Scratch built trawler "Hemerica" 1:25 met scheepshelling

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Jan Blonk, 27 aug 2014.

  1. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    965
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Intussen gaat ook het verder detailleren van de helling door.
    Nadat op de hellingvloer nog wat lichte kleuraccenten van gemorste antifouling verf en groene rompkleur verf waren aangebracht, zijn daarna nog de (aanvankelijk vergeten...) kabelgeleiders naast de middenrail geplaatst en qua kleur aangepast aan hun roestige omgeving.
    Deze driehoekige gebogen buizen op kleine fundaties zijn op regelmatige onderlinge afstand geplaatst en dienen om de kabels van de hellingkar te geleiden/positioneren als de kar lager op de helling is en de kabels door hun eigen gewicht, of omdat er geen spanning op staat, gaan doorzakken. In zo'n situatie liggen de kabels dan netjes opgeborgen tussen de "driehoeken" en de fundatie van de rails.

    IMG_3034.jpg

    Verder is er aan een kant van de helling meer wildgroei aangebracht.
    Inclusief dode stengels gemaakt van haren uit een oude borstel.
    Hier is e.e.a te zien bij de intussen ook aangebrachte tandenrij die dient om de helligkar te zekeren tegen terugzakken.
    IMG_3027.JPG

    En hier de wildgroei bij de poten van de stelling bij de lier. (de spetters van "gemorste" verf , antifouling en groen van de romp, zijn hier iets beters te zien).
    IMG_3033.jpg

    Nog een overzicht vanaf de hoge helling kant. Het groen, de geleiders en wat spetters (en een licht waas vooraan) van "antifouling" op de vloer.
    IMG_3036.jpg
    In de volgende week volgt de andere kant van de helling.
    Ik besef dat heel veel van deze details straks niet of nauwelijks zichtbaar zullen zijn, maar het hoort er gewoon bij. Dus vooruit maar.

    Wordt vervolgd
     
    Laatst bewerkt: 31 mrt 2019
    Ronald Vis, Jan Walpot en Marc w vinden dit leuk.
  2. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    965
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Het onkruid is intussen op veel plaatsen op de werf aangebracht en heb ik nog even een detail dat nog moest worden afgemaakt, aangepakt.. Namelijk de nog ontbrekende kabel op de hellinglier.

    Maar bij montage bleek al snel dat een ongeleide loop van de kabel bij de voorste kabelschijf niet goed kon zijn. De kabel zou er dan gewoon af kunnen vallen.
    Alleen ook hiervoor geldt dat ik helemaal geen foto's heb van het grote voorbeeld. En daarom moest ik met een eigen geloofwaardige oplossing komen.
    Bij die schijf heb ik dus nu een ondersteuning toegevoegd waaraan een dubbele draadgeleider is gesoldeerd. Dat werkt, en nadat dit was geregeld kon de draad worden vastgemaakt en gewikkeld. De extra draadgeleider is opgesloten tussen de fundatie en de schijf en kan ik eventueel later nog vervangen als ik bijv. betere informatie zou hebben.
    Helaas is echt staaldraad, op schaal en zonder draad spanning, gewoon niet soepel genoeg om realistisch op de schijven te liggen. Daarom noodgedwongen maar soepel gevlochten koord gebruikt en dit in een verfbadje met zwart, bruin en metallic verf een poosje laten inweken.
    Zoals te zien is moet hier e.e.a. nog worden bijgewerkt en worden voorzin van de nodige roest accenten.

    Voor onder de poten van de stelling heb ik nog houten sloffen gemaakt. Die staan er hier (nog onafgewerkt) ook onder.
    Misschien niet helemaal zoals in de praktijk op de werf , maar de reden hiervoor is eigenlijk puur praktisch voor mijzelf....
    De sloffen zijn nl. half ingeboord waardoor de (verstelbare) poten er een klein beetje in kunnen zakken.
    Als straks de sloffen op de hellingvloer zijn vastgelijmd is daarmee de positie van de stelling vastgelegd
    Achtergrond hiervan is dat de stelling wegneembaar moet blijven omdat deze bij het weghalen en/of plaatsen van het schip op de helling gewoon in de weg staat.

    IMG_3043.JPG .

    IMG_3042.JPG

    De bij de vorige post genoemde draadgeleiders naast de rails zijn hieronder te zien "in functie" en dit laat mooi zien hoe de draad er keurig invalt.
    (omdat de hellingkar met het schip erop normaliter is gezekerd met de klampen en nokken, zie post 527 en 532, hangt de draad in deze positie ook slap).
    IMG_3045.JPG

    Steeds meer stukje vallen nu op hun plaats, en nu kan ik gaan bedenken hoe ik de presentatie aan de randen rondom netjes kan afwerken.

    wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 4 apr 2019
    Dunsz, Jan Walpot, k-k en 2 anderen vinden dit leuk.
  3. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    965
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Ook de buitenkant van de presentatie is afgewerkt en daarmee feitelijk transportklaar....
    Op de zijkant langs "het water" ontkwam ik er niet aan om er toch een randje tegenaan te zetten.
    Ik wilde namelijk de hoeken van de grondplaat voorzien van metalen kofferbeschermers en om dat goed te doen had ik wat vlees nodig.
    De openingen op het voorste hoge vlak zijn zowel handgrepen als ook toegang tot de elektrische aansluitingen (onder het lier platform).
    En hierin ligt ook een 220 V transformator aansluiting weggestopt voor de werfverlichting.

    IMG_3047.JPG

    IMG_3049.JPG

    IMG_3051.JPG

    Volgende is nu het definitief vastzetten van de verschillende onderdelen zoals het muurtje en het loodsje.
    Dan kan ik weer beginnen met nog wat extra details.
    Zo denk ik bijv aan een pallet met verfblikken, een laskap , elektrode doos, extra gas/zuurstofflessen. een rek met stellingmateriaal, enz. enz.
    Ideen genoeg, maar de druk is eraf...

    wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 18 apr 2019
    Ronald Vis, Jan Walpot, ozy en 5 anderen vinden dit leuk.
  4. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    965
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Nu de werf zo goed als klaar is, ben ik bezig met aanvullende details die alleen dienen als vulling en decoratie.
    Zo zijn een flessenrek met gas en zuurstofflessen toegevoegd. En ook een extra olievat op de pallet. Daardoor verander ik ieder keer toch wel weer de indeling in het loodsje....
    Op het hoekje bij het tussenmuurtje staan intussen ook drie verfblikken opgestapeld.
    Verder zijn een bezem en een schep tussendoor ook nog even gemaakt, want die zijn natuurlijk altijd wel nuttig op een werf.

    IMG_3087.JPG
    wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 24 apr 2019
  5. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    965
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Laatste dagen verder gegaan met allerlei details .
    Bijv. op de stelling bij de schroef en het roer.
    Een laskap, aangebroken elektroden doos en een bikhamer.
    Later nog een emmertje eraan toegevoegd.
    Dat zou bedoeld zijn om bijv. laspeuken en afval in te doen.
    IMG_3095.JPG

    Zo ziet dat er dan uit. Met emmertje en ook met een "open" vat (hier nog niet geschilderd...) welke ik tussendoor ook nog even gemaakt heb.
    IMG_3099.JPG

    Dan ook nog wat meer uitrusting voor de schoonmaakploeg.
    Een kleine (oud frans model) kruiwagen.
    Deze is inmiddels ook gevuld met roestfval (d.w.z. staalgrit laten roesten...).
    De schop er maar even bijgezet voor de foto....
    IMG_3090.JPG

    En een nieuwe emmer bij de bezem en de schop.
    IMG_3102.JPG

    Ook een echte mijlpaal te melden.... vandaag een eerste echte proefvaart gemaakt.....

    Het allereerste was het beoordelen van de ligging in het water.
    Nadat ik een paar maanden geleden (november vorig jaar , zie ook pos. 643) al had getest hoeveel, en waar, de ballast kon komen, heb ik ballast stukken gemaakt die passen tussen de spanten en onder de accuvloer.
    Al direct bleek dat de ballaststukken, in combinatie met de accu's, het perfecte resultaat geven.
    Aanvankelijk was ik toch wat bezorgd over de stabiliteit, maar met de ballast helemaal onderin is de stabiliteit, en ook de diepgang, dik in orde.
    Hoef ik niets meer aan te doen...

    Dan volgt de RC en aandrijving , en dan is zo'n nieuwe digitale zender waarmee je alle kanalen individueel kan afstellen toch wel een vooruitgang....
    Alles was vooraf op gevoel "vaarklaar" afgesteld op de werf.
    Dus eerst een paar rondjes varen om te zien wat er gebeurt.....
    Bij "vooruit" reageert het schip voorbeeldig op het roer (ook bij weinig kracht/snelheid).
    Bij achteruit is dat wel een stuk minder zoals te verwachten was....
    Het vaarbeeld was direct al eigenlijk heel realistisch. Maar toch voor de handelbaarheid van het model heb ik de regelaar en roeruitslag toch iets moeten bijstellen.
    Vaarregelaar "achteruit" heb ik iets meer vermogen gegeven om beter te kunnen afremmen....en roeruitslag heb ik een beetje verminderd omdat ik vond dat het schip bij volle uitslag toch te veel afremde....

    Al met al ruim twee uur in het water, en ook alle overige systemen (radar, verlichting, lenspomp) werken naar behoren....
    Buhler motortje niet eens handwarm.... alle rookvloeistof opgebrand, maar een heel klein beetje water binnen bij de schroefas. (even opnieuw invetten moet genoeg zijn) en verder eigenlijk geen enkele probleem...
    Proefvaart volledig geslaagd.

    Ik was helaas wel alleen, en het is daarom nu niet gefilmd. Maar zodra zich de mogelijkheid voordoet (d.w.z. , accu's vol, mooi weer, verder geen sociale verplichtingen, en een assistent die kan filmen) komen er beelden.

    wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 1 mei 2019
    Ronald Vis, Jan Walpot, Dunsz en 2 anderen vinden dit leuk.
  6. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.628
    Locatie:
    noord-limburg
    Ook een echte mijlpaal te melden.... vandaag een eerste echte proefvaart gemaakt.....

    Jan van harte gefeliciteerd.
    Een top resultaat, daar mag je trots op zijn.
    Fijn dat alles goed ging op proefvaart.
    Echt top.

    Veel modelbouwplezier,
    willum
     
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Gefeliciteerd met het resultaat Jan! Met een kort schip achteruit varen is een hele kunst (als het al lukt). Probeer een beetje gang te maken, dan het gas eraf en achter het roer aanvaren. Zodra je wat vaart loopt zul je zien dat je wel een beetje kunt sturen. Om de schroefas zo goed mogelijk af te laten dichten draai ik de contramoer voor de schroef zover aan totdat de as zwaarder gaat draaien. Dan de schroef er op en de contramoer aandraaien tegen de schroef. Dan krijg je axiaal iets meer lengte en loopt de boel net vrij. Als schroefkokervet gebruik ik al een paar jaar uierzalf. Smeert prima, verzeept niet en is ook nog eens "goed" voor je handen. Nog een paar keer varen en dan ben je geheel ingeslingerd. Veel vaarplezier. Gr. Klaas.
     
  8. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    965
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Bedankt Willum en Klaas,
    Reactie op het roer ... Klopt helemaal Klaas. Dat had ik ook gemerkt.
    En hoe klein ook, ik heb de indruk dat ze, net als het in het echt, ook reageert op draairichting van de schroef.
    En dat verbaasd me eigenlijk wel . Ik heb zelfs nog even gedacht dat het roer niet neutraal zou staan....

    Ik heb er nu ook al uierzalf inzitten. Maar ook een beetje speling.
    De as draait in RVS kogellagers en heeft na een paar uurtjes nu een heel klein beetje speling.
    As draait mooi geruisloos ( je hoort alleen de tandriem) , dus ik denk dat een klein beetje vet erbij de zaak oplost.
    Jan
     
    Laatst bewerkt: 30 apr 2019
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Jan, Een schip met een enkele schroef heeft altijd een beetje last van het wieleffect van de schroef. Zowel voor als achteruit. Zie bijgaande link.
    https://nl.wikipedia.org/wiki/Schroefeffect
    Altijd lastig, maar je kunt er ook gebruik van maken natuurlijk. In het echt (binnenvaart) had ik het liefst een schip met een rechtsdraaiende schroef. Achteruitsland wilde dan de kont naar links en ging de kop automatisch naar de "eigen" kant van het vaarwater. Ideaal met een noodstop. Dat het schip vooruit varen een beetje naar links wilde vond ik geen bezwaar. Stond altijd aan SB te sturen en aan die kant stond ook de "telegraaf" om de motor te bedienen. Je snapt het al, ik voer in de tijd dat je nog met de hand stuurde. Tegenwoordig is dat anders. Gr. Klaas.
     
  10. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    965
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Klaas, ik weet van het wieleffect, maar ik kan me zo slecht voorstellen dat dit ook op dit modelletje zo aanwezig kan zijn.
    Gr. Jan
     
    Laatst bewerkt: 30 apr 2019
    Herm vindt dit leuk.
  11. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    965
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Nu het scheepje vrijwel klaar is kan ik vooral verder aan de details van de werf en helling werken.
    Zo heb ik nog een pallet met wat trossen toegevoegd, en daarbij zijn, zoals het een goed georganiseerde werfbaas betaamt, alle stukken op alle pallets vastgemaakt en netjes voorzien van een label.
    Verder ook nog wat stophout langs de kant erbij gelegd.
    En bij, voor, en tussen de rails is het nodige aan "rommel" op de bodem toegevoegd.

    Maar foto's vertellen meer.
    IMG_3105.jpg

    IMG_3106.jpg

    IMG_3110.jpg

    IMG_3107.jpg
    IMG_3112.jpg

    IMG_3113.jpg

    wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 21 dec 2019
    Ronald Vis, Herm, k-k en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  12. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Jan, je blijft ijverig bezig zo te zien, en blijft verrassend uit de hoek komen met de verdere aankleding.
    Denk er wel om dat de werf ondergeschikt aan je schip moet blijven, anders loop je het risico dat iedereen naar de details op de werf gaat zoeken ipv je prachtige schip te bewonderen.
    Zou bijna een doodzonde zijn , behoed je dus.
    Nog veel bouwplezier met de laatste werkjes.
     
    Jan Blonk vindt dit leuk.
  13. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    965
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Marc, ik deel je bezorgdheid niet echt.......inmiddels vind ik dat de werf en het schip gewoon bij elkaar horen.
    Voor mij is de werf absoluut niet meer ondergeschikt, alhoewel ik moet bekennen dat het meer gedetailleerd is geworden dan ik vooraf had gedacht en dat komt mede door ideeën die mij zijn aangereikt uit o.a.dit forum.
    De foto’s van de laatste werkzaamheden en details van de helling trekken natuurlijk nu ook wat meer aandacht, maar dat komt eigenlijk alleen maar omdat ik niet meer aan het schip werk.....dus kan ik daarover niet veel nieuws posten...

    Maar het schip ligt wel vrij hoog bovenop de helling en trekt daardoor de aandacht toch echt wel. De helling is dan de aankleding eromheen..., Natuurlijk heb ik er wel zeker veel plezier in heb om allerlei details uit te werken..., Er komen er nog een paar bij en dan is het voor mij ook wel klaar...En intussen ben ik al volop bezig met de voorbereidingen op een mogelijk volgend project....
     
    Laatst bewerkt: 6 mei 2019
    vGenLheftruck_Maarten en Herm vinden dit leuk.
  14. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Jij blij, ik ook blij hoor Jan. Trouwens, jij kijkt vanaf de eerste rij en hebt het beste zicht op wat je aan het doen bent en wat je tof vind.
    Dat laatste zinnetje zint me ook wel, ben nu al benieuwd.
    We blijven lid van je fanclub :)
     
    Jan Blonk vindt dit leuk.
  15. Rienk

    Rienk

    Lid geworden:
    9 nov 2017
    Berichten:
    185
    Locatie:
    Friesland Franeker
    Om heel eerlijk te zijn .......
    Vind ik het er alleen maar mooier op worden

    Met als die aankleding rond om het schip blijven mensen kijken waar wat te vinden is
    Ze gaan dan zoeken van onder naar boven dus het schip zelf zal ook zeker opvallen

    Kijk maar eens naar een model spoorbaan
    Het gaat om de trein die door het landschap rijd
    Mensen volgen de trein en ineens zien ze een huisje staan
    Dan gaan ze daar ook naar kijken

    Dus ja ga vooral zo door hoe meer je er in verwerkt hoe interessanter het gaat worden om dingen te vinden die er bij horen
    Vergeet vooral de kinderen niet die er bij blijven kijken en zeggen KIJK PAPPA daar staat ook wat

    Dus ja dingen gaat zeker opvallen :thumbsup:
     
    Jan Blonk vindt dit leuk.
  16. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    We blijven je volgen Jan! Succes met de laatste restjes op en aan de werf en met je volgende project. Hoop dat je daarvan ook weer een bouwverslag plaatst. Gr. Klaas.
     
    Jan Blonk vindt dit leuk.
  17. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    965
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Voor een volgende project ben ik voorlopig nog wel bezig met voorbereidingen . Zoeken naar (liefst) originele tekeningen en verder technische informatie. Dus daadwerkelijk bouw duurt nog wel even...maar ik hoop wel te kunnen beginnen met bouwen in de aankomende winter... en dan wil ik ook weer een bouwverslag gaan bijhouden.
    Intussen dus nog maar even door met wat meer details op mijn werfje .......

    ik had nog een brandblussertje over en die heb ik maar een plekje gegeven langs de schuine wand... Kon geen geschikte doorzichtige behuizing vinden, en daarom heb ik zelf maar een afdakje gefabriceerd.
    IMG_3116.JPG

    En bij de toegang ontbrak ook nog wat.... een wegwijzer naar het kantoor... dus ook dat maar opgelost met een bordje aan de lantaarnpaal bij de lier.....
    Heb nog even getwijfeld aan de taal, maar met een frans schip op een engelse helling vond ik het wel passend om er toch nog een Nederlands tintje aan te geven....
    IMG_3120.JPG

    Ben nu bezig met een kleine verrijdbare compressor als laatste detail...

    wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 7 mei 2019
    Marco_Polo en Dunsz vinden dit leuk.
  18. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Opnieuw, subliem.
     
    Jan Blonk vindt dit leuk.
  19. Rienk

    Rienk

    Lid geworden:
    9 nov 2017
    Berichten:
    185
    Locatie:
    Friesland Franeker
    mooi gemaakt ik mis alleen nog een deurtje voor de brandblusser die hoort stof en regenvrij te hangen

    Als je er nog een doorzichtig deurtje wil maken , denk dan eens aan een verpakking waar je doorheen kan kijken

    Je vind ze overal en is goedkoop , ik gebruik ze ook voor om de ramen dicht te maken op de schepen en je kan er gewoon doorheen kijken

    misschien een idee om dat te gaan gebruiken als je er nog belang bij hebt

    Verder mooi gemaakt , word steeds meer scheepswerf , je zou er bijna gaan werken :banana:
     
  20. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    965
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Rienk, .. ik werk er dagelijks, veel inspraak in de werktijden en verdere voorzieningen, maar voor het loon hoef je het niet te doen....En alles moet je ook nog zelf doen...

    Een plastic kap, daar heb ik ook naar uitgekeken, maar niet gevonden.
    Ik moet het plastic kunnen vouwen en dat is me nog niet goed gelukt met het plastic dat ik heb.
    Het kastje is wel zo gevormd dat ik daar redelijk eenvoudig een afdichting voor kan maken.
    Dus als ik een geschikt stukje doorzichtig plastic heb dat ik netjes kan buigen in een trapezium vorm gaat dat zeker als nog gebeuren.
    Op dit moment ben ik bezig met een verrijdbare compressor. Dit in aanvulling op de flessenkar en de laskar.
    Ruwbouw is klaar, en afwerking, (schilderwerk, elect.aansluiting en luchtslang) volgen z.s.m..
    Hier de huidige status.
    IMG_3131.jpg
    IMG_3127.JPG

    wordt vervolgd.
     

Deel Deze Pagina