roto 50 v2 motor probleem

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door loges, 29 apr 2019.

  1. loges

    loges

    Lid geworden:
    19 sep 2008
    Berichten:
    319
    Locatie:
    gorinchem
    Hoi collega's

    ik heb een roto 50 v2 boxer benzinemotor. De linker cilinder ontbrandt niet goed, en scheidt doorzichtiger olie af en blijft veel koeler dan de rechter iets naar voren staande cilinder. Ik heb de ontsteking gewisseld en bougies. Hij start goed , loopt op de rechter prima wanneer je de bougiedop draaidend eraf haalt, links loopt niet goed. Ik heb geen idee wat er aan de hand kan zijn. de roto heeft 1 carburator uiteraard. links pruttelt mee maar blijft veel koeler dan rechts. En dat klopt omdat hij niet goed ontbrandt. de vonk is aan beide kanten goed.wat kan er hier aan de hand zijn.... de motor heeft 10 uur gedraaid volgens de vorige eigenaar en ik heb geen reden daaraan te twijfelen. de brandstof die ik gebruik is goed. Hij loopt wel rijkelijk.[​IMG]
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als je draaiend de bougiedop er af gehaald hebt, heb je goed kans dat je je ontsteking beschadigd hebt. Hij vonkt dan wellicht nog wel met de bougie in open lucht, maar niet meer onder compressie.
    Het is zo te zien een tweetakt, dus je kunt gewoon de bougiekabels links en rechts omwisselen. Verplaatst het probleem zich dan?
     
  3. loges

    loges

    Lid geworden:
    19 sep 2008
    Berichten:
    319
    Locatie:
    gorinchem
    nee geen enkel verschil
     
  4. loges

    loges

    Lid geworden:
    19 sep 2008
    Berichten:
    319
    Locatie:
    gorinchem
    heb alles geprobeerd...... kan het zijn dat hij te rijk staat en dat de linker cilinder dichterbij de carburator daardoor verzuipt?
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat kan Kun je simpel testen door hem armer te zetten he? Daar heb je onze hulp niet bij nodig...
    Ik acht het echter ook redelijk waarschijnlijk dat de vorige eigenaar het ding uit elkaar gehaald heeft, en iets verkeerd weer in elkaar gezet heeft, hem niet goed aan het lopen kreeg en gauw verkocht heeft. Een gebroken zuigerveer, of (indien het ding poorten in het zuigerhemd heeft bijvoorbeeld) een verkeerdom geplaatste zuiger, iets van dien aard....

    Van een afstand kan niemand dat beoordelen, maar die sproeiers dicht draaien om te kijken wat er gebeurt, is niet zo heel erg ingewikkeld....
     
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Wat heb je zelf nagekeken?

    als je inderdaad alleen de vonk hebt bekeken, heb je nog wel wat dingetjes waar je naar kunt kijken ;)
    zoals brutus al zegt, nooit een ontsteking laten vonken zonder bougie erin...
    daar kunnen ze niet tegen. misschien heb je nu geluk gehad, maar het is handig om in de gaten te houden.

    weet je toevallig of de voorgaande eigenaar eraan heeft gesleuteld?
    misschien is de carb uit elkaar geweest?

    mogelijkheid bestaat ook nog dat de carb zijn mengsel niet goed verdeeld over de 2 cilinders. Dus misschien loopt de ene baggervet, en de andere redelijk goed.

    of er is sprake van schade, of iets serieus verkeerd in elkaar gezet. al zou je dan verwachten dat de motor bokt en schudt als hij draait..
    in theorie zouden de twee cilinders samen elkaars werkslag op moeten heffen, waardoor de motor redelijk mooi "rond" draait. zeker als je het vergelijkt met een 1 cilinder.

    is het 1 ontsteking met 2 uitgangen trouwens, of 2 losse ontstekingen? (timing)

    persoonlijk zou ik eerst de achterplaat er eens af halen, om te zijn wat er in dat carter gebeurt.
    dan kun je ook slijpsel of brokken zien als er schade is.
    en je kunt de plaatsing van de zuigers bekijken, goede kant voor en zo.
     
  7. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.334
    Locatie:
    Woerden
    Is de compressie van beide cilinders wel gelijk? Lekt de "slechte" cilinder niet ergens? Als hij nergens aan de buitenkant zichtbaar lekt kan het ook binnenin lekken. Denk aan krassen in de cilinder of de zuiger maar ook aan een kapotte zuigerveer.
     
  8. loges

    loges

    Lid geworden:
    19 sep 2008
    Berichten:
    319
    Locatie:
    gorinchem


    hier zie je hem lopen
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb ook het idee dat hij verkeerd in elkaar gezet is.
    Zit de carburateur van achteren gezien aan de linkerkant?
    Zit er onder elke kop wel een pakking?
    Als je de kop er dan toch af hebt, zitten ze beide wel hetzelfde, ik weet niet of er een vorm in de verbrandingskamer zit of dat hij gewoon rond is.
    En zitten beide zuigers wel gelijk?
    Ergens moet er verschil tussen zitten als er electronisch niets mis is.
    Ik heb ook een Roto 50V2 gehad en die nieuw doorverkocht.
    Zo op het oog een degelijke motor en ik heb er geen klachten over gehad.

    GJ
     
  10. jan

    jan

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    496
    Locatie:
    5076
    Je ziet idd af en toe witte rook uit die linker cylinder komen=onverbrande damp.
    Bougie's gewisseld, was oke, ontsteking gewisseld ook, bougiekap/kabel in orde?
    Dan blijft brandstof/mengsel over icm compressie.
    Idd alle pakkingen controleren, beetje zeepsop erop en langzaam aan de prop draaien en goed kijken en luisteren(ontsteking uit!)
    Is de bougie-pakkingsring nog oké?

    Komt goed!
     
  11. loges

    loges

    Lid geworden:
    19 sep 2008
    Berichten:
    319
    Locatie:
    gorinchem
    Ik hoor of zie niets lekken met een sopje. De carb zit erg links, veel dichter dan bij de rechtse cilinder. Ik weet niet wat er met de carb verder te regelen is en of links verzuipt...... De instellingen van de vorige eigenaar waarvan ik weet dat hij op dezelfde brandstof vloog zijn onveranderd.....
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Achterplaat eraf halen, kijken of er iets van slijpsel ligt en of de zuigers er goed uitzien.
    Je kan rotomotor even mailen, die zijn best wel behulpzaam en spreken engels.
    Videotje meelinken zodat ze het kunnen zien.

    GJ
     
  13. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.870
    Locatie:
    Hulshout België
    Ik betwijfel of het probleem in de carburatie zit .
    De inlaat is hoogstwaarschijnlijk via een membraan (reed valve)
    Wanneer de zuigers naar beneden gaan ( ik neem aan dat het een gezamenlijk carter is en dat de zuigers gelijktijdig op en neer gaan)
    dan wordt door de opbouwende carterdruk het membraan immers gesloten , dus of de carbu nu dichter bij de linkse zit maakt dan niets uit .
    Misschien best de cilinderkop en eventueel cilinder afnemen en zien of er geen schade aan zuiger en of cilinder is ,
    gebroken zuigerveer misschien , iets binnen gezogen wat tussen zuiger en cilinder is gekomen , waardoor er compressie verloren gaat ?

    Groeten Jef
     
  14. jan

    jan

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    496
    Locatie:
    5076
  15. loges

    loges

    Lid geworden:
    19 sep 2008
    Berichten:
    319
    Locatie:
    gorinchem
    Geen idee waar jij dat op baseert. Nee het is zeker niet mijn eerste! En al zou het wel zo zijn, een tweecilinder start ook gewoon hoor en geeft minder trillingen af. Wanneer je geld bedoelt, tja......
     
  16. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Even samenvattend:
    - probleem is niet electronisch (heb je getest)
    - geen lekkage buitenzijde (getest)

    dus gaat er aan de binnenkant iets niet goed.

    in je filmpje zie je 2 uitlaatopeningen.. zijn dat ook 2 losse uitlaten met losse aansluiting per cilinder?
    zo ja, komt er wel erg veel troep uit de ene. links..
    wat dan wel weer klopt met dat die kant slecht loopt, dan blaast hij zijn mengsel ongebruikt eruit.
    wat dan ook aangeeft dat die cilinder wel peut krijgt, maar niet goed verbrand.

    iets roept hier "knutselmiddag!":D
    en graag foto's! altijd leuk om zo'n motor van binnen te zien, en wie weet ziet een mede forummer wat afwijkends.
     
  17. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.589
    Locatie:
    Krabbendijke
    Ja, veel foto's
     
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Er is inderdaad duidelijk iets met de motor gebeurd nadat hij de fabriek uitrolde.
    Ik heb zelf de Roto nooit open gehad.
    Het eerste dat bij me opkomt is toch zuiger of zuigerveer.
    Er zitten geen kleppen in dus in neem aan dat de zuiger gewoon "plat" is aan de bovenkant en de verbrandingskamer ook geen rare vorm heeft, anders zou het daar nog in kunnen zitten.
    Kop lichten en dan kijken of je krassen ziet.
    Als je dat niet wilt kan je 1 bougie eruit halen, ontsteking uitzetten en dan heel langzaam met de hand ronddraaien en voelen hoe de compressie is.
    Daarna hetzelfde doen met de bougie in de andere cilinder, als daar verschil in zit dan is het een compressieprobleem, wat ik eigenlijk ook wel denk.
    En anders zou het kunnen zijn dat 1 zuiger 180 graden gedraaid zit maar dan zou er denk ik schade aan de onderkant van de zuiger te zien moeten zijn.

    GJ
     
  19. loges

    loges

    Lid geworden:
    19 sep 2008
    Berichten:
    319
    Locatie:
    gorinchem
    Vanmiddag heb ik beide cilinders gedemonteerd. Geen vreemde zaken te zien. Geen zuigerveren kapot en geen noemenswaardige krassen links of rechts. Cilinder weer netjes teruggeplaatst met vloeibare pakking (330 graden) met kwastje aangebracht tussen carter en cilinder en de kop weer netjes kruislinks gemonteerd. Maar nu rara, ik weet het nu echt niet meer. Ook heb ik de sproeier iets dichtgedraaid wat leidde tot geen viertakten voordat ik hem demonteerde Maar de cilinder links blijft koud en loopt amper. ook weer de ontsteking gewisseld. en een andere bougie links. Het mag niet baten mensen!
     
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Toch maar even een mailtje met de link naar de video naar Rotomotor sturen.
    Die moeten het weten want die hebben de motor ontworpen.
    Bedenk net nog wat, want als er geen compressieverlies is en de cilindervulling is goed dan is de enige reden de ontsteking.
    Volgens mij was het een echte boxer, dus beide zuigers bewegen gelijk naar elkaar toen en van elkaar af.
    Toen je de bougies omwisselde heb je toen ook de doppen en kabels omgewisseld?
    Als het een echte boxer is kan dat.

    GJ
     
    Laatst bewerkt: 1 mei 2019

Deel Deze Pagina