Re-Introductie en het weer oppakken van de heli hobby! Waar te beginnen?

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door Chloronium, 2 mrt 2019.

  1. Chloronium

    Chloronium

    Lid geworden:
    4 jan 2013
    Berichten:
    101
    Locatie:
    Middelburg
    Leuk om te zien dat er meerder mensen toch weer de hobby weer oppakken!

    @Student Ik zat inderdaad al te denken aan RF8 met zender, maar als er een makkelijkere en goedkopere manier was om bijv. mijn Futaba te gebruiken (zodat ik ook de switches kon gebruiken e.v.t) dan had dat leuk geweest. Desalniettemin dankje voor de tip, gaat ie op het lijstje!

    Nu is het wachten op mijn salaris voor de sim en de XK, en dan het volgende salaris de 550 eindelijk in mijn bezit! Het weer word ook al mooier dus alles ziet er positief uit!

    P.S. Ik had toevallig nog een eindexamen werkstuk van 8 jaar geleden liggen. Deze ben ik aan het omtoveren tot zender en helikoffer (voor de kleine XK).
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. Chloronium

    Chloronium

    Lid geworden:
    4 jan 2013
    Berichten:
    101
    Locatie:
    Middelburg
    Update: XK K110 ook besteld! nu nog de sim en de 550! :banana:
     
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    zeker de start is echt een investering :D

    Qua knoppen in de sim: ik gebruik ze eigenlijk niet
    en de dummy zender heeft ook meerdere knoppen.
    alleen, grappig genoeg, moet je hard zoeken naar een toestel wat ook echt meer dan 2 extra functies kan gebruiken.
    bij heli's heb je wel eens dat er een deur open kan en een landingsgestel in kan trekken..
    maar dat is maar een handjevol.

    throttle hold en vliegmodussen zitten er standaard wel op.
     
    Chloronium vindt dit leuk.
  4. Chloronium

    Chloronium

    Lid geworden:
    4 jan 2013
    Berichten:
    101
    Locatie:
    Middelburg
    Einde v de maand krijgen we weer wat geld binnen, dan is het meteen een sim bestellen. Ik denk dat ik hem maar bij conrad aanschaf. Daar is ie wel duur, maar ze hebben er wel liggen. Bovendien ligt de handelsprijs rond de €190,- a €200,-. Ik kan wellicht nog wel even verder zoeken maar ik denk dat ik geen keuze heb en toch maar wat dieper in de buidel moet tasten. Dan als het mee zit eind april de 550 zelf. Echter denk ik dat het eerder mei word want mijn telefoon is ook niet meer wat het moet zijn...
     
  5. Chloronium

    Chloronium

    Lid geworden:
    4 jan 2013
    Berichten:
    101
    Locatie:
    Middelburg
    We hebben Realflight 8 binnen, en ben al volop aan de slag gegaan! De XK K110 laat op zich wachten maar deze zal binnenkort wel binnenkomen. En dan hebben we nog maar 1 heli te gaan! :D
     
    hermor vindt dit leuk.
  6. Chloronium

    Chloronium

    Lid geworden:
    4 jan 2013
    Berichten:
    101
    Locatie:
    Middelburg
    Update 2.0 (of 3.0), de XK is binnen en de eerste minuten zijn gevlogen na een hele lange tijd! Er zit een 6G stand op de helikopter die hem enorm tam en makkelijk maakt te besturen, vooral binnenshuis. De 3D modus echter is een stuk lastiger, maar niet onmogelijk (wel in een huiselijke omgeving voor mij op moment). Kortom voor nog geen 60 euro mogen we absoluut niet klagen. De Futaba 14SG ligt ook fantastisch in de hand! Nu is het wachten op meerdere accu's en een goede lader en we kunnen er tegenaan! Nu de 550 nog! En heeeeel misschien haal ik de K124 ook wel (schaalmodel van een EC145, ook een microheli).
     

    Bijgevoegde bestanden:

    hermor vindt dit leuk.
  7. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Bij de vrijwel identieke v977 kan je de zgn "6g" stand ook nog instellen je hebt low en high rates . Ook de maximale pitch/bladhoek kan je dan instellen met de zender. Zo kan je hem nog wel een beetje aanpassen aan je leercurve. Kan deze dat ook? Zit er een programma bij wat je moet laden in je zender?
     
