Hoi! Ik zag op internet dat het radiografisch dragracen in USA best groot is. Nu vroeg ik me af of er ook iets in Nederland is? Een instantie of club? Een snelle zoektocht op intenet leverde niks op maar misschien dat iemand wat weet? Dankjewel alvast!
De omvang van het rc dragracen in de VS valt ook wel mee hoor. Het zag er enkele jaren geleden zelfs naar uit dat de overkoepelende bond er geheel mee zou stoppen met name door terug lopende belangstelling van deelnemers. Toen ik de "national championships" bij wilde wonen (dacht in 2005) en kontakt op nam met de organisatie, kreeg ik te horen dat ik het beste kort voor het evenement nog maar eens moest checken of het wel doorging.... Enkele bekende firma's die dragsters bouwden zijn er toen ook mee gestopt (o.a. Bolink) Het lijkt als of het nu weer iets beter gaat. Enkele jaren geleden heb ik zelf geprobeerd in NL iets dergelijks op te zetten maar respons van geinteresseerden was er nauwelijks. Heb toen al mijn spullen maar weer verkocht (tijdwaarnemings apparatuur en diverse drag racers).
Daar was ik al bang voor! Wel jammer zeg!! Werk zelf in een TF Dragster team, dus had me wel wat geleken!
Traxxas is net begonnen met het sponsoren van een Dragster dame: Traxxas - Traxxas Goes Racing at Over 300mph with Courtney Force! | traxxas.com Het lijkt me dus een logisch vervolg dat er binnenkort een RC dragster komt. Zo ging het ook met de Shortcourse truck en we weten allemaal wat het resultaat was.
Haha, zoals ik al zei. Ik werk zelf in een TF team dus ben er wel enigszins van op de hoogte zo kwam ik er dus achter dat de rc drag race scène in de USA best wel leeft (via een dragrace forum) Toch bedankt van het onder de aandacht brengen! Wie weet over een paar jaar... Hoewel ik geen idee heb hoe het Rc drag racen hier groot moet worden
Dragracen is iets wat onder de parkeerplaatsrijder veel gedaan wordt, tegen elkaar tot aan het einde van de straat of plein scheuren. Met een beetje sturen en de juiste interesse opwekken is het best groot te maken. Uit ervaring kan ik wel zeggen dat wanneer het enigzins een beetje serieus gaat worden de gemiddelde straatrijder afhaakt.
Als je rc dragracen serieus wilt gaan aanpakken, stuit je op dezelfde problemen als bij het micropullen: - Er is weinig standaard te koop, dus je zult veel zelf moeten maken. Onder de rc rijders is de groep die dat wil / kan heel klein. - Gevolg:je zult moeten investeren in gereedschap (of diep in de buidel moeten tasten om custom onderdelen te laten maken) - Je hebt een speciale baan nodig (je kunt niet zomaar achter je huis in de straat gaan staan) - Gevolg: je moet je kunnen verplaatsen (auto, rijbewijs) - Tijdens een wedstrijddag zul je relatief gezien maar heel weinig rijden. De combinatie van bovenstaande factoren maakt dat de doelgroep heel klein is.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Ja je zult veel spullen zelf moeten maken, maar voor de rest? Een vlak parkeer terrein kan je al gebruiken (denk aan een industrieterein op zondag) Je kan genoeg rijden, in het echte dragracen heb je 4 kwalificatie runs en daarna elimineren. Maar je kan daar bv ook 8 van maken en dan elimineren. Test dagen kan je zoveel rijden als je wil, en als je 2 tijd waarnemings sets hebt kan je zelfs 2 banen naast elkaar leggen, waardoor je kan testen en kan racen. Hier zijn genoeg mogelijkheden voor te bedenken. Ik denk vooral dat het probleem ligt bij het feit dat veel mensen denken dat het "maar" een stukje recht uit is... Als je echt serieus bezig bent (zowel in het echt als in rc) moet je voor elke run je auto afstellen, en is het rijden ook lastig omdat je misschien de hele weg wel lichtjes spint (een perfecte run in het dragracen heb je niet volle grip maar bv maar 80%. Dit noemen ze blackstripen) Ik denk dat als er mensen zijn die serieus zijn, we echt wel wat kunnen doen. Ik heb de mogelijkheid om een hele hoop te maken (lees: draaibank, freesbank enzovoorts) dus we kunnen een eind komen... Maar dan moet er wel animo voor zijn...
