment kan je toch niet aan de kust vliegen dus ga ik eerst even een normale zwever bouwen.

    GJ
     

Deel Deze Pagina