  8. Chloronium

    Chloronium

    Lid geworden:
    4 jan 2013
    Berichten:
    101
    Locatie:
    Middelburg
    Betreft de standen, ik vlieg met mijn Futaba 14SG en kan zowel 6G als 3D aanpassen. 6G is in mijn zender de 'AVCS' (positief) mode van de instelling 'Gyro', en deze kan ik van 0 tot 100% instellen, 100% is het stabielste. De 'Normal' (negatief) mode van de gyro is zijn 3D stand, deze kan ik ook van 0 tot 100% instellen, en 100% is dan evenals de meest stabiele mode. Voor de rest hoef ik niks in te laden of zoiets dergelijks. Best wel makkelijk!

    Ik heb alle informatie uit deze link kunnen halen: https://www.helifreak.com/showthread.php?t=767188

    Ik vlieg binnen (heb een kleine kamer en kan vrijwel alleen maar hooveren) op 75% 6G mode, 3D mode is iets wat ik wil gaan proberen op het veld met voldoende ruimte, dan zet ik de Gyro setting op 25%.

    Betreft de pitch, ik kan curves instellen naar mijn eigen wens in de zender, dus ik kan hem inderdaad heel erg tam zetten, of agressief. Maar ik heb nu redelijk standaard curves. Ik zal deze wellicht later nog aanpassen maar waar ik nu mee vlieg vind ik wel fijn eigenlijk.
     
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    gewoon tam starten.
    absoluut niets mis mee.

    maar probeer door de tijd heen te wennen aan wat gevoeliger.
    zul je wel merken in de sim straks. of als je hem op 3d stand zet.

    de 500 of 600 maat (waar je naartoe gaat straks) heli is in de basis nog steeds een 3d heli met een bonk vermogen.
    dat kan natuurlijk wel worden beperkt en tam gemaakt..
    Maar vanwege wind en zo moet je toch wat vermogen achter de hand hebben, dus er is zeker een bepaald minimum..
    er moet dus wel een beetje fijngevoelig gestuurd worden, anders kom je op een bepaald punt vermogen tekort als er wind staat.
    Daar is de sim ook zo geweldig voor ;-)
     
    Chloronium vindt dit leuk.
  10. Chloronium

    Chloronium

    Lid geworden:
    4 jan 2013
    Berichten:
    101
    Locatie:
    Middelburg
    Op de sim ben ik inderdaad al redelijk veel aan het proberen, experimenteren. Ik probeer eerst alle 4 de orientaties (nose in en out, tail left & right) te oefenen en tegelijkertijd al wat mooie rondjes te maken, lukt aardig goed! Af en toe ook een beetje wind. Ik heb hem tam (en super stabiel, ongelooflijk) staan omdat ik in een kleine ruimte vlieg, als ik een grotere ruimte heb wil ik hem inderdaad op '3d modus' zetten. Echter het dingetje is net 20 cm dus erg nerveus. Daar moet ik aan wennen :oops:. Maar het valt me eigenlijk niet tegen dat ik toch nog redelijk de stick movements wist om een bochtje te vliegen! :D Binnenkort krijg ik denk ik wel m'n 1e les/vlucht met de 550 heli uit de club, dus ben benieuwd.
     
  11. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    die kleine dingen, zo schichtig en nerveus als ze (kunnen) zijn, zijn daardoor juist geweldig om te leren!
    ga je dan over naar een grote heli, valt het altijd 100% mee.

    grote gevaar schuilt in het feit dat velen zo'n hyperstabiele kleine heli kunnen vliegen, de uitslagen op hyperstabiel houden..
    en dan naar een grote overgaan.
    dan heb je wel ff een grote stap om te maken.

    maar als je jezelf op termijn aan wat enthousiastere instellingen laat wennen.. komt het gewoon goed.
    je krijgt les met de 550, dus dat gaat zowieso goed.
     
  12. Chloronium

    Chloronium

    Lid geworden:
    4 jan 2013
    Berichten:
    101
    Locatie:
    Middelburg
    Dat was ik wel van plan! Bovendien vind ik het super stabiele minder leuk dan het echte vlieggedrag. Ik vind dat je een heli moet vliegen, en niet dat ie zichzelf vliegt. Als ik dat had gewild had ik wel een drone gekocht! :p
     
  13. groover

    groover

    Lid geworden:
    12 jul 2008
    Berichten:
    32
    Locatie:
    roosendaal
    Hey, goed bezig al.

    Het meeste is denk ik al gezegd, maar ik voeg er toch nog mijn ervaringen aan toe.
    Ik post sowieso nooit veel maar wil toch mijn ervaringen delen aangezien de heli hobby behoefte heeft aan nieuwe piloten.
    Er zijn teveel mensen die het even oppakken en dan weer stoppen.
    Ik vlieg nu zelf ook al weer 2 jaar na heel lang gestopt te zijn.
    Ben ooit in de jaren 90 begonnen met een nitro heli met een enorm ballenstel eronder tot ik kon rondvliegen toen pas gingen de ballen eraf.
    Ik heb toen zo'n 5 jaar gevlogen maar na paar crashes toen gestopt.

    Nu is het anders ik had gelijk een sim aangeschaft en daar veel op getraind.

    Dat kan ik je zeker aanraden dat helpt je enorm.
    Ik vlieg nu mild 3d , inverted ,rolls ,looping etc.
    Ik geef de voorkeur aan Grote heli 's 600 side of 700.
    Ik heb een trex 600,700 en een gobin urukay.
    Ik heb ook een paar kleinere heli 's maar vlieg daar heel weinig mee.
    Het gedrag van een grotere heli is veel beter te volgen.
    Met de kleinere Heli's crash ik veel vaker omdat ze te snel te ver weg zijn waardoor je het niet meer ziet.
    Verder moet je op een gegeven moment ook durven risico nemen anders kom je niet verder.
    Vooral eerste keer inverted is spannend.
     
  14. Chloronium

    Chloronium

    Lid geworden:
    4 jan 2013
    Berichten:
    101
    Locatie:
    Middelburg
    Bedankt dat je je ervaring deelt! Ik hoor het inderdaad heel veel, en ben zelf ook overtuigd dat een 6 of 700 size eigenlijk wel de betere groottes zijn. Nu is 550 identiek aan een 600 dus dat kan nog denk ik zo. Op de sim gaat het redelijk, en mijn uiteindelijke doel is eerst het 'schaalvliegen' onder de knie te krijgen. Vervolgens zal ik denk ik wel wat meer aan de sportieve kant willen gaan vliegen met wat mild 3D.
     
  15. groover

    groover

    Lid geworden:
    12 jul 2008
    Berichten:
    32
    Locatie:
    roosendaal
    Ja, 550 gaat ook nog wel kleiner zou ik niet gaan.
    En inderdaad eerst zorgen dat je het basis vliegen onder de knie krijgt ,alle oriëntaties.

    Je moet echt nose in kunnen hoveren.
    Dat je hem niet nose in aan de grond zet is niet erg dat vind ik ook minder belangrijk.

    Als je maar in de lucht nose in kan stilhangen.

    Als je dan op een gegeven moment inverted wil leren weet je dat als je hem weer recht stuurt je hem altijd kan opvangen.
    Dat is eigenlijk de kunst van het heli vliegen ,de heli altijd hoe die ook hangt weer onder controle krijgen.
    Daarom ben ik ook geen voorstander van fbl met resque mode. Dat kost naar mijn mening alleen maar een hoop meer geld.
    Als je dat soort dingen nodig hebt ben je eigenlijk nog niet ver genoeg met je heli onder controle houden.
    De kunst is met kleine stapjes vooruit gaan ,leg de lat zeker niet te hoog.
     
  16. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Die functie is wel handig als je inverted aan het oefenen bent. Of als je een mooi schaalmodel ver weg vliegt en de oriëntatie verliest. Nose in hoveren is handig als je het kan maar geen must. Velen kunnen of willen het niet eens leren omdat zij hun model niet willen verspelen of er gewoon geen behoefte aan hebben.
     
  17. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Ben het met je eens, ik kan best vliegen, alle orientaties maar ga niet nose in hooveren. heb dat ook niet gemist. Heb zelf sinds gisteren mn 550 ingevlogen met een spirit fbl met rescue ipv beastx. dit juist om wat verder te komen dan achtjes en stall turns.. en ben er erg blij mee. het geeft mij juist dat stukje zekerheid om inverted te gaan proberen op termijn.

    Zelf denk ik juist dat een 550 de ideale maat is, groot genoeg om te blijven zien in de lucht, en net niet te imponerend, en te vliegen met 1 6s akku. dus de helft van een 700. Heb ook een 700 waar ik gewoon minder vrij mee vlieg. Ook een 600 gehad maar weer verkocht. De 550 voelt alsof hij vast zit aan mn knuppels. Echt zonder twijfel mn favoriete heli.
     
    Laatst bewerkt: 8 apr 2019
  18. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Zeker een prima formaat ! en de accu`s zijn nog enigzins betaalbaar.
     
  19. groover

    groover

    Lid geworden:
    12 jul 2008
    Berichten:
    32
    Locatie:
    roosendaal
    Ja, dat is waar accu's zijn bij bv een 600 op 12s gelijk een heel stuk duurder.
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :thumbsup::thumbsup::thumbsup:
     

Deel Deze Pagina