Graupner F1 Brushless ombouwen??

Discussie in 'Speedboten' gestart door NQDtransformer, 7 mrt 2019.

  1. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Nou romp is binnen. Maar veel kleiner dan ik ergens heb gelezen. Mss zijn er 2 versies van. 1 die bijna de 90 cm aan tikt en de ene die ik heb.
    Mijn romp is net geen 55cm lang zonder motor dan. Hier past op geen enkele manier een nitro outboard achter!! Zeker niet het staartstuk die ik op de zolder heb gevonden. Dus laat het er bij zo als het nu is. En ga de romp afstellen.

    Gisteren even gevaren maar hij vaart niet best. Neus wipt steeds omhoog bij volgas en sturen is een drama.
    Hier heb ik een stuk over gelezen dat dit in het romp model zit en dat mogelijk de stuur servo te licht is.

    Ook staat de motor te laag en komt er bijna geen koelwater uit de uitloop.
     
  2. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Vandaag niet druk met werk, dus met het tunneltje aan de gang gegaan.

    Motor stond te hoog ten opzichte van de sponsons.
    Ook heb ik het staartstuk aangepast, ik vond het rare puntje aan de voorkant niet echt nut hebben. Sterker nog, ik denk dat het zelfs meer “drag” veroorzaakt tijdens het draaien van een bocht. En daardoor mee draagt aan het rare stuur gedrag. Mss heb ik het mis hoor, maar op andere merken outboards zit dit niet.
    Ook gelijk de kap bevestiging aangepakt omdat deze al lam gedraaid was.
    Water koeling is ook opgelost. Bleek dat tijdens het varen de slang achterop de motor klem kwam te zitten na een linker bocht. Hierdoor werd de flow afgeknepen. Dit verholpen door de slang aan de zijkant van de motorkap te laten uitkomen.
    IMG_2593.JPG

    IMG_2592.JPG

    IMG_2594.JPG

    IMG_2595.JPG

    IMG_2589.JPG

    IMG_2591.JPG

    Ook de stuurstangen maar even netjes gebogen in plaats van krom vanaf de fabriek. Dit vind ik zeer slordig van Graupner.

    Filmpje volgt snel.

    Gr eddy
     
  3. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
  4. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
  5. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Was deze foto’s vergeten.

    Gr eddy
     
  6. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.617
    Locatie:
    Lelystad
    Ik denk dat het verstandig is geweest die punt weg te halen. Of je het echt merkt in de bochten weet ik niet, maar een troepvanger is het zeker! Waarschijnlijk kun het aluminium nog verder schuin wegvijlen tot aan de skeg. De buis voor de flexas zal denk ik niet tot helemaal voorin lopen.

    Bij deze boot is Graupner slechts dozenschuiver, ding wordt ergens in China of Taiwan gemaakt. Slechte keuze geweest, dit soort RTR boten te gaan voeren.
     
  7. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Dat doet hij wel lex. De flexas zit zelfs voor een deel in de geslepen/afgeschuinde bocht naar de skeg.

    Er kan nog wel iets af maar dat is niet veel. Ga morgen even varen. Zien hoe hij het nu doet.

    Hoe zat het nou, mocht de tunnel niet goed in plane komen. 1 tot 3 graden naar onder was het toch?? Motor staat nu recht achter de romp op nul graden zeg maar.
     
  8. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Net even weer gevaren. Neus komt nu nog harder omhoog. Dus staartstuk moet een paar graden zakken.

    Vanavond weer even testen. Nu met filmpje.

    Gr eddy
     
  9. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Helaas geen filmpje kunnen maken. Na 10 sec viel mijn telefoon uit. Vergeten op te laden. Heb nog wel een paar foto kunnen maken.
    Zoals de motor nu staat is hij redelijk stabiel. Alleen mist de snelheid. Zet ik de motor weer hoger dan komt de neus weer omhoog. Vanavond maar eens het cg punt bekijken, denk dat daar ook wel wat aan veranderd moet worden. Helaas zat er een 5000mah 3S lipo bij die er flink in weegt.
    Dus zal het denk ik niet makkelijk worden het cg goed te krijgen.

    IMG_2598.JPG

    IMG_2599.JPG

    IMG_2600.JPG

    Het sturen is ook nog steeds een dingetje, bij insturen schiet de achterkant steeds gewelddadig hard naar buiten en spint de tunnel in het rond. Iemand daar ideeën over hoe dit op te lossen.
    Kan het zijn dat het aan de uitslag ligt van de servo. Dual rate staat op 75%


    Gr eddy
     
  10. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Na een uurtje of 2 onderhoud en de nodige aanpassingen op het cg punt. Zit ik denk ik goed in de buurt van een betere afstelling.

    Cg punt lag veel te ver naar achteren, deze zit nu op 19,5cm van de achterkant van sponson. Was amper 13 cm. Totaal gewicht viel mij nog mee, deze zit nu op 1606 gram. Met een lichtere lipo kom ik beter in de buurt van het streef gewicht van 1450 tot 1500 gram. Maar dat is voor later.

    IMG_2601.JPG

    Morgen als het weer goed is, weer even testen. Motor heb ik weer terug gezet naar -2 graden.

    Gr eddy
     
  11. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Ik heb het op het moment even druk. Dus hobby staat op een laag pitje. Bootje staat wel te trappelen maar moet maar even wachten.

    Gr eddy
     

Deel Deze Pagina