Na aankoop van een Thermik XL met electromotor kom ik de volgende regelaar en aandrijving tegen . Zelf ben ik Benzine motoren gewend , dus dit is voor mij nieuw. Wie kan mij vertellen waar de 4 op de regelaar voor staat , op het net kom ik hier niet achter. De motor heeft een gearbox , maar welke , ook dit kan ik niet achterhalen . Het spul is niet al te oud , rond 2015 . Mvg Gerard
De belangrijke getallen staan in het gele balkje er onder. V4 is slechts de versie of deel van het typenummer. Kv = 1.800rpm/volt. Zet er een bekende spanning op, d.w.z. meten. Daaruit weet je het toerental van de motor. Meet het toerental van de as. Uit motor- en as-toerental volgt de reductie. Kv_shaft = Kv_motor / reductie. close out sale Hyperion Emeter II, with optical and electrical tach, servo tester, local&remote logging - RCG
Beste Ron , Bedankt voor de snelle reactie . Hier kan ik mee aan de gang . Er zit een 4s pakket lipo op . Zet er een bekende spanning op , d..w.z. meten. Kun je dit even uitleggen, ben in de materie niet zo thuis. Gr Gerard
Euuuhh Ron, ik wil niet zeuren hoor maar je geeft hier wel een enorm hoog toerental op. De kv van de motor is 1800 omw/min/V. Discovery1: Sluit alles op de juiste manier aan. Zorg er voor dat er geen propeller op de motor zit. Dit is belangrijk! Laat de motor nu volgas draaien en meet de accuspanning terwijl de motor draait. Meet het toerental van de as. Zet alles stil en neem de accu los. Vermenigvuldig de accuspanning met de kv van de motor (1800). Trek van de uitkomst ongeveer 1% af voor de zekerheid. De motor draait niet echt 100% onbelast. Je hebt nu het toerental van de motor. Deel daarna het toerental van de motor door het toerental van de as. De uitkomst is redelijk goed de vertraging in de gearbox. Mijn schatting is dat de vertraging zo rond de 3:1 zal uit komen.
Dit soort motoren kan je zonder gevaar onbelast laten draaien. Het maximale toerental wordt "automatisch" begrenst door de eigenschappen van de motor en de regelaar. Bepaalde borstelmotoren moet je niet onbelast laten draaien. De startmotor van een auto is daar een voorbeeld van. Dat zijn zogeheten seriemotoren. Deze kunnen op hol slaan als je ze onbelast laat draaien. Het toerental kan dan zo hoog oplopen dat de wikkelingen uit het anker worden geslingerd en dat geeft een enorme ravage in de motor. Dat heb ik een keer gezien bij een starmotor van een trekker. De bendix brak af en sloeg terug, hierdoor bleef het startrelais hangen en de startmotor ging "aan de haal". Na enkele seconden gierde de startmotor haast als een straalmotor om na een seconde of 10 met een klap deels uit elkaar te spatten. Er waren wikkelingen uit het anker geslingerd die hadden de stator gegrepen de zaak brak af waardoor stukken overal heen vlogen. Daar wordt je niet vrolijk van.
Kontronik past vaak vertragingen 1:3,7 toe. Dit is gemakkelijk te controleren door de motoras 1 omwenteling te draaien en de ankeromwentelingen te tellen. Aan de achterzijde kan je via de uitvoer van de motoraansluitingen het anker zien. Dit is een heel goede en ooit hele dure motor en levert geweldige prestaties. Kan er niet veel over vinden. In mijn oude Kontronik catalogie komt deze motor niet voor. Als je niet weet wat voor propeller je moet gebruiken, zou ik starten met iets als een 12 x 6. De motor moet gemakkelijk 40 ampere aan kunnen. Gebruik zelf een nog oudere vertraagde Kontronik met een 14 x 9.5 propeller en drie A123 cellen die geven een iets lagere spanning dan 3 LiPo's. Stroomverbruik rond de 40 ampere. Motor wordt bij opeenvolgende looptijden van 20 tot 30 seconden amper warm.
Een elektromotor kan in tegenstelling tot een brandstofmotor nooit overtoeren, ook niet in duikvlucht. Het toerental kan nooit hoger worden dan rpmmax = Kv × accuspanning. Er loopt alleen de nullasstroom Io, veroorzaakt niet veel warmte. Dan zijn er nog de wervelstroomverliezen, maar die resulteren in behoorlijk minder warmte dan een motor aan kan. Bedankt Ernst, mijn bericht is inmiddels gecorrigeerd. 18.000rpm/volt zou wel heel erg hoog zijn, zelfs voor een ijzer-/sleuf-loze motor.
De Hyperion-meter waar ik naar verwees/verwijs, is heel veel meter voor je geld, erg veelzijdig. En makkelijk/spotgoedkoop uit te breiden naar twee-, drie-, ... voudige stroom. Calculators hebben in het gunstigste geval een nauwkeurigheid van 10%. Mits de invoer goed is. Want net als voor alle software geldt ook voor calculators: troep in, troep uit. E-flight calculators, prop- & motor-databases (compilation) - RCG Dus na het berekenen van een nieuwe of gewijzigde setup altijd de stroom controleren met een watt-meter. Want kleine wijzigen/vergissingen kunnen fikse invloed op motorstroom en -temperatuur hebben. Without a watt-meter you are in the dark. Until something starts to glow To trust is good To calculate is better e-flight calculators & propdata (compilation) To measure is a must Without a watt-meter you are in the dark. Until something starts to glow A watt-meter will more than pay for itself, several times over, your battery, ESC and motor will love you for it. After calculating, always check current when you have a new/changed setup. Will also help you find optimal setup. And it's a great tool for debugging your power train. Keep battery-/watt-/multi-meter wires short too long wires batteryside will kill ESC over time: precautions, solutions & workarounds close out sale Hyperion Emeter II, with optical and electrical tach, servo tester, local&remote logging - RCG
Eigenlijk grappig maar veel mensen schrijven dit fout. Een vertraging is 3,7 : 1. Jij schrijft 1 :3,7 en dat is een versnelling van. Eén omwenteling van de motor is 3,7 omwentelingen van de uitgaande as. Eigenlijk is het net zo met de versnellingsbak van een auto. Dat is geen versnellingsbak maar een vertragingsbak! Het toerental van de motor moet omlaag om de wielen aan te kunnen drijven.
De Kontronik Fun 600-18 werd normaal uitgerust met een 5.2:1 vertraging en is tot veel in staat. Met 4S (4 cellen LiPo) kan er een flink grote prop worden gebruikt, bv een 18,5 x 12 Freudenthaler en dan trekt hij nog maar iets minder dan 35 Ampere. Dit is voor veel toestellen een mooi begin. Maar je kan ook op 6S een 18x11 toepaasen waarbij dan bijna 60 Amp wordt getrokken, dat kan de motor voor wat kortere duur (bv < 30 seconden) gemakkelijk hebben. Alle gegevens staan gewoon in drivecalc dat te downloaden is op drivecalc.de een uitstekend reken programma voor electromotoren. Op een RC Network pagina zie je een voorbeeld waarin de 6S waarden staan vermeld. http://www.rc-network.de/forum/showthread.php/89879-Kontronik-FUN-600-18-5-2-1-mit-60A