HrMs Jaguar

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door sjouke, 29 mrt 2018.

  1. sjouke

    sjouke

    Lid geworden:
    4 mrt 2016
    Berichten:
    167
    Locatie:
    Friesland
    Hoi bert, ik heb op modelbrouwers je vorderingen even bekeken. Indrukwekkend hoor. Ik heb echter wel en opmerking, misschien dat je het zelf wel weet maar het stukje opbouw scoor de 40 mm en achter de brug opbouw is niet recht aan de bovenkant maar uit twee stukken ronde opbouw met daar tussen weer een plat stuk.
    De foto's verduidelijken hopelijk wat ik bedoel
    Groeten, Sjouke SB%20zijde%20midscheeps.jpeg pre-sloop-02.jpeg pre-sloop-04.jpeg

    Sent from my HTC 10 using Modelbouwforum.nl mobile app
     
  2. sjouke

    sjouke

    Lid geworden:
    4 mrt 2016
    Berichten:
    167
    Locatie:
    Friesland
    Ik heb een stukje uit de originele bouwtekeningen gekopieerd. Zo moet het duidelijk zijn NL-HaNA_4.MST_4005.jpeg

    Sent from my HTC 10 using Modelbouwforum.nl mobile app
     
  3. Bitchin

    Bitchin

    Lid geworden:
    29 nov 2012
    Berichten:
    167
    Siebe
    Om met de rode M&M te spreken

    NOW the searching makes sense

    Ik vroeg me eigenlijk al af hoe het nu precies zat, want op de tekening (we hebben denk ik dezelfde van gahetna.nl) zag ik het ook, maar ik zag het op de foto's niet, nu je het zo schrijft, ja, dus ik heb het meteen aangepast. Thanks
     
  4. sjouke

    sjouke

    Lid geworden:
    4 mrt 2016
    Berichten:
    167
    Locatie:
    Friesland
    Die planken waar je het over had liggen boven op deze opbouw. Zie de eerste foto waarop de wachtsman staat te blauwbekken. Onder het zeil liggen de betreffende planken.

    Sent from my HTC 10 using Modelbouwforum.nl mobile app
     
  5. sjouke

    sjouke

    Lid geworden:
    4 mrt 2016
    Berichten:
    167
    Locatie:
    Friesland
    Na een tijdje afwezig te zijn geweest ben ik weer terug.
    Inmiddels wel een beetje aan de Jaguar gewerkt en de motoren onlangs binnen gekregen.
    Ik zit echter met een vraagje.
    De speling tussen de motoren en de scheepshuid is niet zo groot (ong. 2 mm).
    Ik heb zitten denken hoe ik de motorsteunen het beste kan maken. Ik heb de motorsteunen van Sjoerd in gedachte (Vliestroom) alleen het probleem is dat de scheepshuid een ronding heeft waardoor ik geen hoeklijn kan gebruiken ivm de geringe spelling die ik heb.
    Heeft er iemand een idee hoe ik dit het beste kan doen.
    Zat al te denken om een spant te maken van styreen of hout maar de bulher motoren zijn best wel zwaar en of dat dan stevig genoeg is???

    De onderdelen op het achterdek staan allemaal nog los en het achterdek zelf zit ook nog niet vast gelijmd.
    Ook ben ik nog bezig met de twee dieptebomrekken op het achterdek.

    Groeten, Sjouke
    IMAG0026.jpg IMAG0028.jpg IMAG0027.jpg
     
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Gaat lekker zo, Sjouke! Om je Bühler motoren aan de romp te bevestigen zou ik 4 stukjes (alu?) hoeklijn nemen en die zo monteren dat de platte onderkant gelijk ligt met de motoren. Desnoods vouw je de hoeken een beetje omhoog als die de huid raken. Daarna de platte onderkanten op de huid lijmen met 2K-lijm, zodanig dat de motoren mooi in lijn liggen met de assen. Je hebt enkele kruiskoppelingen, dus dat steekt nauw. Tijdens het uitharden van de lijm de motoren goed fixeren opdat ze door hun gewicht niet door de lijm zakken. Na het lijmen van de steunen zijn de motoren te verwijderen door de 4 bevestigingsbouten te verwijderen en de schroefas een stukje terug te trekken opdat de koppeling van de motoras kan. Dan wel sleufgaten voor de motorassen maken. Bij mijn Smit Finland zijn de motoren bevestigd aan een alu T-stuk. Daarvan heb ik aan de motorzijde in het midden een deel verwijderd, opdat de motor zover mogelijk naar beneden kon. Eens kijken of ik daar nog een schetsje van heb. Indien je aluminium niet te dik is kun je dat ook haaks omvouwen en een deel onder de motor door laten lopen en daar vastlijmen. Dan kun je proberen of aan één kant ophangen stevig genoeg is. Helaas geen schetsje, maar toch een plaatje. Onder de motor zoveel uitgezaagd dat er nog net twee strookjes zijn blijven zitten voor de houtschroeven. Motor ligt met de buik op de houten plank. Hoop dat je iets aan deze info hebt. Gr. Klaas.

