Bouwverslag: Hansa’s Prins Willem 1:100 Corel

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Hansa, 29 dec 2013.

  1. boris279

    boris279

    Lid geworden:
    10 jun 2014
    Berichten:
    594
    Locatie:
    J
    Tangen met blauwe en gele handvatten zijn tangen die snijden volgens het guillotine systeem en dus een rechte snede geven, waardoor het mogelijk is fijn werk te leveren.
    De tang met orange hand vat is een zijkniptang deze geeft een puntige snede, dus iets minder nauwkeurig.

    Koop je goede kwaliteit en mits je ze gebruikt waarvoor ze gemaakt zijn, kan je er jaren lang plezier van hebben, en stelt je in staat mooi en fijn werk te leveren.
    IMG_20190120_104614.jpg
     
    Laatst bewerkt: 20 jan 2019
    Hansa vindt dit leuk.
  2. Hansa

    Hansa

    Lid geworden:
    21 dec 2013
    Berichten:
    337
    Nogmaals dank voor alle tips en tricks :) hierbij het resultaat.

    14022019a.JPG

    14022019b.JPG
     
    Hoosterw, SjorsZ, TIMBERWOLF en 2 anderen vinden dit leuk.
  3. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Een bijzonder fraai resultaat Hansa.
     
    Hansa vindt dit leuk.
  4. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
    :worship:
     
    Hansa vindt dit leuk.
  5. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Erg netjes zeg. Geeft mij ook weer een stimulans door te gaan met mijn eigen luiken.
     
    Hansa vindt dit leuk.
  6. Hansa

    Hansa

    Lid geworden:
    21 dec 2013
    Berichten:
    337
    Even weer een update vordering van de Prins Willem zoals in voorgaande verslagen van de Prins zijn de tekeningen en methodes
    niet helemaal duidelijk. Met behulp van de boeken DPW van H.Ketting, VOC Retourschip van H.N. Kramer ben ik begonnen met de grote Ra.

    31032019a.jpeg
     
    pietsan, SjorsZ, Pingu57 en 3 anderen vinden dit leuk.
  7. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Mooi werk Hansa :kwijl::kwijl:
     
    Hansa vindt dit leuk.
  8. Hansa

    Hansa

    Lid geworden:
    21 dec 2013
    Berichten:
    337
    De rakklootjes van Corel zijn veel te groot voor de raksleden welke wel op schaal zijn geleverd,
    na een hoop gezoek op internet ben ik de perfecte kraaltjes tegen gekomen en kan weer verder.

    07042019b.JPG
     
    Hans Groenenberg, Pingu57, Jaques en 2 anderen vinden dit leuk.
  9. Hansa

    Hansa

    Lid geworden:
    21 dec 2013
    Berichten:
    337
    Het monteren van de tuigage op, in, aan, masten, zalingen, blokken, ra’s, ezelshoofden en nog veel meer :confused:, werpen nog al wat vragen op. Is er een te volgen weg >? Ik bedoel hiermee waar kan je het beste beginnen (voor achter of het midden >?
     
  10. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Je kunt van achteren naar voren werken, of van voor naar achter. Ik begin altijd graag aan de boegspriet en werk dan naar achter.
    In het echt werd de volgende volgorde aangehouden:
    Boegspriet met sjorrings, daarna steng op de boegspriet met want etc.
    Dan fokkemast onderste deel, wanttouwen, dan stagen, dan mast verder opbouwen met steng, want, pardoens (ook wel bakstag genoemd) etc.

    Je kunt als de fokkemast staat dan eerst de raas hiervan gaan doen. Let op: bij een schip zonder zeilen hangen de raas laag, dus net boven de marsen.

    Dan verder met de grote mast op dezelfde wijze, en als laatste de bezaan.
     
    Hansa vindt dit leuk.
  11. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.718
    Locatie:
    Tilburg
    Is het dan niet gemakkelijker om van achter naar voren te werken??? Eerst de onderste wanten en dan de stagen, dan is de voorste mast nog vrij, anders zit je achter de wanten te frunniken....:):)
    Das geen kritiek hoor "Hans" maar zomaar een losse gedachte..... Ik ben onderhand zelf zover vandaar...
    Gr Koos.
     
    Hansa vindt dit leuk.
  12. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Natuurlijk, dat kan ook. Er is in dat opzicht geen voorkeur. Wel belangrijk is dat je eerst de wanten doet, en dan pas de stagen.
     
    Hansa en Jaques vinden dit leuk.
  13. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Het tuigen van een model daar moet je een beetje je eigen weg in vinden denk ik. Maar als advies; eerst de boegspriet en (eventueel de blinde mast) met toebehoren , dan de stagen en wanten en daarna maakt het niet uit of je de fokkemast eerst doet en dan de kruis/bezaan mast of andersom. De grote mast word altijd het laatst getuigd omdat de ruimte tussen grote mast en bezaan- of kruismast aanzienlijk kleiner is dan de ruimte tussen fokke- en grote mast, waardoor het moeilijk word om de kruismast te tuigen na de grote mast. En de brassen per mast het laatst omdat deze behoorlijk in de weg kunnen zitten. Ook tuig ik altijd iedere mast van onder naar boven. Schoten en halzen van de fok en het grootzeil worden altijd het laatst gezet. Maar hoe je het ook doet, je ontkomt er niet aan dat je hier en daar toch wat moet pielen om het één en ander te beleggen omdat modellen nu eenmaal niet groot zijn.
     
    Hansa en Jaques vinden dit leuk.
  14. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.718
    Locatie:
    Tilburg
    Kijk Piet dat is dan ongeveer hetzelfde wat onze Admiraal hierboven ook schrijft dus daar kan ik iets mee, en ik hoop dat het voor Hansa ook duidelijker geworden is het is immers zijn draadje, sorrie Hansa:confused::confused:
     
    *Hans*, Hansa en pietsan vinden dit leuk.
  15. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Eigenlijk kan het dus op een hele hoop manieren goed gaan, als ik het goed lees.o_O
     
    Hansa en Jaques vinden dit leuk.
  16. Hansa

    Hansa

    Lid geworden:
    21 dec 2013
    Berichten:
    337
    Kijk dat bedoel ik nou, hiermee ben ik een heel stuk meer gerust gesteld. :thumbsup: ben ook blij dat Koos er ook mee geholpen is ;) Ik ga lekker zitten pielen en heb ik vragen zal ik het niet na laten deze te stellen.

    Ik dank Iedereen Toppie.:)
     
    Pingu57 en Jaques vinden dit leuk.
  17. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Een heleboel manieren, dat zou ik niet willen beweren, maar eerst achter en dan voor of andersom is heel goed mogelijk. Het is echter wel degelijk belangrijk om de juiste volgorde in acht te nemen zodat je jezelf niet in de weg gaat zitten. Normaal gezien bijvoorbeeld werden op de echte schepen (zoals Hans al liet weten) eerst het want gezet en daarna de stagen, dit was omdat stagen nogal eens konden breken en op die manier kon men ze makkelijker vervangen omdat ze over het want waren gezet, om de masttop. Ik doe het op modellen echter precies andersom omdat het want al gauw in de weg zit als je de stagen daarna zet. Zo zal iedere modelbouwer in de loop der jaren zijn (of haar) eigen manier vinden.
     
    Laatst bewerkt: 16 apr 2019
  18. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dus dat was de reden voor de specifieke plaatsing van de stagen.
    Alweer iets geleerd, bedankt Piet.:)
     
    Hansa, pietsan en Jaques vinden dit leuk.
  19. Hansa

    Hansa

    Lid geworden:
    21 dec 2013
    Berichten:
    337
    Ik kan op tekeningen en in verschillende boeken niet zien of deze belijning wel juist loopt het gaat er om of alle 4 de lijnen voor of achter A moeten zitten, of zoals op de foto B, C achter A...... en D, E voor A.....

    23042019a.JPG
     
  20. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Hansa, daar heb ik ooit nooit iets over kunnen vinden. Dit is (denk ik) hoe je het zelf wilt doen. In het echt was dit natuurlijk een "probleem" doordat tuigage langs elkaar heen kon schuren en eventueel door kon slijten.
     
    Hansa vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina