ASK-13 van APModels

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door jan brilman, 22 feb 2018.

  1. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    De ene horizontale hoek, de andere verticale hoek?
    Zonder exacte app-naam en app-icoon blijft het gokken ...
     
  2. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Waar heb je zo'n hekel aan? Aan het opbouwen van een model (dan wordt het tijd voor een andere hobby....) of een vliegtuig in de kamer? Een nieuw model zo opbouwen is toch juist prachtig!

    Leg je die latjes nu gewoon op de vleugel? Dan meet je de helling van de achterzijde van het profiel, niet de instelhoek van de vleugel. Voor het meten van het instelhoekverschil moet je de koordes van de vleugel en het stabilo nemen. De koorde is de lijn tussen de vleugelneus (voorste punt) en de achterlijst, dus de langste lijn die je door het profiel zou kunnen trekken. Als je een latje zo op de vleugel legt ben je een hele andere lijn aan het meten die niets zegt over de vliegeigenschappen straks.
     
    aurectar vindt dit leuk.
  3. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.019
    Leuk! Welke app is dat die waterpas?
     
  4. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Op m'n telefoon gebruik ik deze.
    Maar ik heb onlangs dit gekocht.

    En die is nog veeeeel handiger, omdat je hem voor een bepaalde hoek (bv. vleugel) kunt 'nullen'.
    Vervolgens verplaats je hem naar het stabilo, en dan geeft hij direct het instelhoekverschil

    Monteren op een wasknijper (met een fijn soort klittenband), dan op een (rol)roer knijpen, en programmeren maar 15 gr omhoog, 10 gr omlaag.
    En op naar de andere kant ...

    IE DÉ AAAL !!!
     
    aurectar vindt dit leuk.
  5. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik zou nooit een telefoon appje gebruiken, dan eerder een gewone waterpas, maar waarom niet het bekende excel-sheet?

    Hoef je je kist ook niet ondersteboven te leggen of wat dan ook. Gewoon kist op de tafel, neus en achterlijsten meten en klaar
     
  6. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Met dat tweede tooltje van mij ook. Gewoon op tafel 'smijten' en meten maar (en dan ook niet hoeven pielen met een centimeter tot op de 10de mm af proberen te lezen, invoeren in excel ...
     
    serge pot, aurectar en Justus vinden dit leuk.
  7. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.396
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    jve en Justus vinden dit leuk.
  8. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.549
    Locatie:
    Ede
    IMG_20190312_202442.jpg En klaar
     
    MaartenX vindt dit leuk.
  9. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Misschien zie ik het verkeerd maar meet je nu alleen op de vleugels? Daar heb je niks aan. Je moet het instelhoekverschil hebben, dus het verschil tussen vleugel en stabilo.

    En die sheet die Lyckele noemde, dat is de makkelijkste volgens mij.
     
  10. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Die sheet werkt goed. Zonder meer. Maar toch blijft het lastig om op de profielneuzen exact het eindpunt van de koordelijn aan te geven. Je zit er makkelijk 1 mm naast. En dat scheelt al gauw tot 0,5 graad ...
    Dat tooltje waar ik mee kwam is zo ontzettend simpel:
    - monteren op de vleugel
    - nul drukken
    - monteren op stabilo
    - aflezen

    Bovendien, wat ik al uitlegde:
    - met een knijper o.i.d. op een roer klemmen
    - roer in de nulstand: meter op nul drukken
    - op zender roer laten uitslaan op x graden
    - op zender roer andere kant op laten bewegen: aflezen en gelijk/op de goede waarde programmeren.
    Herhaal aan de andere kant, en je hebt perfect symmetrische uitslagen.

    En ... voor nog geen tientje ...
     
  11. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Maar hoe monteer je dat op de vleugel op de nullijn ?
     
  12. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Twee schuifbeugels over een 'lineaal' met een V-vormige uitsparing.
     
  13. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.417
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Heb je n fotootje Dirk?
     
  14. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Dat valt nog wel mee. Bij mij Ka8 (vergelijkbare afmetingen met de 13 van Jan) scheelt een mm 0,17 graden.
    Een v-vormige uitsparing tegen de neuslijst drukken lijkt me vergelijkbare meetfouten opleveren.

    Los van dat alles; een marge van een halve graad is naar mijn idee voor zo'n model totaal onbelangrijk. Je kunt er ook té moeilijk over doen. Immers, als je je hoogteroer een mm hoger of lager trimt heb je al een groter verschil. Maar dat is hoe ik er over denk :)
     
    MaartenX en serge pot vinden dit leuk.
  15. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.549
    Locatie:
    Ede
    Die V vorm is juist exact hart V is hart radius neus lijst. En ook eindlijst. Als je cg klopt en je instelhoek verschillen ook staat je hoogteroer exact neutraal . Cg en instelhoek verschil is op dit soort toestellen vaak ook een gevoel kwestie. Ik persoonlijk hou hier graag een klein verschil in. Behalve bij tweeassers dan mag het wat groter en cg wat voordelijk. Ik zeg vliegen en kijken wat hij doet. Een toestel invliegen kan een paar weken duren voordat alles naar je gevoel klopt . Op de werkbank kun je enkel een vliegbare situatie creëeren . In de lucht finetunen .
     
    MaartenX vindt dit leuk.
  16. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    [​IMG]
     
    jve en serge pot vinden dit leuk.
  17. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.549
    Locatie:
    Ede
     
  18. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Niet helemaal. zie de afbeelding hieronder.
    De zwarte doorgetrokken lijn is de koordelijn, de 'stippellijnen' tegen de profielneus, 45 gr omhoog en omlaag, zijn de lijnen die horen bij de foto die ik eerder gepost heb. Die twee lijnen staan 45 gr tov. die schuiflineaal en koordelijn. Je ziet dat het hart van die V iets boven de koorde-lijn uitkomt. Je meet daardoor 0,1 gr fout.

    De twee blauwe doorgetrokken lijnen staan haaks op elkaar, maar niet 45 gr op de koordelijn (3,5 gr verdraaid, dus 48,5 en 41,5 graden).

    Deze verdraaiing is niet constant maar varieert met de dikte en welving van het profiel.
    Het profiel uit dit voorbeeld is 12,6% dik met een welving van 2,3%.

    [​IMG]
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  19. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Maar Dirk...jij moet toch ook toegeven dat 0,1graad fout meten op een dergelijke kist volkomen binnen alle marges valt en geen enkel probleem is
     
    serge pot vindt dit leuk.
  20. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Ik vind een halve graad teveel. Als je het advies krijgt om een instelhoekverschil van 1,75 gr te maken, en het wordt 2,25 gr. kan je dat een vervelende tipstall opleveren in de laatste bocht voor de landing .... (mij ooit overkomen).
     

Deel Deze Pagina