    R0015942.JPG
     
    Laatst bewerkt: 16 apr 2019
  7. sjouke

    sjouke

    Lid geworden:
    4 mrt 2016
    Berichten:
    167
    Locatie:
    Friesland
    Hoi Klaas, bedankt voor de info.
    Ik zal aluminium hoeklijn gebruiken om de steunen te maken.
    Wat de uitlijning betreft zeg je dat het nauw steekt met een enkele kruiskoppeling. Ik was wedstrijd van uitgegaan dat een enkele kruiskoppeling genoeg was om eventuele afwijkingen te compenseren. Ik heb ruimte zat voor nog een koppeling zodatvik dus twee achter elkaar kan plaatsen. Denk je dat dit handiger is.
    Groeten, Sjouke
     
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Geen dank hoor Sjouke! Bij een enkele kruiskoppeling kun je alleen maar een hoek tussen beide assen overbruggen. Het draai- of knikpunt van de koppelingen moet exact in het hart van beide assen liggen.
    Met een dubbele kruiskoppeling is het gemakkelijker om hoogte en/of breedteverschillen te overbruggen. Als je samengestelde kruiskoppelingen van Raboesch hebt dan kun je die uitbreiden tot dubbele koppelingen. Zorg wel dat de vorkjes van het middelste deel dan in elkaars verlengde liggen. Anders krijg je lengteverschillen bij het buigen van de koppelingen. Zelf werk ik het liefst met dubbele koppelingen. Die vangen ook het vervormen van de romp lekker op. In jouw geval zal dat wel meevallen, maar twee van mijn schepen hebben een relatief dunne ABS romp en hebben in het water een andere vorm dan op het statief. In jouw geval kun je het gemakkelijk uitproberen. Laat maar eens één motor lopen en beweeg die dan een beetje. Dan hoor je al gauw of het gaat wringen. Daarna zet je even beide koppelingen achter elkaar en probeert het nogmaals. Hoor en zie je gelijk het verschil. Helemaal mooi gaat het met een ampèremeter ertussen. Zie je gelijk hoeveel vermogen er door een misuitlijning wordt opgeslokt. Ben je een uurtje bezig, maar doe je een stuk ervaring op, waar je later veel plezier van hebt. Pas even op met je rubber seal in je askoker, dat die niet warm loopt. Desnoods een beetje vaseline eraan. Succes ermee! Nog even eer er commentaar komt. In theorie kan een starre of enkele kruiskoppeling volstaan, maar het maakt het uitlijnen veel kritischer. Gr. Klaas.
     
  9. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Sjouke,

    Als de afstand tussen motor en de bodem niet al te groot is, zou je de motoren ook op een bedje van (polymeer)kit kunnen leggen.
    Zoals Klaas al aangaf luistert het uitlijnen met een enkele kruiskoppeling erg nauw, als ik met kit werk, dan heb ik een starre verbinding tussen motor en schroefas, in de vorm van een strak passend messing (of aluminium) deel (draaiwerk) met dezelfde lengte als de koppeling tussen motor en as.
    Tijdens het uitharden van de kit houdt dit de motor perfect uitgelijnd t.o.v. de as.

    Na het (volledig) uitharden vervang je het starre deel door de koppeling, of dat nu een enkele of dubbele is, maakt bij deze manier niet zoveel uit.

    Bijkomend voordeel is de dempende werking van de kit, al is een Bühler van zichzelf al stil en heb je evengoed iets contactgeluid via de koppeling.

    Groetnis, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 17 apr 2019
  10. sjouke

    sjouke

    Lid geworden:
    4 mrt 2016
    Berichten:
    167
    Locatie:
    Friesland
    Bedankt voor alle tips.
    Ik ga er mee aan de slag.
    Groeten, Sjouke
     
  11. sjouke

    sjouke

    Lid geworden:
    4 mrt 2016
    Berichten:
    167
    Locatie:
    Friesland
    Daar was ik weer even met wat vragen.

    Ik sta op het punt om de ontvanger en de speed controller(s) aan te schaffen.

    In mijn bootje liggen twee buhler motoren.
    Hoe wordt, normaal genomen, het toerental geregeld bij een schip met twee assen.
    Wordt dit per schroefas afzonderlijk geregeld of kan je de beide assen ook een gelijk toerental laten draaien?

    Hoeveel speed controllers heb ik nodig om deze motoren aan te sturen?
    De speed controllers die ik ga aanschaffen zijn van Graupner, de Navy V15.

    De afstandsbediening die ik gebruik is een 6 kanaals Graupner MX12 HoTT.

    Klaas, Ik heb nog een vraagje over je dubbele kruiskoppeling. Volgens mij is deze van Raboesch. Waar heb je deze vandaan? Ik heb al even gezocht op internet maar ik kan alleen maar de enkele koppelingen vinden die ik momenteel gebruik.
     
    Laatst bewerkt: 3 mei 2019
  12. Broeckx Ronny

    Broeckx Ronny

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Hulshout Belgie
    Als ik van U was zou ik iedere motor zijn eigen regelaar geven en met de zender heb je de mogelijkheid om ze tezamen of apart te besturen .
    Zo kan je makkelijker manouvreren .
    De Navy V15R zijn goede regelaars en geschikt voor de Buhlers .
    Groetjes
    Ronny
     
  13. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hoi Sjouke, Om je motoren apart aan te kunnen sturen heb je twee regelaars nodig. Dan kun je je schroeven onafhankelijk van elkaar voor- en achteruit laten draaien.
    Op die manier kun je je schip op de plek laten draaien en makkelijker manoeuvreren.
    Met beide motoren op één regelaar gaat wel, maar dan wordt het "inparkeren" en wegvaren wat moeilijker.
    Als je zender een mixer heeft dan kun je ook nog mixen tussen roer en schroeven en alles bedienen met één knuppel.
    Zal nog wel wat meer advies komen denk ik. Gr. Klaas.
     
  14. sjouke

    sjouke

    Lid geworden:
    4 mrt 2016
    Berichten:
    167
    Locatie:
    Friesland
    Bedankt voor het advies.
    Er komen twee regelaars.

    Klaas, ik had nog een vraagje open staan over je koppeling?
    Waar heb je de dubbele koppeling vandaan? Heb je die zelf gemkt of kan je die ergens kopen.
    In de catalogus van Raboesch vind ik ze niet terug.

    Groeten, Sjouke
     
  15. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Sjouke,

    Geen Klaas, maar Jan hier,

    Robbe heeft dubbele kruiskoppelingen in z'n programma, zoals deze:
    https://www.rc-point.nl/index.php?i...n=article&group_id=10000257&aid=72537&lang=nl

    Een dubbele kruiskoppeling van Raboesch maak je door twee enkel kruiskoppelingen te verbinden met een los tussenstuk (artikelnummer 106-30): https://www.rc-point.nl/index.php?i...n=article&group_id=10000257&aid=11714&lang=nl
    Dit levert wel een lange koppeling op, dus eerst kijken of je er plaats voor hebt, vóór je bestelt.

    Groeten, Jan.
     
  16. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Sjouke, De zwarte koppelingen die je in mijn Smit Finland ziet komen van origine van Robbe. Nu worden ze geleverd door Krick/Romarin en RC-Point heeft ze ook.
    https://www.rc-point.nl/index.php?i...n=article&group_id=10000257&aid=71370&lang=nl
    Je moet maar even kijken met Jan zijn adviezen welke kant dat je op wilt. Vorig jaar sloeg de schroef van mijn Bugsier 3 op een balk onder water en brak de kunststof koppeling.
    Heb ik inmiddels en die van de Smit Finland ook vervangen door metalen koppelingen uit Verweggistan. Was wel even wachten, maar had wel 3 voor de prijs van 1 hier. Wel zelf samenstellen met een stukje as ertussen. Gr. Klaas.
    https://www.banggood.com/Metal-Univ...EAEYASAFEgJ9mvD_BwE&ID=49364&cur_warehouse=CN
     
  17. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Ook de Raboesch koppelingen overleven een abrupt afremmen door een stuk hout te raken niet, bij mij desintegreerde het middendeel; dode boot midden in de vaart.
    Ik heb er inmiddels een stuk siliconenslang omheen, zodat de stukken niet alle kanten uit spatten, mocht dit nog eens gebeuren.

    Groeten, Jan.
     
  18. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    In mijn geval scheurde de kunststof mantel om de metalen bus, die op de schroefas geborgd was. Achteruit slipte de boel, maar rustig aan vooruit ging gelukkig nog wel. Een half jaartje gedraaid met een uit rubber slang samengestelde koppeling. Stukjes brandstofslang klem op de assen en daar overheen een stukje slang uit een Senseo apparaat. Weggooien kan altijd nog. Trouwens als de assen in lijn liggen is er niets mis met een rubber slang als koppeling. Voor 4 mm assen ligt hier nog wel iets bruikbaars. Gr. Klaas.
     
  19. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    hoi Sjouke ik zou de R40 serie nemen de V30/15 zijn gesealed en kunnen niet open voor een eventuele reparatie de R serie wel.
    je weet maar nooit . leuk model goed bezig !!!
     
  20. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Sjouke,

    Een (heel goed) alternatief voor de Graupner V15 zijn de regelaars van Modellbauregler.de, bijvoorbeeld deze:
    https://www.modellbau-regler.de/shop/product_info.php?products_id=90
    Ben je goed in solderen, dan neem je twee van deze, ben je nog voordeliger uit:
    https://www.modellbau-regler.de/shop/product_info.php?products_id=94

    Ik heb (toevallig) beide regelaars in gebruik en ze werken als een tierelier (volledig geruisloos, geen fluiten in de motorwikkelingen).

    Groetnis, Jan.
     

Deel Deze Pagina