Bouwverslag "De Kameleon" (turbo)

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door jsderuiter, 20 apr 2019.

  1. jsderuiter

    jsderuiter

    Lid geworden:
    14 aug 2014
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Zwolle
    Dit zijn wat foto's van het ontwerp voor het gashendel houdertje, en de geprinte versie in plastic. De uitsparing aan de onderkant is voor het tweede asje om de gashendel te kunnen laten schanieren.

    Ontwerp gashendel.png
     
  2. jsderuiter

    jsderuiter

    Lid geworden:
    14 aug 2014
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Zwolle
    Op deze foto is het "dashboard" in detail te zien. Op de foto zit er helaas een lijmvlek op het glaasje van de toerenteller. Dit is later vervangen.

    Gashendel - toerenteller.png

    De toerenteller bestaat uit een klein houten doosje waar het asje van het naaldje doorheen loopt. Die wordt uiteindelijk door een servo aangedreven. In de behuizing zitten twee helder witte ledjes gelijmd. Deze zijn parallel aangesloten, en staan vervolgens weer in serie met het rode ledje. Zo zijn ze op de ontvanger aangesloten, zodat de +5v van de ontvanger mooi verdeeld wordt over de 2 parallelle witte ledjes en het rode ledje.

    toerenteller.png
     
  3. jsderuiter

    jsderuiter

    Lid geworden:
    14 aug 2014
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Zwolle
    Het volgende projectje was het maken van het stuurtje. Dit moest er natuurlijk net zo uitzien als het stuurtje op de tekeningen in de boekenreeks. Ik heb het stuurtje gemaakt van een oude gordijnring. Het metalen deel heb ik met een figuurzaagje uit metaal uitgezaagd. Dat heeft mij wel de nodige zaagjes gekost, maar het resultaat is er wel naar. Aan de achterkant van de houten ring heb ik kleine uitsparingen gefreesd, waar ik met een lijmpistool het metalen kruis weer ingelijmd heb. Deze 4 vakjes met lijm zitten aan de achterkant en zie je later toch niet meer. Het middelpunt van het stuurtje is gemaakt van een schroefbus waarmee je een slotplaat op een deur kan bevestigen. Ik vind dit ook de leukste manier van modelbouwen: zelf van oude spullen weer nieuwe dingen maken i.p.v. alles kant en klaar kopen. Ik heb gekozen voor een schroefbus zodat het stuurtje eenvoudig van de stuurkolom afgeschroefd kon worden. Op de stuurkolom zit ook schroefdraad. Het stuurtje was hier nog niet gelakt.

    Stuurtje 1.png

    Dashboard 1.png
     
  4. jsderuiter

    jsderuiter

    Lid geworden:
    14 aug 2014
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Zwolle
    Op deze foto zie je de servo die het stuurwiel laat meedraaien met het roer. Ik heb voor een versnelling gekozen zodat het stuurwiel enkele slagen naar links of rechts draait bij het sturen. Dat vond ik wat mooier staan dan wanneer het stuurwiel alleen een beetje heen en weer schommelt. De servo hangt in een beugel in dezelfde schuinte als de stuurkolom. Ook zie je het kastje van de toerenteller met het kleine slingertje aan de achterkant. Die moest later ook nog samen met de gashendel door een servo worden aangedreven.

    Servo stuurwiel.png
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  5. jsderuiter

    jsderuiter

    Lid geworden:
    14 aug 2014
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Zwolle
    Op deze foto is het stuurtje een aantal keer gelakt. De kleur is zo best mooi geworden.
    Stuurtje gelakt.png
     
    Zeiler vindt dit leuk.
  6. jsderuiter

    jsderuiter

    Lid geworden:
    14 aug 2014
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Zwolle
    Nog een fotootje waarop de verlichte toerenteller goed te zien is:

    Dashboard 2.png
     
    Zeiler vindt dit leuk.
  7. jsderuiter

    jsderuiter

    Lid geworden:
    14 aug 2014
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Zwolle
    Ik zal morgen eens kijken welke foto's ik nog meer heb, en ook hoe ik wat filmpjes van de bewegende gashendel, stuurwiel en toerenteller kan plaatsen. Ook zal ik een filmpje plaatsen waarin de Kameleon vaart en een roeiboot voort trekt. Dat was namelijk het bewijs dat mijn oorspronkelijke doelstelling (misschien met een klein beetje overkill) ook echt gehaald was.
     
  8. Marc

    Marc

    Lid geworden:
    19 jan 2004
    Berichten:
    753
    Locatie:
    W.Vl.
    Mooi bouwverslag. Heb dat bootje ook in de planning staan. Is deze ook 1/6?
    Benieuwd naar het vaargedrag met deze toch redelijk krachtige motor.
     
  9. jsderuiter

    jsderuiter

    Lid geworden:
    14 aug 2014
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Zwolle
    Deze is gebouwd op schaal 1:6 inderdaad.
     
  10. jsderuiter

    jsderuiter

    Lid geworden:
    14 aug 2014
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Zwolle
    Vervolg van het bouwverslag. Ik heb een video terug gevonden van de eerste vaartest in de badkuip. Toen deze video werd gemaakt, had in de aandrijving nog een 4mm as gebruikt met een overbus om het tandriem wiel er op te monteren. In het tandriem wiel zat namelijk een gat van 6mm. Ook zie je nog kleinere zelfgemaakte aluminium lager huisjes met een 8mm kogellagertje. Ik kwam er al snel achter dat deze oplossing veel te slap was uitgevoerd. Het was leuk geprobeerd, maar eigenlijk was het prutswerk, al zeg ik het zelf. Zoals ik in eerdere berichten al had vermeld is de Kameleon nu uitgerust met een 6mm as, met twee SKF kogellagers van 30mm met een 6mm binnendiameter. Ook is in deze video te zien dat de zender configuratie nog niet helemaal in orde is. Vooruit draait de motor minder snel dan achteruit, en ook bleek de accu die ik in deze video had gebruikt lang niet vol te zijn. Maar goed, daarom heet het ook een vaartest nietwaar? Tegenwoordig ligt het toerental van de motor in de Kameleon een stuk hoger.

     
  11. jsderuiter

    jsderuiter

    Lid geworden:
    14 aug 2014
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Zwolle
    De volgende video is veel later gemaakt. Dit was de eerste keer dat de Kameleon mee op vakantie was. De Kameleon was toen nog niet helemaal af, maar wel vaarklaar. In een stuwmeer in Duitsland deed ik even een testje van de hoeveelheid schroefwater die de Kameleon produceert. Je hoort op de video dat mijn oudste zoon (de trotse eigenaar) het geweld allemaal nog wel een beetje spannend vindt. Inmiddels is hij er helemaal aan gewend, en scheurt nu zelf ook flink met de Kameleon. ;-)

     
  12. jsderuiter

    jsderuiter

    Lid geworden:
    14 aug 2014
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Zwolle
    Hier weer een vakantiefilmje, waarop ik de Kameleon even wou filmen als deze op volle kracht vaart... Hier is mijn jongste zoon even aan het varen.

     
  13. jsderuiter

    jsderuiter

    Lid geworden:
    14 aug 2014
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Zwolle
    In het volgende vakantiefilmpje laten we ons voor het eerst in een opblaasboot voorttrekken door de Kameleon. Dit was de echte test om te zien of de Kameleon inderdaad een sterke boot was geworden. In het filmpje hoor je ook een hoge fluittoon. Later bleek dat ik de kruiskoppeling niet had gesmeerd. Die was helemaal uitgesleten en is toen vervangen. Voortaan smeren we de kruiskoppeling dus elke keer. Misschien moet hier nog eens een keer een ander soort koppeling voor in de plaats komen. Ook is te zien dat het slepen met één sleeptouw nog best lastig was, omdat de roeiboot steeds heen en weer dwarrelt in het water... Kan natuurlijk ook de onervarenheid van de stuurman zijn.

     
  14. jsderuiter

    jsderuiter

    Lid geworden:
    14 aug 2014
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Zwolle
    Het onderstaande filmpje is vrij recent gemaakt. De bewegende gashendel, meedraaiend stuurtje én...écht werkende toerenteller zijn nu klaar. :thumbsup: Het was even prutsen, maar het is me gelukt om deze daadwerkelijk mee te laten bewegen. Ik heb in de zender een aantal kanaal mixen geprogrammeerd om het signaal van de roerservo naar een ander kanaal te kopiëren waar de stuurservo op zit. Ook gaat het signaal van de regelaar met een aangepaste mix configuratie naar het kanaal voor de servo voor de gashendel en toerenteller. Hierbij was de uitdaging om de gashendel zowel bij vooruit varen als ook bij achteruit varen dezelfde kant op te laten bewegen. Dus alléén van beneden naar boven, waarbij beneden eigenlijk de middenstand van de regelaar moet zijn. Ik heb dit opgelost door in de mix configuratie van de gashendel servo in te stellen dat deze servo zowel bij een positieve als negatieve uitslag van het kanaal van de regelaar altijd maar één kant uitslaat. Helaas levert dit maar 45 graden uitslag op. Dit heb ik opgelost door een vrij lange arm op de servo te maken, zodat ik voldoende uitslag had om met slechts 45 graden uitslag de gashendel vanuit de onderste stand helemaal naar boven te bewegen. Omdat ik op de toerenteller maar een heel klein hendeltje heb gemaakt, (max 5 mm uitslag) en deze met een stangetje ook op de gashendel servo heb aangesloten (wel dichter bij het draaipunt) had ik ook voor de toerenteller met 45 graden servo uitslag genoeg om de toerenteller voldoende te laten bewegen. Zie hieronder het resultaat. Ik ben er dik tevreden over. Dit soort dingen zelf maken vind ik altijd een mooie uitdaging. Ik zeg altijd: als je het voor je kan zien, kan je het ook maken! En dit soort details maken deze Kameleon toch een beetje bijzonder.

     
  15. jsderuiter

    jsderuiter

    Lid geworden:
    14 aug 2014
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Zwolle
    In onderstaand filmpje vaart mijn zoon met de Kameleon voorbij, en is goed te zien hoe het stuurtje en gashendel meebewegen. Dit blijft toch echt wel een grappig gezicht vind ik. En het geeft echt voldoening om het resultaat te zien van geslaagd knutselwerk.

     
  16. jsderuiter

    jsderuiter

    Lid geworden:
    14 aug 2014
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Zwolle
    Nou goed, nog één demonstratiefilmpje dan van het spelevaren met de Kameleon. Hier voelt mij zoon zich al een stuk meer op z'n gemak om met de Kameleon te varen. De wendbaarheid door het Schilling roer is hier wel goed te zien.

     
  17. jsderuiter

    jsderuiter

    Lid geworden:
    14 aug 2014
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Zwolle
    Zo, en nu wou ik dit bouwverslag wel zo'n beetje afronden waarmee het ook begonnen is. De open vaardag 2019 bij S.M.G. IJmond. Namens mijn zoons en mij nogmaals dank voor de mooie vaardag en de gastvrijheid aldaar. Ik ga vast nog wel eens vaker met mijn zoons varen bij andere clubs. Hieronder dus enkele beelden van de open vaardag.

    Open vaardag 2019 SMG IJmond.jpg

    En nog twee filmpjes:



     
  18. jsderuiter

    jsderuiter

    Lid geworden:
    14 aug 2014
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Zwolle
    Hiermee is het bouwverslag ten einde gekomen. Ik denk dat ik het verder maar aan jullie beoordeling overlaat of deze versie van de Kameleon inderdaad een ietwat overdreven experiment van een Mad Scientist is geweest, of dat het eindresultaat toch best aardig geslaagd is. Ik kan niet zeggen of dit de mooiste Kameleon is die ooit gebouwd is, maar als dit in aanmerking komt voor een eervolle vermelding als meest lompe Kameleon ooit dan neem ik daar ook graag genoegen mee. ;-) In dat geval hoop ik dat jullie je in ieder geval vermaakt hebben met het lezen van het verslag van dit "vreemde experiment".

    Met vriendelijke groet,

    Jurjen de Ruiter
     
  19. Fuel Monkey

    Fuel Monkey

    Lid geworden:
    6 jun 2010
    Berichten:
    2.230
    Locatie:
    Hoofddorp
    Als experiment vind ik dit een geslaagd project.:beer:
    Misschien nog Sietse en hielke op schaal aan boord?
    Een boot zonder personen is net een spookschip.

    Grt John
     
  20. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Veiliger om stroom te weten/meten, voor al je werk in rook op gaat. Eventueel bladen wat minder spoed geven en/of inkorten en/of celletje minder gebruiker om stroom te verlagen. Opgenomen stroom is evenredig met spoed¹, spanning², Kv³ en diameter⁴.
    Zie ook
    motorstroom loopt veel sneller (kwadratisch) op dan accuspanning - MBF

    Without a watt-meter you are in the dark. Until something starts to glow [​IMG] [​IMG]
    Do your RC equipment, wallet, ego, battery, controller, motor, house/garage/car a big favour ... get a watt-meter. It will more than pay for itself, will save you at least one fried motor and one fried controller. Will also help you finding optimal setup.
    Very versatile, and (now) dirtcheap:
    close out sale Hyperion Emeter II - RCG, with optical and electrical tach, servo tester, local&remote logging.
     

Deel Deze Pagina