ASK-13 van APModels

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door jan brilman, 22 feb 2018.

  1. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.394
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Zou zo maar kunnen, maar het is vrij eenvoudig en snel te berekenen. Better safe then sorry.

    Owjaa aannamens, daar heb je zo weinig aan :hammer:
     
  2. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.394
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Als je echt zo exact wil meten dan moet je ook exact het profiel weten en ook exact weten waar de profiellijn zit.
    Het is maar een gewoon model, geen prestatiezwever, en zelfs prestatiezwevers stel je pas bij de eerste vluchten echt goed af.
    Het is allemaal miereneuken en in de tussentijd had je al lekker kunnen vliegen en het model helemaal naar je wensen afstellen.

    GJ
     
  4. MaartenX

    MaartenX

    Lid geworden:
    2 okt 2008
    Berichten:
    1.892
    Locatie:
    Regio Utrecht
    Kijk dat zijn verstandige woorden. Gewoon vleugels met tape tegen de romp, plak lood erin en gaan.

    Niet lullen maar poetsen (vliegen)

    :)
     
    jve vindt dit leuk.
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja Maarten, er zijn genoeg mensen die de ASK13 van AP hebben gebouwd en hem niet nog eens her-ontworpen hebben maar gewoon recht toe recht aan gaan met dat ding.
    En die vliegen ook.
    Ik ben gewend met gereedschap te vliegen, wedstrijdkisten.
    Die moeten wel goed zijn, dus EWD, CG en uitslagen zijn allemaal precies afgesteld maar wel op mijn smaak en pas na een paar vluchten kan je zien wat er veranderd moet worden.
    Je kan niet gewoon op het oog en met wat formules en meten een perfecte kist krijgen.
    Dus, het ding veilig opbouwen en dan zo snel mogelijk vliegen.
    Een kennis van me heeft ooit een mooie boot gekocht en dat moest helemaal perfect worden.
    Dat is nu zeker 10 jaar geleden en hij heeft er nog geen meter mee gevaren, weggegooid geld en totaal geen plezier van zijn aankoop.

    GJ
     
    MaartenX vindt dit leuk.
  6. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    ;););)
    Voor de goede verstaander, beter voorkomen dan genezen.
    Tenzij je tuk bent op een kilo aanmaakhout.:frustie::frustie::frustie:
     
    DirkSchipper en Lyckele vinden dit leuk.
  7. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Er zijn ook mensen die GEEN wedstrijden vliegen maar toch een goed sturende kist willen.
    Een kist met zwabberende stuurkabels vliegt ook, maar wel wat minder prettig.
     
    aurectar en DirkSchipper vinden dit leuk.
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Het heeft niets met zwabberende stuurkabels te maken.
    Als er al meerdere mensen met die kist vliegen en je niets hoort of leest over problemen met instelhoeken dan moet je er gewoon mee gaan vliegen.
    Naar wat ik uit de postings haal is de kist afgebouwd door APmodels en moeten er alleen nog servo's ingebouwd worden.
    Dus ARF kan je dan zeggen.
    Dat moet binnen 4-5 uur in de lucht kunnen zijn.
    Het is zo zonde van je tijd, er zitten er nog meer op het forum, maanden of zelfs jaren bezig met iets wat totaal onzinnig is, de ontwerper heeft daar al lang over nagedacht maar dan toch er nog maanden over na gaan denken en omdat ze dan al een tijd niet meer gevlogen hebben, omdat ze teveel tijd op het forum doorbrengen, crashen ze de kist de eerste vlucht.
    Dus mijn advies is nog steeds, zwaartepunt goed, alles veilig en goed afgesteld dan gewoon de lucht in met dat ding.

    GJ
     
  9. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    De ontwerper heeft daar over nagedacht ja, maar als de fabrikant er een zooitje van maakt ben je toch de sjaak.
    Dit zijn je eigen woorden van een aantal postings terug.

    Een beginner bouwt het klakkeloos en gaat op zijn bek of zijn model wordt afgekeurd op de club.

    De gevorderden zal het model koesteren en aanpassen waar nodig.
     
    aurectar en DirkSchipper vinden dit leuk.
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De ontwerper en fabrikant is bij APmodels gelijk...
    Net als bij HKM.
    Dan is het wel in orde.
    En in dit geval is het model ook nog eens opgebouwd door APmodels.
    En aanpassen doe je pas als je er mee gevlogen hebt.
    Bij een fiets zet je het zadel op hoogte en dan kan je fietsen maar kleine aanpassingen zoals het zadel nog een tikkie hoger of lager, naar voren of naar achteren, dat doe je pas als je erop gefietst hebt.

    GJ
     
  11. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.444
    Locatie:
    groningen
    Jeetje wat een verhalen weer! :confused:


    Bij een klein bedrijfje is de band met de klant redelijk hecht.


    Eerste postings (van direct na de levering) nog maar eens teruglezen! Heeeele hechte band . . . :mad:


    Dat moet binnen 4-5 uur in de lucht kunnen zijn.

    Dat zeiden ze (Simprop) vroeger ook: Morgens kaufen, Mittags fliefgen! Met permissie: onzin.


    Ik ga de boel netjes klaarmaken, meten hoe het zit (beide vleugeks, EWD), uitbalanceren op de aangegeven plek, en dan zien we het wel.

    Eerst maar eens een handstartje. :)

    Iemand nog tips omtrent hoe de accu's voorin de neus te besvestigen?

    Ze zitten nu met een strip klittenband, maar ben daar niet helemaal tevreden over . . .

    Blokjes hout met gaatjes inlijmen, tie wraps, zoiets?


    jan.
     
  12. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.444
    Locatie:
    groningen
    Had trouwens gisteravond zo iets merkwaardigs!

    Het kapje zit met een paar kleine schijfmagneetjes, ik was er gisteren mee bezig, ik denk wat krijgen we nou?

    Het magnetisme was weg. :eek:

    He le maal weg!

    Kon het kapje er zo afpakken! o_O

    Even later was het er weer.

    Heb er (was ik toch al van plan) een extra, iets grotere magneer bijgeplaatst.


    jan.
     
  13. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Dat is inderdaad merkwaardige.

    Wel eens gehoord dat magneten gedemagnetiseerd kunnen raken, maar dan worden ze niet vanzelf weer magnetisch.

    Vreemd
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De zwaartekracht was er nog wel Jan?
    Had je gedronken?
    Hahahaha.

    Accu's vastzetten, kan je niet een houten plankje maken met een uitsparing voor die accu's, accu's erin en daar tape omheen.
    En dan dat plankje met een stukje tapeind en een moertje vastzetten.
    Voor mijn JS1 had ik kunsstof houders voor de 2 accupacks, geen idee waar ik die gekocht heb.
    Je kan ze eventueel 3D (laten) printen als je de maten hebt.

    Ik vond iets bruikbaars bij Schambeck maar dat kan je makkelijk zelf maken.
    [​IMG]
    [​IMG]

    GJ
     
  15. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.501
    Locatie:
    Heerenveen
    Klitteband op de bodemplaat en een stoffen dubbezijdig klitteband band over de accu's heen. Dit is de accuplaat van de dc3. Zo doe ik het in alle modellen. Al ga je loodrecht de grond in, die accu blijft zitten! [​IMG]
     
  16. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.444
    Locatie:
    groningen
    Jaja, allemaal goede ideeën.

    Maar, waar ik echt helemaal gestoord van wordt is dat de werkplek er zo uitziet. :hammer:

    20190330_212123_1553981105138_resized.jpg

    Die trek-/stootstang voor de ontkoppelhaak kan er niet uit; die zit dus altijd lelijk in de weg . . .

    Zoals jullie zien heb ik al een plaatje pas gemaakt.

    En op die twee balkjes met koperstripje komt de piloot te zitten. :)


    En zo wordt het een accubak.

    20190330_222331_1553981106427_resized.jpg

    Komt goed.

    (Lekker, weer even gewoon met hout werken! :))

    Vwb. dat tijdelijk verlies van kracht van die magneetjes: tsja . . .

    Ik moet het me haast wel verbeeld hebben . . .

    En toch . . .

    Neenee, geen druppel gedronken!


    jan.
     
  17. vissermax

    vissermax

    Lid geworden:
    3 jun 2011
    Berichten:
    1.154
    Locatie:
    Olst
    Waarom servo niet verder naar voren plaatsen voor de ontkoppelhaak?
     
  18. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.444
    Locatie:
    groningen
    Tsja . . . Had eventueel gekund.

    Maar dan was het nog lastiger geworden om die accu's voorin kwijt te raken!

    Voor wat betreft minder lood in de neus was het dan 'lood om oud ijzer' geworden! :rofl:


    jan.
     
  19. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Zonder dat plankje zou je accu toch gemakkelijk ónder dat stangetje kunnen liggen....?
     
  20. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.444
    Locatie:
    groningen
    Als je goed kijkt zie je onder dat lood twee strips klittenband uitkomen.

    Maar bij nader inzien vertrouw ik dat toch niet helemaal, om de accu's alleen maar daar op vast te drukken, met verder helemaal niks . . .

    Dus.


    jan.
     

Deel Deze Pagina