De ultieme droom

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door WillydeWoofer, 11 apr 2019.

  1. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Waarom ben ik een paar jaar geleden begonnen met vliegen? Snelheid geeft mij een kick.
    Na 20 jaar slotracen (Nederlands- en Clubkampioen, Baanrecordhouder) wilde ik de lucht in. Dat bleek aanzienlijk moeilijker dan gedacht.
    De afgelopen jaren is de ultieme droom, een vliegtuig zoals de Crocoblade geworden. Hoe kom ik op het niveau om zo'n snelheidsmonster aan te kunnen?

    De adviezen die ik krijg omtrent deze droom, spreken elkaar nogal tegen. De een lacht smalend, de ander zegt "gewoon doen". De een zegt "vlieg eerst maar een 4 jaar met een eenvoudig zwevertje", of "leer eerst maar eens 10 circuits op 1 meter boven de grond te vliegen", de ander "jij vliegt al behoorlijk goed".
    Gooi maar in mijn petje dus.

    Voor dit jaar staat er al het een en ander klaar. Een beetje veel, maar er is sprake van een samenloop van omstandigheden: X-Tra, Ion Pro+, Venture 60(in aanbouw), 2x Sebart kunstvlucht, Impressivo Massimo(nog te bouwen).

    Wat is de juiste weg naar de Crocoblade?
     
  2. Jan Jaap

    Jan Jaap

    Lid geworden:
    16 jul 2009
    Berichten:
    667
    Locatie:
    IJsselmuiden
    Ik zou een houten E2k kitje bestellen en meedoen bij pylonracen. Dan ben je voor pakweg 150 tot 200 euro klaar. Snelheid, klein goedkoop vliegtuig en een paar meter boven de grond vliegen. Al het vliegwerk zit er in, dacht ik zo.
     
    Rick NL vindt dit leuk.
  3. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.560
    Locatie:
    Oegstgeest
    Bestel een E2K scorpion bij Look of een Slipher (als je meer wilt bouwen) bij Winfried.
     
    Rick NL vindt dit leuk.
  4. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.071
    Bouw een speed ninja vanaf tekening van de fmt. Met de juiste setup zit je daarmee al snel op 400 kmh. Daarna doorsparen voor die super snelle glasbakken of leren om die zelf te ontwerpen en bouwen.
     
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Gooi die Mentor aan de kant, pak de Sebart Shark en ga daar eens mee vliegen.
    Is niet moeilijker maar is houtbouw, vliegt wat lekkerder.
    Terwijl je daar mee vliegt de Massimo bouwen.
    In de tussentijd ban ik wel weer in staat om te vliegen met de ION.
    (ik heb nu een terugval, leverwaarden zijn weer erg hoog).
    En na de Ion de Massimo en dan kan je snellere kistjes aan.
    Niet omdat snel moeilijk is maar omdat het allemaal wat kleiner is.

    GJ
     
  7. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.669
    Locatie:
    Onbekend
    Als je wilt gaan speed vliegen kun je de Xtra en de beide Sebarts kunstvlucht beter weg doen. Kunstvlucht is een compleet andere discipline, deze modellen vliegen heel anders dan een speedmodel.
    Je gaat dan skils aanleren die je later met speedvliegen niet gebruikt.
    Als je wilt speedvliegen moet je speedmodellen bouwen waarmee je steeds een stapje verder gaat. Dan bouw je het op en dat voorkomt teleurstellingen.
    Een E2K model ,zoals voorgesteld in de vorige posts, lijkt mij een goed begin.

    Een Crocoblade ,mits goed afgesteld, vliegt heel erg eenvoudig. Dat moet ook wel; een onstabiele kist kan niet hard vliegen, je zult dan veel moeten sturen en dat is bij een snel model uit den boze omdat dit weerstand geeft !
    Je zult alleen heel erg aan de snelheid moeten wennen. Dit bouw je op door eerst een model te nemen dat minder hard vliegt.

    Grt,

    Arnoud.
     
  8. theoh

    theoh

    Lid geworden:
    27 nov 2018
    Berichten:
    1
    Locatie:
    boskoop
    een hotliner heeft een heel breed spectrum qua snelheid .Betaalbaar en stabiel bij alle snelheden
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Arnoud, Wil had moeite met hoe een model ligt.
    Tot nu toe heeft hij met sportlaagdekkers gevlogen, die crashten.
    Daarna de Mentor, die niet crasht.
    Dus een stapje verder is dan een Sebart Wind, die is wat beweeglijker en daarvoor eigenlijk de Shark, tussen de Mentor en Wind in.
    Dan tegelijkertijd de Ion Pro.
    Alleen is er niemand die hem daarmee wil helpen op zijn club omdat hij een "te dun" profiel heeft.
    Wat dat ook mag betekenen.
    Ik voel me nog niet in staat om hem daarmee te helpen.
    Het vertrouwen is er nog niet, ik ben soms nog te suf.
    Maar het vliegen met de Ion is een makkie en als je daarmee rond kan komen dan kan je gewoon een crocoblade achtig iets pakken.
    Een tussenstap is de Massimo, snel maar niet te overtrekken.
    Maar ook daar zijn ze op zijn club tegen.
    Iemand die ook al eeuwen vliegt en vorige week hier bij mij was zei al, hij moet een andere goede club zoeken.
    Ik vind, en daar heb ik het in het lesdraadje al over gehad,.
    Als iemand een kist veilig op kan laten stijgen en landen en hem in de lucht goed onder controle kan houden dan moet je die persoon de kans geven iets moeilijkers te laten vliegen.
    Niet meteen een kanon maar de Ion Pro is gewoon een hotliner en met 1100 Watt niet vreselijk snel.

    GJ
     
    serge pot vindt dit leuk.
  10. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.669
    Locatie:
    Onbekend
    Gertjan, Ik begrijp je redenatie en snap nu ook de reden om met de Sebart's te gaan vliegen.
    Na de verhalen die Wil hier schrijft kreeg ik zelf ook het idee dat hij een andere leraar nodig heeft. Een "te dun" profiel kan natuurlijk nooit een reden zijn om iemand niet te willen helpen.
    Heel raar ook dat een club tegen bepaalde modellen is ??!!

    Vervelend voor jou dat ik moet lezen dat je nog niet kunt vliegen door je ziekte. Ik hoop dat de tijd dit probleem oplost en dat je weer kunt genieten van het vliegen. In alle verhalen die je hier op het forum schrijft lees ik dat de hobby je zeer dierbaar is.

    Ik zou Wil best willen helpen, in het verleden heb ik vele mensen opgeleid tot modelvliegpiloot. Ik vrees echter dat de afstand wat te ver is. Mocht Wil er gebruik van willen maken dan kan ik vragen of hij bij mijn club mag gastvliegen (is vast wel ok) dan kunnen we een dagje samen vliegen. (En mogelijk meerdere dagen als het goed bevalt) Dan kom jij desnoods ook, kun je nog wat aanwijzingen geven.

    Grt,

    Arnoud.
     
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Wil moet een mode 2 vlieger naast zich hebben of we moeten de Ion op mijn zender zetten en dan mijn leerlingzender aan Wil geven.
    Zodra hij 1 dagje met de Ion gevlogen heeft dan is hij verslaafd, dat vliegt zo strak.

    Ik was zelf weer redelijk maar afgelopen maandag kreeg ik bloedwaardes te horen die slecht waren en dat verkaard waarom ik nog wat suf ben.
    Met mijn eigen kist zou ik wel durven vliegen, het is maar een model.
    Maar wel mijn model en niet van een ander.

    GJ
     
  12. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Iedereen heel erg bedankt voor de adviezen tot nu toe. Ik probeer even het een en ander te combineren;

    Binnenkort stop ik met de Mentor.
    Mijn "vaste" vliegtuig wordt dan de X-Tra of de Sebart Sharky. De Venture die ik aan het bouwen ben, kan later ook een van de "vaste" vliegtuigen worden.

    Daarnaast het begin van het snellere spul.
    Nu GJ wat in de lappenmand zit, gaat Arnoud helpen met de Ion Pro+.
    De E2K is voor mij aan de kleine kant. In plaats daarvan ga ik de Massimo bouwen. Plannen en materialen voor een Speed Ninja had ik al, maar lijkt me moeilijker te bouwen.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  13. e-speed buff

    e-speed buff

    Lid geworden:
    12 jul 2010
    Berichten:
    192
    Locatie:
    Nieuw Vennep
    Ik heb een Sundowner 50, dat is een goede kist om mee te trainen, haalt in horizontale vlucht 210km/h.
    Deze kist werd ingezet als paceplane om de meetapperatuur te checken op de Speedcup!
    Er staat een filmje opYouTube bij ons op het veld in Abbenes GOOGLE sundowner 50 racing around.
    ps
    Ik heb nog een HK Invictus in de doos. Dit is ook een goede kist om mee te trainen.
    Standaard aandrijving gaat ongever 160km/h, aangepast met een 1,5Kw aandrijving is ook >200km/h mogelijk.

    René
     
    Laatst bewerkt: 18 apr 2019
  14. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dank je René. Fijn dat je wat voorbeelden aandraagt.
    Je Sundowner heeft er aardig de sokken in. Ik denk dat 200km/h al de nodige gewenning zal vragen.
    Ik meen dat Gert-Jan ook nog iets snels voor mij heeft liggen.

    Vind jij de Ion minder geschikt om mee te beginnen, dan de toestellen die jij voorstelt?
    Op termijn ga ik een Expressivo Massimo bouwen, die moet ook behoorlijk snel kunnen. Wat is jouw advies?