Parkeerplaatsen zijn leuk voor een beetje bashen, maar al ongeschikt voor het serieuzere onroad-racwerk, laat staan als je echt hard wilt gaan over een langere afstand. Ik weet niet wat voor snelheden jij in gedachten hebt, maar ga er maar van uit dat een echte rc dragster bij het minste of geringste hobbeltje gewoon gelanceerd wordt. Over rijtijden: de meeste -recrationele- rijders (en trouwens ook vliegers en vaarders), willen graag zo veel mogelijk rijden. Uitgaande van 4 kwalificaties en daarna elimineren praat je denk ik over hooguit een paar minuten actie op een dag. Uit ervaring kan ik je vertellen dat dat voor de gemiddelde rijder veel te weinig is. Wat betreft tijdwaarnemingssets: heb jij er een? Zo nee, hoe wil je er aan komen? Wordt waarschijnlijk ook zelfbouw, kun je dat? (ik weet het, ze zijn te koop, maar ook weer tegen een prijs waar je U tegen zegt) Zoiets gaat niet iedereen bouwen / aanschaffen, dus zul je toch weer in clubverband moeten gaan werken, wat weer inhoudt dat iedereen naar een bepaalde locatie zal moeten reizen om te kunnen rijden. Over zelfbouw: je zegt te beschikken over een draai- en freesbank. Dat is mooi, maar kun je er ook mee omgaan? En ben je bereid om voor veel mensen onderdelen te gaan maken? Ik kan je vertellen dat het echt niet praktisch is, als een vereniging voor een groot deel afhankelijk is van een of enkele personen die cruciale onderdelen maken. Volgens mij zijn tractorpulling op schaal en dragracing op schaal erg goed te vergelijken (daarmee bedoel ik: wat erbij komt kijken om de modellen te bouwen en wedstrijden te organiseren) Met het eerste heb ik zo'n 16 jaar ervaring, zowel als deelnemer en als bestuurslid, en ik kan je vertellen dat het echt niet mee gaat vallen om een groep mensen bij elkaar te krijgen die niet alleen mee willen doen, maar ook over de benodigde middelen en know-how beschikken om mee te kunnen doen. Wat natuurlijk niet inhoudt dat ik je niet alle succes wil wensen, mocht je toch willen proberen om e.e.a. van de grond te krijgen
Ik ben met je eens dat het niet ideaal is om afhankelijk te zijn van 1 persoon voor alle onderdelen. Tijdswaarneming zou ik zelf kunnen maken, misschien dat ik zelfs aan een oude echte tijdswaarneming kan komen Ik ben zelf eigenlijk bang dat het echte probleem is: bekendheid. Dit is ook het probleem met het echte dragracen tov tractor pulling. Toch bedankt voor je hulp/mee denken maar ik denk inderdaad dat ik ervoor pas, de hoeveelheid werk die er in gaat zitten, en de termijn wanneer je er eens wat van terug ziet (in plezier, niet geld)... Ik denk dat ik daar veel te ongeduldig voor ben, en het feit dat er nu welgeteld 3 mensen op dit topic gereageerd hebben zegt denk ik ook wel wat Toch bedankt!
We doen er hier en op andere forums alles aan om het onroad racen en de daarbij horende clubs te promoten maar een overgroot deel blijft liever hun eigen weg volgen. Zoals ik al zei zal het lastig worden om dergelijke interesse op te wekken tot iets serieus want serieus is wat de meeste rijders niet willen horen.
Oohw wat jammer dat ik dit nu pas zie. Misschien hebben jullie mijn posting's gezien in het dt-02 topic. Ik ben wel zo iemand die geld uitgeeft aan alleen maar heel hard rechtdoor. En er zijn er meer. Denk aan het topic "traxxas op zoek naar 165km/h". Inmiddels heb ik Rc auto's gezien die op een verlaten weg meer dan 200km/h doen. Misschien moet je verschillende klasses doen? Buggyklasse Merkklasse eigenbouw klasse Electro / nitro Enz. Je kunt overigens gewoon een Rc dragster en dragrace chassis kopen als je wilt. Zo uit mijn hoofd zijn ze rond de $250.- zonder motor, kap of andere hardware maar ook goedkope fiberglas vanaf $99,- dollar. De narigheid zal waarschijnlijk wel blijven dat diegene met het meeste geld waarschijnlijk wint. Alleen al daarom wil ik bijv. Mijn instap modelletje buggy boven de 100 km/h laten lopen om aan te tonen dat je bijvoorbeeld helemaal geen Mamba nodig hebt om een buggy verschrikkelijk hard te laten gaan. Ik denk dat als er mensen zijn die dit soort projectjes in een topic zetten er vanzelf enige competitie ontstaat en meer interesse. Onbekend maakt onbemind. Inmiddels een topic "Electro dragracen,.. wat heb je nodig?" gestart en toch wel wat bijval gekregen. Heb gister de Amerikaanse regels er ook maar bijgezet en inmiddels gestart met het verzamelen van stock onderdelen.
Alles aan de pan/dragcar in de sop geweest en ziet er weer fris uit, goede savox Servo had ik nog .......tevens verse lipo besteld. Regelaar komt er zo ook aan gewoon lekker brushed met een nieuwe 2e hands cup machine en pinions genoeg eens kijken wat eruit te halen valt