roto 50 v2 motor probleem

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door loges, 29 apr 2019.

  1. Sprokkel

    Sprokkel

    Lid geworden:
    27 apr 2004
    Berichten:
    1.244
    Locatie:
    Arnhem
    Ontstekingsaccu wel vol? Genoeg stroom naar de ontsteking?
     
  2. loges

    loges

    Lid geworden:
    19 sep 2008
    Berichten:
    319
    Locatie:
    gorinchem

    Ja uiteraard ook de ontstekingsdoppen gewisseld. De rechter motor blijft even goed draaien en wordt warm, de linker loopt slecht. Wanneer het iets met de ontstekingsaccu zou zijn zou de rechtermotor na het omwisselen ook slecht draaien.....
     
  3. loges

    loges

    Lid geworden:
    19 sep 2008
    Berichten:
    319
    Locatie:
    gorinchem
    8,3 volt en de ignition votage is 4-9 stampvolle lipo
     
  4. Sprokkel

    Sprokkel

    Lid geworden:
    27 apr 2004
    Berichten:
    1.244
    Locatie:
    Arnhem
    Heb je die carb eraf gehad? Zitten reed valves achter zijn die heel?
     
  5. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    De reedvalves leiden toch allemaal naar hetzelfde carter? Waarom zou dan 1 cilinder slecht lopen?
     
  6. Sprokkel

    Sprokkel

    Lid geworden:
    27 apr 2004
    Berichten:
    1.244
    Locatie:
    Arnhem
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Heel erg domme vraag.

    je hebt een 2cilinders.
    1 ontsteking. 1 verklikker om het dode punt aan te geven (of de 26 graden voor dode punt)
    In theorie vonkt eerst de ene cilinder, en 180 graden van de krukas later de andere.

    Lijkt mij dat je niet zomaar een bougiekap kan wisselen van cilinder naar cilinder, en dat dan alles 100% hetzelfde blijft werken.
    als je geen enkel verschil merkt bij het wisselen van de kap, zou je denken dat beide tegelijk vonken.
    wat dan weer de gedachte geeft dat 1 bougie vonkt als de zuiger op zijn laagst staat. en dan heeft het niet zoveel nut.
    en loopt de peut er ongebruikt uit.

    nu kan het makkelijk dat ik hier een gedachtefoutje maak.
    zal niet de eerste, ook niet de laatste zijn :D


    Als je beide bougies (kabels aangesloten) tegen het blok legt, donkere kamer, eens laat vonken...
    eens zien of ze tegelijk/180 graden versprongen afgaan?

    Wie weet heeft iemand de ontsteking verwisseld voor een "normale" 2 cilinder ontsteking, en werkt dat niet bij de jouwe.
    of kun je die timing van de 2e cilinder misschien instellen?
     
  8. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.868
    Locatie:
    Velserbroek
    is het een boxer? of een twee-cylinder? bij een boxer moet er miz wel op hetzelfde moment gevonked worden, bij een twee-cylinder indd om de 180graden...
     
  9. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Die Roto motor is een boxer motor en het is een tweetakt. Beide zuigers gaan dus tegelijk naar binnen en naar buiten. Beide cilinders ontsteken tegelijk en bij elke omwenteling. Dus beide bougies vonken op het zelfde moment en omwisselen van de bougie aansluitingen kan zonder enig probleem.
     
  10. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Mij klinkt het als een lekke voetpakking van 1 van de cilinders
     
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Vloeibare pakking benzine bestendig?

    Als een cilindervoet lekt, zou dat valse lucht of drukverlies etc opleveren.

    Dan zou je de poorten kunnen afsluiten en blok afpersen.

    Andere kan zijn een lekke afdichting bij het voorste aslager. Zou de achterste zuiger niet kunnen verstoren, maar de voorste wel.

    Zuigers ogen in orde... maar met een compressiemeting weet je weer meer?
     
    Laatst bewerkt: 7 mei 2019
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    lang geleden wel eens geleerd..
    als er geen problemen naar voren komen, maar er toch een probleem is...
    moet je toch ook dingen gaan verdenken die goed zouden moeten zijn :D
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  13. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.589
    Locatie:
    Krabbendijke
    Ja, storing zoeken is uitsluiten, bevestigen wat goed is is idd belangrijk.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  14. raptor117

    raptor117

    Lid geworden:
    2 jan 2010
    Berichten:
    570
    Locatie:
    Brabant of omgeving
  15. jan

    jan

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    496
    Locatie:
    5076
    Doetiehut???
     
  16. rakker4you

    rakker4you

    Lid geworden:
    23 jul 2012
    Berichten:
    141
    Locatie:
    Balen Belgiƫ
    De nieuwe eigenaar merkte dit probleen op en las dit topic hier en herkende het toestel en de motor natuurlijk.

    Dit probleen is vandaag waarschijnlijk opgelost.
    na het vervangen van de zuigerveer, wat naar onze mening het probleem was bleef de fout zich voordoen.
    Spoelpoorten zaten wel deels dicht met vloeibare pakking trouwens.

    Carb instellingen op factory gezet (ongeveer 1 1/2 op hoog en laag)
    stationair natuurlijk een heel ander verhaal en serieus moet omlaag trimmen.

    loopt nu zeer netjes op beide cilinders.
    Morgen effectief testen in de lucht, maar lijkt perfect te zijn nu en ook een hoop meer power.

    Gr,
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  17. rakker4you

    rakker4you

    Lid geworden:
    23 jul 2012
    Berichten:
    141
    Locatie:
    Balen Belgiƫ
    Was blijkbaar een opleving van de motor.
    Eens op het terein terug bij af.

    Nu enkel hopen dat het forum in de US correct is en het enkel een kwestie is van volledig laten inlopen.
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.778
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Balen!
     
  19. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    Ik zou echt de cilinders een lichten en de voetpakkingen controleren, en dan gelijk even zien of beide zuigers correct gemonteerd zijn,
    Ik krijg de indruk dat de goedlopende cilinder een belemmering heeft in de spoeling, je steld de motor af zodat deze cilinder goed loopt waardoor automatisch de andere te rijk gaat lopen
     
  20. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Misschien zit de zuiger verkeerd om inderdaad.
     

Deel Deze Pagina