Moswey 3 schaal 1:3.5

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door tjarko, 30 okt 2017.

  1. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.551
    Locatie:
    Ede
    Hij is gaaf :beer:
     
  2. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.019
    Zwaartepunt gemeten met 3D print werktuigje. Moesten wel houten balkjes onder voor zo,n grote kist.
    118mm, is precies goed, tussen de 110 en 130mm opgegeven range.
    De vleugel brengt het dus wat naar achteren.
    20190317_221229.jpg
    En een startkar te leen.
    Even proefpassen.
    20190317_221711.jpg
    Ik denk dat komende zondag de eerste start gaat lukken..
     
    aurectar, Huibert, Eric R en 2 anderen vinden dit leuk.
  3. kadet-kampen

    kadet-kampen

    Lid geworden:
    1 jun 2014
    Berichten:
    195
    Naast het feit dat ik je kist erg mooi vind en de bouw regelmatig heb gevolgt ben ik erg benieuwd naar de maiden, waar wordt dit gedaan?
    Daarnaast vind ik het 3D geprinte werktuigje erg interessant, waar komt de print tekening vandaan?
     
  4. TheoV

    TheoV

    Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Berichten:
    90
    Locatie:
    Geldrop
    ook was er vraag naar het bestand voor een 3d printer voor het zwaartepunt tooltje.
    bij deze de link: https://www.thingiverse.com/thing:646814

    Heeft eerder in een post bij de DLG gestaan (van GerardVLC
     
  5. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.019
    Bedankt voor de CADFile link Theo. Ik heb nog een laagje rubber (grote krimpkous) met dubbelzijdig tape op de oplegvlakken gelijmd. Dan is hij niet zo glad.
    Zo hij is nu helemaal klaar voor maiden.
    Props getest, 40A op 10x4 en 80A op 11x6. Die laatste gaat het worden.
    20190322_190345.jpg
    Misschien bestel ik nog echte carbon bladen, dit is best veel power. Even kijken of het goed vliegt zo. 12x4 of 12x5 zou nog beter zijn denk ik.
    Laatste kleine klusjes gedaan, Richtingroer verticale speling weggewerkt met 3mm spacer. Alle quicklinks geborgd met krimpkous
    20190322_190434.jpg vleugel bevestigings schroeven getest, met vulblokjes in de romp, er zat een spantje " in de weg" dus 10 mm opvullen.. En leuk detail, opberg m4 gaatjes.
    20190322_190412.jpg . Ontvanger accu spanning terug gebracht naar 5.2V met 2 dikke 6A diodes. Ligt nu vrijwel gelijk met bec spanning met 1 shottky diode, 5.28V.
    Carbon pen ging te ver in de vleugels, opgevuld met 2cm schuim blokjes in de vleugelbuizen... er had een 540mm pen in gekund. Maar ik had de 1000mm pen in 2 gelijke delen gezaagd.
    Cockpitkap vergrendelingstouwtje voorzien van een klein kraaltje.
    En de remklep servo,s een beetje vertraagd, die hoeven niet in 0.1 sec uit te klappen.
    Waarschijnlijk wordt het Zondag ochtend bij Ornithos Geldrop.
     
    Berrie vindt dit leuk.
  6. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Vermogen is niet zo relevant voor de belasting van de props.
    Toerental wel!
    Hier staat hoeveel rpm die props mogen hebben.

    M.b.v. DriveCalulator kun je berekenen met hoeveel rpm jouw motor-accu-regelaar-prop-combinatie zal gaan draaien.
    Paar honderd te veel is geen ramp, er zit een flinke veiliheidsmarge in.

    N.B.
    DriveCalc hoef je niet te installeren, gewoon de map ergens kopiëren en de EXE starten.
    De eerste keer haalt hij waarschijnlijk eerst de laatste database met gegevens op.
     
  7. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.019
    Zo, maiden helemaal gelukt vanochtend.
    Ik had nog even beschermhoezen gemaakt van ondervloer folie van de praxis.
    20190323_173843.jpg
    Dan blijft alles beter heel tijdens transport naar en van de zolder.
    Samenbouwen op het veld, heerlijk veel ruimte. Maar je moet niet de vleugelschroef in de romp laten vallen..
    20190324_104719.jpg
    Hier staat ie al klaar op de startkar van Theo. Mooie veilige plek.
    Roeruitslagen had ik nominaal volgens tekening en ca 40% meer op dual rate schakelaar. Met grote uitslagen gestart.
    Noorden wind, betekent kort veld en recht naar clubhuis en hoge bomenrij starten, slechter kan niet bij ons. Gelukkig veel power, dus vol vertrouwen weg. Beetje schuin op de wind gezet, maar tijdens het opstijgen draaide de kist vanzelf op de startwagen naar exact noord. Hij kwam heel mooi van de startwagen en met een beetje up ging hij solide omhoog.

    Alles ok. Beetje up trim nodig verder niets.
    Zwaartepunt mag nog wat naar achteren, hij trekt de neus zeer duidelijk op na wat aandrukken. En bij deze up trim moet je met motor aan echt wat down corrigeren.
    Gedrag op de remkleppen is prima, heel klein beetje neus omlaag. De daalsnelheid leek me niet heel groot, maar ik kwam bij alle drie de landingen korter binnen dan ik dacht.

    Ik moet er wat meer snelheid in houden tijdens de landing, anders is zelfs afvangen nauwelijks mogelijk.
    De laatste landing was zelfs heel ongelukkig, maar zonder schade....
    We hebben de maiden gevierd met "champagne" appelsap met bubbels.
    20190324_110735.jpg
    Daarna nog 2 vluchten. De 2e was super met mooie thermiek flink geklommen 10 min zonder motor gevlogen.
    Mooi doorkijk vleugeltje
    20190324_105615.jpg
    De kist klimt heel fors met de 80A static, 10 seconden is voldoende (wij mogen niet hoger dan 120m).
    Nu alles weer netjes thuis staat eens denken aan de afwerking. Nog wat kleur er op, registratie en ern uitgebouwde cockpit, met piloot.
    Dat volgt nog wel in dit draadje.
     
    Laatst bewerkt: 24 mrt 2019
    Fotor, J.B, flymax en 9 anderen vinden dit leuk.
  8. Santman

    Santman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    218
    Locatie:
    EIndhoven
    Mooi gedaan Tjarko.
     
  9. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.821
    Locatie:
    Hoorn NH
    Gefeliciteerd met de maiden!
    Ik wens je nog vele mooie vluchten met deze prachtige zwever!

    Johannes
     
  10. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Gefeliciteerd.

    Slecht afvangen tijdens de landing kan ook goed veroorzaakt worden door te voorlijk zwaartepunt. Heb ik met m'n Grunau Baby ook duidelijk last van. Komt echt op grammen aan
     
  11. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.998
    Locatie:
    IJsselstein
    Gefeliciteerd met de geslaagde eerste vlucht en hele mooie beelden.
     
  12. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Ja Tjarko, jij ook gefeliciteerd met jouw fantastische dag!
    Goed gevoel hè?!
     
  13. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.019
    Bedankt allemaal. Ja nog een euforisch gevoel na zo,n weekeind.
     
  14. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.463
    Locatie:
    Kortrijk
    Congrats, Tjarko.
    Daar hoort een bak bier bij.
    Prachtig afgerond.
     
  15. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
  16. Sikorsky

    Sikorsky

    Lid geworden:
    27 apr 2014
    Berichten:
    218
    Locatie:
    Schagen
    Gefeliciteerd, prachtig project ik heb genoten van het verslag!
     
  17. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.019
    Goed begin van het weekeind. Snoepjes van Gromotec zijn binnen.
    20190329_175520.jpg
    Klein doosje....
    20190329_175808.jpg met snoepjes voor vliegtuigbouwers....
     
    Sikorsky vindt dit leuk.
  18. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.019
    Zo gordelsetje gemonteerd. Er zit helaas erg weinig band bij. Ik kom te kort...
    Wel te fixen, een stelmogelijkheid fake, maar toch jammer.
    20190329_200018.jpg
    En alle verbindingen zijn nu even verlijmd met c.a. moet nog onder de naaimachine.
     
  19. Sikorsky

    Sikorsky

    Lid geworden:
    27 apr 2014
    Berichten:
    218
    Locatie:
    Schagen
    Tjarko, bedankt voor de tip dit is een geweldige winkel.
    Heb gelijk e.e.a besteld voor mijn Rhonbussard!
    Groet,
    Peter Hart.
     
  20. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.019
    De gordels zitten bij de echte moswey vast aan de aluminium vleugel midden sectie. Dat moet er dus in, anders kan ik Gromotec gordelsetje niet inbouwen.
    Vleugel verbinding nagemaakt in 2.5mm balsa met alu tape. En assortiment schroefjes. Zit er met 2 magneetjes ingeklikt.
    Op 2 hulpspantjes, die de echte moswey ook heeft, alu vleugel verbinders gaan in het echt net achter dat spantje langs. Deze spantjes heb ik met 5 min epoxy vastgezet. Ondertussen verder met de stuurknuppel.
    Is ook leuk geworden.


    Ziet er aan de onderzijde zo uit.
    20190331_230729.jpg
    Oud indoorservootje...
    Wel even priegelen tussen de stuurstang en rr kabels door.
     
    Denis Didier, Rick NL, Hans V en 4 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina