Autorotatie

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door HansL, 31 mrt 2019.

  1. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Hoi allemaal,

    Is het mogelijk om een autorotatie uit te voeren met een heli die een hekrotor heeft die met een afzonderlijke motor is uitgerust (dus geen belt of torque tube) ? De typische configuratie van micro heli's zeg maar.

    Ik denk dat het kan omdat ik vermoed dat de hekrotor tijdens autorotatie niet nodig is aangezien de hoofdrotor niet aangedreven wordt door de (hoofd-)motor en er dus geen moment aanwezig is.

    Ik heb nog nooit een autorotatie uitgevoerd (maar dat was al wel duidelijk), ik probeer enkel te begrijpen hoe en wat.
     
  2. pach1977

    pach1977

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    651
    Locatie:
    breda
    Wat je denkt klopt, op het moment dat er geen aandrijving op hoofdas is staat je staart stil.

    Met vriendelijke groet,
    Patriek
     
    HansL en helihenk vinden dit leuk.
  3. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    OK bedankt voor de bevestiging!

    En deze: autorotatie kan enkel met een collective pitch heli en niet met een fixed pitch heli. Tijdens autorotatie zo groot mogelijke invalshoek (+12°?)
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.778
    Locatie:
    Oldeberkoop
    (edit)

    Toegegeven dat tegenwoordig 95% van de heli's een meedraaiende hekrotor heeft, is het toch echt NIET zo, dat je dat NODIG hebt...
    De eerste pak hem beet, 15 jaar dat er RC heli's met autorotatie-lager op de markt waren, had geen enkele heli een meedraaiende staart, en het was ook toen al een wedstrijd-onderdeel.
    Daarna werd het een "tunings-optie voor de serieuzere helivlieger" en het heeft nog tot zeker rond 2000 geduurd voordat het min of meer gemeengoed werd.
    Maar om een voorbeeld te noemen, Vario heeft nog steeds op het overgrote deel van de heli's GEEN meedraaiende hekrotor, en dat doen ze, omdat het voor hun specifieke toepassng beter is om dat niet te hebben

    Je hebt een meedraaiende hekrotor uitsluitend nodig als je een gecontroleerde staart nodig hebt, en dat is uitsluitend bij wedstrijden het geval. Alle andere situaties is het een keuze
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 apr 2019
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    euhm.. dat one way lager, of autorotatielager koppelt de motor los van de hoofdas.
    Daardoor gaat de boel volledig vrij lopen.
    Heb je helemaal geen one way ertussen, zou de motor ook mee blijven draaien, wat dus veel extra weerstand betekend
    maar, die motor zorgt voor het koppel wat opgeheven moet worden.
    zonder motor, geen koppel, geen staart nodig.
    alleen om de neus van de heli een bepaalde kant op te krijgen. maar dat is een keuze.

    In het geval van een brandstofheli kan daardoor de motor ontkoppelen.
    Bij een electro heli zorgt het ervoor dat de motor stil kan staan tijdens de autorotatie.

    De aangedreven staart is handig, maar niet nodig.
    in principe gaat de staart met de wind mee wapperen, windvaan.
    Het kan dan alleen wel zo zijn dat de heli nose in geland moet worden, je kan zonder aangedreven staart niet sturen.
    met aangedreven staart kan dit dus wel.
    spaarzaam gebruiken, de staart vreet gigantisch veel energie, en die energie heb je bij de grond nodig om te remmen en netjes neer te zetten

    met FP heli's kun je in principe niet autoroteren.
    Te laag toerental, en je hebt te weinig controle op hoeveel vermogen er uit de rotordisc wordt gehaald.

    Autorotatie Cp heli's is in de basis vrij simpel.
    bij de wat grotere maten (500 of 600 oid) , onder de 10 meter kun je in principe volstaan met domweg vlot omlaag komen, en hem rustig neerzetten.
    zit dan gemiddeld nog voldoende energie in de bladen (toerental) om hem helemaal naar de grond te krijgen, en daar nog netjes neer te zetten.
    moet je natuurlijk geen rondje van de zaak gaan doen, of helemaal op het gemakje omlaag komen.
    vlot omlaag.
    in 1 gang neerzetten.
    je hebt best ff wat tijd, meer dan je eerst zou denken, maar je moet niet treuzelen.

    autorotatie vanaf meer dan 10 meter hoog:
    Dan zul je een stuk negatief moeten geven.
    door het omlaag komen van de heli, zullen de bladen dan "aangedraaid" worden.
    zeg iets van -6 graden of zo.
    Wat dichter bij de grond ga je positief geven (energie uit de rotor halen) om te remmen
    en daarna in 1 gang door om te landen.
    als je het goed hebt gedaan, kun je dan vlak boven de grond nog een paar tellen hooveren, voor hij zichzelf op de grond zet.


    In de basis is een kleinere heli lastiger. toerentallen liggen hoger, de rotor is gewoon wat minder efficient.
    des te groter, de beter.
    al zou je het misschien eerder oefenen met een kleine..
    je kan beter een grote pakken.
     
  6. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.589
    Locatie:
    Krabbendijke
    Ik ben momenteel twee Raptors aan het bouwen, 30 en 50.

    Daar zitten 4 grote verschillen in.

    Grotere motor, langere staartbuis (en belt), langere bladen, en als 4e, wel of geen meedraaiende staart.

    Het autorotatie lager ontkoppelt inderdaad de motor, maar bij de ene (30) zit het staart tandwiel aan het hoofd tandwiel vast, en ontkoppeld dus van de hoofd en staartrotor. Bij de 50 zit die aan de hoofdas vast, dus draait de staartrotor mee met de hoofdrotor rotor.

    Verder identieke mechanieken, identieke principes, zelfde staartrotor etc.

    Groeten

    Arie
     
    Laatst bewerkt: 1 apr 2019
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.778
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Je kunt inderdaad uitsluitend autoroteren met een heli met collectieve bladverstelling, en dan (uiteraard) uitsluitend als het verstelbereik groot genoeg is en er een vrijloop aanwezig is.
    Tijdens de autorotatie moet je (theoretisch) "negatief, maar zo dicht als mogelijk bij de nul graden" proberen te hebben, waarbij het rotortoerental in de gaten gehouden zou moeten worden. Voor de meeste RC heli's niet practisch uitvoerbaar, maar meestal houd men iets van -6 (kleine heli's zoals 450 tot 600 met meedraaiende hekrotor) tot -2 (grotere heli's vanaf 600 zonder meedraaiende hekrotor) of zelfs NUL graden (vanaf pak hem beet 2 meter rotordiameter).
    Reden voor die begrenzing zijn aan de ene kant het rotortoerental, aan de andere kant dat je de kleinst mogelijke daalsnelheid wilt hebben, dan heb je meer tijd om je landing in te schatten.

    Kleine heli's hebben in practische zin niet echt een maximum toerental. Het is er wel, maar je zult het niet snel overschrijden. Grotere heli's moet je daar al iets mee gaan oppassen, en de écht grote modellen, moet je gewoon domweg voorzichtig zijn. Want je hóórt het namelijk niet dat je het toerental overschrijdt, en hoe groter de heli, hoe kleiner de marge. Vario, een van de weinige fabrikanten van "groot spul" waarschuwt hier uitdrukkelijk tegen (minimum pitch boven de 2 meter rotor diameter stellen zij op nul graden en niet lager, onder geen enkele voorwaarde), helaas zonder verder op de achtergrond daarvan in te gaan. Blijkbaar gaan zij er van uit dat dat "logisch is"...
     
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    voor de lezers die iets missen: ik heb even wat verwijderd/aangepast.
    indien iemand zich daar niet goed bij voelt, hoor ik diegene graag.
     
    raptor117 vindt dit leuk.
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.778
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Geen probleem van mijn kant....
     
  10. Hobby4Life

    Hobby4Life

    Lid geworden:
    20 nov 2009
    Berichten:
    1.329
    Locatie:
    Avenhorn, NL
  11. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    712
    Locatie:
    Doesburg
    Let wel,
    Dit is dus fout.
    Autorotatie doe je niet met positieve bladhoek, zoals duidelijk uitgelegd door @brutus
     
  12. pach1977

    pach1977

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    651
    Locatie:
    breda
    Uit ervaring met ontplofte heckrotor, weet ik dat tijdens aandrijving de heli rond bleef draaien nadat ik de motor had uitgezet stond ook de staart stil.

    Mooi filmpje van kyle dahl die geen staart aansturing meer had.

     
  13. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik heb dat met een Raptor 90 gehad, dat de aansturing wegviel. Motor uitgezet maar tolde vrolijk door... Dat is dus een nadeel van een meeloper, bovendien vreet de staartrotor 30 % op van het vermogen wat nodig is om de heli te laten hooveren.
     
  14. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.353
    Locatie:
    Gouda
    Indien aangedreven hekrotor...deze dient bij autorotatie op 0 graden te staan.
    Bij niet aan gedreven hekrotor hoeft dat uiteraard niet.
    Over het algemeen heb ik de hoofdrotor bladen (vol symetrisch) op - 2 graden staan....kan je gewoon nog rondje vliegen.
    Als het te langzaam zakt tot - 5 graden aan houden. (Gecontroleerde valsnelheid)
    Een schaalhelie zakt vanwege gewicht vaak wat sneller en blijf je rond de -2 graden.
    Een autorotatie schakelaar is gewenst..
    Motor op stationair, hekrotor op 0 graden.
    En dan maar veel oefenen.
    Ook als je de tank ( wel of niet expres) leegvliegt en de motor stopt tijdens de vlucht....autorotatieschakelaar gebruiken.
    Moet een reflex worden.
     
  15. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Ander dingetje is de gyro.
    Zet je de gyro op heading hold, zal de gyro zelf de staart uitsturen tot hij recht blijft.
    Maar dat kan dus erg veel vermogen vreten.
    Eigenlijk zou je dus de heading hold uit moeten zetten in autorotatie, zodat je in je stick voelt hoeveel vermogen je vraagt..

    Alleen kun je regelmatig geen heading hold uitzetten in de nieuwerwetse estabs.
    Dan zul je zelf ff de staart als windvaan moeten zetten.
     
  16. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Met autorotatieschakelaar staartrotor neutral op 0° pitch zetten, want er is geen motorkoppel meer dat gecompenseerd te worden, staartrotor hoeft alleen nog maar te sturen.
    Hoogstens nog een koppeltje door wrijving, in de andere richting dan motorkoppel.
     
  17. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Ok, bedankt allemaal voor de deskundige uitleg !
     
  18. pach1977

    pach1977

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    651
    Locatie:
    breda
     
    jtk en helihenk vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina