ASK-13 van APModels

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door jan brilman, 22 feb 2018.

  1. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Zo heb ik het in mijn Ka-8



    [​IMG]
     
    aurectar vindt dit leuk.
  2. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Plankje met klitteband onderin de romp gelijmd, andere zijde van het klitteband op de accu en een hersluitbare tywrap eromheen. Gaat geen kant op.
    Plankje zit zo diep mogelijk zodat de accu nog net dwars in de romp past en contact maakt met het plankje.
     
  3. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Zo.

    Weer terug van een tweedaagse met het team . . .

    Komt errug ongelegen,.

    Vanavond de zaak maar weer opgebouwd en gaan meten aan de neus- en achterlijst.

    Koorde aan de romp is 30 cm, op plm. 38 cm verderop 26,5 cm.

    And here are the results! :hammer:

    20190403_215844_resized.jpg

    Meerdere pogingen, toch ongeveer hetzelfde beeld.

    Je moet het zien als een bovenaanzicht, neus naar je toe.

    Metingen geven afstand van de lijst tot het oppervlak weer (mdf plaat).

    Waar het om gaat is dat het verschil tussen links en rechts aan de romp wel meevalt (onderste set metingen 1,75 vs. 1, 65 cm = 1 mm op 30 cm = hoeveel graad?),
    maar dat het verschil op 38 cm is opgelopen tot 5 mm op een koorde van 26,5 cm= hoeveel graad?

    Het zou kunnen zijn dat ik precies gemeten heb op een punt waar de hele achterlijst wat weggezakt is (zo retestrak ziet die er ook weer niet uit).

    Het lijkt dus wel enigszins foute boel. :mad:

    En in alle consternatie vergeten te checken of het zwaartepunt ongeveer goed ligt . . .

    En nu ga ik bolletjes smeren, want morgenvroeg gaat om 04.45 de wekker: op naar de Hannover Messe! :)


    jan.
     
  4. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    1 mm op 300 mm = 0.2 °
    5 mm op 265 mm = 1.1 °

    5 mm verschil dat moet je toch op het oog kunnen zien als je van de tippen naar de wortel kijkt?

    Zou toch nog wat meer metingen doen, verder van de romp en aan de tippen.
    Alle metingen middelen
     
  5. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Eerst effe gelijke eenheden van maken ... 1 mm op 300 mm
    Sinus = SOS (Sinus is Overstaande zijde gedeeld door Schuine zijde)
    1/300 = 0.003333
    Sin(x) is dus 0,003333
    x is dan volgens de rekenmachine INV Sin 0,003333 ==> 0,191 graden
    Da's nie veel. Zou ook zomaar kunnen komen omdat jij op de profielneus niet exact de neuspunt het gemeten, want waar zit die nou precies! op zo'n rond ding. Links een halve mm te laag gemeten, en rechts een halve te hoog lijkt me niet onmogelijk ....

    En verder snap ik van jou aantekeningen niet bijster veel ....:confused:

    Edit: 'Sinus = SOA' gecorrigeerd in 'Sinus = SOS'.
     
    Laatst bewerkt: 5 apr 2019
  6. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.397
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    42F2111B-B69D-4042-ADB3-4BA2433277B0.jpeg
     
    Justus vindt dit leuk.
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.883
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Je kan ook naar fouten toe meten he..
    Dat deden wij wel eens op het werk om dingen te kunnen vervangen.
    En wat Dirk en ik ook al eerder geschreven heb, je weet niet exact het profielmidden, dus de ronde neuslijst, waar is het exacte midden?
    Er zal best wel een verschil zitten, lijkt me niet meer dan normaal met een handgebouwd moedermodel, daar een gfk romp van getrokken en houtbouw vleugels.
    Gegarandeerd dat het profiel ook niet exact het profiel is wat het moet zijn, dan moet je een moderne cnc ontworpen en gefreesde glasbak kopen, dan mag je er vanuit gaan dat links en rechts gelijk zijn en het profiel is wat het moet zijn.

    Gewoon mee gaan vliegen en dan in de vlucht verder kijken wat er gebeurd.

    GJ
     
  8. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.839
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik moet iedere keer toch wel lachen hoe Jan een draadje weet te vullen.
    Een zwever die in een paar dagen af te bouwen is tot een groot probleem maken.
    En voor de moeilijkst mogelijke oplossingen gaat.
    Ik vermaak me altijd prima als Jan weer een draadje maakt.
    Jan ga zo door geweldig, eens zal hij vliegen.
     
    Jonkje, ISOLA2, Lyckele en 2 anderen vinden dit leuk.
  9. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Vanaf de Messe: zal allemaal best, maar het is niet de bedoeling dat 'ie bij de eerste de beste sleep de grond in gaat!
     
  10. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Nou, een beetje teveel/weinig EWD, en/of een beetje verschillend ingestelde vleugel (0,2 graden maar!!!) kun je nog wel wegsturen. Zo niet, dan zou je met rechte vleugels etc. nog geen fatsoenlijke bocht kunnen vliegen ...
     
  11. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Voor elke oplossing een probleem vinden is best wel een gave. Zoals ik al eerder zei en menigeen ook, vliegen met dat ding. Stel je cg iets voordelijk in . Je kunt dan al vliegende je cg bepalen . Ook je instelhoek verschil kun je zo bepalen of het klopt .
     
    jve vindt dit leuk.
  12. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Twee metingen links aan de voorlijst,
    twee metingen links aan de achterlijst,
    en datzelfde voor rechts.

    En dan die twee waarden van mekaar aftrekken. :)


    je weet niet exact het profielmidden, dus de ronde neuslijst, waar is het exacte midden?

    Je probeert het op het oog overal hetzelfde te doen, maar dat valt inderdaad niet mee . . .


    Nou . . .
    Neem nou die vraag: hoe krijg je die vleugels onder dezelfde hoek aan de romp?
    Daar is veel geopperd en gesuggereerd, net alsof dat heel eenvoudig is.
    Maar dat is het gewoon niet!


    Zoals ik al eerder zei en menigeen ook, vliegen met dat ding.

    Zeker, gaan we morgen doen.
    Ik wil 'm eerst in het clubhuis aldaar opbouwen, om binnen nog een aantal laatste checks/controles te kunnen doen.
    En dan gaan we het zien . . . :banana:


    jan.
     
  13. ingoo

    ingoo

    Lid geworden:
    18 mei 2006
    Berichten:
    188
    Locatie:
    langezwaag
    @DirkSchipper
    Je hebt het over SOA, maar het is toch.
    SOS CAS TOA ?
     
  14. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Oeps ja!
    Maar de berekening klopte wel ... 't is ook al weer een flink aantal jaartjes geleden ... :oops: ;)
     
  15. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.839
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Morgen hoop ik in Kampen te zijn.
    Mag ik hem daar bewonderen?
     
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.883
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Niet om je op een idee te brengen maar er is wel een manier voor maar dan moet je het profiel weten en uitprinten of
    je moet een profielmal gebruiken.
    Je kan dan de mal op de ene vleugel zetten en dan daar een punt aftekenen en dan de mal naar de andere vleugel nemen en daar datzelfde punt aftekenen.
    Het hoeft dan niet het profielmidden te zijn maar dan meet je wel vanuit hetzelfde punt dus kan het het verschil meten.
    Maar al zou de voorkant van de ene vleugel 3 mm boven de andere zitten dan nog is hij gewoon te vliegen, je zal wat aileron moeten trimmen.
    Voordat een kist niet vliegt, dus meteen de grond ingaat moet er echt heel veel fout zijn.
    Als het CG maar een beetje in de buurt ligt, dat is belangrijker dan instelhoeken.

    Tot morgen!
    En je niet gek laten maken!
    Gewoon alles in elkaar zetten, CG controleren, uitslagen controleren en met een sterke sleper de lucht in, eventueel kan die hem dan de lucht in takelen.

    GJ
     
    jve vindt dit leuk.
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.883
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Jan was aanwezig op de sleepmeeting in Kampen.
    Het model op tafel gezet en bekeken door de timmermans-ogen van Bertus.
    Op het oog alles goed alleen was het CG wat voorlijk met pop erin, dus pop eruit.
    Bertus heeft de zender in handen genomen en daar ligt hij dan op het veld.
    Klaar om aangekoppeld te worden aan de lijn.
    DSCN0028.jpg

    Jan koppelt de lijn aan zijn model.
    DSCN0029.jpg

    Raymon zijn sleper ervoor, dan kan er niets misgaan.
    DSCN0027.jpg

    En hij vliegt, zwaartepunt nog wat te voorlijk maar geen rare dingen.
    DSCN0023.jpg

    Na een stukje lood op de staart geplakt te hebben een 2e poging.
    Weer Bertus aan de knuppels en Jan ernaast.
    DSCN0020.jpg

    En hij vloog beter, nog ietsje te voorlijk dus er moet nog een beetje lood uit de neus.
    DSCN0033.jpg

    Helaas is de lucht wat grijs.
    DSCN0032.jpg

    En later Jan zelf aan de knuppels:
    DSCN0031.jpg

    Gefeliciteerd met je model Jan!
    Ik vind hem erg mooi.
    Volgende keer gewoon niet te veel nadenken maar dingen tijdens het vliegen aan gaan passen, dat werkt beter en sneller.
    Er was nog iets met een ontvangeraccu waar we een lolletje over zouden maken.
    Na de eerste vlucht bleek dat de ontvangeraccu los in het model lag, als dat zou gaan schuiven zou je een variabel zwaartepunt krijgen.
    Dus dan wel alle instelhoeken uitmeten maar vergeten voor de vlucht je accu vast te zetten met een tiewrap.
    Helaas is de foto van het inwendige niet gelukt.

    GJ
     
    ISOLA2, Hans V, Ariel en 3 anderen vinden dit leuk.
  18. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.994
    Locatie:
    IJsselstein
    Gefeliciteerd en veel fijne vluchten toegewenst.
     
  19. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.397
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Super!!! Gefeliciteerd.
     
  20. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.416
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Ha, mooi, proficiat Jan!
     
    aurectar vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina