Tortuga kr84

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door Johnnyploeg, 13 apr 2019.

  1. Johnnyploeg

    Johnnyploeg

    Lid geworden:
    6 feb 2012
    Berichten:
    120
    Beste,

    Had gehoopt om hier wat info te vinden over de Tortuga kr84 wat betreft setup en vlieg eigenschappen enz.
    Helaas heb ik niets kunnen vinden.
    Ben namelijk aan het twijfelen tussen een speedwing "Big Monster van HJK-Speedwing" en de Tortuga Kr84.
    Ik weet er zit een groot prijsverschil tussen die twee, maar ook een groot verschil kwa eigenschappen en houdbaarheid.
    Voor bijde heb ik wel wat liggen aan setup, maar zoek wat meer voorbeelden.

    Mvg John
     
  2. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Wat is jouw budget dan? En... wat is jouw ervaring met snelle vliegtuigen tot nog toe?
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Dit zijn 2 modellen die totaal niet met elkaar te vergelijken zijn.
    De Tortuga is een veredelde Funjet.
    Die dingen zijn niet snel te krijgen.
    Er zal vast wel geschreven worden dat ze vreselijk hard gaan en met snelheden gegooid worden maar op Speedcups zijn ze gewoon langzaam, gemeten op een geijkte installatie in horizontale vlucht.
    Zo ergens rond de 300 km/u houdt het wel op.
    De Big Monster is snel, echt snel.
    Alleen heb je er een dikke setup voor nodig.
    Reken op minimaal 1200 euro voor een motor, regelaar en prop.
    En inderdaad, wat Eric schrijft, wat ben je gewend.
    Als je dit soort modellen niet gewend bent (de Monster), pak dan eerst een hotliner.
    Een Hawk F5B loopt zo'n 250 km/u, mijn Surprise 17 liep gemeten met radar ruim 375 km/u.
    En als je dat op een show vliegt staat echt iedereen met open mond te kijken, het gaat van 0-200 in een seconde of 1,5.
    En dat kan je met een redelijk bescheiden budget vliegen, nieuwe vol carbon kist incl servo's met motor, regelaar en prop zo'n 1500 euro.

    De makkelijkst vliegende is de Monster, lekker zichtbaar en vliegt als op rails, net als de hotliners.
    Daarom gaat ie ook zo hard, je hoeft niet te corrigeren in de vlucht.

    GJ
     
  4. Johnnyploeg

    Johnnyploeg

    Lid geworden:
    6 feb 2012
    Berichten:
    120
    Dag Eric,
    Het budget doet er niets toe, en ervaring met snelle vliegtuigen? Wat is snel, GJVO gaf er al een antwoord hier op.
    En zoals met alles, moet je dit ook opbouwen, heb een paar jaar terug veel met de Hawk gevlogen, en op het laatst was deze gewoon langzaam.
    De Hawk heb ik in het begin gevlogen met een typhoonmotor met vertraging en een prop 14,5x14 smal, leverde ongeveer 11oo watt op, was nog langzaam.
    Daarna een kontronik kira600-38 6,7:1 vertraging op 5 cellen met een rf 17x18 rood verzet, was al wat sneller. Maar echt ruum boven de 300 kmh ging deze niet.

    Dag Gert Jan, dacht dat de Tortuga sneller ging, jammer dat het een veredelde funjet is,......is dat het gevolg van profiel keuze?
    Affijn, ik weet in ieder geval dat het niet de Tortuga gaat worden;)
    Heb je nog een aanrader buiten de Big Monster? oja, als ik dan zoveel moet neertellen,... dan graag van carbon.

    Mvg John
     
    pieterjbo vindt dit leuk.
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Een Hawk met die motor die jij noemt en die prop op een versetzte spinner loopt echt niet harder dan 250 km/u.
    Mijn toenmalige motor in de Surprise draaide de prop met 10500 rpm (gemeten) en de pitch van de prop was meer dan 25".
    Theoretisch zou hij over de 400 moeten kunnen maar dan gaan er dingen spelen als weerstand.
    Het kielvlak was te dik, 13mm.
    Een Avionik kielvlak is 11 mm en Wolf Fickenscher heeft wel de 450 gehaald met een Avionik.
    Het is maar 2mm verschil en het profiel van een Avionik is iets sneller maar weerstand scheelt zoveel.
    Daarom kan je heel veel vermogen in zo'n Tortuga stoppen maar veel sneller zal je niet gaan.

    Wat betreft snelle modellen buiten de Big Monster.
    Vriendjes zoeken in Duitsland.... bij de Speedcupjongens.
    Er zijn genoeg modellen, Chimera, Fluxcompensator, Typhoon, Crocoblade.

    Alleen moet het je gegund worden dat je zo'n kist mag kopen.
    De enige kist die commercieel te koop is of was is de Fluxcompensator.

    Je zou eens contact op kunnen nemen met mensen van de Speedscene zoals Andreas Renicke.
    Impressum @ SpeedScene.eu

    Of met Oliver Zanker, die weet ook wel waar het een en ander verkocht wordt.
    Of beter nog, naar een meeting gaan, contact leggen met de duitsers en misschien bieden ze wat aan.
    Mallen zijn er, soms worden ze uitgeleend maar als je er geen ervaring mee hebt zullen ze ze nooit geven dus je kan beter vragen of ze een model voor je kunnen bouwen.

    En ook hier kijken
    http://www.rc-network.de/forum/forumdisplay.php/168-F3-Speed-Speedcup

    Eisvogel, Steve, Oliverz zijn de mensen die je kunnen helpen want met alleen een model ben je er niet en het echte mooie spul is gewoon niet in winkels te koop.
    Marcus Koch heeft voor mij toen wat zelfbouwprops gemaakt met vreselijk rare maten als 7x21 en zo.
    Dat soort dingen heb je nodig om hard te kunnen.
    Dat werkt trouwens ook niet op een Funjet achtige, heb ik ook geprobeerd, gaat niet.

    GJ
     
  6. Johnnyploeg

    Johnnyploeg

    Lid geworden:
    6 feb 2012
    Berichten:
    120
    Dag GJ,

    Dat kan heel goed zijn, want zoals ik al aangaf echt hard ging deze niet met de laatste motor, nu hoeft deze niet gelijk 500 kmh te vliegen, maar 300 moet die makkelijk kunnen haalen.
    Heb net besteld de Big Monster, zoek nu een airbruscher, of is een aufkleber beter?
    Een 7x21 op een Funjet?:D:p
    Kun je daar wat over vertellen?;)
    Wat betreft de aandrijving, moet ik nog overdenken, wil deze zelf wikkelen (scorpio), of anders een peggypepper. Heb in het verleden al meerdere motoren gewikkelt, alleen de zikzak wikkeling, die ken ik niet, jammer.

    Mvg John
     
    pieterjbo vindt dit leuk.
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    300 kan de Hawk niet, dan valt ie uit elkaar.
    De vleugel zal gaan torderen of flutteren.
    Die is gewoon niet stijf genoeg, er zit amper carbon in.

    Gefeliciteerd met de Big Monster.
    Ik zou er een sticker opplakken,
    Airbrush moet je eerst een witte onderlaag aanbrengen en dan wordt de verf net zo dik als een sticker.
    Wat betreft de aandrijving, ze gebruiken er bijna allemaal een Scorpion op.
    Ik weet niet meer precies welke maar wel dat ie meer dan 500 euro kost
    Volgens mij de HK 4540.
    Daarop dan een YGE300 regelaar op 16S.
    Een Peggypepper is weggegooid geld.
    Als je denkt dat je daar de Monster mee kan vliegen dan moet je je echt even goed inlezen.
    Om zo rond die 350 km/u te komen moet je een kilowatt of 7-8 erin stoppen.
    Voor die 524 km/u hadden ze 16 KW nodig.
    Een Peggypepper rookt op bij 2 a 2,5 kilowatt.
    Als je wat anders wilt dan een Scorpion moet je Plettenberg bellen en hun een motor laten bouwen.
    Dan zit je ook in de >500 euro range.
    Wat je ook moet bedenken, een normale setup om die 350 en hoger te halen kan je eigenlijk niet vliegen in Nederland.
    Het ding maakt te veel herrie.
    Je zou eigenlijk een vertraagde motor moeten hebben met een grote prop en veel pitch.
    Alleen ken ik geen motor met gear die zoveel vermogen kan leveren.
    Ralph Okon heeft wel een motor gebouwd die stil is maar daar zit ook een speciale prop op.
    Dat hele setje is niet te koop.
    En zijn kist is ook veel efficienter dan de Big Monster, dat helpt ook.

    Wat betreft de Funjet.
    Ik had er eerst een Hacker B50 direct drive opzitten met een 7x10 APC prop.
    Dat draaide 52000 rpm en leverde 5500 watt.
    Het maakte heel veel herrie maar deed niks, denk dat ie amper 250 haalde.
    Ik kon hem maar een paar seconden vliegen want de koeien (600 meter verder) sloegen op hol door het geluid.
    Toen heb ik een Kontronik 400 met gear gekocht en props gekocht van Marcus Koch.
    Die 7x21 op de Funjet gezet.
    Een bungee start gedaan en toen de motor aan.
    Door het moment draaide de Funjet meteen op zijn rug en dat was einde verhaal.
    Daarna die aandrijving in een Stratair Viper gezet.
    Lang voordat er aandrijvingen met gear in pylonracen gebruikt werden.
    Gerben heeft hem gevlogen en hij was bloedsnel en fluisterstil.

    Dit is het geluid dat je van de Monster (en ook wat de Funjet deed) moet verwachten.
    Waarschijnlijk ken je hem al.
    Daaronder de Crocoblade, die redelijk stil is maar net zo hard loopt.


    De Crocoblade
     
  8. Johnnyploeg

    Johnnyploeg

    Lid geworden:
    6 feb 2012
    Berichten:
    120
    Dag GJ,

    De motor is de helft van het modelprijs, oef. Maar is ook de enige in de categorie 10kw +.
    Peggipepper, daar heb je gelijk in, dacht dat die ook motoren hadden in de catagorie 4540, helaas.
    Maar in het begin eerst maar eens bouwen zodra deze binnen is, ben wel gecharmeerd van de setup van die crocoblade.
    Affijn, bedankt voor de tips en advies.

    Mvg John
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja, ook in F5B is in verhouding de aandrijving ook het duurste deel.
    Een prop voor F5B is zo'n 120 euro, dus dat zijn geen APC prijsjes.
    Ik had je al gewaarschuwd.
    Je moet echt een berg vermogen in de Big Monster stoppen.
    De Monster is echt veel goedkoper en makkelijker snel te krijgen.
    Ik weet trouwens niet of ze tegenwoordig nog met 16S mogen vliegen want dat zijn dodelijke spanningen.
    Denk dat 14S het maximum is nu.

    Je kan Ralph Ökon eens benaderen.
    Hij heeft destijds voor mij ook een hele speciale motor gebouwd.
    En er is ook vast wel wat gebruikt te koop.
    Maar je moet echt contact zoeken met de duitsers en je een keer laten zien op een Speedcup.
    Gerben en ik zijn 2 keer op een meeting geweest en dat heeft redelijk wat vruchten afgeworpen.
    Toen we aankwamen was het meteen... Ahh, da sind die Holländer..

    GJ
     
  10. e-speed buff

    e-speed buff

    Lid geworden:
    12 jul 2010
    Berichten:
    192
    Locatie:
    Nieuw Vennep
    GJ

    Mijn aangepaste Funjet Ultra heeft met een turnigy 3648-1450 aan 4S met een 7,1x11 speed prop >280km/h gehaald op de Speedcup in Duitsland.
    Jou prop had gewoon véél te veel spoed. Dit met maar 95A op de grond en in de lucht ~80A. Dit is maar 1200W.

    René
    ps
    John

    Alex Grimm heeft ook een Microblade van 1M spanwijdte die geschikt is voor een Funjet aandrijving.
    Hiemee zijn al snelheden van>350km/h gehaald.
     
    Laatst bewerkt: 17 apr 2019
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Rene, mijn Funjet met de Hacker B50 directdrive had een 7x10 maar ik heb hem ook met een 7x7 geprobeerd.
    Beide maakten extreem veel herrie (je kent het oude veld van de ACK ?) de koeien in de stal sloegen op hol.
    Daarom heb ik toen de funjet op die vertraging gezet maar die sloeg over de kop.
    En zoals ik al zei, ze gaan niet over de 300 en 280 km/u van jou vind ik een hele mooie prestatie.
    Een Microblade is er echt voor gebouwd, dus dan kan je net als met een pylonracer met 1 KW over de 300.
    Die Viper F5D die ik had, met dezelfde aandrijving (kontronik met gear en dezelfde prop) liep ruim over de 300 en muisstil.
    Vermogen was geloof ik onder 1000 Watt.

    Je moet echt heel weinig weerstand hebben en een heel goed profiel om met relatief weinig vermogen hard te kunnen.
    Ik heb Look de MH54 aangeraden en dat gebruikt hij nu ook op de Strega en dat schijnt redelijk hard te lopen.
    Maar door de dikke romp zal je nooit met weinig vermogen extreem hard kunnen, dan moet je die Strega romp vervangen voor een bezemsteelromp als de oude Coyote en het stabilo geprofileerd maken.

    GJ
     
  12. e-speed buff

    e-speed buff

    Lid geworden:
    12 jul 2010
    Berichten:
    192
    Locatie:
    Nieuw Vennep
  13. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Putten
    Ik probeer boven de 400km nu te komen met een Bullet van Hepf maar dat valt niet mee moet ik zeggen al diverse
    setups geprobeerd maar 352km is mijn max op dit moment
    Ik heb die 3648-1450 ook nog liggen misschien is dat wel een optie om in de buurt te komen , maar de prop die jij ervoor gebruikt Rene
    7,1x11 welke is dat of is het een eigen gemaakte
    en de Microblade waar jullie het over hebben welke is dat die ken ik nog niet
    De veredelde Funjet de Tortuga vind ik wel een gaaf toestel om te zien alleen iets te prijzig helaas .

    mvg Andre
     
  14. e-speed buff

    e-speed buff

    Lid geworden:
    12 jul 2010
    Berichten:
    192
    Locatie:
    Nieuw Vennep
    Je moet eens contact opnemen met Michael Jacob, die vliegt met een opgevoerde Bullet.
    Hij was vorig jaar in Wünnenberg aanwezig met dit model. Hij heeft een andere vleugel gemaakt, vol Carbon met MH54 profiel.
    Er staat ook een filmpje op YouTube van deze vlucht in Wünnenberg.
    De EPS7,1X11 heb ik ook daar vandaan. De Microblade is een kleine Fireblade van 1M spanwijdte, gemaakt door Alex Grimm.

    René
     
  15. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Putten
    Bedankt voor je info maar er zit niet veel snelheidsverschil in met die van mij , de orginele Bullet vleugel weet ik het profiel niet van en kan het ook nergens vinden
    dus om die te wijzigen zie ik het nut niet van in , ik moet er nu ongeveer 1400watt in stoppen om de hoogste snelheid te halen, maar misschien met die 3648 kan ik het nog wel proberen
    maar die Fireblade XL of de kleine variant ervan zijn niet te koop op een website of wel ?
    of gewoon op RC network zoeken misschien ?

    mvg Andre
     
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Zoals voor iedereen geldt.
    Je moet echt contact zoeken met de speedcup jongens anders is er (bijna) niet aan modellen te komen.
    Soms staat er ergens 1 veel te duur te koop op Ebay.
    Mijn ervaring is dat ze het niet zomaar aan iedereen verkopen.
    Ik ben bezig met een mallenset maar dan mag ik hem alleen voor mezelf bouwen en niet voor anderen, dus dat is ook geen optie.
    Iets bouwen wat zo tegen die 400 gaat is niet al te moeilijk, wil je harder dan moet je echt op alle kleine details gaan letten.
    Ik heb Willy de Woofer vanmiddag al mijn rompje laten zien voor de te bouwen Speeder, de vleugel staat ook al op papier, moet alleen de moedermallen maken.
    Maar daar gaat veel tijd in zitten om alles zo te maken dat er geen tordering in zit.
    Want ik kan ze niet CNC frezen dus alles moet eerst echt gemaakt worden en dan daar mallen van trekken.

    GJ
     
    pieterjbo vindt dit leuk.
  17. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Putten
    De Sunracer 4 is ook een snelle jongen alleen bestaat fvk niet meer, of is er nog wel aan te komen ergens, voor normale prijzen tenminste of heeft iemand hem nog liggen liefst nieuw in doos of zonder setup .

    mvg André
     
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    FVK heeft nooit zelf ook maar iets gebouwd dus het is ergens ingekocht in de Ukraine.
    Goed zoeken met Google in website extensie .ua

    GJ
     
  19. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Putten
    Oké nooit geweten maar zoeken heeft helaas tot nu toe nog niets opgeleverd ,
    De Rifle 1m kom ik wel regelmatig tegen , of die vergelijkbaar is met de Sunracer 4 ?
    de 80cm Rifle heb ik wel gehad die vloog als een scheermes , maar soms slecht te zien is net zoiets als de Voodoo.
    1m spanwijdte is prima te doen .

    mvg Andre
     
    devcon hansje vindt dit leuk.
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb ooit eens de website gezien waar de sunracer echt vandaan komt.
    Die bouwden ook de Opus en Colt van PAF modellbau maar ik kan hem niet meer vinden.

    GJ
     

Deel Deze Pagina