Calmato 40 laagdekker

Discussie in 'Beginners' gestart door jan brilman, 5 mrt 2019.

  1. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Heeft het dan iets met gewicht van de set up te maken?
    Je stopt ook V12 in een lelijk eendje.

    Mijn is verteld dat 3s/4s meer dan genoeg is voor een Calmato. Dit vliegtuig zal er niet veel harder door gaan!?
    Of heb ik de klok horen luiden .........
    Maar dan zou je een klein schuimpje een 8s set up kunnen zetten.
    Volgens mij moet je kijken wat de fabrikant adviseert, want die heeft een bel op zijn fiets .
    Meer cellen zou beter zijn, heb ik ook ergens gelezen.
    Hoe zit het nou precies?
     
  2. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Je bekijkt het wat ongenuanceerd.
    Ik ben geen expert, maar ik zal mijn benadering geven voor wat het waard is. We zijn wel in Jan z'n draadje te gast, als dit niet gewaardeerd word merken we het wel?!

    Ik heb een kist. Ongeveer 3 kilo, niets bijzonders.
    Daar komt dan uit dat ik stevig wil vliegen en makkelijk los wil komen bij wat langer gras, sleephaak is ingebouwd voor een sleepje, knuffel moet mee kunnen vliegen, kortom, een werkpaard!
    1000 watt lijkt me ideaal.

    Daar kom je op meerdere manieren op.
    1000watt÷22,2V= 45Ampère.
    1000watt÷14.8=67,5Ampère
    Je hebt dus bij meer cellen een kleinere(minder A) regelaar nodig.

    Ik speel meestal met ecalc.ch. de vaste waarden die ik wil voer ik in: Cellenaantal(ik had nog 6s liggen), maximale prop die past(is het meest efficiënt).
    Dan pas ik de motor (kv) erop aan.

    Als er nog een motor in de schap ligt doe ik het andersom.

    Leuk om te lezen:
    https://www.google.com/url?sa=t&sou...FjAAegQIAhAB&usg=AOvVaw2xXg7rmK7rzKh8EKfZ1KVJ
     
    Laatst bewerkt: 28 apr 2019
  3. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Bij vliegtuigvleugels werkt het net zo'n beetje als bij de romp van een boot.
    Het kost heel veel vermogen om met een sloep hard te varen.
    Dat komt door de vorm van de romp, er moet immers veel water verplaatst worden. Bij die roeiwedstrijd kano's is de romp veel ranker en die kunnen veel sneller met minder vermogen (je kan daar dan weer niet comfortabel in zitten pimpelen met een man of acht).

    3, 4 of 8 S moet je eigenlijk een beetje loslaten.
    Het toestel bepaald wat voor prop er het beste bij past (grote of kleine prop) en meer of minder spoed.
    De grote van de prop beïnvloed de trekkracht en de spoed hoe snel de lucht naar achter "geblazen" wordt. Dus hoe snel dat vliegtuig eventueel zou kunnen vliegen.
    Een sleep kist hoeft bv niet snel te vliegen maar wel flink te trekken, dus een zo groot mogelijke prop met minder spoed.
    Een pylonracer moet zo snel mogelijk vliegen, dus dan kies je een prop met een zo groot mogelijke spoed.

    Bij zo'n prop (vooral de spoed) hoort ook weer een maximaal toerental.
    Draait de prop te hard, dan raakt de lucht overtrokken.
    Dat gebeurd bij de start van F5b vliegers. Als ze eenmaal snelheid hebben komt dat weer goed.

    Dus bij zo'n toerental hoort weer een motor die dat toerental kan draaien (en natuurlijk het bijpassend vermogen).
    Het toerental van een motor wordt aangegeven met kV.
    De V staat voor Volt, waarbij 1S ca 3,8V (zeg voor het gemak 4 is).
    Dus een motor van 500 kV draait op 1S, 500 x 4 = 2000 toeren. Op 2S 4000 etc.
    Dus inplaats van een accu met meer "S" kun je ook een motor nemen met een hogere kV.

    Stel je wilt 20000 toeren op je prop hebben.
    Dan kun je bv kiezen voor vliegen op 3S. Dan heb je een motor nog van 20000:(3x 4V) = 1666 kV.
    Gebruik je liever een 6S. Dan heb je een motor nodig van 833 kV

    Beide motoren moeten natuurlijk hetzelfde vermogen leveren en dan verteld de wet van Ohm dat je motor en regelaar bij de motor met 1666 kV op 3S ook twee keer zoveel stroom uit de accu's trekt als die motor van 833 kV.

    Een lagere stroom heeft de voorkeur omdat hier de verliezen in de bedrading, connectors en regelaar meer meespelen.
     
