Goedenmorgen, ik zit met een probleempje. De linker servo van mijn blade 450 3d gaat volledig naar onder toe als ik gas geef. waardoor die dus meteen naar links trekt en niet van de grond komt. De heli heeft nog nooit gevlogen. Weet iemand hoe dit komt? Mvg kevin
Check even wat er gebeurt als je links/rechts stuurt op de hoofdrotor. Werkt dat wel goed (schommelt de tuimelschijf met je stick mee? Of gaat hij dan recht op en neer?) Als hij dan recht op en neer gaat, moet je het kanaal van die linker servo reversen.
als hij nog nooit heeft gevlogen... is hij dan wel afgesteld? is de zender correct ingesteld? heli is ff wat anders dan een rc auto, waar eigenlijk maar 2 dingen verkeerd aangesloten kunnen worden... dat gezegd hebbende, en even om te weten waar we rekening mee moeten houden: heb je heli ervaring, of is dit je eerste?
Ik heb niet zoveel ervaring ermee, maar ik heb een blade 180cfx en die swashplate werkt wel op een normale manier, ik weet niet of ik ook een filmpje van het probleem hier op het forum kan plaatsen?
de instellingen van de transmitter heb ik trouwens gedownload van de spectrum site voor de blade 450x bnf
Ik ben niet bekend met de Blade helies, maar de 450 3D is volgens mij flybar. De 450X is volgens mij flybar-less. Dus 2 totaal verschillende helies. Om maar gelijk van wal te steken, ik vrees dat dit pad naar schade gaat leiden. Heli leren vliegen is niet makkelijk, als de kennis van afstellen dan ook nog beperkt is, dan word het bijna onmogelijk om het zelfstandig te doen. Het beste advies is: ga bij een vliegclub langs. Het volgend beste is: zoek hulp bij een heli vlieger met ervaring Wil je toch zelf aan de gang, heb dan geduld, en begin eerst met een hoop lezen. Wat @Rhelie al zegt, als je gaat proberen, haal dan de motor los, als je iets fout doet en de motor gaat vol gas, dan valt er zelfs met een 450 niet meer te lachen. In grove lijnen mbt afstellen van een flybar heli: zorg dat bij mid stick alle servo armpjes zo horizontaal mogenlijk staan zorg dan dat de bewegingen de goede kant op zijn stel dan de horizontaal positie nauwkeurig af (sub trim) stel dan de linkjes naar de swash af zodat de swash midden travel en horizontaal staat stel dan de linkjes naar de bladhouders af zodat de bladen op 0 graden staan stel dan mbv "end point" de maximale en minimale collectieve blad hoek waardes af (+/- 10 tot 11 graden) stel dan de maximale stuur uitslag af (+/- 6 tot 7 graden) check of je staart bladen de juiste kant op sturen check of je staat gyro de juiste kant op compenseerd Check daarna je ESC. Hoe ga je het "gas" zetten, V-curve, flat-line of governor? Sommige mensen vinden het prettig een gas curve te vliegen die begint bij 0 (geen gas), dat kun je in het begin even doen als je dat prettig vind maar ik zou adviseren zo snel mogenlijk met een vast toerental te gaan vliegen. Maak geen gas-curve van 0 naar 100 dat vlieg niet best (doe dan 0 - 70 - 70 - 70 - 70 / zomaar een voorbeeld van een 5 punt gas curve) . Uiteindelijk het best op governor vliegen, of flat-line (80 - 80 - 80 - 80 - 80), eventueel een kleine V-curve om de weerstand te compenseren (dan geen governor selecteren) (85 - 80 -75 - 80 - 85) de laatste 5 punts curve hoort dan wel bij een lineare pitch curve van -11 naar +11 Zet in het begin het toerental niet te hoog, daar word de heli heel "levendig" van, met een laag toerental is beter te leren. Als het bovenstaande jou duidelijk is (en ik probbeer het echt net moeilijker te maken als het is), en je de helie zo hebt afgesteld ben je op het juiste pad. Als iets hiervan onduidelijk is... vragen! Let wel, afstellen is een kwestie van smaak, je kunt mid stick ook 5 graden zetten (hover mid stick) en negatiaf kun je ook op -2 (meest negatieve hoek) zetten als je toch niet op de kop wilt vliegen. Succes in ieder geval.
Het is inderdaad een leuk dingetje, die downloadbare bestandjes. alleen gaat het zo gigantisch vlot mis. weggooien dat bestand.. nieuw toestel aanmaken in je zender. en gewoon zelf vanaf 0 beginnen. is misschien 1 keer niet zo leuk, en een hoop uitzoekwerk. maar daarna weet je hoe je zender werkt, en hoe alles is ingesteld. en je weet zeker dat het klopt... voor de basis uitleg: https://www.modelbouwforum.nl/threads/algemene-technische-kennis-faq.160372/ hoop leeswerk.. maar het komt voorbij
waar je op je heli even naar moet gaan zoeken... voor je in kan stellen, zul je moeten weten waar je mee te maken hebt. dus welke onderdelen (electrisch) zitten er op de heli. - motor - regelaar - swash servos (merk en type) -staartservo (merk en type) - ontvanger - stabilisatie (indien van toepassing) spectrum heeft wat spullen waar de ontvanger in de stabilisatie gebouwd is. soms moet daar nog een sateliet aan gezet worden ivm ontvangst. aan de hand van je setup, kunnen wij je weer vlot verder helpen bij de afstelling. zeker bij een electronische stabilisatie, moeten er dingen in de zender goed worden gezet, maar ook in de stabilisatie. vroegah.. toen je nog zonder laptop je heli af kon stellen
Ik woon in oirsbeek (zuid Limburg) ik ben bezig met bij de club thermiek 58 in nuth te komen. Heb alleen nog geen reactie haha
Gewoon op een zondagmiddag langsgaan, dan zijn er de meeste mensen bij clubs. Alle spullen meenemen, radio, heli(s), lader, accu's, motoren, ...