Ik hen een 5S lipo die maximaal tot 20,4V laadt en waarbij het verschil na gebalanceerd laden tussen de cellen 0,18V is. De lipo checker slaat daarom alarm. Welk risico loop ik als ik deze lipo ga gebruiken? Ik heb een low voltage alarm op de zender.
Ik heb nog nooit gezien dat een lipo checker alarm slaat op 0.18v tenzij hij is ingesteld op 4V ? maar misschien gebruik ik teveel Chinese rommel. Je hebt dus 5 cellen die normaal zouden moeten laden tot 4.2v dus totaal 21V maar je krijgt er nog maar 20,4v in. Dat is op zich vrij normaal bij oudere lipo's, je ziet dan vaak dit bijvoorbeeld 4.17,4.16, 4.16, 4.18, 4.17 dus dan kom je niet meer aan de 21V. Zie je nu bijvoorbeeld dit : 4.19,4.18, 4.2, 4.19, 3.9 dan lijkt het erop dat 1 cell toch echt defect is en in ieder geval niet meer laad tot een bruikbaar voltage....dan zou ik die lipo toch echt gaan afvoeren. Je ziet wel eens filmpjes waarbij mensen zogenaamd een defecte cell "repareren" met hun lader door eerst alle celle te ontladen en dan langzamer te laden maar of dat nou een lipo weer betrouwbaar gaat maken......ik zou hem iig niet meer gebruiken in iets wat vliegt. Jij geeft aan dat het verschil tussen de cellen 0,18v is...dus 4,02 op alle cellen ? Dan zou ik zeggen dat die lipo ook aardig op zijn eind is. Meet je dit bijvoorbeeld ook met een multimeter ? Je kan eens proberen de lipo helemaal te ontladen en dan heel langzaam gebalanceerd laden ( 0.2 A ) maar of dat trucje echt werkt geen idee
0.18 V verschil tussen hoogste en laagste cel , daar ga je niet lang mee vliegen als je ze zwaar belast Die laagste cel zal waarschijnlijk ook een te hoge weerstand hebben. Voor mij is zo een lipo einde gebruik om te vliegen.
Voor te rijden heb ik een aantal lipo's aan moeten pakken om 1 defecte cel te verwijderen. Bv van 3s naar 2s. Nooit cellen samenvoegen, maar met de nodige aandacht lukt het wel om ene te verwijderen. Voor te vliegen is dat wss geen optie?
Ja, 0,18 V is echt teveel. Of je pack is vreselijk uit balans geraakt dat de lader het niet meer op orde krijgt of je hebt inderdaad een cel met een te hoge Ri. De alarmbel is terecht. Als je lader het verschil niet weg kan balanceren dan kan je de cellen eens afzonderlijk gaan laden. dat moet je dan via de balanceer kabel doen dus jaag er niet teveel stroom doorheen. Zo dik zijn die draadjes niet.....
Als ik de lipo laadt met de balanceerfunctie, komt hij niet tot een 'full': blijkbaar lukt het de lader niet om een of meer cellen tot 4,2V op te laden. Maar hoe dan ook, ik begrijp dat het in de huidige staat niet verstandig is ermee te gaan vliegen.
Je kan proberen die ene cel die achterblijft apart op te laden, kijken of ie dan tot de eindspanning komt. Je kan met een pakket met onbalans best vliegen maar je moet er niet te hoge stromen uit proberen te trekken. Tot 10-15C gaat prima maar het word tijd een nieuw pakket te bestellen. GJ