    Laatst bewerkt: 28 apr 2019
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Je kan een Calmato op 12S vliegen als je dat wilt en het gewicht zal gelijk blijven.
    Een Calmato heeft laten we zeggen 1000 Watt nodig is niet zo maar dat rekent wat fijner.
    Op 4S zal je stroom dan 71 Ampere zijn,
    VxA=P (Watt) dus 14x71= 994
    Als accu neem je dan een 4000 mAh pak, zo'n 550 gram
    Je trekt dan zo'n 18C

    Ga je op 10S vliegen dan is de stroom 28 Ampere.
    Als accu kan je dan een 1800 mAh nemen, gewicht is dan ook zo'n 550 gram.
    Je belasting van je accu is dan veel lager namelijk 16C, je kan dus langer op de accu vliegen of zelfs een kleinere accu nemen, 1500 mAh.

    Als je maar zorgt dat je toerental volgas zo rond de 9000-10.000 rpm zit bij het voltage dat je kiest dan zit je goed, ongeacht hoeveel cellen je vliegt.
    En met de grootte van de prop bepaal je het vermogen, dat de motor en regelaar wel moet kunnen leveren.

    Het is allemaal zo simpel..

    GJ
     
  5. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Alles wat je begrijpt en/of kan is simpel.

    Ik heb hier twee gitaren staan, maar meer dan een abominabel "smoke om the water" krijg ik er niet uit. :oops:
     
    ko v d heuvel vindt dit leuk.
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Komt me bekend voor.
    Ik kan alles wat toetsen heeft spelen maar ik heb hier ook een gitaar, krijg er geen bekend nummer uit.

    Maar het hele electrovliegen setup gedoe is voor iedereen simpel te berekenen.
    Als je uitgaat van de bekende richtlijnen als:
    300 Watt per kilo bij motorkisten, een KV zoeken dat de prop op je gewenste spanning zo'n 9000-10000 toeren laat draaien en dan bij dat wattage en voltage zoeken die je de gewenste vliegtijd kunnen leveren dan ben je al voor 90% klaar.

    Bij de dingen die ik vloog, die F5B dingen gelden al die regels maar in beperkte mate omdat we alles buiten de specificaties gebruikten en er zijn nog wel een paar andere klassen waar dat zo is maar voor een gewone recreatievlieger geldt bovenstaande.

    GJ
     
  7. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
     
  8. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Oeps. Eén van onze poezen kwam hier net binnen met een konijn die we konden redden.
    Dat kreeg even prioriteit.
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Haha, gelukkig is het een kat.
    Als mijn fret een konijn tegenkomt dan is het niet meer te redden.

    Maar inderdaad, wat je schrijft is inderdaad wat ik bedoel.
    Sterker nog, je vliegtijd neemt theoretisch toe omdat je in theorie (praktijk kan anders zijn) met lagere stromen minder verlies hebt.

    GJ
     
  10. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Ik vlieg regelmatig 6S 5Ah (5000mAh) leeg in 4 minuten (edf).
    Zo'n accu weegt ca 900 gram en wordt, in die paar minuten, zeker 30 graden warmer.
    Dat is nutteloze energie.
    Een voor mij werkbare grenswaarde is 150 A. Zo lang ik daar met 6S onder kan blijven is dat rendabel.

    Onze lieve poesjes vangen nog wel eens wat anders dan een muis. O.a. konijnen of zelfs af en toe een haas,
    Als we er niet op tijd bij zijn worden ze (letterlijk) met huid en haar (en botjes) opgegeten.
    Er blijft dan zelden iets van over.
    Deze keer had het konijntje mazzel dat ik hem over kon nemen.
    We zijn dol op onze meiden, maar het zijn wel meedogenloze bitches.
     
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Erwin, als je accu warmer uit je vliegtuig komt dan dat hij erin gaat is het niet OK.
    Je moet je accu's opwarmen voordat je gaat vliegen, een graad of 38-40.
    Dan komen ze er koeler uit als dat ze erin gaan.
    En anders is je interne weerstand van je lipo te hoog, dus moet je op zoek haan naar betere accu's.
    Dat was zelfs zo als ik mijn F5B in demo modus vloog, dus veel volgas en geen afkoelingfase.
    Mijn lipo was dan een graad of 45 als hij erin ging en kwam er net zo warm uit.

    Dit was weer erg off-topic, maar het geldt eigenlijk voor elk electromodel, dus ook wel weer passend in een Calmatodraadje.

    GJ
     
  12. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Ik reageer even op GJ vwb. zijn opmerking over het aan elkaar monteren van de vleugels.

    Klinkt plausibel.

    Maar er staat expliciet in de manual: to prevent the wings coming of during flight . . .

    Raar.


    jan.
     
  13. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Je hebt gelijk, ik weet het.
    Ik ben een slordige accuverbruiker. Absoluut geen voorbeeld!

    Ik balanceer zelden mijn accu's, enkel ter controle (vast een overblijfsel uit de tijd dat de Kokams en de laders die mogelijkheid niet eens kenden).
    Ik leg mijn accu's weg zoals ik ze van het veld meeneem.
    Leeg of reeds (half) geladen.

    Accu's die ik in 3 a 4 minuten leeg trek gaan dan ook maar maximaal twee seizoenen mee.
    De minder misbruikte accu's toch significant langer.

    Bij ons op de club is er iemand die gemakkelijk meer dan 10 jaar met een lipo doet.
    Wel met een veel lagere belasting, maar ook met een constante discipline van bewaren.

    Ik beschouw accu's toch wel een beetje als een wegwerp artikel.
    Net als bij een auto. Langer dan een jaar = mee genomen.
    Ik zou er meer moeite in moeten steken om er zuiniger mee om te gaan.
     
    Laatst bewerkt: 28 apr 2019
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Jan, ik denk dat ze zichzelf ook een beetje in moeten dekken tegen claims.
    Ze worden natuurlijk ook in de USA verkocht.
    Als er dan 1 of andere idioot gaat vliegen met 1 boutje... je weet het niet.
    Maar ik heb zelf ook 2 Calmato's voor iemand gebouwd en ik heb de vleugeldelen ook aan elkaar gelijmd met epoxy en toen alsnog een streepje folie er overheen gedaan.
    Staat ook gewoon mooier.

    En wat betreft accu's tegen Erwin.
    Misschien kan het je overtuigen als ik zeg dat een opgewarmde accu veel meer energie levert, dus meer volts per cel, dus meer toeren, dus sneller.
    Plus dat gebalanceerd laden eigenlijk wel moet bij lipo's.
    Niet alleen voor de cellen maar meer voor de veiligheid.
    Als je je lader per ongeluk verkeerd instelt (4 cellen ipv 3) dan zal hij bij gebalanceerd laden een melding geven en niet gaan laden.
    Ik heb ooit op een meeting een auto bijna uit zien branden omdat iemand in de gauwigheid per ongeluk zijn lader op 4s had gezet en er een 3s pakket aangehangen had.
    We zagen ineens rook uit een auto komen en Gerben heeft toen de hele zooi uit die auto getrokken.
    De loodaccu's die eronder stonden waren ook al lek.
    En de vliegtuigen die aan het dak hingen zagen er ook niet meer zo best uit.

    Verder ben ik zelf niet zo angstig, ik laadt lipo's terwijl ik niet thuis ben, heb ze ook niet in laadzakken of zo zitten, allemaal onzin als je een goede lader hebt.

    GJ
     
    Laatst bewerkt: 29 apr 2019
  15. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Tijdens het laden zitten de lipo's in een zak.
    Waarom zou ik onnodig risico lopen?
    Altijd gebalanceerd laden. Waarom niet?
    Ik heb bewust een dure/goede lader gekozen (Junsi Icharger Duo) in de hoop dat hij veilig is.
     
  16. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Je moet nooit onnodig risico lopen. Je moet de moeite en kosten afwegen tegen de kans dat het fout gaat en wat de gevolgen dan zijn.
    Ik laad mijn accu's binnen's huis, maar wel weer op een stenen vloer. Dus de kans op schade is minimaal.
    Ik laad ze ook vaak in het toestel, weer zo'n slechte gewoonte.

    Ik laad dus zelden gebalanceerd (zo af en toe controleer ik de onderlinge verschillen in de spanning van de cellen van een accu) en zo lang daar weinig mis mee is vind ik het prima.
    Mijn ervaring is dat als je een beetje verschillen gaat zien, je de accu binnenkort toch wel zal moeten gaan afschrijven.
    En dat is dan vooral bij accu's die flink worden belast. ( ik heb het dan over rond de 100A of meer)

    Hoewel flink??? 15 tot 20 C is toch niet zoveel? Dat zijn zo'n beetje de loosers :oops: van de accu's die je kunt kopen. Iedereen belooft zoveel meer ("C's")

    Wel; als je je accu binnen 4 minuten leeg vliegt, was dat een "15 C" accu. En doe je dat in 3 minuten; een flinke 20 C.

    Simpele verklaring:
    Je neemt een 5000 mAh accu (hoeveel cellen doet er helemaal niets toe) = 5 Ah.
    (de m staat voor "een duizendste deel", en h staat hour (een uur))
    Dus; stel je hebt een rustige vlieger en de motor trekt constant 5 A, dan kun je (theoretisch) een uur lang vliegen, met die accu, en belast je de accu met 1C.
    Wordt het wat vlotter, zeg 30 A, dan is die accu binnen 10 minuten leeg. Immers; je verbruikt 6 keer meer "stroom",dus je houd 6x minder tijd over. 60 : 6 = 10 (C).
    Bij een motor die 60 A trekt; 5 minuten (20 C), etc.

    Hoe hoger de stromen (de "A's") hoe minder efficiënt. De interne weerstand (zo werkt een elektrisch kacheltje ook) van de accu gaat een steeds grotere rol spelen (net als de stekkers , de regelaar en de bedrading) en daardoor wordt er energie "verspilt".

    @ GJVO Je haalt niet echt meer energie uit je accu als hij warm is,. Wel sneller/gemakkelijker. 'T is een chemisch proces in zo'n accu. Die moleculen gaan ook pas lekker vlot aan het werk bij een comfortabele temperatuur, maar bij een lagere temperatuur doen ze hun werk ook wel. Het werk gaat wat trager en duurt alleen wat langer.
     
    Laatst bewerkt: 29 apr 2019
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik zei het verkeerd, ik schreef energie maar bedoelde vermogen, dat schreef ik ook min of meer, dat je meer volt per cel eruit haalt.
    Ik heb 12 jaar met accu's en laders voor mijn werk gewerkt, als de temperatuur laag is dan sloop je lithium accu's.
    Aan de andere kant, als de temperatuur te hoog is sloop je loodaccu's.
    De chemie van lithium accu's gaat pas werken bij een graad of 32.
    Loodaccu's gaan defect bij temperaturen van 24 graden continu en hoger.
    Niet gebalanceerd laden kan alleen maar bij LiFePo4 accu's, bij lipo's zou ik het absoluut niet doen.
    Ten eerste voor de veiligheid, ten tweede omdat je je accu's heel snel om zeep helpt.
    Verschillen in voltage in een pakket geeft hele nare effecten.
    Zeker bij ontladen, dan geldt jouw voorbeeld van het kacheltje, dan wordt die cel een allesbrander.
    Zelfs bij loodaccu's, en dat zijn toch "veilige" accu's. heb ik meegemaakt dat accu's explodeerden tijdens ontladen omdat er een accu niet lekker meedeed, dus een lagere spanning had.
    Daarom zaten er ook beveiligingen in de laders, als er bij 32 accu's (441 Volt) een verschil was van ongeveer 15 Volt, dan ging het alarm al omdat er dan 1 of meerdere accu's niet meededen of verouderden.
    Dan moesten alle accu's vervangen worden omdat je niet 1 nieuwe in die set kon zetten want dan trekken die oudere accu's de nieuwe naar beneden.

    GJ
     
  18. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    U heeft er verstand van meneer .
     
  19. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Of, door dan minder gas geven, gelijk aantal toeren houden en daardoor langer vliegen.

    @allemaal
    Volg deze discussie met vergelijkende tests maar eens, het C-gezwets/leugens, van leveranciers rolt er keer op keer uit
    Battery Load Test Comparisons - RCG
     
    Laatst bewerkt: 1 mei 2019
  20. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Dat hele "C"-verhaal is natuurlijk sowieso een marketing-zwets.

    Ontladen met 60 C betekend (en er zijn er zat die meer beloven) dat je je accu (bruikbaar) in 1 minuut kunt leeg vliegen.
    Niet heel praktisch als je vooraf ook nog even wil opstijgen en "achteraf" wilt kunnen landen.
    30 C betekend dus 2 minuten, 15 C 4 minuten etc. Wel allemaal vol-gas vanaf start tot landing.

    Edf's zijn vaak de beruchtste stroomvreters en die zijn zijn vaak al blij als ze de vier minuten kunnen vliegen.
    Da's gewoon 15 C (gemiddeld). Al valt er nu ook weer niet zo veel te middelen in die vier minuten.

    Of wel de werkelijke "C"-waarde van accu die je echt nodig hebt: = 60 (minuten) / aantal "minuten "vol-gas".

    In de test van de link van Ron komen de Grafene accus van HK er goed uit.
    Ik kan enkel beamen dat ik daar ook goede ervaringen mee heb, maar op de club deelt niet iedereen die mening.
    Die 65 C is beslist onzin.
    Ik vlieg ze leeg in 4 minuten (da's 15 C). En dan wordt er maximaal 110 A gevraagd van een 5 Ah (5000mAh) accu = 22 C.
    Met voor verwarmen zou daar nog wel 15 of zelfs 30 seconden extra uit te persen zijn.

    Nou ja, laat je niet in de luren leggen door die belachelijke beloftes over C-waardes.
     

Deel Deze Pagina