    Groeten, Wil
     
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Wil, mijn Cosmic Wind, die helaas niet meer te koop is, liep ook 210, dat is goed te behappen.
    Als jij volgas geeft met de Xtra zal ie vast ook wel tegen de 180 gaan maar omdat het groot en lomp is lijkt het niet zo snel.
    Pak je dan een kistje van 1 meter spanwijdte dan raak je bij 200 in paniek.
    Er zijn genoeg 5 meter zwevers die makkelijk de 300 aantikken.
    En als er een A380 over mijn huis vliegt dan gaat ie al ruim 400 maar ik heb elke keer het idee dat ie elk moment uit de lucht kan vallen, zo langzaam.
    Het probleem was vroeger dat je in paniek raakte als je het model even niet meer zag.
    Nu gaat dat prima.
    Reken erop dat je een speedmodel af en toe gewoon kwijt bent, dat is het enige moeilijke.
    Verder vliegen ze niet moeilijk, kan ook niet, je moet het ding zo min mogelijk sturen want elke stuurbeweging kost snelheid.
    En ze zweven ook vrij rustig naar beneden als de motor uit is.
    Dat kan Rene bevestigen.
    Probleem is zichtbaarheid en de maat, ik heb echt respect voor iemand die de microblade met 300 km/u nog kan vliegen.
    Dat is zo verrekte klein.
    Op de eerste Speedcup waar ik was met Gerben was er ook iemand met een pylonracertje van 140cm span.
    Maar ze vlogen het ding zo hoog om aan te duiken dat de piloot hem zelf ook regelmatig kwijt was.
    En dan toch rustig blijven, hij verschijnt vanzelf wel weer een keer.
    Dat had ik vooral met de F5B kisten als ze op 700 en meer meter hoog zaten.
    Even niet zien en hij is 100 meter verder.

    GJ
     
  16. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dank je Gert-Jan. Het gaat een spannend jaar worden.
    Uiteindelijk zal het een wat grotere speeder worden. Je kent ons veld 200 x 50 meter en er staat geen enkel opstakel. Ik kan over de omliggende weilanden aan komen vliegen. Daarom denk ik aan een Crocoblade of Typhoon.
     
  17. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Wat ik nog steeds niet begrijp is de beperkte motorloop: zoveel seconden omhoog en dan naar beneden zweven.
    Kun je niet met een snel toestel gewoon horizontaal vliegen? Waarschijnlijk mijn domste vraag tot nu toe :D.
     
  18. e-speed buff

    e-speed buff

    Lid geworden:
    12 jul 2010
    Berichten:
    192
    Locatie:
    Nieuw Vennep
    Hi Wil,

    De Expressivo Massimo is een geschikte kist, alleen vanwege de duwmotor zijn veel mensen bang om hem op te gooien.
    De Ion pro ken ik persoonlijk niet.
    Speed kisten worden tegenwoordig volgas gevlogen tot de akku op~30-40% van zijn capaciteit ontladen is. De Fireblade start ik met halfgas omdat de prop pas pakt bij hogere snelheden.
    Door halfgas te starten pakt de prop eerder en gaat de accelleratie eerder en sneller.
    Zodra de prop pakt (dat hoor je duidelijk) geef je langzaam volgas.
    Zelfs de Sundowner start ik halfgas, anders is hij niet recht te houden met het richtingroer.
    Dat zelfde geldt voor een speedkist ala fireblade die geen richtingroer heeft.
    Als je die volgas start dan draaid hij zijdelings weg en vanwege de kleine rolroeren en lage snelheid rolt ie dan de grond in!

    René
     
    Laatst bewerkt: 18 apr 2019
  19. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dag René,

    Gerben en Gert-Jan hebben de Ion geadviseerd, dus dat zit wel goed.
    De Massivo kan ik binnen niet al te lange tijd gaan bouwen. Misschien is hij af te schieten?
    Het zou fijn zijn om met deze twee toestellen dit jaar te beginnen, omdat ik ze al bezit.

    Groeten, Wil
     
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De Ion is groot en redelijk goed zichtbaar.
    Met de juiste motorisering zal hij ruim over de 250 km/u kunnen maar dat haalt ie als ie aanduikt zonder motor ook wel.
    Bij F3S kisten gaan ze met de motor omhoog en met de motor naar beneden.
    Ze maken gebruik van de zwaartekracht om meer snelheid te krijgen en het stuk dat ze horizontaal moeten vliegen tussen de meetpunten vliegen ze ook met de motor aan.
    Ze nemen dan de energie aan het einde van het meettraject weer mee door omhoog te schieten.
    Denk aan een halfpipe met skateboarden.
    Bij hellingzweven gebruik je het zelfde effect om snelheid op te bouwen.

    GJ
     

Deel Deze Pagina