Albatros DVa 1/3

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door njisa, 7 dec 2018.

  1. EricM

    EricM

    Lid geworden:
    19 feb 2009
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Zuid Limburg
    Mooi Njisa! Wanneer starten we die motor eens?
     
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Holymolycote! Die motor heb je verduiveld mooi realistisch opgezet!
    Groet Bas
     
  3. Mugello

    Mugello

    Lid geworden:
    20 mrt 2009
    Berichten:
    398
    Locatie:
    Sittard
    Prachtig Isa! Ik kan m al bijna horen lopen :)
     
  4. mao

    mao

    Lid geworden:
    31 okt 2003
    Berichten:
    983
    Locatie:
    Boskoop
    Mooiste vliegtuig van WW1,
    Ik zal wel heel de romp huid met “dakpannen huid “ bekleden als begrijpt wat ik bedoel het eind resultaat is zo mooi.
     
  5. mao

    mao

    Lid geworden:
    31 okt 2003
    Berichten:
    983
    Locatie:
    Boskoop
    1DAC54C8-302F-43A2-BF3D-18F35EF87961.jpeg
     
    Helikapoter en AER vinden dit leuk.
  6. njisa

    njisa

    Lid geworden:
    21 okt 2016
    Berichten:
    47
    Locatie:
    Buchten
    Prachtig die houtnerf/kleur, is dat gewoon met blanke lak afgewerkt? en welke motor gebruik je?
     
  7. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.089
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Prachtig project Njisa! :thumbsup:
    Die monocoque triplex romp maakt de de kist zooo fraai!
    Ik heb je Spandau`s op het schaaltreffen van heel dichtbij bewonderd, prachtig werk!!
    De foto`s van de motor zien er ook zeer fraai uit.
    Als de gehele kist zo volgt,... wordt een pareltje!
    Ik blijf het volgen

    Ja! Ook zo`n pracht kist, de bouw hiervan toentertijd met bewondering gevolgd!
    Heeft deze Albatros het luchtruim gezien in de tussentijd Alexander?

    Groeten, Ramses
    .
     
  8. mao

    mao

    Lid geworden:
    31 okt 2003
    Berichten:
    983
    Locatie:
    Boskoop
    Is inderdaad blanke lak, ik heb wel van te voren even heel lichtjes wat olie sporen gemaakt.
    Schaal is 1:4 motor Laser 360
     
    Laatst bewerkt: 9 apr 2019
  9. mao

    mao

    Lid geworden:
    31 okt 2003
    Berichten:
    983
    Locatie:
    Boskoop
    @Ramses , nog steeds niet gevlogen ...
    Sterker heel het vliegen en bouwen is de laatste jaren er bij in geschoten.
    Twijfel of ik niet alles maar ga verkopen.
     
  10. njisa

    njisa

    Lid geworden:
    21 okt 2016
    Berichten:
    47
    Locatie:
    Buchten
    Zou niet te snel wegdoen, krijg je spijt van later. Heb ook enige tijd stop gestaan, Piper van Tony weggedaan, tot 2 maal toe, eerst mn zelfgebouwde en daarna een overgenomen, nu veel spijt, had ik maar op zn minst 1 ervan bewaart, maar ja gedane zeken etc.
     
  11. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Zou niet te snel wegdoen, krijg je spijt van later.

    Ik spreek uit ervaring, helemaal met njisa eens. :)

    Spijt! . . . Haren met bossen tegelijk etc.etc.


    jan.
     
  12. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Den Haag
    Hier nog iemand met spijt van dingen die hij ooit heeft weg gedaan. :oops:
     
  13. njisa

    njisa

    Lid geworden:
    21 okt 2016
    Berichten:
    47
    Locatie:
    Buchten
    Heb de JW motorattrappe toch maar gebouwd, de onderdelen lagen er toch. JW attrappe back.jpg JW attrappe front.jpg JW attrappe back left side.jpg JW attrappe back rightside.jpg JW top left side.jpg JW top right side.jpg Albatros attrappe rear view.jpg Albatros attrappes front view.jpg Albatros attarppes top left.jpg Albatros top right.jpg
    Heb nu een reserve motorattrappe, mocht de een het niet meer doen.
     
    AER, MicropropSport, E.hof en 2 anderen vinden dit leuk.
  14. njisa

    njisa

    Lid geworden:
    21 okt 2016
    Berichten:
    47
    Locatie:
    Buchten
    De Flächenkühler JW heeft de onderzijde van de vleugelradiator niet in het pakket, toch maar zo goed als nagemaakt.

    IMG_2243.jpg IMG_2245.jpg IMG_2251.jpg IMG_2257.jpg
     
    AER, MicropropSport en E.hof vinden dit leuk.
  15. njisa

    njisa

    Lid geworden:
    21 okt 2016
    Berichten:
    47
    Locatie:
    Buchten
    Gestart met de bovenvleugel, ben het volgende probleem tegengekomen. Rolroerservo: aansturing zit volgens JW aan de bovenkant, zou dit naar de onderkant vleugel willen brengen zodat je aansturing van de bovenkant niet ziet. conform orgineel. Servo moet dus nu gaan duwen ipv trekken zou dit invloed hebben? of gelijk aan bovenzijde aansturing? Lengte van de servokabels zullen ca 120 tot 150 cm bedragen. (van servo rolroer plaats naar midden vleugel (stekker) en daarna naar onderbuik romp ofwel servokabel via struts naar ondervleugel en vandaar naar de romp) Moet ik rekening houden met storing op de kabels? Welke servo's lijken jullie geschikt? graag advies in deze.
     
  16. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.506
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Wat rolroerservo betreft, die kunnen zowel trekken als duwen, het is net welke kant het roer uitslaat.
    Een servo is beide kanten op even sterk
    Zorg wel dat de stuurstang tussen servo arm en roer hoorn niet kan uitknikken onder druk.
    Lange servokabels zijn geen probleem, zeker bij 2,4 ghz zijn storingen zeldzaam, gedraaide kabels hebben de kleinste kans op storingen.
    Zorg wel dat bij zwaar belaste servo's de kabels dik genoeg zijn.
    Wat servo keuze is het moeilijk kiezen , er is veel aanbod.
    Eerst analoog of digitaal, digitaal is sneller en sterker bij kleine uitslagen, maar gebruikt ook meer stroom.
    Voor een grote schaalkist kies ik persoonlijk voor een analoge servo.
    Metalen tandwielen zijn voor het vliegen niet nodig, maar zijn wel sterker als er bij het transport een tik tegen het roer komt.
    Ik zou in dit geval voor de Hytec 645MG servo kiezen, in deze servo is voor een tandwieloverbrenging gekozen waarbij de servo iets langzamer is maar wel een stuk sterker.
    Een degelijke servo, en snel genoeg voor een schaalkist, ruim twee keer zo sterk als een "standaard" servo dus sterk genoeg voor een rolroer.

    Ik gebruik deze servo op alle roeren, behalve het richtingsroer van echt grote kisten, daar gaat een nog sterkere servo in.

    Succes Willem
     
  17. njisa

    njisa

    Lid geworden:
    21 okt 2016
    Berichten:
    47
    Locatie:
    Buchten
    Hartstikke bedankt
     
  18. njisa

    njisa

    Lid geworden:
    21 okt 2016
    Berichten:
    47
    Locatie:
    Buchten
    Na diverse voorbeelden gezien te hebben, uiteindelijk voor de Albatros DV D.2214/17 van Heinrich Kroll, Jasta 24 gekozen. vooral het yin yang teken vind ikzelf goed passen. Dit betekende wel enkele aanpassingen voor de bovenvleugel ten opzichte van de bouwdoos welke de rolroerbesturing recht toe recht aan op de bovenzijde van de vleugel laat zien. Hierdoor zie je dus de servohevel en de aansturing welke over de vleugel naar het rolroer loopt, zowiezo niet mooi naar mijn mening. De DVa had rolroeraansturing vanuit de ondervleugel, de DV vanuit de bovenvleugel. Hierdoor heb ik de bouwtekening-servoplaats verplaatst richting het rolroer zodat de aansturingstangen kort gehouden kunnen worden. de rolroerhevels zijn dan ook aangepast om deze van onder en boven aan te kunnen sturen. Over de aansturingsstangen zijn kapjes gemaakt gelijkende op het orgineel. rolroer kap.jpg 3 servo inbouw met rolroerkap en rolroerhorn.jpg De sleufhouder naast de de kap is voor de scharnierafdekking, een dunne aluminium strip is hier voor bedoeld, vastgezet aan boven en onderzijde. Voor de servoaansluiting heb ik gekozen voor de stekkerverbinding van Emcotec 2 servo stekker verbinding naar middenstuk bovenvleugel.jpg Bij sommmige DV/DVa is de Daimler Mercedes radiator en de Teeves & Braun radiator gebruikt. Ik heb gekozen voor de Daimler Mercedes radiator uitvoering, hiertoe staat de achterzijde van de bovenkant radiator omhoog, hopelijk heeft dat niet al te veel invloed op het vleugelprofiel 4 Daimler Merceds radiator.jpg 5 onderzijde bovenvleugel met onderkant Daimler Mercedes koeler.jpg 6 bovenzijde bovenvleugel met  bovenkant Daimler Mercedes radiator.jpg Het expansievat op de radiator heb ik afneembaar gemaakt tbv vervoer maar tevens voor mogelijke overslag bij toekomstige landingen. 7 afneembare schoorsteem Daimler Mercedes radiator.jpg
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Helikapoter, EricM, Chip en 3 anderen vinden dit leuk.
  19. njisa

    njisa

    Lid geworden:
    21 okt 2016
    Berichten:
    47
    Locatie:
    Buchten
    Stabilo aangepast, het hoogteroer als 1 stuk gelaten (mogelijkheid tot delen was er volgens bouwtekening). Toch gekozen voor 1 geheel hoogteroer, het aansturen hoogteroer om 1 of 2 servo's op het hoogteroer te gebruiken, ligt nog open. Pull/pull sowieso. Volgens bouwtekening zijn er twee delen stabilo en een of twee delen hoogteroer.
    Ik heb dit aangepast naar het orgineel en daar 2 delen stabilo en 1 deel hoogteroer, het middendeel van het stabilo komt vast op de
    romp. Plaats servohevels en servoshevels ansich naar orgineel gebouwd, tevens afwijkend van de scharnierpunten op bouwtekening, deze naar het voorbeeld van het orgineel gebouwd.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  20. njisa

    njisa

    Lid geworden:
    21 okt 2016
    Berichten:
    47
    Locatie:
    Buchten
    Voor de motorisering van de Albatros DV gekozen voor de Zenoah 62 PCI met vertraging. (zou een lat moeten aankunnen van 34x20)
    De vertraging van Vogelsang Aeroscale USA binnen gekregen. Duur maar mooi spul en dan die forse invoerkosten tja mag wat kosten!
     

    Bijgevoegde bestanden:

Deel Deze Pagina