Afgelopen zaterdag ben ik eindelijk mijn Edge540V3 in Hamilton design van Pilot-RC bij rc-planes.nl in Barneveld mogen gaan afhalen, een retourritje van 360km maar ik had het er graag voor over . Ik ben door Jan hartelijk ontvangen, inclusief het standaard bakkie koffie. Eenmaal terug thuis moest de grote, stevige, kartonnen doos natuurlijk dadelijk open. Enkele foto's geven een eerste indruk van hetgeen ik heb mogen ontvangen. Binnenkort meer foto's met de inhoud van de dozen. En de montage natuurlijk.
Ik heb vandaag de romp aan een eerste inspectie ontworpen, kan alleen maar zeggen dat deze met de nodige zorg en finesse in elkaar gezet werd. Supermooi, superstrak en superlicht. Het lakwerk is identiek dezelfde kleur als de Oracover, dit is ooit wel anders geweest....... Ik heb enkel hier en daar een paar kleine vouwtjes in de Oracover kunnen opmerken maar niets dat niet met een strijkbout opgelost kan worden. De brandstoftank is reeds ingebouwd en voorzien van een viltclunck, enkel tanknippels bevestigen en klaar is kees. Ook de bijgevoegde hardware is allemaal picobello...... zelfs een tank- en overdruknippel zitten erbij. Mooi allemaal Hieronder enkele foto's van de romp en toebehoren, probleempje is dat ik de foto's niet gedraaid krijg, de meesten liggen op hun zij........ Zal volgende foto's zoveel mogelijk horizontaal nemen om dit in de toekomst te voorkomen. I Foto's van de bouwvorderingen zullen snel volgen..........
Ik heb intussen al enkele werkjes aan de romp uitgevoerd. Het landingsgestel komt bij mij altijd eerst aan de beurt, dit om ongewilde beschadigingen zoveel mogelijk te voorkomen . Heb dan ook nog de, in het pakket inbegrepen, tanknippels geplaatst. Het tankje zelf zit reeds ingebouwd in de romp. Oh ja, de Emcotec schakelaar zit er ook al op. Alle uitsparingen voor zowel de nippels als de Emcotec schakelaar zijn fabrieksmatig reeds voorzien, het is tot nu toe meer een assemblageproject dan bouwproject. Hieronder enkele foto's ter illustratie. Als volgende is de motor aan de beurt, ik wacht enkel nog op de KS Mount voor mijn uitlaat. Deze wordt vandaag met de post geleverd.
Keuze die je zelf moet maken.......Ik ben reeds meer dan 20 jaren modelvlieger in hart en nieren, zowel met heli's als met vliegtuigen maar vind niet altijd de tijd om met een houten plank te starten en vanaf nul te beginnen. Het vliegseizoen staat voor de deur en omdat ik hiervan ten volle wil profiteren ben ik voor deze mogelijkheid gegaan. Dat het vliegtuig in zo verre staat "ARF" is, is voor mij enkel een zegen. Maar zoals ik al zei, ieder zijn keuze..........
Niet veel kunnen doen van 't weekend, ik heb enkel de KS-mount die mijn canister op zijn plaats moet gaan houden geïnstalleerd. Omdat de diameter van de KS-mount iets groter is dan de diameter van de canister, 55mm voor een canister van 52mm heb ik op 4 plaatsen stukjes oude brandstofleiding bevestigt. Hiermee kan ik de canister mooi inklemmen en blijft alles toch op zijn plaats zitten.
En dat van iemand die enkel maar in het "multicopters" forum post Het is een verzorgd afbouwverslagje, niets mis mee. Topicstarter gaat er vast mooi mee vliegen. Kun je van een multicopter niet zeggen. Dat vliegt zelfs niet...
Ik heb intussen mijn motorcompartiment "geseald" met een blanke vernis en laten uitharden. Aansluitend heb ik de motor en de uitlaat kunnen installeren. Daar dit model is ontworpen voor de DLE35RA zijn de plaatsen voor de bevestiging van de motor reeds aangeduid op de firewall en is 't niet meer dan een paar gaatjes Ø5 boren en de hele reutemeut in elkaar schroeven. Alles is zonder problemen gegaan, ga er dus niet te veel woorden aan vuil maken, foto's zeggen genoeg .
De comfortmount is gemonteerd op een bewerkte hardhouten regel, deze zit bijkomend verlijmd tegen De zijkant van het achterliggend spant met UHU300 endfest. Gr Ronny
Ik heb de laatste dagen vooral gewerkt aan het inbouwen van de servo's. Weinig aan te zien dus ook weinig te melden. Daarna begonnen aan het aanpassen van de motorkap, de motor past volledig in de kap (het is millimeterwerk maar het past) en feitelijk hoeft niet in de kap gesneden te worden. Een probleem met de koeling van de motor is dan wel te verwachten omdat deze dan enkel gekoeld wordt via een centrale opening van Ø20mm net voor het motorblok. Zie foto hieronder (motorkap zit wel nog niet op zijn plaats, hangt er gewoon losjes op) Op een ander forum loopt gelijktijdig een draadje met de opbouw van de Edge en daarin is er sprake van het toevoegen van ca. 150gr. ballast aan de voorzijde van het vliegtuig om het zwaartepunt correct te krijgen. Omdat ik dus toch ballast moest voorzien ben ik op het idee gekomen om de lucht die, via beide zijdelingse luchtinlaten in de motorkap, verloren gaat te geleiden naar het motorblok. Dit heb ik gedaan dmv PVC afvoerbochtjes van Ø40mm. Ik heb deze zodanig gedraaid, aangepast en ingekort totdat de uitlaten frontaal naar de zijkanten van het motorblok wijzen met een speling van ca. 10mm. Eenmaal passend heb ik ze matzwart gelakt. Totaalgewicht van de bochtjes is 128gr. Komt dus wel goed. Foto's hieronder verschaffen meer duidelijkheid (hoop ik) Hopelijk hoef ik nu geen koelingsproblemen meer te verwachten !
Mooie oplossing! Misschien als je de ruimte hebt van bijv depron een paar baffles maken zodat die luchtstroming echt geforceerd langs de cilinderkop gaat. En niet geheel onbelangrijk, hoe zit je met de openingen voor de uitgaande kant van de koel lucht?
Fraaie graphics, is dat horloge direct op de Oracover geprint of is dat een soort van aparte sticker?
In de romp zijn onderaan ventilatieopeningen gemaakt en de motorkap heeft aan de onderzijde van achteren ook nog een luchtuitlaat. deze zorgen voor voldoende doorvloei van de warme lucht. De gangbare regel voor het afvoeren van de warme lucht is uitgang 3x zo groot als ingang. Dat zit dus wel goed.. De graphics zijn op de Oracover geprint maar, naar mijn mening, toch vrij delicaat. Heb er al eens aan gedacht om er een transparante vernis overheen te spuiten maar ik ben een beetje bang dat deze gaat loskomen en dan heb ik nog een veel groter probleem hé?
Van het weekend nog even de tijd gehad en de electronica geïnstalleerd. Heb zoveel mogelijk geprobeerd het ordelijk te houden..... De batterijen plaats ik als laatste, hiermee kan ik het zwaartepunt bepalen zonder te veel ballast te moeten gebruiken. Ik heb nu ook een eerste maal het vliegtuig volledig gemonteerd gezet en de roeruitslagen ingesteld........ De maiden komt in zicht..........
Mijn Edge is intussen volledig af geraakt en heeft ook al zijn maiden gehad. Een paar klikjes trimmen en hij vloog gelijk op rails. De motor liep reeds redelijk goed met de instellingen "af fabriek", ik heb de "high" needle enkel 1/8e slag verder open moeten draaien. Ik was een beetje bezorgd omtrent de koeling omwille van mijn "self made" koelleidingen maar de bezorgdheid blijkt nu ongegrond te zijn. Ik heb gisteren, bij +/- 30°C buitentemperatuur, na een vlucht van ca. 10min. een temperatuur gemeten van 74,5°C. Lijkt me dik oké
supergave plane....echt een mooie colorscheme....ik hou dr wel van...nu genieten....top dat je dit wilde delen met ons..thumbs up!!