Goedenavond allemaal, Ik hoop dat ik hier in de juiste hoek zit, zelf ben ik meer een model vlieger. Voor een vriend van mij ben ik op zoek naar een juiste motor en prop voor de Arno XI van Amati. Een pracht van een boot, daar moet ook een pracht van een motor in. Ik weet zelf best wel wat van vliegtuig modelbouw, maar niets van boten. Vandaar dat ik hier de vraag stel. Wie heeft er voor mij tips voor het kiezen van de juiste motor en prop combinatie? Is daar een rekentool voor?
Zie de volgende links: FAQ aandrijvingen: https://www.modelbouwforum.nl/threads/algemene-tips.172425/ , vraag 2. Spreadsheet van Lex Verkuijl: https://www.dropbox.com/s/81crhwdr7j0gmyp/Modelberekeningen.xls?dl=0 Houdt er wel rekening mee dat de mooie schaalprop onder dat model straks vervangen moet worden door een functionele prop die er wellicht héél anders uitziet. Tenminste: als je vriend op 'schaalsnelheid' wil varen. Reden: het model is op schaal. Het water niet. En zorg dat er straks in het model wat ruimte is om te 'spelen' met het zwaartepunt. (accu naar voren of naar achter) Als alles klemvast ligt, zonder speling, ligt je zwaartepunt in 9 van de 10 gevallen verkeerd en staat het model op z'n staart of heb je een (éénmalige) sub. (Oftewel hij duikt prima, maar het bovenkomen wil niet zo best) Succes!
Ik heb de betreffende thread voor je opgezocht: https://www.rcgroups.com/forums/sho...rrari-Hydroplane&highlight=Ferrari+Hydroplane Zoals je kunt lezen vereist het goed laten functioneren van deze romp enig hak- en breekwerk, omdat Paul een kant en klaar model heeft gebruikt. Bij een kit kun je gemakkelijker een bruikbaar resultaat bereiken. Groeten, Jan.
Bedankt voor de reactie! Zo snel als op het filmpje hoeft hij echt niet te gaan. Dat gaat de beste bouwer nooit bijhouden.. Het model is al gebouwd, dus echt heel veel aanpassingen zijn niet echt gemakkelijk meer uit te voeren. Is waterkoeling noodzakelijk? Hoe word dat ingebouwd? Hoe bereken ik mijn ESC? Ik neem aan dat als ik een motor neem met iets minder kv als in het filmpje, dan zal het wel goedkomen denk ik? 4s 5000mah accu's zijn beschikbaar.
Hallo Kluifje, 1) Een driepuntsracer (want dat is dit) valt in de snelste categorie speedboten, de gezapige 65 km/h in het filmpje is peanuts vergeleken bij de snelheden die wedstrijdboten halen, het record voor rechtuitvaren is a ruim 200km/h. Een boot als deze als eerste snelvarend model is geen goed idee; je moet het concept wel een beetje door hebben wil het niet op een catastrofe uitlopen. De snelheid kun je niet naar believen naar beneden reduceren, je hebt een minimale snelheid nodig wil de boot in plané komen, bij dit model zit je dan al rap op 50 km/h, langzamer varen is geen optie, tenzij je de suggestie van Roel in praktijk wilt brengen (blub...). 2) Ik betwijfel of je de boot met de positie van de schroef onder de boot überhaupt in plané zult krijgen; de starre schroefas wijst naar beneden en zal de neus naar beneden drukken en het achtereind optillen, tenzij je er een speciale lanceertechniek op los laat (de boot met een zwaai parallel aan het wateroppervlak met snelheid loslaten), kon dat wel eens een probleem worden. Je moet op z'n minst een flexas of een verenstalen as monteren zodat de stuwdruk van de prop parallel aan de waterlijn komt. De oppervlakte aandrijving die Paul aan zijn boot heeft geschroefd is de beste kans op succes. 3) Zonder waterkoeling wordt een borstelloze motor en regelaar bij het vermogen dat nodig is snel heet tot het punt dat de boel oververhit raakt. Als de bouwer geen ervaring heeft met snelle boten, gaat 'ie als klap op de pudding veel half gas varen waardoor de boel (zelfs met waterkoeling) erg heet kan worden, e.e.a. afhankelijk van de gekozen prop. De benodigde regelaar hangt af van de gekozen motor, trekt die onder last 100A, dan heb je minimaal een regelaar nodig die pieken van het dubbele kan wegsteken, eenmaal in plané daalt het stroomverbruik en heb je aan een 150A regelaar voldoende. Blijf je met half gas rondvaren, dan gaat zelfs een 300A regelaar in rook op door het langdurige deellast gebruik... Kun je wat foto's van het model laten zien? Met name de ruimte die er in de romp is voor de elektronica. Ook wat afmetingen. Groeten, Jan.
Opnieuw bouwen, maar dan tijdens de bouw rekening houden met het feit dat het een varend model gaat worden. Achteraf voorzien van een elektro-motortje en denken dat het wel lekker gaat varen is wel erg optimistisch.
Gezien de prijs van de kit lijkt me dat onwaarschijnlijk, maar het is ook door mij heen gegaan, dat als je de boel wilt laten varen, je er bij de bouw al rekening mee zou kunnen houden. Ik wacht de foto's even af voordat ik een mening geef over de levensvatbaarheid van dit plan. Groeten, Jan.
Ik zou al snel de neiging hebben een kunststof romp de look & feel te geven van de Ferrari Arno XI en de houtbouw ergens een mooi plaatsje in de vitrinekast te geven . H&M heeft prachtige roundnoses in verschillende maatvoering. Fantastisch om mee te experimenteren. (Doen het ook erg goed met vloedkanaal... )
Interessante reacties! Weer een hoop nieuwe informatie voor mij! Leuk! Heb vandaag de boot weer in het echt gezien. Hij is op de elektronica en laatst lagen lag zo goed als af. De bouwer heeft van iemand inmiddels een goed bod gehad om hem in een kantoor te plaatsen, dus het verhaal is inmiddels wat veranderd.... Maar tocht wil hij hem eerst laten varen. Het is zeker niet zijn eerste boot, ervaring is er wel. Alleen de kennis om een goed varende RC boot te makken niet. De boot opnieuw bouwen gaat hem dus niet worden. Het originele van de bouwkit is wel dat hij RC gemaakt kan worden. Ik snap het verhaal van de schroefas, dat die beter horizontaal gemonteerd kan worden, maar dat gaat hem nu dus ook niet meer worden, omdat hij dus ergens in een kantoor komt te staan. Bedankt Jan voor de info! De bouwer heeft van de persoon waarvan hij de bouwkit heeft ontvangen (lang verhaal en ingewikkeld verhaal, sorry, ik weet het...) nu dus ook een aandrijving gekregen. Deels originele bouwkit delen zoals de schroefas en het motorschot, deels zelf bij elkaar gekocht. Zie de foto's met waar het geheel nu uit bestaat. Voor de kenners hier: Hoe groot is de kans dat dit bootje uberhaupt gaat varen met deze set? De link naar de motor. https://www.rc-point.nl/index.php?i...bulk--pakket&action=article&aid=10197&lang=nl Bij het bestuderen van de gegevens van de motor gaat dit denk ik helemaal niet werken met een 35mm prop.... We hebben dus een as en een motorsteun... Wie kan mij helpen met de keuze voor een leuke setup? Hoeft dus niet superhard te gaan.
1) Leuk om te zien dat ze bij Amati ook in de gaten hebben dat de oorspronkelijke positie van de prop onder de romp niet tot een (snel) varend model zal leiden. 2) De motor, schroefas (te kort) en prop zijn leuk als je een sleper wilt motoriseren, de motor is te zwaar en maakt te weinig toeren voor een speedboot, want je hebt geen ruimte (en drijfvermogen) voor het aantal cellen (Voltage) dat nodig is om tegen de 18.000 (of meer) toeren onder last te genereren. Sowieso is een starre schroefas lastig in een shovelnose, want de hoek van de as zal de neus naar beneden willen drukken, afhankelijk van de lift die de gekozen prop levert, dus een éénmalig optreden als duikboot ligt op de loer... Het kan wél, maar een starre as zou zo lang mogelijk moeten zijn, om de ashoek rond de 7° te krijgen, dat vertaalt zich in een motor die zover mogelijk voorin ligt. Allemaal zaken die je bij voorkeur vóór het begin van de bouw moet incalculeren, in de afgebouwde romp wordt dat lastig, helemaal omdat de boot eigenlijk niet hoeft te kunnen varen voor z'n eindbestemming. Groeten, Jan.
Bootje is ook nooit ontworpen voor rc helaas dus ja meer kun je niet verwachten , motor zal licht maar sterk moeten zijn (buitenlopertje ofzo) en verder naar voren geplaatst moeten worden icm flexas ipv starre as.