[video] C-47, 8m20 spanwijdte, 1:3,5

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door ron van sommeren, 23 apr 2019.

  1. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.501
    Locatie:
    Heerenveen
    Ohw ik denk niet dat Arf of houtbouw het verschil maakt in nieuwe aanwas.. Toen ik begon met vliegen (1994) waren er geen mobieltjes, iPads, Playstations etc. Jeugd heeft vele andere interesses tegenwoordig. Het leven is gejaagder vandaag de dag. 24/7 bereikbaar en beïnvloedbaar. Zelfde als met opleidingen, werken met je handen..? Gadver!!

    Evolutie in modeltechniek op alle fronten maakt vandaag de dag mogelijk dat dit soort extreme modellen gebouwd worden. In 1994 een 26cc motor.. Wauw! 400 cc radial vandaag de dag.. Pff 800cc is al verkrijgbaar.. Waar houdt het op? Dat hangt van de bankrekening af. Paar jaar geleden zag ik de 1/3 B25 met 2x Moki 400 cc vliegen, waanzinnig. Dat model verbleekt qua formaat gewoon bij deze C47..
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Doet het ook niet, dat zei ik nu juist....
    Die beginners van vroeger, dat was niet de jeugd, en is het ook nooit geweest. Ben zelf paar maanden voor mijn 16e verjaardag begonnen, en het heeft minstens 5 jaar geduurd voor er een jongere beginner opdook dan mijzelf. Meeste beginners waren de 30 gepasseerd.

    En daar kun je dus al een mandragende kist mee aandrijven....
     
  3. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.283
    Locatie:
    Betekom - België
    Leuke hobby toch?
    Alles in de aanhangwagen laden, alles uitladen, opbouwen, demonteren, inladen en weer naar huis.
    En iedereen pret!
     
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal


    Altijd handig om de was te drogen, two-spool turbofan
     
    Laatst bewerkt: 27 apr 2019
  5. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Allemaal helemaal waar maar toch wil ik het wel een beetje opnemen voor die mensen die zulke grote kisten bouwen. Hierbij verwijs ik naar DIT draadje.
    Zelf heb ik nooit zulke grote modellen gebouwd omdat ik daar simpelweg de ruimte niet voor heb. Maar ik heb er best wel eens aan gedacht hoor. En het vliegen met dit soort kisten is ook iets aparts. Ja ze vliegen over het algemeen behoorlijk makkelijk maar reageren ook trager dan je gewent bent bij de gangbare kleine modellen. Bij sommige modellen moet je daar heel goed rekening mee houden.
    Zo heb ik met een 1/2 schaal Blériot gevlogen. Op zich makkelijk te besturen zolang je maar rekening houdt met de trage reacties. Als je een bocht wil maken moet je minstens een 5 tot 10 seconden voor dat je de bocht wilt maken gaan sturen. Toen ik voor het eerst met die kist vloog was ik heel sterk geneigd om steeds meer te gaan sturen omdat hij de bocht niet in wilde gaan. Het gevolg was dat de bocht veel te steil werd en de kist bijna in een stall raakte. De instructeur had dat gelukkig op tijd in de gaten en kon (ruim) op tijd ingrijpen. Nadat ik het eenmaal in de vingers had was het gewoon een fantastische ervaring om met zo'n pracht model te kunnen vliegen. En er dan ook nog de Alpen me over vliegen, zie DIT draadje.
     
  6. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Het blijft erg jammer dat we in NL (EU) begrenst worden door die 25kg.... Er is zoveel meer mogelijk. Een grens moet er zijn, maar 75kg is ook een grens :)
     
    jtk vindt dit leuk.
  7. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik vind 25 kilo al erg veel.
    Persoonlijk zou ik liever 3 categorieën zien.
    Tot 5 kilo vrij.
    Tot 25 kilo bijvoorbeeld door 3 verschillende clubs laten keuren.
    Tot bijvoorbeeld 100 kilo met alle toeters en bellen wat keuring betreft (profecioneel) zowel sterkte berekening dubbele besturing enz.
     
  8. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    In Duitsland kan en mag je hoger dan 25kg, hoe hoog weet ik niet precies maar het is meer dan 125 kg. De kist moet inderdaad volledig gekeurd worden met alle toeters en bellen, sterkte berekeningen en zo meer. Henk v H. heeft een Blériot op 72% van de ware grootte gebouwd, die kist weegt ongeveer 127 kg en is nu in het stadium van keuring in Duitsland. Als je zin hebt kan je DIT heel lange draadje eens doorspitten daar heeft hij een vrijwel compleet bouwverslag in opgenomen.
    Er komt heel veel kijken bij de bouw van zo'n kist maar als je hem van dichtbij ziet is het werkelijk fantastisch. Ik hoop dat ik er bij kan zijn als die kist voor het eerst de lucht in gaat. Dat is wel in Duitsland want in Nederland mag hij niet vliegen. Alleen in speciale gevallen zou er misschien een ontheffing kunnen komen maar die kans is heel klein. Da's natuurlijk weer wel een nadeel van zo iets groots. :(
     
  9. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Mijn eerste reactie voordat ik zag hoe die gast tussen vleugel en prop het toerental ging meten (die zit met z'n gedachtes nog bij een Calmato waar je de sproeier ook van achter de prop hoort te benaderen :eek:), Mwa 2x 400cc voor zooooo'n grote kist?! Veel te weinig. Nu kon ik dit draadje gelukkig weer vinden:

    Mooie presentatie over ontwerpen

    Met de relevante schalingswetten voor model vliegtuigen. Daar staat in dat vermogen met de macht 3,5 doorwerkt. Met wat Wikipedia over de Dakota kwam ik op een benodigd vermogen van maar ~15pk per motor. Een Moki doet 26pk wat ik zo kon vinden. Valt mee, maar houdt ook niet zwaar over lijkt me zo...

    Ik hoop maar dat ze licht gebouwd hebben en dat de man achter de knuppels een heel rustige stijgvlucht inzet...
     
  10. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.501
    Locatie:
    Heerenveen
    Mwa.. Mijn DC 3 van 20 kilo (360 cm schaal 1/8) vliegt met 2x 23cc benzine. Schaalvermogen dat wel. Gevoelsmatig zeg ik dat de 2x 400 echt wel gaat werken..
     
  11. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Volgens die regels zou je dan 0,8pk per motor moeten hebben. Daar ga je met de 23cc idd vast over heen. Maar misschien wel wat forser dan een factor 1,7...

    Anyways, handig draadje toch :yes:

    En nog een, waarom geen toerental via telemetry eigenlijk. Zwaar gevaarlijk wat die gast deed toch?!
     
  12. Ecstacy

    Ecstacy PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2013
    Berichten:
    391
    Locatie:
    Groningen
    ... en dit zijn de consequenties, als iemand met gewone modelbouwkennis en zonder statische berekeningen een groot modelvliegtuig gaat bouwen:


    Het kan uiteraard ook anders, maar dit is eerder de uitzondering: de Concorde van Otto Widlroither:
    image.jpg
     
    Cnn en Erik van Nes vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina