Hallo, ik lees al enige tijd mee op dit forum maar heb nooit iets gepost. Ik zal mij dan ook even kort voorstellen: Ik ben Maurice, 32 en ik woon in Nuth, (Limburg). Al enkele jaren ben ik bezig met helikopters maar het laatste jaar echt fanatiek! Ik heb een simulator en meerdere heli's, waaronder een Blade Nano CPS, Blade 130x en nu heb ik een Trex 450 Dominator gekocht. De Trex heb ik via MP gekocht samen met een DX6 zender. Voor de Nano en de 130 heb ik overigens ook nog een DX6 die ik nu ga verkopen. De Trex heb ik opnieuw moeten binden via de laptop met de Gpro. Ik zag dat de instellingen van de verkoper wel nog in de Gpro zaten. De verkoper heeft er vrijwel niet mee gevlogen en dat was ook al een jaar geleden. Hij heeft de heli laten afstellen door iemand die er verstand van heeft. Mijn probleem is het volgende. Ik kan de heli binden met de zender. Dan kan ik de servos allemaal besturen. Echter krijg ik niet de rotorbladen aan het draaien. Als ik het goed heb geprobeerd ligt het niet aan een van de sticks op de zender, want deze heb ik allemaal geprobeerd. Zowel in 'normal mode, stunt 1 en 2' draait de rotor niet. De heli hoor ik piepgeluiden maken en ik heb het idee dat het een beveiliging is dat de rotor niet zomaar gaat draaien als de heli verbonden is met de zender. Alleen kom ik er niet achter hoe ik dit moet oplossen. Overigens heb ik een mail gemaakt naar de club hier om lid te worden. Echter jullie begrijpen dat het afwachten te lang duurt en ik al eerder wil vliegen Weet iemand wat het probleem is waarom de rotor niet draait?
Beste, waarschijnlijk is in je zender een of andere knop die je moet omzetten zodat de throttle cut niet meer op staat. Dat is een beveiliging tegen ongewild draaien van je heli. Als je in je zender zoekt zal je de naam throttle cut zeker tegen komen en daar staat dan bij welke knop ervoor zorgt dat de TC actief is.
De heb ik inderdaad gevonden en die staat op switch B. Maar ook als ik die omzet gaat die niet draaien. In de zender zie ik dat de throttle van 60% naar -100% gaat en de GER 72 naar -100. Dat klopt dan volgens mij allemaal
Vanmorgen ben ik erachter gekomen dat ik vaak ging verbinding krijg tussen zender en de heli. Dit krijg ik wel als ik de Gpro aansluit op de laptop en daarbij de zender aansluit. Als ik de Gpro loskoppel dan alles uitzet, kan ik korte tijd daarna wel verbinding maken met zender en heli. Na enkele minuten niet meer. Op het moment dat het wel lukte draaide hij ook. Met de throttle hold kon ik hem dan aan of uit zetten. Dus dat werkt. Nu is dus waarschijnlijk het probleem waarom ik maar korte tijd nadat ik de grpo heb aangesloten verbinding kan maken? Heeft iemand dat eerder gehad of enig idee waar het aan kan liggen?
Rheli, om op jou antwoord terug te komen: Met de linker stick volledig naar beneden of met de throttle hold erop krijg ik ook geen verbinding
Ik dacht dat je juist zei wel een verbinding te hebben. Als de stick omlaag staat wil dat niet zeggen dat het gas dichtstaat.
Ik kan korte tijd verbinding maken als ik de Gpro aangesloten heb gehad op de laptop. Daarna lukt het verbinding maken niet meer
Hoe kan ik dan zien of het gas uit staat? Als ik de throttle hold erop zet krijg ik direct een melding via de zender maar ook dan verbindt die niet
Oké, het ziet er naar uit dat het gelukt is! Ik heb in de 'normal mode' de pitch curve aangepast van 0 naar 100. Deze stond in deze modus op 80,70, 60, 70, 80. Nu krijg ik wel iedere jeer verbinding en draait de rotor! Bedankt voor de reacties!
Je moet de regelaar ook "vertellen" wat het nulpunt is van het gas. Dat lukt bijna altijd als volgt: Rotor bladen eraf !! Zender aan. Gas stick vol open en dan de heli aansluiten. Na de eerste piep gas volledig dicht. Werkt dat niet dan handleiding van de regelaar raadplegen.
les 1: als je aan het rommelen bent met een onbekende heli, maak je even de motor los, en schuif je naar achter (van het grote tandwiel af). dan zet je hem weer vast. ALS de motor dan per ongeluk opeens volgas gaat draaien, gebeurt er niets. futaba moet je 99% van de keren het throttle kanaal reversen. dan staat de stick dus onderin, maar de heli denkt dat hij volgas staat. spectrum wisselt. proberen. maar als een heli aan de gang gaat volgas als dat niet de bedoeling is, zal dat een vrij spannend moment worden ;-)
zoek even hulp fysiek met iemand anders heb je dalijk stukken of letsel, en met wat extra hulp kan je lekker aan de slag